Gå til innhold

Facetime i lunsjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en arbeidskollega som sitter å snakker på facetime i lunsjpausen. Kjenner at jeg irriterer meg over det. Pga korona er vi del inn i kohorter. Er lite sosialt i pausene når hun sitter å prater i mobil. Må legge til at hun er utenlandsk, så jeg skjønner ikke hva hun snakker om. Ikke sikkert at hun hadde gjort det hvis jeg hadde forstått hva hun sier. Jeg har sagt til henne en gang at det hadde vært koselig om vi kunne snakke sammen i pausene. Er alene ellers når vi jobber. Men hun forsetter som før. Hva kan jeg gjøre? 

Savner den tiden vi alle hadde pausen sammen og det var latter og morra 😋

Anonymkode: 87e0d...1e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Har en arbeidskollega som sitter å snakker på facetime i lunsjpausen. Kjenner at jeg irriterer meg over det. Pga korona er vi del inn i kohorter. Er lite sosialt i pausene når hun sitter å prater i mobil. Må legge til at hun er utenlandsk, så jeg skjønner ikke hva hun snakker om. Ikke sikkert at hun hadde gjort det hvis jeg hadde forstått hva hun sier. Jeg har sagt til henne en gang at det hadde vært koselig om vi kunne snakke sammen i pausene. Er alene ellers når vi jobber. Men hun forsetter som før. Hva kan jeg gjøre? 

Savner den tiden vi alle hadde pausen sammen og det var latter og morra 😋

Morro 😋

Skrevet

*Moro

Anonymkode: aff52...c96

Skrevet

Spesiell oppfølsel og etter min mening veldig uhøflig. 

Prøv å komme henne i forkjøpet i morgen ved å stille spørsmål før hun begynner med telefonen. Hva har du gjort i helgen? For eksempel. 

Anonymkode: 69fbf...b74

Skrevet

Du vil tvinge henne til å bruke pausen sin på å snake med deg??

Anonymkode: 4fc75...6f0

Skrevet

Og gjenta at du synes det er koselig å snakke sammen i lunsjen og at det betyr ekstra mye for deg nå under korona. Kanskje ha med noe du har bakt i helgen? 

Funker ikke dette pluss at du har prøvd å starte samtale, gjerne med noe du vet hun interesserer seg for (barna hennes?) , er jeg redd det ikke er håp om endring. 

Skrevet

Man kan ikke pålegge folk å være sosiale i pausen, folk har forskjellige måter å slappe av på. Men å sitte på et pauserom å facetime, det gjør man bare ikke. Det er både irrterende og uhøflig.

Anonymkode: 341cf...7ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er vanlig å være sosial på en arbeidsplass. Jeg jobber med en som er ekstremt asosial, men han setter seg ikke sammen med oss i lunsjen. Holder seg ved arbeidsplassen sin. 

Er jo rart hvis man sitter rundt felles lunsjbord konstant på Facetime? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes at alle har ett ansvar til å bidra til arbeidsmiljøet

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er vanlig å være sosial på en arbeidsplass. Jeg jobber med en som er ekstremt asosial, men han setter seg ikke sammen med oss i lunsjen. Holder seg ved arbeidsplassen sin. 

Er jo rart hvis man sitter rundt felles lunsjbord konstant på Facetime? 

Hun kan snakke i mobilen også, men mye facetime. Blir ikke akkurat ett bra arbeidsmiljø av det 

Skrevet

Dette kan hun bestemme selv. Jeg hadde bedt om å få bytte kohort slik at du kan spise ned andre. Det sosiale i lunsjen er viktig så jeg har full forståelse. Problemet er bare at du ikke kan gjøre noe med dette. 

Anonymkode: a9f64...b38

Skrevet

At dere ikke snakker samme språk er nå en ting, men om hun sitter sammen med bare deg, eller om det er flere tilstede og snakker høyt i mobilen/facetime, så er hun jo uhøflig, helt uavhengig av språk. På min jobb er det sånn at om en får en telefon i lunsjen. så går vedkommende sin vei for å snakke. Jeg ville sagt at det er veldig uhøflig det hun gjør, og så ville jeg bedt om det var mulig å ha pause med noen andre. Om du ikke har lyst til å si det selv, så ta det med din nærmeste leder. 

Skrevet

Hun trenger ikke snakke med dere. Men skal hun snakke med andre må det skje et annet sted enn der resten spiser lunsj. Vær uansett glad dere får spise lunsj sammen ned noen. Vi må alle spise på hvert vårt kontor. 

Anonymkode: bd64b...421

Skrevet

Da hadde jeg satt på høy musikk og dermed tvunget henne til å gå i et annet rom. Barnslig, men effektivt! 

Anonymkode: 509d5...fbd

Skrevet

Her går vi ut av pauserommet hvis vi får en tlf

Anonymkode: 61903...c6d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da hadde jeg satt på høy musikk og dermed tvunget henne til å gå i et annet rom. Barnslig, men effektivt! 

Jeg hadde snakket høyt på FaceTime med noen. FØR kollegaen din begynner sin FaceTime samtale. 
Tenker hun merker hvor kult det er å sitte der  da. 

Anonymkode: 4141d...550

Skrevet

Du kans selvføgelig ikke tvinge henne til å være sosial med deg i pausen. Folk må få lov til å bruke pausen til det de vil: gå seg en tur, handle, gjøre private ting, snakke med familie etc.

Det du/dere KAN gjøre er å be henne ta sine private samtaler i et annet rom. Du trenger ikke tvinge henne til å snakke med deg eller gjøre barnslige ting som å selv snakke på facetime. Be henne rett og slett om å gå et annet sted.

Anonymkode: 8bef5...1b1

Skrevet

Hun trenger ikke å være sosial, men hun kan heller ikke være dundrende uoppdragen. Man snakker i tlf når man sitter med andre. Det kan dere godt påpeke.

Anonymkode: a1d49...d56

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Dette. Pausen er nettopp det - pause fra arbeidet, og det inkluderer kollegaene også. Jeg har godt forhold til kollegaene mine, men har ingen trang til å sosialisere meg med dem hver eneste lunsjpause. 

Anonymkode: c43ec...0f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Så å snakke med folk er sååå 2020 altså?

Skrevet

Hun kan snakke i mobilen også, men mye facetime. Blir ikke akkurat ett bra arbeidsmiljø av det 

Blir det bra arbeidsmiljø av at folk blir tvunget til å sosialiseres med andre og bedrive small talk (skulle forresten vært straffbart med small talk, spør du meg)? Hvilken glede får du av at folk som ikke vil snakke med deg, fører en samtale med deg fordi de er tvunget til det?

Skrevet

Jeg synes at alle har ett ansvar til å bidra til arbeidsmiljøet

Og det å tvangssosialiseres med andre mennesker bidrar ikke til arbeidsmiljøet, tro meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Og det å tvangssosialiseres med andre mennesker bidrar ikke til arbeidsmiljøet, tro meg.

Min erfaring er at med en eller to personer i avdelingen som trekker seg unna og ikke ønsker samvær med de andre i lunsjen ol, så bidrar det negativt til arbeidsmiljøet nettopp fordi de ikke er med på den uformelle praten og ikke er med og morer seg og ler med kollegene. Ikke sjelden skjer det også interessante faglige diskusjoner i lunsjen. De blir ikke kjent på samme måte, og blir derfor valgt bort i andre sammenhenger også, for man går heller for å spørre om råd til en av dem man har blitt kjent med enn til den som ikke vil være med. Velger man seg bort fra samværet, så velger man seg også bort fra 

Anonymkode: 34136...c39

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er at med en eller to personer i avdelingen som trekker seg unna og ikke ønsker samvær med de andre i lunsjen ol, så bidrar det negativt til arbeidsmiljøet nettopp fordi de ikke er med på den uformelle praten og ikke er med og morer seg og ler med kollegene. Ikke sjelden skjer det også interessante faglige diskusjoner i lunsjen. De blir ikke kjent på samme måte, og blir derfor valgt bort i andre sammenhenger også, for man går heller for å spørre om råd til en av dem man har blitt kjent med enn til den som ikke vil være med. Velger man seg bort fra samværet, så velger man seg også bort fra 

Men man morer seg jo ikke hvis man egentlig ikke vil snakke om sladder, kaker, gardiner og annet tull man bruker å snakke om! Faglige diskusjoner vil jeg ikke ha i lunsjen. Lunsjen er min pause fra arbeidsdagen, da skal hjernen min få lov til å hvile fra faglige diskusjoner. Man tar slike diskusjoner i møter. Jeg har på en måte valgt meg bort fra det meningsløse sosiale samværet, men folk kommer til meg hele tiden for det, for faglige råd. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker det kommer veldig an på type jobb man har. I min jobb så snakker vi mye sammen i løpet dagen, og noen synes det er godt med litt ro og stillhet i pausen, og det er ingen problem hvis det er noen som ikke ønsker å sitte på pauserommet, eller om ikke alle deltar like mye i samtalene der. Det du sier er at en litt stille person automatisk vil velges vekk, det synes jeg er trist.

Anonymkode: 341cf...7ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...