Gå til innhold

Barn som glemmer badetøy med vilje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn i 4.klasse som er veldig utrygg i vann å skolen jobber veldig med få han tryggere. Men problemet er at enten sier han at han ikke har med badetøy å slipper dermed unna,ellers så tar han badetøyet ut av sekken etter jeg er gått på jobb. Samarbeider må med lærerene så nå sjekker de hver gang sekken selv om han sier at han har glemt. Men når han tar ut av badetøyet før han går på skolen så hjelper det jo ikke. Tips til hva vi gjør nå? Han trenger absolutt badingen så han blir tryggere i vann. Siden jeg jobber så får jeg aldri levert han selv på skolen,så får ikke lagt badetøy der selv. Blir det feil å gi en konsekvens som å ta vekk mobilen? 

Anonymkode: ff91f...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke straff. Barnet er jo redd. Meld heller barnet opp på et individuelt svømmekurs med trener for å bli trygg. 

Skoleundervisning sammen med medelever er skjeldent betryggende. 

Hilsen en med mange års vannskrekk som barn. 

Anonymkode: 6ec3a...713

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke straff. Barnet er jo redd. Meld heller barnet opp på et individuelt svømmekurs med trener for å bli trygg. 

Skoleundervisning sammen med medelever er skjeldent betryggende. 

Hilsen en med mange års vannskrekk som barn. 

Har prøvd å melde han på flere svømmekurs men får pengene igjen så fort jeg nevner at han er utrygg i vann. Private svømmetimer har jeg ikke råd til dessverre.

Skrevet

Vær så snill å ikke straff han. Bruk heller fritid og sommerferien på å trygge han.

Anonymkode: f6edb...529

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har prøvd å melde han på flere svømmekurs men får pengene igjen så fort jeg nevner at han er utrygg i vann. Private svømmetimer har jeg ikke råd til dessverre.

Se siste avsnitt her under 4.1 - skolen skal tilpasse seg. Om det så må si en til en opplæring og du må bli med. Det vil være infestering for barnet ditt om du forsøker samarbeid med skolen for å få til dette. 

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Innhold-i-opplaringen/Udir-1-2008-Forsvarlig-svomme--og-livredningsopplaring-i-grunnskoleopplaringen/

Skrevet

Hvis de har svømming 1 gang pr. uke, kan du vel levere svømmetøyet til lærer på skolen hvilken dag som helst, på forhånd? 

Anonymkode: 7e146...246

Skrevet (endret)

Har du mulighet for å stikke innom skolen med svømmetøyet om morgenen de dagene han har svømming? Avtal med læreren at du henger det i gangen for eksempel. Eller om ettermiddagen dagen før?

Endret av Superdolly
Rettet stavefeil.
Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Her fins det eit kursopplegg som heiter Trygg i vann, kan det vere samme opplegget fins i nærleiken av deg? https://www.tryggivann.no

Første kursa er mest for å trygge ungane, før dei går vidare til svømming.

Her var det yngre ungar enn 4. klassingar på desse kursa, men bur på ein forholdsvis liten stad då 😊

Anonymkode: c1000...bfc

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vær så snill å ikke straff han. Bruk heller fritid og sommerferien på å trygge han.

Anonymkode: f6edb...529

Dette er siste år med svømming på skolen så er jo så frustrende at vi ikke får utnyttet svømmetimene på skolen. Han mistet også masse svømmetimer i 3.klasse når skolen stengte ned. 

Når han er med meg i vann så er han bare enda mer hysterisk. Går litt bedre når han er med andre voksne.

Skrevet

Det er foreldrene sitt ansvar å gjøre egne barn trygge i vann, det er ikke noe de skal lære på skolen,

de andre foreldrene har vel tatt ansvaret selv, så de andre ungene er trygge i vann og koser seg på svømmetimene. Dermed blir ditt barn enda mer utrygt når du som mor ikke gidder.

meld barnet på svømmekurs på rett nivå. Ingen får pengene tilbake, men det nytter ikke melde på kurs for de som kan svømme. Så går du og barnet ofte på svømming.

se også karsen og Petra på svømming, klart jeg kan (svømming), osv. prat og lær om vannet hjemme. Øv i badekaret på å få vann i øynene, slappe av ved å flyte på ryggen og etterhvert dykke litt osv.

Anonymkode: 8ef54...2a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er foreldrene sitt ansvar å gjøre egne barn trygge i vann, det er ikke noe de skal lære på skolen,

de andre foreldrene har vel tatt ansvaret selv, så de andre ungene er trygge i vann og koser seg på svømmetimene. Dermed blir ditt barn enda mer utrygt når du som mor ikke gidder.

meld barnet på svømmekurs på rett nivå. Ingen får pengene tilbake, men det nytter ikke melde på kurs for de som kan svømme. Så går du og barnet ofte på svømming.

se også karsen og Petra på svømming, klart jeg kan (svømming), osv. prat og lær om vannet hjemme. Øv i badekaret på å få vann i øynene, slappe av ved å flyte på ryggen og etterhvert dykke litt osv.

Er det mulig å være så fullstendig uten empati og folkeskikk?

Du aner ikke hva hi har gjort og det er ikke slik at man er fantastiske foreldre om man har barn som er trygge i vannet. Man er stort sett bare heldig!

Hi, du må jo ikke tenke tanken på å straffe han! Barnet er redd og gjør det han kan for å slippe unna. Hva skjer de gangene han har svømming? Kommer han seg i vannet eller låser det seg helt?

Vi bor et sted hvor det ikke er noen form for svømmetrening utenom skolen, men vi går i hallen som familie flere ganger i uken. Er man utrygg på noe er det ofte mengdetrening som må til

Nå er han jo så stor at dere kan sette dere ned og snakke om problemet. Han bør lære seg å svømme og bli trygg i vannet, det kan faktisk være livreddende. Hva tenker han om problemet og hva tenker han kan hjelpe?

Anonymkode: 63056...ce5

Skrevet

Et av barna mine hadde en klassekamerat som hadde vannskrekk. Han fikk en egen assistent/lærer denne timen. Mens de andre lærte svømming etc. stod de på grunnen av bassenget og øvde på tilvenning. Klassekameratene visste godt at vedkommende var redd så de tok hensyn og svømte ikke i nærheten slik at det ikke ble noe spruting. De ertet heller ikke slik at ikke det la ekstra bekymring til for eleven. Litt usikker på om eleven kunne svømme etter dette, men hen var mye tryggere i vannet. 

Har man utfordringer i teoretiske fag får man gjerne ekstratimer. Det er lite av dette i skolen. Vet om noen skoler som har hatt ekstratimer i gym, men har ikke hørt om dette i svømming. Er bassenget skolens eget og det ikke er opptatt hele tiden er det jo mulig gutten kan få litt tid i bassenget alene med en assistent (eller sammen med andre elever med samme utfordring) der de kan tilvenne seg vannet i ro og mak (uten den støyen som der ofte er ved basseng, men all den akustikken som er i rommet).  

Anonymkode: 47e59...a81

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis de har svømming 1 gang pr. uke, kan du vel levere svømmetøyet til lærer på skolen hvilken dag som helst, på forhånd? 

Anonymkode: 7e146...246

Må dra på jobb før SFO åpner å jeg er ikke hjemme før etter SFO stenger. De har svømming annenhver uke.

Skrevet
Superdolly skrev (1 time siden):

Har du mulighet for å stikke innom skolen med svømmetøyet om morgenen de dagene han har svømming? Avtal med læreren at du henger det i gangen for eksempel. Eller om ettermiddagen dagen før?

Jeg må dra på jobb før skole/sfo åpner pga over en time reisevei til jobb med buss.

Skrevet

Her fins det eit kursopplegg som heiter Trygg i vann, kan det vere samme opplegget fins i nærleiken av deg? https://www.tryggivann.no

Første kursa er mest for å trygge ungane, før dei går vidare til svømming.

Her var det yngre ungar enn 4. klassingar på desse kursa, men bur på ein forholdsvis liten stad då 😊

Anonymkode: c1000...bfc

På kursene som passer alderen til sønnen min er målene å hoppe fra bassengkanten og dykke etter ting. Det er han milevis unna. 

Skrevet

Herregud nå må du skjerpe deg kraftig her! 

Svømmekurset er vanntilvenning er kun for de minste det går på alder. Neste skritt er målet å kunne hoppe fra bassengkanten og dykke etter ting,det er overhodet ikke realitisk! Itellegg vil ikke svømmekurs ta inn ett barn som er så utrygg i vann for de har mange barn å passe på. Så jo har fått igjen pengene for mange svømmekurs med beskjed om at de dessverre ikke kan hjelpe barnet mitt når han er så utrygg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Er det mulig å være så fullstendig uten empati og folkeskikk?

Du aner ikke hva hi har gjort og det er ikke slik at man er fantastiske foreldre om man har barn som er trygge i vannet. Man er stort sett bare heldig!

Hi, du må jo ikke tenke tanken på å straffe han! Barnet er redd og gjør det han kan for å slippe unna. Hva skjer de gangene han har svømming? Kommer han seg i vannet eller låser det seg helt?

Vi bor et sted hvor det ikke er noen form for svømmetrening utenom skolen, men vi går i hallen som familie flere ganger i uken. Er man utrygg på noe er det ofte mengdetrening som må til

Nå er han jo så stor at dere kan sette dere ned og snakke om problemet. Han bør lære seg å svømme og bli trygg i vannet, det kan faktisk være livreddende. Hva tenker han om problemet og hva tenker han kan hjelpe?

Anonymkode: 63056...ce5

De få gangene han har vært i vannet så er veldig utrygg først men blir tryggere etter hvert å syns det er greit da.

Skrevet

Du må jo rett og slett sette deg ned og snakke skikkelig med ham da. Fortell at den eneste han lurer med å drive på slik er seg selv. Spør ham hvordan han tenker at han noen gang skal bli trygg i vann og lære å svømme hvis han hele tiden lurer seg unna. 

Han har sikkert ikke noen gode svar til deg, men du må prøve å få ham til å tenke seg litt om sånn at han i det minste slutter med dette.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

På kursene som passer alderen til sønnen min er målene å hoppe fra bassengkanten og dykke etter ting. Det er han milevis unna. 

Det er ingen barn som får starte med å hoppe etter ting i vannet på kurs på disse svømmekursene i Oslo i allefall.

Mulig han må gå på kurs med yngre barn, men han kan begynne på nybegynnernivå. Man får ikke gå til neste nivå før instruktørene mener at barnet mestrer nivået det er på. Noen må repetere det nivået et kurs til før de er klare for neste nivå.

Hva med å sende en e-post til kursatrangør og presenter problemet. Så hjelper de dere med å velge riktig nivå å starte på.

Anonymkode: debd7...d56

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Du må velge kurs etter nivå, ikke etter alder.

Anonymkode: 9c89d...549

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du må velge kurs etter nivå, ikke etter alder.

Det er jo ikke jeg som velger det,det står jo hvilken alder tilvenningskurset er for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo ikke jeg som velger det,det står jo hvilken alder tilvenningskurset er for.

Du kan ta direkte kontakt som en over beskrev. Vår fulgte ikke alder, men nivå. Han syntes det var litt flaut første runden, når alle var yngre, men det gikk fort over. Også trente vi mye sammen mellom kursene. 

Nå hadde jeg som sagt vannskrekk selv, og viste godt hva jeg ikke skulle gjøre mot han. Tvang og straff er to av de. Vi snakket mye, uten skamfølelse, om hva han følte med vannet. Og gikk sakte frem. Om det så bare var å sitte i vannkanten en dag, så var det godt nok i starten. Masse ros og underbygging av mestringsfølelse må til. Straffer du nå med å kjefte, ta telefon osv tenker han bare at du ikke forstår noen ting. Angst kan man ikke ta seg sammen for å bli kvitt. Presse litt, men ikke mye. Det er en fin fin balanse. 

Skrevet

Ring dem og spør.

Skrevet

Du kan ta direkte kontakt som en over beskrev. Vår fulgte ikke alder, men nivå. Han syntes det var litt flaut første runden, når alle var yngre, men det gikk fort over. Også trente vi mye sammen mellom kursene. 

Nå hadde jeg som sagt vannskrekk selv, og viste godt hva jeg ikke skulle gjøre mot han. Tvang og straff er to av de. Vi snakket mye, uten skamfølelse, om hva han følte med vannet. Og gikk sakte frem. Om det så bare var å sitte i vannkanten en dag, så var det godt nok i starten. Masse ros og underbygging av mestringsfølelse må til. Straffer du nå med å kjefte, ta telefon osv tenker han bare at du ikke forstår noen ting. Angst kan man ikke ta seg sammen for å bli kvitt. Presse litt, men ikke mye. Det er en fin fin balanse. 

Okey kan prøve å ta kontakt å høre hva de sier :) Takk for gode tips :)

Skrevet

Ser du har fått gode tips, vil bare legge til at dere foreldre er de voksne som barna er tryggest på. Mitt barn klarer ikke nyttiggjøre seg svømmekurs, fordi han synes det er så vanskelig med tilskuere. 

Ta ham med i svømmehall/badeland i helgene, helst en fast rutine med bading hver uke, uten at klassekameratene ser ham. La ham bli vant til vann i eget tempo, men oppmuntre ham til å prøve ting han er redd for, litt etter litt.

Min yngste var veldig utrygg i vann, selv om han har vokst opp med badebasseng hjemme. Vi avtalte med ham ting han ønsket å øve på, og brukte lang tid. Når vi hadde vennene hans på besøk ville han aldri bade med dem fordi han lå så langt bak, mens vennene synes det er gøy med basseng og ville alltid bade.

Vi øvde alene med ham over flere år. Han er snart ti år nå, og kan fortsatt ikke svømme ordentlig. Men han svømmer i hvert fall under vann, og stikker hodet opp for å puste, hopper fra kanten, og kan hente ting på bunnen (i den grunne enden, med dykkermaske). Bare å tørre å få vann i ansiktet tok flere år, så vi er veldig glade for at han har kommet dit han er i dag. 

Anonymkode: e4669...4c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...