Gå til innhold

Mobbet du på skolen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Ja, jeg vil si at jeg har mobbet flere. Men jeg forsto ikke at det var mobbing der og da. Vi var helt grusomme, hvert fall i ungdomsalderen. Det var aldri fysisk, men stygge ord, blikk, hvisking, utfrysing, utestenging, satte ut rykter, latter bak ryggen på folk og åpenlyst, vi lagde helt grusomme sanger vi synge høyt for å latterliggjøre, pekte og lagre grimaser. Personene tok jo tydelig avstand, men ingen sa oss noen gang i mot. Det var ingen hemninger. I ettertid vil jeg også si at jeg var deltakende i mobbing da jeg var enda yngre ved å ikke gripe inn i ulike situasjoner, men jeg er sikker på at enkelte ved skolen følte seg veldig utenfor og utfryst. 

Jeg angrer ja. Jeg skulle virkelig ønske at jeg ikke har vært en så stygg person, og jeg får helt vondt i meg av å tenke på hvor jævlig noen kan ha hatt det på grunn av oss. Jeg har ingen forklaring på hvorfor heller eller hvordan det oppstod. Jeg er også glad for at jeg også hadde venninner som ba meg om å dempe meg, sa fra om at det der ikke er greit, osv. Der og da syns jeg de var så teite, men det gjorde at vi stoppet opp litt. Jeg skriver vi fordi vi var jo gjerne flere om dette, men jeg var absolutt medvirkende i stor grad. 

Men det var aldri noen voksne som huket tak i oss og faktisk sa fra om at dette var mobbing. Ingen som sa at den oppførselen ikke var greit. Det var så jævlig at vi fikk forbud fra skolen om å i det hele tatt nærme oss enkelte elever, men det var aldri f.eks møte mellom meg og de andre det gjaldt, ingen kalte inn noen foreldre eller lignende. Jeg er sikker på at hvis det hadde blitt kjørt full oppvask, så hadde vi sikkert blitt snurt og fremdeles tenkt at vi ikke gjorde noe galt, men vi ville hvert fall stoppet! Det håper jeg virkelig har endret seg siden den gang (20 år siden). 

På en annen side har faktisk jeg blitt kontaktet av en person som har beklaget mobbing mot meg. Men jeg kan aldri huske at denne personen har gjort eller sagt noe til meg. Svarte bare at det går helt fint det fordi jeg kan ikke huske noe sånt. Jeg kan enda ikke forstå hvordan jeg har blitt mobbet for det har jeg virkelig ikke opplevelsen av, hadde aldri noe spesielt med denne personen å gjøre. 

Anonymkode: 70c9a...ce2

Jeg synes du skal ta kontakt med de ofrene det gikk verst ut over. Så episoden om mobbing på Norgebakfasaden. Der var det to tvillingjenter som fikk gjennomgå på grunnskolen. De hadde fått PSTD i etterkant og slet fremdeles veldig med minnene. Programlederen ringte noen tidligere klassekamerater for å høre hvordan de hadde oppfattet situasjonen, og flere sa at de kunne bekrefte at jentene hadde hatt det helt forferdelig. Bare det at andre medelever bekreftet at dette hadde skjedd, var enormt til hjelp for dem. Du kan gjøre et menneske veldig glad om du står for din tidligere dritt-oppførsel. 

Anonymkode: a03d9...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mobbet ikke, men jeg var veldig på at "jeg velger selv hvem jeg vil være sammen med". Altså dårlig på inkludering. Er nok fremdeles slik at jeg velger å være sammen med dem jeg liker best.

Anonymkode: 677d2...35c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mobbet ikke, men jeg var veldig på at "jeg velger selv hvem jeg vil være sammen med". Altså dårlig på inkludering. Er nok fremdeles slik at jeg velger å være sammen med dem jeg liker best.

Men det må være lov faktisk. Man kan fint velge de man vil gå sammen med uten å mobbe andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det må være lov faktisk. Man kan fint velge de man vil gå sammen med uten å mobbe andre. 

Om alle gjør det og så er det en som blir stående alene, hvem er det som har ansvaret da?

Anonymkode: 20454...ccf

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Alle har ansvar for at ingen er alene. Jeg er lei meg for at jeg ikke var/er så raus.

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Alle har ansvar for at ingen er alene. Jeg er lei meg for at jeg ikke var/er så raus.

Joda, men i klassen til min datter var det ei som var alene. Det vil si, hun sa aldri noe, svarte aldri bare trakk på skuldrene. Ingen konversasjon i det hele tatt. Jeg kunne f.eks spørre om noe, og fikk sjelden svar. Av og til et nei eller ja om jeg var heldig. Denne jenta måtte min datter pent ta seg av på skolen. Læreren begrunnet det med at det var fordi hun var så snill og grei, og hadde så mange venner. Enden på visa blei at andre venner forsvant, for de blei lei av å ha denne stumme jenta på slep som aldri sa noe men som hørte alt det de andre sa. Min datter blei værende med henne, og begynte å bli stille og innesluttet selv. Da tok jeg grep og informerte skolen om at de ikke kunne pålegge min datter dette ansvaret. 

Det blir helt feil når store ungdomsskole-elever skal ta personlig ansvar for andre medelever bare fordi lærere ikke evner å løse slike ting på en riktig måte. 

Skrevet

Har ikke mobbet aktivt, men det er ting jeg i ettertid skammer meg over.

Som at vi ikke var flinkere på å inkludere alle og at jeg var dømmende overfor andre som ikke var kule nok for fjortismeg.

Jeg tror dette med mobbing er veldig komplekst. Jeg har en venninne som på facebook har klaget over at sønnen blir mobbet og utestengt på skolen. Jeg kjenner jo henne, og ser at hun har litt dårlig sosial kompetanse og mistenker at dette har gått litt i arv dessverre. Nå betyr det ikke at det er greit å mobbe andre. 

Har også opplevd at voksne jeg har jobbet med mener å ha blitt mobbet. Slik jeg ser det har denne personen masse bagasje og mangler samarbeidsevner. Men han ser det jo ikke slik såklart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...