Gå til innhold

Barn som glemmer badetøy med vilje

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ett barn i 4.klasse som er veldig utrygg i vann å skolen jobber veldig med få han tryggere. Men problemet er at enten sier han at han ikke har med badetøy å slipper dermed unna,ellers så tar han badetøyet ut av sekken etter jeg er gått på jobb. Samarbeider må med lærerene så nå sjekker de hver gang sekken selv om han sier at han har glemt. Men når han tar ut av badetøyet før han går på skolen så hjelper det jo ikke. Tips til hva vi gjør nå? Han trenger absolutt badingen så han blir tryggere i vann. Siden jeg jobber så får jeg aldri levert han selv på skolen,så får ikke lagt badetøy der selv. Blir det feil å gi en konsekvens som å ta vekk mobilen? 

Anonymkode: ff91f...883

Du tar da ikke vekk telefonen fordi han er redd for vann!!! 😫😫😫Det har jo 0 sammenheng. Du har tenkt til å straffe han for å nå inn? Det er i mot sin hensikt. 

Nå er det jo litt vanskelig å prøve å trygge ha vann pga korona. Hmm.. Går ikke an at han bader med en assistent i ny og ne alene? Jeg aner ikke. Skolen burde klare å hjelpe til. 

Han tar ikke ut badetøyet for å være slem. Han er redd. 

Anonymkode: e90c2...fdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dette er siste år med svømming på skolen så er jo så frustrende at vi ikke får utnyttet svømmetimene på skolen. Han mistet også masse svømmetimer i 3.klasse når skolen stengte ned. 

Når han er med meg i vann så er han bare enda mer hysterisk. Går litt bedre når han er med andre voksne.

Jeg skjønner ikke hvorfor han skal bli tvunget til dette når han sliter så mye. Tviler på at den tvangen og maset hjelper på utryggheten hans. 

Han er fortsatt liten, han blir nok mere trygg med årene. 

Skrevet

Stakkar, ikke straff han, det vil bare gjøre problemet enda større. Selvfølgelig glemmer han badetøy med vilje, han prøver jo på alle deperate måter å unnslippe fordi han er livredd.

Anonymkode: bfadc...9f3

Skrevet

Jeg sitter i styret i en svømmeklubb,  og dersom vi hadde fått en henvendelse ang et barn med vannskrekk,  så hadde vi lagt alle kluter til for å få det barnet trygg i vann! Vi hadde laget en plan som passet barnet. Dvs, et mindre barn ville jo kunne fulgt kursene på mer normal måte, med litt mer tilpasninger . Når barnet er så stort som i HI, kan det være aktuelt å ha noen timer alene med instruktør frem til barnet er trygt nok til å fortsette på vanlig kurs. Dette vil jo være noe man finner ut av sammen. 

Høres ut som en useriøs klubb dersom de bare har betalt tilbake kursavgiften.  Nesten så jeg tror det må ha vært noen misforståelser og dårlig kommunikasjon ute og gå! 

Anonymkode: d7435...075

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor han skal bli tvunget til dette når han sliter så mye. Tviler på at den tvangen og maset hjelper på utryggheten hans. 

Han er fortsatt liten, han blir nok mere trygg med årene. 

Problemet blir jo ikke bedre om han får slippe unna timene,da forsterker vi jo bare det han er redd for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ser du har fått gode tips, vil bare legge til at dere foreldre er de voksne som barna er tryggest på. Mitt barn klarer ikke nyttiggjøre seg svømmekurs, fordi han synes det er så vanskelig med tilskuere. 

Ta ham med i svømmehall/badeland i helgene, helst en fast rutine med bading hver uke, uten at klassekameratene ser ham. La ham bli vant til vann i eget tempo, men oppmuntre ham til å prøve ting han er redd for, litt etter litt.

Min yngste var veldig utrygg i vann, selv om han har vokst opp med badebasseng hjemme. Vi avtalte med ham ting han ønsket å øve på, og brukte lang tid. Når vi hadde vennene hans på besøk ville han aldri bade med dem fordi han lå så langt bak, mens vennene synes det er gøy med basseng og ville alltid bade.

Vi øvde alene med ham over flere år. Han er snart ti år nå, og kan fortsatt ikke svømme ordentlig. Men han svømmer i hvert fall under vann, og stikker hodet opp for å puste, hopper fra kanten, og kan hente ting på bunnen (i den grunne enden, med dykkermaske). Bare å tørre å få vann i ansiktet tok flere år, så vi er veldig glade for at han har kommet dit han er i dag. 

Anonymkode: e4669...4c0

Hun har skrevet lenge opp at det ikke fungerer å prøve sammen med foreldrene, da han bare blir enda mer hysterisk... Det er ikke alltid slik at foreldrene er det neste og mest innlysende svaret. 

jeg skjønner litt hvordan han har det, gor jeg var sånn selv. Kjemperedd uten at jeg selv skjønte hvorfor. Lærte ikke å svømme før i fjerde klasse. Da gikk det fordi jeg fikk en-til-en hjelp av en gymlærer (på videregående skole, som  vi kjente). Vi to dro i svømmehallen på skolen hennes hver søndag (lærerne fikk bruke bassenget den dagen) sammen og hun trygget meg, lærte meg å dykke (det kan jeg ikke lengre) og svømme. Jeg er henne evig takknemlig 

HI: Det finnes ikke en annen voksen han kjenner og er trygg på som kan hjelpe ham da? En tante/onkel, en god nabo, en venn av deg eller faren som kjenner barnet godt, foreldrene til en god venn av gutten din eller noe sånt? Noen som har god kontakt med ham og som han er fortrolig med på et eller annet nivå? 

Anonymkode: b57d0...3c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun har skrevet lenge opp at det ikke fungerer å prøve sammen med foreldrene, da han bare blir enda mer hysterisk... Det er ikke alltid slik at foreldrene er det neste og mest innlysende svaret. 

jeg skjønner litt hvordan han har det, gor jeg var sånn selv. Kjemperedd uten at jeg selv skjønte hvorfor. Lærte ikke å svømme før i fjerde klasse. Da gikk det fordi jeg fikk en-til-en hjelp av en gymlærer (på videregående skole, som  vi kjente). Vi to dro i svømmehallen på skolen hennes hver søndag (lærerne fikk bruke bassenget den dagen) sammen og hun trygget meg, lærte meg å dykke (det kan jeg ikke lengre) og svømme. Jeg er henne evig takknemlig 

HI: Det finnes ikke en annen voksen han kjenner og er trygg på som kan hjelpe ham da? En tante/onkel, en god nabo, en venn av deg eller faren som kjenner barnet godt, foreldrene til en god venn av gutten din eller noe sånt? Noen som har god kontakt med ham og som han er fortrolig med på et eller annet nivå? 

Anonymkode: b57d0...3c0

Men selv om han blir hysterisk sammen med foreldre kan de drive gradvis tilvenning, forberede godt på hva som skal skje, bekrefte følelsene han har, og gjøre klare, forutsigbare avtaler med ham slik at han vet at han ikke skal gjøre noe han er redd for før han er klar for det. Poenget var at han bør slippe å eksponeres for de andre barna i klassen i en situasjon som gjør ham så utrygg. 

F.eks. Første gang, dusje og skifte til badetøy, gå ut og sitte å se på de andre i bassenget. Andre gang, gå å sitte i barnebassenget en liten stund, med vann som rekker til navlen.  Osv. Babysteps, han bestemmer når han er klar for neste steg, og opplever ikke press. 

Forklar hvorfor det er så viktig å venne seg til vann, og etterhvert lære å svømme. Avtal en stor belønning dere kan jobbe mot sammen, noe han ønsker seg, og som han skal få for innsatsen når han har nådd målet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men selv om han blir hysterisk sammen med foreldre kan de drive gradvis tilvenning, forberede godt på hva som skal skje, bekrefte følelsene han har, og gjøre klare, forutsigbare avtaler med ham slik at han vet at han ikke skal gjøre noe han er redd for før han er klar for det. Poenget var at han bør slippe å eksponeres for de andre barna i klassen i en situasjon som gjør ham så utrygg. 

F.eks. Første gang, dusje og skifte til badetøy, gå ut og sitte å se på de andre i bassenget. Andre gang, gå å sitte i barnebassenget en liten stund, med vann som rekker til navlen.  Osv. Babysteps, han bestemmer når han er klar for neste steg, og opplever ikke press. 

Forklar hvorfor det er så viktig å venne seg til vann, og etterhvert lære å svømme. Avtal en stor belønning dere kan jobbe mot sammen, noe han ønsker seg, og som han skal få for innsatsen når han har nådd målet. 

Altså han kan være i basseng med meg å ha det kjekt men da har han vann maks til knærene å blir hysterisk om jeg prøver å få han lenger uti. Mens på skolen er vannet høyere å de har likevel fått han uti. Så fungerer ofte bedre om andre er uti med han for da er han litt tøffere hvertfall.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

På kursene som passer alderen til sønnen min er målene å hoppe fra bassengkanten og dykke etter ting. Det er han milevis unna. 

Man melder ikke på kurs utfra alder, men utfra barnets nivå. 

Når han ikke har de ferdighetene som må til for å delta på svømmeopplæring må du melde han på kurset som fokuserer på vanntilvenning.

gå på tryggivann.no og bruk nivåvelgeren. Det laveste nivået er vannmerke. 

Anonymkode: 92f5d...07f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Altså han kan være i basseng med meg å ha det kjekt men da har han vann maks til knærene å blir hysterisk om jeg prøver å få han lenger uti. Mens på skolen er vannet høyere å de har likevel fått han uti. Så fungerer ofte bedre om andre er uti med han for da er han litt tøffere hvertfall.

Men la han få lov til å kose seg på grunna da. Hvis det er der han er trygg så la han være der og ha det kjekt. 

Forøvrig trenger man ikke gå noe lenger ut for å øve på å ligge på magen, flyte på rygg, ha munnen under vann osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man melder ikke på kurs utfra alder, men utfra barnets nivå. 

Når han ikke har de ferdighetene som må til for å delta på svømmeopplæring må du melde han på kurset som fokuserer på vanntilvenning.

gå på tryggivann.no og bruk nivåvelgeren. Det laveste nivået er vannmerke. 

Når det står fra 3-6 år så kan ikke jeg melde på en som blir 10 år i år.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kurset er tilrettelagt fra ca 3-4 år, men mange  deltakere er også eldre. Du kan Ikke melde han på et kurs hvor kvalifikasjonene feks er at han kan dykke, flyte, hoppe fra kanten osv dersom han faktisk ikke mestrer dette. 

kanskje er også det greit for han å gå sammen med yngre barn framfor de på samme alder. Sannsynligvis vil han ikke føle mestring når alle andre er på et mye høyere nivå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg har ett barn i 4.klasse som er veldig utrygg i vann å skolen jobber veldig med få han tryggere. Men problemet er at enten sier han at han ikke har med badetøy å slipper dermed unna,ellers så tar han badetøyet ut av sekken etter jeg er gått på jobb. Samarbeider må med lærerene så nå sjekker de hver gang sekken selv om han sier at han har glemt. Men når han tar ut av badetøyet før han går på skolen så hjelper det jo ikke. Tips til hva vi gjør nå? Han trenger absolutt badingen så han blir tryggere i vann. Siden jeg jobber så får jeg aldri levert han selv på skolen,så får ikke lagt badetøy der selv. Blir det feil å gi en konsekvens som å ta vekk mobilen? 

Vet at utrygge barn har fått vedtak av kommunen å vært med på svømme/vanntilvenning. Dette er da i regi kommune og basseng .

Et foreldrepar hadde ikke valg, de måtte følge opp barnet på dette, da var barnet 8-9 år.

Vi gikk der med vår pga adhd og trening på motorikken

Anonymkode: 31d14...4d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, hvis han er på nivå som en 3-åring i vannet, så må han jo gå på samme gruppe som de. Han kan jo ikke begynne med noe han ikke mestrer! Sønnen min har gått på svømmekurs. Da begynte han jo først på nivå 1, og så når han mestret det gikk han videre til nivå 2 osv. Det er jo ganske uvanlig at en 10-åring er såpass redd i vannet, så da kan han jo ikke meldes på en gruppe med andre 10-åringer, for de aller fleste vil være på et helt annet nivå enn han! O

Anonymkode: a1748...d1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jo, hvis han er på nivå som en 3-åring i vannet, så må han jo gå på samme gruppe som de. Han kan jo ikke begynne med noe han ikke mestrer! Sønnen min har gått på svømmekurs. Da begynte han jo først på nivå 1, og så når han mestret det gikk han videre til nivå 2 osv. Det er jo ganske uvanlig at en 10-åring er såpass redd i vannet, så da kan han jo ikke meldes på en gruppe med andre 10-åringer, for de aller fleste vil være på et helt annet nivå enn han! O

Sa jo ikke at han er på nivå med en 3 åring. Sa at å hoppe fra kanten og dykke under å hente ting er ikke noe som er realistiske mål.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Sa jo ikke at han er på nivå med en 3 åring. Sa at å hoppe fra kanten og dykke under å hente ting er ikke noe som er realistiske mål.

Poenget er vel at noen 3-4 åringen faktisk mestrer dette. Mine to eldste både dykket, fløt på mage, hoppet fra kanten, skled i sklia og kunne delvis svømme da de var 4 år. Vi gikk på svømming fra de var 3 mnd gamle, først babysvømming og deretter familiesvømming. Eldstemann tok første merke da han var 4,5 år. 

yngstemann var mer reservert. Hun har også vært med jevnlig på svømming med begynte ikke med aktive kurs før hun var nærmere 5 år. Selv om hun var trygg i vann begynte hun på vanntilvennkngskurs da hun ikke turte å flyte eller ha hodet under vann. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når jeg skrev på nivå med en 3-åring, mener jeg jo selvsagt i svømming. Når han er så redd at han ikke tør han vann lengre opp enn til knærne, så er han vel ikke så mye over en 3-åring i nivå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...