Gå til innhold

Fødselsvekt arvelig? Keisersnitt?


Krølltopp1

Anbefalte innlegg

Hei!

I august 2020 kom vår nydelige, store gutt. På første overtidskontroll fikk jeg vite at vekten var 4,7 kg(!!!!). Jeg fikk helt sjokk da han var estimert til ca 3% over snittet på SF målingene. Gutten kom med hastekeisersnitt etter 10 timer aktiv fødsel, 11 dager over termin. Han veide da 4,9kg. Han hadde knute på navlesnoren og var stjernekikker, så like greit at det endte med keisersnitt, hehe. 

Selv veide jeg 4,3kg og samboer 4,2kg da vi ble født. Har begynt å tenke litt på nr 2 og de anbefaler vaginal fødsel selv om man har hatt keisersnitt tidligere. Jeg vurderer å høre om mulighetene for planlagt keisersnitt fordi jeg ble litt redd mtp størrelsen, samt knute på snoren. Har også lest at store barn ofte har lengre navlesnor som igjen gjør det lettere at den kan slynge seg(?). Vet ikke om dette stemmer. Selv er jeg relativt liten, 160cm høy og veier 58kg, og har historikk i familien på smalt bekken, men ikke fått dette sjekket selv.

Noen som har noen råd? Var vekten jevn på deres barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utfra hva jeg har lest så har arv noe å si, men ikke alltid. Ville bedt om en samtale med jm. Jeg hadde det før vi ble gravide med nr to, og fikk mye godt ut av det. 

Min mor fikk både små og store barn, før og på termin. Tror jeg veide ca 3000gr og søsteren min 4200gr. Mannen min veide ifg svigermor  4,9kg. Min første ble relativt stor. Estemert til 4kg, var 3,7kg og 51 lang. Født på termin. Min nr 2 ble født to uker før termin, og veide 3,2 og 50cm lang. 

Selv er jeg 1,59 høy og 50kg. Men når de målte bekken på nr 1 var det god plass. 

Anonymkode: a9c81...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min ble estimert til 5.2 kg. Fødselen ble startet 14 dager før. Det endte etter 22 timer i hastekeisersnitt, da han ikke kom ned. Han holdt på å dø. Han var 4.3 kg. Grunnet dette ba jeg om planlagt keisersnitt med neste barn. Hun veide 4195 kg, 6 dager før termin.  Jeg veide 2100 kg. 

Anonymkode: 551d7...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil tro det til en viss grad er arvelig. 

Jeg var 3000 g og 51 cm, sønnen min var 3080 g og 51 cm og dattera mi var 2950 g og 50 cm. Vi var født hhv 14, 9 og 9 dager over termin. 

Anonymkode: ef009...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Sønnen min ble estimert til 5.2 kg. Fødselen ble startet 14 dager før. Det endte etter 22 timer i hastekeisersnitt, da han ikke kom ned. Han holdt på å dø. Han var 4.3 kg. Grunnet dette ba jeg om planlagt keisersnitt med neste barn. Hun veide 4195 kg, 6 dager før termin.  Jeg veide 2100 kg. 

Anonymkode: 551d7...131

Oi hjelpes! Godt å høre at alt gikk bra til slutt. Gikk det fint å få innvilget planlagt keisersnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at det er arvelig. Men også hørt fra mange andre at de selv har opplevd mye forskjellig. Selv var jeg 4,5 da jeg ble født. De estimerte sønnen min til å være 4,4kg da jeg var på overtidskontroll. Han ble født 8 dager på overtid og veide 3920g. Han var ikke liten, men ikke så stor som de hadde estimert heller. Hun dama på overtidskontrollen var litt bekymret for meg da siden jeg også bare er 160cm høy, og lurte på om de hadde målt bekkenet mitt 😅 

Hvis jeg var deg ville jeg snakket med jordmor, og sagt at vekta bekymret meg da første var såppas stor. Kanskje du kan få litt ekstra oppfølging eller kontroll av vekta på baby, slik at dere heller kan ta en avgjørelse i løpet av graviditeten hva som er best med tanke på vaginal fødsel eller keisersnitt :)

Anonymkode: 2330f...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krølltopp1 skrev (6 minutter siden):

Oi hjelpes! Godt å høre at alt gikk bra til slutt. Gikk det fint å få innvilget planlagt keisersnitt?

Glemte å skrive at begge var 53 cm. Ja, jeg bare sa at jeg ønsket ks grunnet tidligere opplevelse.

Anonymkode: 551d7...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har hørt at det er arvelig. Men også hørt fra mange andre at de selv har opplevd mye forskjellig. Selv var jeg 4,5 da jeg ble født. De estimerte sønnen min til å være 4,4kg da jeg var på overtidskontroll. Han ble født 8 dager på overtid og veide 3920g. Han var ikke liten, men ikke så stor som de hadde estimert heller. Hun dama på overtidskontrollen var litt bekymret for meg da siden jeg også bare er 160cm høy, og lurte på om de hadde målt bekkenet mitt 😅 

Hvis jeg var deg ville jeg snakket med jordmor, og sagt at vekta bekymret meg da første var såppas stor. Kanskje du kan få litt ekstra oppfølging eller kontroll av vekta på baby, slik at dere heller kan ta en avgjørelse i løpet av graviditeten hva som er best med tanke på vaginal fødsel eller keisersnitt :)

Anonymkode: 2330f...719

Takk for svar! Aha skjønner. Kanskje jeg burde få målt bekkenet før jeg prøver å bli gravid igjen. 

Ja, står heldigvis i journalen min at jeg skal bli fulgt opp nøye neste gang mtp vekt på baby. Jeg hadde ikke tegn til svangerskapsdiabetes heller, så kom veldig uventet. Ja, det er vel lurt å være åpen og ta en vurdering underveis. Kan jo hende det blir annerledes neste gang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å skrive at begge var 53 cm. Ja, jeg bare sa at jeg ønsket ks grunnet tidligere opplevelse.

Anonymkode: 551d7...131

Aha! Min var også 53. Så fint, godt å slippe å "krige" for å få det. Takk for svar :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...