Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Så mye frekke unger der ute. Er de like frekke hjemme eller er det bare borte de er så ufyselige? Anonymkode: 6d902...b9a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Så mye frekke unger der ute. Er de like frekke hjemme eller er det bare borte de er så ufyselige? Anonymkode: 6d902...b9a Jeg slår også er slag for å ta tak i de sukkersøte, høflige, tilsynelatende veloppdradde barna. De som har lært seg at man kan være kjip mot andre barn så snart en voksen snur oppmerksomheten en annen vei - og komme unna med det. Men dem er det mange som ikke fanger opp. Anonymkode: 9674a...c8c
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg slår også er slag for å ta tak i de sukkersøte, høflige, tilsynelatende veloppdradde barna. De som har lært seg at man kan være kjip mot andre barn så snart en voksen snur oppmerksomheten en annen vei - og komme unna med det. Men dem er det mange som ikke fanger opp. Anonymkode: 9674a...c8c Enig. Det viser også viktigheten av uttrykket som går omtrent slik: "det tar en landsby å oppdra et barn". Jeg har ingen problemer med å si fra til barn som ikke er mine, eller som jeg ikke kjenner i det hele tatt hvis jeg ser at de oppfører seg dårlig mot andre. De fleste blir så overrasket over at fremmede sier noe til dem at de endrer seg. Noen ganger sier jeg bare klart fra, men forsøker å få en dialog med de der det er mulig. Da jeg vokste opp visste vi at hvem som helst av de voksne i nabolaget ville korrigere oss om vi ikke oppførte oss, og at om vi ikke skjerpet oss så ville også foreldrene våre få vite det. I dag klikker enkelte foreldre i vinkel om man drister seg å snakke med barna deres om uakseptabel oppførsel - og da forstår man jo gjerne hvor barna har det fra. Jeg tror at for å fange opp de du snakker om her, så må de mer perifere tørre å si fra, for ellers er det vanskelig for de nærmeste å forstå hvordan barna faktisk oppfører seg. Anonymkode: 666c7...704
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Ja helt enig. Har venninner jeg treffer minst mulig med barn fordi barna er blitt ufyselige på grunn av manglende oppdragelse. Anonymkode: 88a4c...c7a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 Har faktisk motsatt inntrykk. De aller fleste som er på besøk er høflige og hyggelige. Blir desto mer sjokkert når jeg treffer på noen som er veldig frekke. Anonymkode: 97f7c...de2
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 Her vi bor er det helt håpløst! Liten bygd med lite å gjøre for unger/ungdom. Dermed samler de seg i gjenger og finner på fanskap. Om man prøver å snakke til dem, får man foreldrene på nakken - "ingen skal snakke til mine barn!" Og "de må da få lov å ha det litt morro...!!" Her fins også en FB side der flere har prøvd å ta opp problemene, men de blir høvlet ned og innleggene slettes fortløpende. Politiet har vært i avisen og bedt foreldre ta tak i problemet, men foreldrene påstår hardnakket at det er jo bare litt "uskyldig morro", de er jo så søte og snille atte! Så nå patruljerer politiet rundt i bygda og oppsøker barne og ungdomsgjenger i et forsøk på å forebygge fanskap. Kommunen har omsider kommet på banen og forsøker å bygge opp tilbud, men det er få som gidder å møte opp. Og når foreldrene sitter hjemme og ikke gidder å kjøre/hente/stille opp på noen verdens ting heller, så er det ganske håpløst! Jeg er tillflytter til bygda, ga klar beskjed til gubben at mine barn ikke fikk lov å gå å dra gatelangs om kveldene. Så vi kjører dem på fritidsaktiviteter i nabobyen hver eneste dag. (Det er barna selv dom har valgt aktiviteter, og at det blir hver dag) De har 0 interesse av å drive dank. Har opp gjennom årene prøvd å få med klassekamerater, men ingen foreldre som har sagt ja! Anonymkode: 0d931...48a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Nei, det gidder vi ikke. Kanskje på tide å venne barna deres til å tåle litt? Anonymkode: d72af...ea8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her vi bor er det helt håpløst! Liten bygd med lite å gjøre for unger/ungdom. Dermed samler de seg i gjenger og finner på fanskap. Om man prøver å snakke til dem, får man foreldrene på nakken - "ingen skal snakke til mine barn!" Og "de må da få lov å ha det litt morro...!!" Her fins også en FB side der flere har prøvd å ta opp problemene, men de blir høvlet ned og innleggene slettes fortløpende. Politiet har vært i avisen og bedt foreldre ta tak i problemet, men foreldrene påstår hardnakket at det er jo bare litt "uskyldig morro", de er jo så søte og snille atte! Så nå patruljerer politiet rundt i bygda og oppsøker barne og ungdomsgjenger i et forsøk på å forebygge fanskap. Kommunen har omsider kommet på banen og forsøker å bygge opp tilbud, men det er få som gidder å møte opp. Og når foreldrene sitter hjemme og ikke gidder å kjøre/hente/stille opp på noen verdens ting heller, så er det ganske håpløst! Jeg er tillflytter til bygda, ga klar beskjed til gubben at mine barn ikke fikk lov å gå å dra gatelangs om kveldene. Så vi kjører dem på fritidsaktiviteter i nabobyen hver eneste dag. (Det er barna selv dom har valgt aktiviteter, og at det blir hver dag) De har 0 interesse av å drive dank. Har opp gjennom årene prøvd å få med klassekamerater, men ingen foreldre som har sagt ja! Anonymkode: 0d931...48a Minner om et sted i midt Norge... Men det er vel mange steder som er sånn nå for tiden. Anonymkode: fa65d...b9a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 Hi her. Ble et utbrudd her etter at et barn kom på besøk under middagen. Ble ønsket velkommen til bordet, men denne maten likte han ikke. «Kan du lage noe annet til meg?», «nei, det kan jeg ikke, men kanskje du vil ha bare poteter og grønnsaker?». Barnet ser på min yngste og sier at han drar til en annen av guttene i klassen for de har sikkert bedre mat?? Min sitter igjen veldig lei seg, naturlig vis. Jeg sitter bare igjen kvalm, rystet over at snart 10 år gamle barn kan oppføre seg sånn. Anonymkode: 6d902...b9a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hi her. Ble et utbrudd her etter at et barn kom på besøk under middagen. Ble ønsket velkommen til bordet, men denne maten likte han ikke. «Kan du lage noe annet til meg?», «nei, det kan jeg ikke, men kanskje du vil ha bare poteter og grønnsaker?». Barnet ser på min yngste og sier at han drar til en annen av guttene i klassen for de har sikkert bedre mat?? Min sitter igjen veldig lei seg, naturlig vis. Jeg sitter bare igjen kvalm, rystet over at snart 10 år gamle barn kan oppføre seg sånn. Anonymkode: 6d902...b9a Så da tenker du at alle her inne trenger å oppdra barna våre? Spesielt. Anonymkode: d72af...ea8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så da tenker du at alle her inne trenger å oppdra barna våre? Spesielt. Anonymkode: d72af...ea8 Håper å treffe foreldrene som har oppdratt disse monstrene. Mye trygda folk her inne, er de like flinke til å oppdra barn som å jobbe så er det jo stor sjanse for å treffe på de her inne. Anonymkode: 6d902...b9a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #12 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Håper å treffe foreldrene som har oppdratt disse monstrene. Mye trygda folk her inne, er de like flinke til å oppdra barn som å jobbe så er det jo stor sjanse for å treffe på de her inne. Anonymkode: 6d902...b9a Og der tok jeg frem popkornet 🤣🤣🤣 Anonymkode: e19f8...fbb
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #13 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så mye frekke unger der ute. Er de like frekke hjemme eller er det bare borte de er så ufyselige? Anonymkode: 6d902...b9a På en eller annen måte har jeg problemer med å ta råd om barneoppdragelse fra en som formulerer seg ved å si «starte å oppdra,» istedenfor «begynne å oppdra». Det er litt for tenåringsaktig til at jeg kan ta det på alvor. Hilsen erfaren trebarnsmor Anonymkode: 50a76...a74
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #14 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Håper å treffe foreldrene som har oppdratt disse monstrene. Mye trygda folk her inne, er de like flinke til å oppdra barn som å jobbe så er det jo stor sjanse for å treffe på de her inne. Anonymkode: 6d902...b9a Hæ, så trygda folk har uoppdragne barn? Snakk om å være fordomsfull... Jeg vet om en unge som er skikkelig utfordrende, pappaen hans er sivilingeniør. Skal vi si at alle sivilingeniører har uoppdragne barn også da eller? Anonymkode: 03f26...91e
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #15 Skrevet 1. februar 2021 Har jobbet på en barneskole i noen uker nå. Er faktisk ganske sjokkert over mangelen på respekt for andre. Utrolig mange som ikke tør å si nei til sine barn, og hvor barna styrer showet. Anonymkode: b85de...ab0
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #16 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Hæ, så trygda folk har uoppdragne barn? Snakk om å være fordomsfull... Jeg vet om en unge som er skikkelig utfordrende, pappaen hans er sivilingeniør. Skal vi si at alle sivilingeniører har uoppdragne barn også da eller? Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Hi her. Ble et utbrudd her etter at et barn kom på besøk under middagen. Ble ønsket velkommen til bordet, men denne maten likte han ikke. «Kan du lage noe annet til meg?», «nei, det kan jeg ikke, men kanskje du vil ha bare poteter og grønnsaker?». Barnet ser på min yngste og sier at han drar til en annen av guttene i klassen for de har sikkert bedre mat?? Min sitter igjen veldig lei seg, naturlig vis. Jeg sitter bare igjen kvalm, rystet over at snart 10 år gamle barn kan oppføre seg sånn. Anonymkode: 6d902...b9a Anonymkode: 03f26...91e Å si nei takk til middag og heller dra videre når deres barn spiser synes jeg ikke høres ille ut. Kunne ikke ditt barn bare kommet etter når middagen var ferdig? Anonymkode: a79da...b4a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #17 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Å si nei takk til middag og heller dra videre når deres barn spiser synes jeg ikke høres ille ut. Kunne ikke ditt barn bare kommet etter når middagen var ferdig? Anonymkode: a79da...b4a Si nei takk??? Ikke kommenter hvis du ikke leser innlegget. Ikke en takk i den bortskjemte 🤬 sin munn!! Kanskje ditt barn? 🤔 Hvis du mener dette er måten et barn kan dra på så må jeg bare tro barnet er ditt. Anonymkode: 6d902...b9a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #18 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Si nei takk??? Ikke kommenter hvis du ikke leser innlegget. Ikke en takk i den bortskjemte 🤬 sin munn!! Kanskje ditt barn? 🤔 Hvis du mener dette er måten et barn kan dra på så må jeg bare tro barnet er ditt. Anonymkode: 6d902...b9a Om han sa takn eller ikke vet jo ikke jeg, men det må være lov å avslå en middagsinvitasjon. Jeg har heller ikke fått med meg alderen på barna. Hvis de ikke er så gamle tror jeg ikke du skal dømme dem for hardt. Hvis de snakker på samme måte som du svarer i det siste innlegget synes jeg det er grunn til å reagere. Det opplever jeg som svært uhøffelig. Anonymkode: a79da...b4a
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #19 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Håper å treffe foreldrene som har oppdratt disse monstrene. Mye trygda folk her inne, er de like flinke til å oppdra barn som å jobbe så er det jo stor sjanse for å treffe på de her inne. Anonymkode: 6d902...b9a Håper ikke du lærer ungene dine å være en dømmende drittsekk da Anonymkode: fc1e5...93b
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #20 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Håper å treffe foreldrene som har oppdratt disse monstrene. Mye trygda folk her inne, er de like flinke til å oppdra barn som å jobbe så er det jo stor sjanse for å treffe på de her inne. Anonymkode: 6d902...b9a Du får starte å lage mat det går an å spise da, vet du. Anonymkode: d72af...ea8
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2021 #21 Skrevet 1. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Håper å treffe foreldrene som har oppdratt disse monstrene. Mye trygda folk her inne, er de like flinke til å oppdra barn som å jobbe så er det jo stor sjanse for å treffe på de her inne. Anonymkode: 6d902...b9a Det er virkelig synd dine foreldre og skole feilet med å oppdra deg og gi deg nok samfunnskunnskap... Anonymkode: 666c7...704
*Miss Marple* Skrevet 1. februar 2021 #22 Skrevet 1. februar 2021 Hvor gikk det galt for dine foreldre?
Mammitilfire Skrevet 2. februar 2021 #23 Skrevet 2. februar 2021 Ugh! Så enig. Var i badeland i høst med familien og min 2-åring skulle klatre opp stigen og bruker naturligvis litt tid da han er 2 år. Det var to jenter sikkert 8-9 år gamle som ikke klarte å vente og bare dyttet han ned for å gå forbi han 😳 Den voksne damen de var sammen med var i bassenget bare noen meter unna og kikket på. Da jeg kikket på henne for at hun skulle si noe, bare trakk hun på skuldrene. de hoppet uti og skulle til å gjøre det samme en gang til etter at han hadde fått karret seg opp igjen, da sa jeg klart ifra at de måtte vente eller gå til en annen stige. Når ikke moren gidder å si noe så får andre gjøre det!
nerdybirdy Skrevet 2. februar 2021 #24 Skrevet 2. februar 2021 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Å si nei takk til middag og heller dra videre når deres barn spiser synes jeg ikke høres ille ut. Kunne ikke ditt barn bare kommet etter når middagen var ferdig? Anonymkode: a79da...b4a å bli invitert til middag, og takke nei er en ting. Men det er ikke det som skisseres her. En unge er med et barn i husstanden hjem, og de setter seg for å spise middag. Gjesten tar en titt på hva som serveres og ber om å få spesialmat. Da man avslår, sier gjesten at h*n heller blir med en annen klassekamerat hjem neste gang ettersom maten ikke er god nok....høyt ved bordet. Barna er nesten 10 år gamle. Om du ikke anser dette som überfrekt og total mangel på oppdragelse kan jeg jo forstå hvordan unger blir slik? Vi har hatt mange små gjester opp igjennom, og ALDRI har jeg hørt maken....Joda, enkelte unger pirker i maten og sier "jeg liker ikke laks", og får da tilbud om å spise ris/grønnsaker (o.l), men aldri har jeg laget spesialmat eller opplevd en unge som svarer meg på denne måten. Til HI: dette hadde jeg videreformidlet på en fin måte til foreldre. Det er i barnets interesse å få tilbakemelding på at det ikke er greit å oppføre seg slik. Det er å gjøre barnet en bjørnetjeneste!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2021 #25 Skrevet 3. februar 2021 On 2/1/2021 at 4:07 PM, Anonym bruker said: Så mye frekke unger der ute. Er de like frekke hjemme eller er det bare borte de er så ufyselige? Anonymkode: 6d902...b9a mange frekke voksne også, da blir jo avkommet likt Anonymkode: f6df1...516
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå