Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #26 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 1.2.2021 den 17.38): Her vi bor er det helt håpløst! Liten bygd med lite å gjøre for unger/ungdom. Dermed samler de seg i gjenger og finner på fanskap. Om man prøver å snakke til dem, får man foreldrene på nakken - "ingen skal snakke til mine barn!" Og "de må da få lov å ha det litt morro...!!" Her fins også en FB side der flere har prøvd å ta opp problemene, men de blir høvlet ned og innleggene slettes fortløpende. Politiet har vært i avisen og bedt foreldre ta tak i problemet, men foreldrene påstår hardnakket at det er jo bare litt "uskyldig morro", de er jo så søte og snille atte! Så nå patruljerer politiet rundt i bygda og oppsøker barne og ungdomsgjenger i et forsøk på å forebygge fanskap. Kommunen har omsider kommet på banen og forsøker å bygge opp tilbud, men det er få som gidder å møte opp. Og når foreldrene sitter hjemme og ikke gidder å kjøre/hente/stille opp på noen verdens ting heller, så er det ganske håpløst! Jeg er tillflytter til bygda, ga klar beskjed til gubben at mine barn ikke fikk lov å gå å dra gatelangs om kveldene. Så vi kjører dem på fritidsaktiviteter i nabobyen hver eneste dag. (Det er barna selv dom har valgt aktiviteter, og at det blir hver dag) De har 0 interesse av å drive dank. Har opp gjennom årene prøvd å få med klassekamerater, men ingen foreldre som har sagt ja! Anonymkode: 0d931...48a Høres ut som en bygd jeg IKKE ville bodd i Anonymkode: ce301...860
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #27 Skrevet 3. februar 2021 nerdybirdy skrev (17 timer siden): å bli invitert til middag, og takke nei er en ting. Men det er ikke det som skisseres her. En unge er med et barn i husstanden hjem, og de setter seg for å spise middag. Gjesten tar en titt på hva som serveres og ber om å få spesialmat. Da man avslår, sier gjesten at h*n heller blir med en annen klassekamerat hjem neste gang ettersom maten ikke er god nok....høyt ved bordet. Barna er nesten 10 år gamle. Om du ikke anser dette som überfrekt og total mangel på oppdragelse kan jeg jo forstå hvordan unger blir slik? Vi har hatt mange små gjester opp igjennom, og ALDRI har jeg hørt maken....Joda, enkelte unger pirker i maten og sier "jeg liker ikke laks", og får da tilbud om å spise ris/grønnsaker (o.l), men aldri har jeg laget spesialmat eller opplevd en unge som svarer meg på denne måten. Til HI: dette hadde jeg videreformidlet på en fin måte til foreldre. Det er i barnets interesse å få tilbakemelding på at det ikke er greit å oppføre seg slik. Det er å gjøre barnet en bjørnetjeneste! Her har du misforstått. Dette barnet kom på døra mens hi og familien spiste middag. Det var ikke et avtalt besøk og hvis hi snakker på samme måte om og til besøket som hun gjør i denne trden forstår jeg godt at gjestene tar bena på nakken og drar et annet sted. Anonymkode: a79da...b4a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #28 Skrevet 3. februar 2021 Jeg var i en park en gang, og to barn på rundt 10 kom sammen med antakeligvis foreldrene. De løp etter noen ender, og den ene sparket etter en av fuglene. Foreldrene sto bare og så på. Da raste jeg bort og sa hva jeg mente om oppførselen og fikk dem til å stoppe. Jeg var helt sjokkert. Foreldrene bare så på meg som om jeg var gal. Det er første og foreløpig siste gang jeg har opplevd å måtte gripe inn pga atale foreldre. Jeg burde sikkert gjort mer også - men var besten helt nummen av hele opplevelsen.. Anonymkode: 9674a...c8c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #29 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 1.2.2021 den 16.07): Så mye frekke unger der ute. Er de like frekke hjemme eller er det bare borte de er så ufyselige? Anonymkode: 6d902...b9a Anonym bruker skrev (På 1.2.2021 den 19.13): Håper å treffe foreldrene som har oppdratt disse monstrene. Mye trygda folk her inne, er de like flinke til å oppdra barn som å jobbe så er det jo stor sjanse for å treffe på de her inne. Anonymkode: 6d902...b9a Anonym bruker skrev (På 1.2.2021 den 20.51): Si nei takk??? Ikke kommenter hvis du ikke leser innlegget. Ikke en takk i den bortskjemte 🤬 sin munn!! Kanskje ditt barn? 🤔 Hvis du mener dette er måten et barn kan dra på så må jeg bare tro barnet er ditt. Anonymkode: 6d902...b9a Jeg syns jo ikke at det virker som hi er særlig veloppdratt selv. Man høster ofte som man sår, også hos små gjester. Anonymkode: d72af...ea8
nerdybirdy Skrevet 3. februar 2021 #30 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Her har du misforstått. Dette barnet kom på døra mens hi og familien spiste middag. Det var ikke et avtalt besøk og hvis hi snakker på samme måte om og til besøket som hun gjør i denne trden forstår jeg godt at gjestene tar bena på nakken og drar et annet sted. Anonymkode: a79da...b4a Ser at besøket kom under middagen. Poenget står likevel. Synes du det er grei oppførsel å svare "nei, det liker jeg ikke - kan du lage noe annet til meg"....og videre "det vil jeg ikke ha, da drar jeg til en annen kamerat i stedet for - kanskje de har bedre mat der" i en alder av 10? Er ikke "nei takk" normal anstendig høflighet å forvente fra et barn på den alderen? Jeg har enda tilgode å oppleve at et barn hadde svart meg slik uavhengig av situasjon, og hadde klart tatt det opp med foreldrene. Dette barnet har et sårt behov for å lære hvordan man oppfører seg i sosiale sammenkomster, og hva som er greit, og viktigere, ikke greit å si høyt. Det er faktisk en nøkkelegenskap å lære sosiale koder som frarøves barnet ved å unnlate å si noe. At du på en eller annen måte har fått for deg at HI svarte barnet på en gitt måte uten noen former for "bevis" for dette, er merkelig og tendensiøst. Du må gjerne ønske annet for dine barn, men jeg oppdrar mine til å svare folk høflig og vennlig ofte på tross av hvordan de møtes. Vend det andre kinnet til, er en leveregel som skaper mer godhet i verden, og som jeg tenker gir fordeler fremfor frekkhet og smålighet.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #31 Skrevet 3. februar 2021 nerdybirdy skrev (2 timer siden): Ser at besøket kom under middagen. Poenget står likevel. Synes du det er grei oppførsel å svare "nei, det liker jeg ikke - kan du lage noe annet til meg"....og videre "det vil jeg ikke ha, da drar jeg til en annen kamerat i stedet for - kanskje de har bedre mat der" i en alder av 10? Er ikke "nei takk" normal anstendig høflighet å forvente fra et barn på den alderen? Jeg har enda tilgode å oppleve at et barn hadde svart meg slik uavhengig av situasjon, og hadde klart tatt det opp med foreldrene. Dette barnet har et sårt behov for å lære hvordan man oppfører seg i sosiale sammenkomster, og hva som er greit, og viktigere, ikke greit å si høyt. Det er faktisk en nøkkelegenskap å lære sosiale koder som frarøves barnet ved å unnlate å si noe. At du på en eller annen måte har fått for deg at HI svarte barnet på en gitt måte uten noen former for "bevis" for dette, er merkelig og tendensiøst. Du må gjerne ønske annet for dine barn, men jeg oppdrar mine til å svare folk høflig og vennlig ofte på tross av hvordan de møtes. Vend det andre kinnet til, er en leveregel som skaper mer godhet i verden, og som jeg tenker gir fordeler fremfor frekkhet og smålighet. Det kan godt hende barnet ikke var superhøffelig, men så veldig galt var det da ikke. Jeg tenker at det ikke er krise at ungene er ærlige om sånt bare de er snille med hverandre. Anonymkode: a79da...b4a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #32 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 1.2.2021 den 19.13): Håper å treffe foreldrene som har oppdratt disse monstrene. Mye trygda folk her inne, er de like flinke til å oppdra barn som å jobbe så er det jo stor sjanse for å treffe på de her inne. Anonymkode: 6d902...b9a Anonym bruker skrev (På 1.2.2021 den 19.13): Håper å treffe foreldrene som har oppdratt disse monstrene. Mye trygda folk her inne, er de like flinke til å oppdra barn som å jobbe så er det jo stor sjanse for å treffe på de her inne. Anonymkode: 6d902...b9a Du vet hvorfor folk er trygda ikke sant? Har jo 0 med barneoppdragelse å gjøre. 😂 Anonymkode: 77962...4fd
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #33 Skrevet 3. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): mange frekke voksne også, da blir jo avkommet likt Anonymkode: f6df1...516 Helt enig med deg. På foreldremøter på skolen, ser man hvilke foreldre som tilhører hvilke barn. Jeg sa rolig i fra til foreldrene til bestevenninnen til barnet vårt, at deres barn hadde vært ekkel mot barnet vårt, stålet ting her hjemme, slengt usannheter om barnet vårt til de andre jentene i klassen. Det var ikke snakk om at barnet deres hadde gjort noe. Jenter er jenter svarte mora. 🙄 Heldighvis så skolen dette også, og det ble gjort vedtak. Ble tull igjen, kontaktet skolen. Mora, som var min venninne, er fly forbanna på MEG som sa ifra. Og det er faktisk ikke alle snille og greie barn, som er dritt bak ryggen på foreldrene. Jeg vet at jenta vår er grei med alle, men sønnen kan være litt kranglete, så hadde barnehagen sagt at han hadde gjort noe, så er jo det sant. Anonymkode: 77962...4fd
nerdybirdy Skrevet 4. februar 2021 #34 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det kan godt hende barnet ikke var superhøffelig, men så veldig galt var det da ikke. Jeg tenker at det ikke er krise at ungene er ærlige om sånt bare de er snille med hverandre. Anonymkode: a79da...b4a det er ikke er snilt å si «ditt hjem er ikke bra nok for meg- så jeg stikker til en annen venn». Det er ikke snilt å behandle de rundt seg med så lite respekt. I tillegg tenker jeg at dette er langt forbi «ikke superhøffelig». Hadde jeg fått en slik tilbakemelding på min unge hadde jeg følt at jeg hadde feilet som forelder, og her på det kraftig lut til! Unger som oppfører seg slik som hi beskriver blir hverken likt eller på sikt inkludert. Det er sjenerende og pinlig at en 10 åring ikke har bedre manerer. Så jeg tenker faktisk at det er rimelig gale.... nen vi er tydeligvis forskjellige...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #35 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det kan godt hende barnet ikke var superhøffelig, men så veldig galt var det da ikke. Jeg tenker at det ikke er krise at ungene er ærlige om sånt bare de er snille med hverandre. Anonymkode: a79da...b4a Det barnet hadde aldri fått slippe inn her igjen, og siden du er moren, tydeligvis, så hadde jeg også fortalt deg veldig klart hvorfor. Synd, da, siden alle de andre samles her hver ettermiddag og helg, at ditt barn mangler det grunnleggende for å få bli med. Men drittunger gidder jeg ikke ha i hus. Anonymkode: 544e8...fa2
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #36 Skrevet 4. februar 2021 Jeg har jobbet flere år i barnehage og enda fler og i skolen. De fleste barna har en "normal" oppdragelse og en relativt god folkeskikk. Men det finnes virkelig for mange foreldre som har skylapper større enn sitt eget ego. Jeg opplevde en gang en mor som truet med anmeldelse av nestemann som kom med en anklage mot hennes sønn. Den gutten kunne gjøre HVA SOM HELST, med vitner overalt, men moren tok den gråtende gutten i armene sine og sa" jeg vet at du ikke gjør slikt". Andre mener gutter er gutter og jenter er jenter. Noe jeg til dels kan være enig i. Konflikter mellom barn oppstår, og de lære ekstremt mye av og ordne opp seg imellom. Når et barn aldri blir irettesatt ved dårlig oppførsel, lærer det ikke da. Har også vært på foreldremøter, samtaler, avslutninger og andre sammenkomster hvor den lille håpefulle er så frekk at man virkelig begynner å lure. Og foresatte bare kikker bort... tør de ikke irettesette foran andre? I mitt hjem følger vi våre regler. Normal folkeskikk er noe jeg krever. Er man frekk, sier jeg ifra. De får sette inn tallerken og si takk for maten. Alle mine tre barn har hatt med venner hjem som trenger en liten påminnelse, og aldri har det stoppet de i å komme tilbake 😊 Anonymkode: bad1f...1b7
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #37 Skrevet 4. februar 2021 nerdybirdy skrev (35 minutter siden): det er ikke er snilt å si «ditt hjem er ikke bra nok for meg- så jeg stikker til en annen venn». Det er ikke snilt å behandle de rundt seg med så lite respekt. I tillegg tenker jeg at dette er langt forbi «ikke superhøffelig». Hadde jeg fått en slik tilbakemelding på min unge hadde jeg følt at jeg hadde feilet som forelder, og her på det kraftig lut til! Unger som oppfører seg slik som hi beskriver blir hverken likt eller på sikt inkludert. Det er sjenerende og pinlig at en 10 åring ikke har bedre manerer. Så jeg tenker faktisk at det er rimelig gale.... nen vi er tydeligvis forskjellige... Han sa jo ikke at hjemmet ikke var bra nok. Han likte bare ikke den maten. Det er vanøig at barn og voksne har noen ting de ikke liker. Han kunne godt sakt "Nei, takk, jeg er ikke så glad i ... så jeg stikker bort til Ole i steden), men det er i praksis nesten det samme som jeg ser for meg at skjedde, bare uten ordet "takk". Anonymkode: a79da...b4a
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #38 Skrevet 4. februar 2021 Hvorfor skal barna måtte være noe høfligere enn det voksne er? Man trenger ikke å bevege seg lenger en til denne tråden for å se hvor ufine vi voksne kan være. Anonymkode: e19f8...fbb
nerdybirdy Skrevet 4. februar 2021 #39 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Han sa jo ikke at hjemmet ikke var bra nok. Han likte bare ikke den maten. Det er vanøig at barn og voksne har noen ting de ikke liker. Han kunne godt sakt "Nei, takk, jeg er ikke så glad i ... så jeg stikker bort til Ole i steden), men det er i praksis nesten det samme som jeg ser for meg at skjedde, bare uten ordet "takk". Anonymkode: a79da...b4a hvordan er det mulig å ikke se at "Nei, takk, jeg er ikke så glad i ... så jeg stikker bort til Ole i steden" - er det samme som "her er det ikke godt nok"? Det barnet sier er "her tilbys det ikke noe jeg vil ha - jeg går et annet sted". Det er implisitt - det er ikke bra nok her. Jeg forstår godt at et barn som nettopp har fått besøk av en venn på døren - og får slengt noe slikt ved bordet, synes det er sårende. At du ikke skjønner det finner jeg rart. At en 3-4 åring gjør noe slikt er en ting...men barna her er 10. Forventer du virkelig så lite av en 10-åring at de ikke skal svare høflig og at de skal svare på en måte som ikke er sårende for andre?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #40 Skrevet 4. februar 2021 Jeg har svart tidligere i tråden, mener alle må være delaktige i å oppdra barn. Men det er også et poeng med en såpass liten gutt som sier noe slikt hvorfor han ikke heller går hjem og spiser middag. Sett sammen med de problemene han tydelig har med normal sosial omgang så er det godt mulig ting ikke er helt som de bør være hjemme hos ham, siden han så lett er så uhøflig, heller velger å tigge middag hos andre enn å spise hjemme. Anonymkode: 666c7...704
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #41 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 1.2.2021 den 16.34): Jeg slår også er slag for å ta tak i de sukkersøte, høflige, tilsynelatende veloppdradde barna. De som har lært seg at man kan være kjip mot andre barn så snart en voksen snur oppmerksomheten en annen vei - og komme unna med det. Men dem er det mange som ikke fanger opp. Anonymkode: 9674a...c8c Kommer jo ingen vei med sånne barn, så lenge folk ikke sier ifra til verken dem eller foreldrene. Her hadde det blitt månelyst om jeg fikk høre at mine oppførte seg så dårlig som jeg ser mange andre barn gjør. Men jeg har heller ikke noe problem med å snakke til andre barn på en grei måte. Tok 4 gutter i å kaste en genser rundt. Spurte hvem det var sin. De hadde funnet den. Kastet den rundt. Da sa jeg at jeg vil dere skal gå å legge den dit dere fant den. 2 var ærlige og en av de løp og la den der den var. De var tøffe i trynet. Sa jeg har bok med bildet av alle på skolen, med navn. Så jeg kan godt snakke med skolen og foreldrene deres. Da ble de spake. Så skrøyt jeg av de som var ærlige. Anonymkode: ba383...d26
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #42 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (På 1.2.2021 den 17.38): Her vi bor er det helt håpløst! Liten bygd med lite å gjøre for unger/ungdom. Dermed samler de seg i gjenger og finner på fanskap. Om man prøver å snakke til dem, får man foreldrene på nakken - "ingen skal snakke til mine barn!" Og "de må da få lov å ha det litt morro...!!" Her fins også en FB side der flere har prøvd å ta opp problemene, men de blir høvlet ned og innleggene slettes fortløpende. Politiet har vært i avisen og bedt foreldre ta tak i problemet, men foreldrene påstår hardnakket at det er jo bare litt "uskyldig morro", de er jo så søte og snille atte! Så nå patruljerer politiet rundt i bygda og oppsøker barne og ungdomsgjenger i et forsøk på å forebygge fanskap. Kommunen har omsider kommet på banen og forsøker å bygge opp tilbud, men det er få som gidder å møte opp. Og når foreldrene sitter hjemme og ikke gidder å kjøre/hente/stille opp på noen verdens ting heller, så er det ganske håpløst! Jeg er tillflytter til bygda, ga klar beskjed til gubben at mine barn ikke fikk lov å gå å dra gatelangs om kveldene. Så vi kjører dem på fritidsaktiviteter i nabobyen hver eneste dag. (Det er barna selv dom har valgt aktiviteter, og at det blir hver dag) De har 0 interesse av å drive dank. Har opp gjennom årene prøvd å få med klassekamerater, men ingen foreldre som har sagt ja! Anonymkode: 0d931...48a Ville bedt politiet eller gjort det selv, å filme de. Sladde ansiktene å legge ut på den siden. Sånn oppfører de seg, og det er ikke uskyldig moro. Anonymkode: ba383...d26
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2021 #43 Skrevet 4. februar 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Jeg syns jo ikke at det virker som hi er særlig veloppdratt selv. Man høster ofte som man sår, også hos små gjester. Anonymkode: d72af...ea8 Hehe, det var min tanke også 😅 Litt av noen svar det der. Jeg kjenner meg ikke igjen her, ungene har hatt mange venner og naboer på besøk gjennom årene, hører til sjeldenheten at noen oppfører seg dårlig. Har organisert barneklubb i flere år også, synes de fleste oppførte seg ganske bra. Litt bråkete kanskje, de var giret. Har vel på de årene kun hatt et par opplevelse hvor jeg var nødt til å gripe inn pga dårlig oppførsel. Anonymkode: 30acc...7d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå