Gå til innhold

Problematisk og umodent forhold til min nærmeste leder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min leder og kollega er veldig forskjellige. Jeg er nok direkte og stiller spørsmål når det trengs, min kollega er mer unnvikende og sier veldig lite. Også når det oppstår problemer og diskusjoner. Dette har jeg alltid syns har vært litt vanskelig, for det er lite som tåles. Jeg kan ikke si noe uten at det blir galt. Jeg må hele tiden omformulere alle spørsmål og ting jeg vil ta opp, og begrunne det med at det IKKE er for å være vanskelig. 

Jeg hadde en episode her for noen måneder siden, der jeg tok opp en sak jeg anså som nødvendig å prate med henne om. Jeg fikk høre gjennom en venn av meg at en venn av min kollega hadde fortalt henne noe ugreit om meg. Min leder hadde sagt til denne vennen at jeg var blitt sykemeldt av en grunn hun selv hadde funnet opp, og som stilte meg i et særdeles dårlig lys. På den tiden var hun selv syk, så hun fikk jo et problem da jeg også var borte. Grunnen hun fortalte andre om meg, omfavnet noen av mine familiemedlemmer også, så jeg anså det for å være skikkelig uprofft av henne. Uansett så skal man ikke gå og fortelle noe som er konfidensielt. Jeg ble så plaget av dette, at jeg valgte å ta det opp med henne. Jeg lurte på hvorfor hun hadde trukket min sykemelding i tvil, og fortalte hele historien jeg var blitt fortalt om meg selv. Hun nektet for alt, og sa det var bare tull. Det har jeg ingen tro på. Selv har hun vært borte for alle mulige årsaker, så jeg synes det er veldig rart å gå rundt og sverte andre sånn. 

Nå i ettertid er det blitt verre enn noensinne. Hun har hjemmekontor og unnlater så langt hun kan å ha kontakt med meg. Jeg merker på et par av mine kolleger at hun har pratet negativt om meg, for de har også endret sin oppførsel overfor meg. Disse er for øvrig henne venner på privaten. 

Hvordan skal man ta sånt videre? Vår felles leder er helt ubrukelig å ta sånt noe opp med, så jeg kommer liksom ingen vei. 

Anonymkode: 1dbc8...357

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutte. Rett og slett. Sånne mennesker går det ikke an å forholde seg til i jobbsammenheng. 

Skrevet

Det greieste e nok at du bare gjøre jobben din og dropper å bruket tid og krefter på at moen kanskje har sakt  oe negativt om deg. Du høres egentlig litt paranoid ut.

Alternativet er egentlig å bytte jobb.

Anonymkode: 48ec4...c15

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det greieste e nok at du bare gjøre jobben din og dropper å bruket tid og krefter på at moen kanskje har sakt  oe negativt om deg. Du høres egentlig litt paranoid ut.

Jeg er vel ikke paranoid fordi om jeg reagerer på at lederen min går rundt og sprer falske løgner om meg? Det er jo faktisk ikke lov. 

Skrevet

Det der får du ikke gjort noe med. Bytt jobb så fort som mulig

Anonymkode: 1ef29...0cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er vel ikke paranoid fordi om jeg reagerer på at lederen min går rundt og sprer falske løgner om meg? Det er jo faktisk ikke lov. 

Du har hørt sladder fra en venn av  en venn og regner med at det du tolker som endret oppførsel hos kolegaer skyldes at skefen har sak "noe" ufordelaktig om deg. Du vet jo ingenting.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Du har hørt sladder fra en venn av  en venn og regner med at det du tolker som endret oppførsel hos kolegaer skyldes at skefen har sak "noe" ufordelaktig om deg. Du vet jo ingenting.

Jo jeg vet. Dette var noe personlig jeg hadde fortalt min nærmeste leder om tidligere. Så det ble brukt imot meg, da jeg ble sykemeldt samtidig som hun var sykemeldt. Det min venn sa til meg, stemte helt 100% overens med det jeg hadde fortalt min leder. Så det var ikke noe tull. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Min leder ble for øvrig så snurt og sikkert egentlig flau av å bli avslørt på dette, at hun etterpå brukte dette mot meg overfor mine to andre kollegaer. Jeg så at hun strente inn til vennen sin og lukket døren etter at jeg hadde snakket med henne. Man trenger jo ikke være rakettforsker for å legge to og to sammen. 

Skrevet

Min leder ble for øvrig så snurt og sikkert egentlig flau av å bli avslørt på dette, at hun etterpå brukte dette mot meg overfor mine to andre kollegaer. Jeg så at hun strente inn til vennen sin og lukket døren etter at jeg hadde snakket med henne. Man trenger jo ikke være rakettforsker for å legge to og to sammen. 

Herregud så uprofesjonell! 😮 

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Du er nødt til å skifte jobb. Giftig miljø der. Løgn, baksnakking.. Uff

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jo jeg vet. Dette var noe personlig jeg hadde fortalt min nærmeste leder om tidligere. Så det ble brukt imot meg, da jeg ble sykemeldt samtidig som hun var sykemeldt. Det min venn sa til meg, stemte helt 100% overens med det jeg hadde fortalt min leder. Så det var ikke noe tull. 

Var det ikke løgn likevell da? Hva vet du egentlig om hva som er sakt til kolegaene dine?

Skrevet

Var det ikke løgn likevell da? Hva vet du egentlig om hva som er sakt til kolegaene dine?

Hva mener du? Det var løgn at dette var grunnen for min sykemelding. Men jeg har fortalt henne saker og ting om vanskeligheter i familien tidligere, slik at det skulle være letter for henne å forstå om jeg plutselig måtte avsted en dag midt i arbeidstiden. Skjønner? Men min sykemelding hadde ikke noe med dette å gjøre. Jeg var sykemeldt av helt andre grunner. Det var min leder som hadde dratt konklusjoner og fortalte andre utenforstående (som ikke jobber hos oss), om mine private vanskeligheter hjemme. Det var hun som hadde oppgitt dette som grunn for mitt fravær. 

Det er jo ikke lov av en leder å gå rundt til andre, hverken kollegaer eller folk utenfor jobb og prate om intime saker som angår en ansatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hva hun har sagt til kollegaene mine (vennene sine) vet jeg jo ikke. Tenker det kan ha noe med at jeg har vært ufin og slem. Hun er som sagt veldig sart, og tåler lite. Derfor har hun nok trukket dette kortet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Du er nødt til å skifte jobb. Giftig miljø der. Løgn, baksnakking.. Uff

Ja jeg vet.....Eller så må jeg vente til hun slutter. Jeg føler på meg at hun er i god gang med å brenne lyset i begge ender. Så jeg antar at det ikke tar så lang tid før hun blir borte på en eller annen måte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du? Det var løgn at dette var grunnen for min sykemelding. Men jeg har fortalt henne saker og ting om vanskeligheter i familien tidligere, slik at det skulle være letter for henne å forstå om jeg plutselig måtte avsted en dag midt i arbeidstiden. Skjønner? Men min sykemelding hadde ikke noe med dette å gjøre. Jeg var sykemeldt av helt andre grunner. Det var min leder som hadde dratt konklusjoner og fortalte andre utenforstående (som ikke jobber hos oss), om mine private vanskeligheter hjemme. Det var hun som hadde oppgitt dette som grunn for mitt fravær. 

Det er jo ikke lov av en leder å gå rundt til andre, hverken kollegaer eller folk utenfor jobb og prate om intime saker som angår en ansatt. 

I og med at dette hsdde gått i flere ledd kan det være mange måter hun du snakket med har fått opplysningenefra som gjør at hun trakk den konklusjonen. 

Tro hva du vill, men ikke beskyld sjefen for å spre løgn med mindre du faktisk vet det. "Taushetsplikten" er heller ikke så omfattende eller opplakt som mange later til å tro.

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

I og med at dette hsdde gått i flere ledd kan det være mange måter hun du snakket med har fått opplysningenefra som gjør at hun trakk den konklusjonen. 

Tro hva du vill, men ikke beskyld sjefen for å spre løgn med mindre du faktisk vet det. "Taushetsplikten" er heller ikke så omfattende eller opplakt som mange later til å tro.

Er du helt dum? Jovisst er taushetsplikten viktig! Denne lederen hadde virkelig fått på pukkelen dersom HI hadde gått videre med dette. 

Forresten, du har enormt mange skrivefeil. Nesten vanskelig å lese hva du skriver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kjære vene. Det er både et brudd på taushetsplikt og usant. Synes ikke det er merkelig at HI reagerer.

Jeg råder deg enten til å se deg om etter noe nytt HI, eller å vente noen uker og se om dette "blåser over". Det gjør det ofte, folk har gullfiskhukommelse...

Anonymkode: 41cb8...e3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For noe tull.

Anonymkode: 41cb8...e3d

Skrevet

De er nok lei av din såkalte direkthet (ufinhet / frekkhet) og satser på å skvise deg utv

Anonymkode: c6778...387

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (37 minutter siden):

Er du helt dum? Jovisst er taushetsplikten viktig! Denne lederen hadde virkelig fått på pukkelen dersom HI hadde gått videre med dette. 

Forresten, du har enormt mange skrivefeil. Nesten vanskelig å lese hva du skriver. 

Beklager skrivefeilene.

Det er tilfelle at taushetsplikten ikke er så omfattende som mange tror. Du kan forsøke å finne lovhjemmelen så ser du.

Skrevet

Beklager skrivefeilene.

Det er tilfelle at taushetsplikten ikke er så omfattende som mange tror. Du kan forsøke å finne lovhjemmelen så ser du.

Uansett så har du som leder plikt til å holde personlig informasjon om dine ansatte for deg selv. Om det ikke er lovfestet ved paragraf, så er det direkte uetisk oppførsel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De er nok lei av din såkalte direkthet (ufinhet / frekkhet) og satser på å skvise deg utv

Hvordan mener du man som kolleger skal forholde seg til hverandre, om man ikke kan spørre eller snakke direkte til hverandre? Voksne folk er forbi det stadiet at man skal føle seg fram til dagsform og dikkedare. Enkelte er for sarte og skjøre, og spesielt dersom de blir avslørt på noe ubehagelig de har gjort. 

At det satses på å skvise meg ut det skjønner jeg jo nå. Men som sagt så håper jeg at min leder gir seg først. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men leser du ikke hva jeg skriver? Hun farer med direkte løgn. Og det har jeg jo håndfast bevis på. Verken vedkommende som gjorde meg oppmerksom på det, eller den hun hadde sagt det direkte til, visste om dette. Så jo, jeg har bevis for det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan mener du man som kolleger skal forholde seg til hverandre, om man ikke kan spørre eller snakke direkte til hverandre? Voksne folk er forbi det stadiet at man skal føle seg fram til dagsform og dikkedare. Enkelte er for sarte og skjøre, og spesielt dersom de blir avslørt på noe ubehagelig de har gjort. 

At det satses på å skvise meg ut det skjønner jeg jo nå. Men som sagt så håper jeg at min leder gir seg først. 

Svært mange som omtaler seg selv som direkte og ærlig er i realiteten ofte ufin, frekk og brautende. Du er nok en av dem ettersom du i liten grad ser deg selv, men velger å skyte rett på de andre - se er skjøre, sarte og må dikkes med. 
Kunne du moderert og justert deg litt? Slik de fleste gjør for å kunne samhandle på en god måte med andre

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Svært mange som omtaler seg selv som direkte og ærlig er i realiteten ofte ufin, frekk og brautende. Du er nok en av dem ettersom du i liten grad ser deg selv, men velger å skyte rett på de andre - se er skjøre, sarte og må dikkes med. 
Kunne du moderert og justert deg litt? Slik de fleste gjør for å kunne samhandle på en god måte med andre

Dette er jo mulig. 

Men når en leder baksnakker og forteller om årsak til sykemelding så er ikke det en god leder. 

Slutt å plassere skyld hos hi når leder oppfører seg helt bak mål. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...