Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #1 Skrevet 3. februar 2021 5,2 mill. En svimlende sum syns jeg. Men da får vi den hytten vi ønsker oss. Vi vil ha samlet verdi ca. 11 mill i hus og hytte. Vi er 40 år. To barn i skolealder. Samlet lønnsinntekt 1.5 mill. Ingen andre lån enn dette samlede huslånet (takst hus er 7 mill, så vi har sikkerheten der). Vi har også 100.000 i året i skattefrie inntekter på sokkelleilighet. Galskap? Anonymkode: 1d110...81f
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #2 Skrevet 3. februar 2021 Nei, det synes jeg ikke. Dere har vel råd og kan alltids selge hytten igjen dersom det skulle bli krise. Anonymkode: dc8db...3a9
amandine Skrevet 3. februar 2021 #3 Skrevet 3. februar 2021 For dere, det aner jeg ikke, men for oss er det for mye.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #4 Skrevet 3. februar 2021 Nei, vi har 6 mill i lån. Hus er verd rundt 11 mill, tjener rundt 1,7 mill samlet. Vi har romslig økonomi. Anonymkode: f4890...60d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #5 Skrevet 3. februar 2021 Jeg tror det går helt fint, dere har grei inntekt, god sikkerhet og leieinntekter. Anonymkode: 73aaa...a54
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #6 Skrevet 3. februar 2021 Hva som er for mye lån er opp til den enkelte. Personlig hadde jeg ikke sovet om natta med så høyt lån. Hadde heller kjøpt en billigere hytte og beholdt nattesøvnen 😄 Anonymkode: 2673f...3f6
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #7 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hva som er for mye lån er opp til den enkelte. Personlig hadde jeg ikke sovet om natta med så høyt lån. Hadde heller kjøpt en billigere hytte og beholdt nattesøvnen 😄 Anonymkode: 2673f...3f6 Vil ikke ha billig hytte. Da kan det heller være. Vil bygge nytt og lekkert. Anonymkode: 1d110...81f
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #8 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hva som er for mye lån er opp til den enkelte. Personlig hadde jeg ikke sovet om natta med så høyt lån. Hadde heller kjøpt en billigere hytte og beholdt nattesøvnen 😄 Anonymkode: 2673f...3f6 Men det er jo ikke noe å miste nattesøvnen over. Når lånet er rundt 50 % av verdien til bolig, er det jo faktisk ikke noe problem. Det er ikke verre, sånn sett, å ha 5,5 mill i lån og verdier til 11 mill, enn å ha 1,5 mill i lån og verdier til 3 mill. Anonymkode: f4890...60d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #9 Skrevet 3. februar 2021 Om det er mye for dere å ha 5.2mill i lån avhenger av hvor stort forbruk dere har. I forhold til inntekt bør det gå veldig fint. Er dere usikker selv kan dere opprette en hyttesparekonto som dere hver mnd setter inn den summen det vil koste dere å ha hytta pr mnd. Da er det lurt å ta med alle utgifter; lån, strøm, forsikring, TV/Internett, kommunale avgifter, evt heiskort i skibakken osv. Da ser dere om dere klarer det med deres forbruk og dere har spart litt penger som kommer godt med når man skal bygge hytte😊 Anonymkode: 5a776...cf5
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #10 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Men det er jo ikke noe å miste nattesøvnen over. Når lånet er rundt 50 % av verdien til bolig, er det jo faktisk ikke noe problem. Det er ikke verre, sånn sett, å ha 5,5 mill i lån og verdier til 11 mill, enn å ha 1,5 mill i lån og verdier til 3 mill. Anonymkode: f4890...60d Jo, det er selvsagt mye verre. Du betaler mer i både avdrag og renter på et lån på 5.5 mill kontra et på 1.5 mill. Et stort lån koster deg mye mer uavhengig av hvilke verdier du eier. Jeg ville personlig sovet dårlig med et sånt stort lån. Anonymkode: 68ae6...a12
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #11 Skrevet 3. februar 2021 De kan selge hytta hvis det ikke fungerer, men jeg tror de klarer det fint. Vi har høyt lån og det går bra. Det er en form for sparing. Anonymkode: 73aaa...a54
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #12 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jo, det er selvsagt mye verre. Du betaler mer i både avdrag og renter på et lån på 5.5 mill kontra et på 1.5 mill. Et stort lån koster deg mye mer uavhengig av hvilke verdier du eier. Jeg ville personlig sovet dårlig med et sånt stort lån. Anonymkode: 68ae6...a12 Ja, selvfølgelig, men skulle man f.eks. miste inntekten sin, så sitter man jo ikke igjen i en krise sånn sett like lite som ved et mindre lån. Man låner jo etter inntekt. Når vi har utbetalt rundt 100 k i mnd totalt, er ikke en månedlig innbetaling på 24 000 kr så mye. Skulle vi plutselig miste jobben, kan vi selge huset, slette gjelden og likevel sitte igjen med 5-6 mill i egenkapital til en mindre/billigere bolig. Ikke akkurat noe å miste nattesøvnen over, er det vel? Anonymkode: f4890...60d
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #13 Skrevet 3. februar 2021 Vi har hatt større lån enn det, men også hatt større inntekter. 5,2 mill for hytte da er det jammen svære greier dere bygger. Anonymkode: cbe8e...fd6
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #14 Skrevet 3. februar 2021 Jeg syns lånet høres stort ut i forhold til såpass lav inntekt. Jeg ville ikke sovet godt med så stor gjeld. Vi har en god del høyere inntekt og hadde for noen år siden, da vi bygde huset, et lån på ca 1 million. Var en lettelse da vi hadde nedbetalt og slapp å bruke pengene våre til å betale til banken! Syns det er skummelt. Sikkerhet i bolig er jo ikke penger man har og kan bruke! Selv om vi har verdier i hus og hytte på over 30 millioner, er jo ikke dette penger vi kan bruke til ferie f eks. Kan dere sette av penger over noe tid, slik at dere kan bygge hytten uten å måtte låne? Anonymkode: 566ab...9a4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #15 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Men det er jo ikke noe å miste nattesøvnen over. Når lånet er rundt 50 % av verdien til bolig, er det jo faktisk ikke noe problem. Det er ikke verre, sånn sett, å ha 5,5 mill i lån og verdier til 11 mill, enn å ha 1,5 mill i lån og verdier til 3 mill. Anonymkode: f4890...60d Er der noe denne siste tiden har vist oss så er det at ting fort kan snu. Det eneste som er sikkert er gjelda du har. Inntekt, rentenivå og verdi av boliger er overhode ikke sikkert. Det er ikke sikkert det blir så enkelt at det «bare er å selge hytta». Dette handler rett og slett om hvor mye risiko man er villig til å ta. For meg er nattesøvnen verdt mer enn ny hytte eller større hus. For andre som ikke vurderer risiko like strengt som meg er det selvsagt annerledes. Anonymkode: 2673f...3f6
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #16 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Vi har hatt større lån enn det, men også hatt større inntekter. 5,2 mill for hytte da er det jammen svære greier dere bygger. Anonymkode: cbe8e...fd6 Vi har litt lån igjen på huset, så samlet lån blir 5.2. Selve hytten koster 3.9. Anonymkode: 1d110...81f
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #17 Skrevet 3. februar 2021 Vi har forresten 100 prosent sikre jobber da vi begge er lektorer. Vi vil bygge hytte i et svært populært område, så vil være lett å omsette i aller verste fall. Anonymkode: 1d110...81f
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #18 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi har forresten 100 prosent sikre jobber da vi begge er lektorer. Vi vil bygge hytte i et svært populært område, så vil være lett å omsette i aller verste fall. Anonymkode: 1d110...81f Det er mye lån, altfor mye. Med så stor gjeld på gjennomsnittlig inntekt, hadde jeg fått magesår. Anonymkode: 566ab...9a4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #19 Skrevet 3. februar 2021 Nei virkelig ikke for mye 😄 jeg har 4mill i lån alene, halvparten av inntekten deres og sover godt om natta 😄 Anonymkode: 1059d...a83
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #20 Skrevet 3. februar 2021 Vi hat samlet inntekt på 1,3 og har to små barn, og har et lån på 1,7 mill. Det kommer vi til å ha nedbetalt i løpet av to år da vi arver. Men vi gar hele tiden ønsket så lavt lån som mulig å bli gjeldfri tidlig. Nå får vi nedbetalt både boliglån og studielån flere år før vi fyller 40. For oss er det fint og viktig å frigjøre tid og penger ved å ikke ha lån. ❤️ Anonymkode: c634c...135
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #21 Skrevet 3. februar 2021 For meg hadde det vært for mye. Samtidig har dere leieinntekter. Dere kan også leie ut hytta kanskje? Er det en fLitt hytte i ett populært område får dere en fin sum ved utleie. Kjør på. Hytta ryker i verste fall. Anonymkode: 26093...8d4
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #22 Skrevet 3. februar 2021 Vi kan leie ut hytta, men det ønsker vi i utgangspunktet ikke. Ja, det er mye lån. På sikt vil vi jo arve nok til at den blir nedbetalt, men jeg håper det er 20-30 år til. Anonymkode: 1d110...81f
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #23 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Nei virkelig ikke for mye 😄 jeg har 4mill i lån alene, halvparten av inntekten deres og sover godt om natta 😄 Anonymkode: 1059d...a83 Du har altså under 1 mill i inntekt og 4 mill i lån?? Hva om du mister jobben, blir syk eller renta stiger (noe som kommer til å skje)? Dette er galskap av de som jobber i banken! Anonymkode: 566ab...9a4
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #24 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Du har altså under 1 mill i inntekt og 4 mill i lån?? Hva om du mister jobben, blir syk eller renta stiger (noe som kommer til å skje)? Dette er galskap av de som jobber i banken! Anonymkode: 566ab...9a4 Vi fikk akkurat fin. Bevis på litt over 4 mill. Da er lån ca 3,5. Og vi er to voksne 😅 vi har kun studielån fra før. Så jeg synes vi fikk veldig lavt, men vi har ikke så høye inntekter da. Rundt 800000 samlet Anonymkode: fbb95...586
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #25 Skrevet 4. februar 2021 Blir mer overraska over de som kaller samlet lønn på 1,5 millioner lavt og gjennomsnittlig jeg 😳 Hva,slags verden lever noen i...? Men i utgangspunktet skal det jo gå fint. Men likte idéen med å sette tiøml side det hytta kommer til å koste dere i en periode, så kjenner dere litt mer på hvordan den økte utgiften påvirker dere i hverdagen. Anonymkode: 2f450...306
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå