Gå til innhold

Er dette lov? Regning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Benyttet en advokat i en sak i fjor og når jeg bestemte meg for å avslutte samarbeidet pga dårlig oppfølging og sykmeldinger så ba jeg om sluttoppgjør. Jeg ville betale det jeg skyldte. Jeg ventet og ventet. Purret på mail ( gjentatte ganger), telefon og via brev. Ble lovet hver gang at jeg skulle få sluttfaktura. Aldri noe som skjedde. Før nå.. I går kom regning. Beløpet jeg skylder var på 179 kr. I tillegg tar de seg betalt for å besvare alle mail og telefoner hvor jeg har etterspurt regning. Nå var summen jeg skulle betale 900 kr. I tillegg var det spesifisert at jeg skal betale for at en advokat må sette seg inn i saken når min advokat var sykmeldt. Jeg ble aldri informert om dette. Nå kom regning med betalingsfrist på 3 dager. Betaler selvfølgelig men kan dette være lov??  Første gang jeg etterspurte regning var 2.3.2020 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan aldri tro at det kan være lov. Kan du dokumentere at du gjentatte ganger har purret på regning? At de ikke opplyser om at advokaten er sykemeldt, burde jo ikke være ditt problem. Det får de ta på sin kappe!

Anonymkode: 90da7...902

Skrevet

Det var meget spesielt. Hørtes tynt ut

Anonymkode: 60334...dc6

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kan aldri tro at det kan være lov. Kan du dokumentere at du gjentatte ganger har purret på regning? At de ikke opplyser om at advokaten er sykemeldt, burde jo ikke være ditt problem. Det får de ta på sin kappe!

Kan dokumentere alt. Skrevet ned tidspunkt og tatt bilde av telefonen når jeg har ringt dem 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Kan dokumentere alt. Skrevet ned tidspunkt og tatt bilde av telefonen når jeg har ringt dem 

Da ville jeg tatt kontakt, og fremlagt dokumentasjonen. Dette kan de jo ikke gi deg skylden for

Skrevet

De har vel lov å komme med faktura opp til 3 år etter, hvertfall slik for andre tjenester. 

Anonymkode: d20b3...2af

Skrevet

De har vel lov å komme med faktura opp til 3 år etter, hvertfall slik for andre tjenester. 

Selv om man gjentatte ganger etterspør faktura? 

Skrevet

De går ofte gjennom ting på denne tiden av året, og da kommer fakturaene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De går ofte gjennom ting på denne tiden av året, og da kommer fakturaene.

Jeg hadde forsåvidt ikke sagt noe på det å måtte betale det jeg skyldte men skal jeg betale for å purre på en regning? Hvor de gjentatte ganger har sagt at de skal sende så fort som mulig? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde forsåvidt ikke sagt noe på det å måtte betale det jeg skyldte men skal jeg betale for å purre på en regning? Hvor de gjentatte ganger har sagt at de skal sende så fort som mulig? 

Advokater tar vel betalt for alt... det tar jo tid å svare på slike henvendelser og... du kunne jo bare ventet på faktura💁‍♀️ Hadde den ikke kommert innen 3 år var den jo foreldet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Advokater tar vel betalt for alt... det tar jo tid å svare på slike henvendelser og... du kunne jo bare ventet på faktura💁‍♀️ Hadde den ikke kommert innen 3 år var den jo foreldet. 

Poenget var at det var greit å få det ut av verden. Jeg fikk heller ikke vite beløpet. De sa heller aldri at jeg bare skulle vente på faktura. De sa heller i gata.. Det skal vi ordne og gi beskjed om du ikke har mottatt noe innen kort tid 

Skrevet

De kan sende fakturaen så srnt, men de kan ike ta seg betalt for å behandle dine purringer.

Anonymkode: 8848b...e6f

Skrevet

De kan sende fakturaen så srnt, men de kan ike ta seg betalt for å behandle dine purringer.

Anonymkode: 8848b...e6f

Ok. Takk for svar 

Skrevet

Jeg hadde bedt dem stryke tiden som er brukt på å etterlyse faktura, og stilt spørsmål ved om det er rett å fakturere deg for tid som er brukt på advokatbytte. Ved kontoret jeg jobber praktiseres det slik at bytte pga forhold hos advokaten ikke skal være merkostnad for klient. 

Anonymkode: fd214...c23

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde bedt dem stryke tiden som er brukt på å etterlyse faktura, og stilt spørsmål ved om det er rett å fakturere deg for tid som er brukt på advokatbytte. Ved kontoret jeg jobber praktiseres det slik at bytte pga forhold hos advokaten ikke skal være merkostnad for klient. 

Anonymkode: fd214...c23

Tusen takk for svar 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (20 minutter siden):

Selv om man gjentatte ganger etterspør faktura? 

Ja, det har de. Men å fakturere deg for at du ringer og purrer på reging, kan umulig være lov, ikke minst uetisk til tusen.

Anonymkode: d66ef...dd2

Skrevet

Ja, det har de. Men å fakturere deg for at du ringer og purrer på reging, kan umulig være lov, ikke minst uetisk til tusen.

Kan forstå det da om hun har mast mange ganger, det bruker jo opp tiden deres. Noen ganger kan man faktisk bare vente. 

Skrevet (endret)

Kan forstå det da om hun har mast mange ganger, det bruker jo opp tiden deres. Noen ganger kan man faktisk bare vente. 

Men når man da får spesifikk beskjed om at den blir sendt ut så fort som mulig og at man må ta kontakt igjen om man ikke mottar den, er det rimelig frekt å fakturere vedkommende for å gjøre som hun får beskjed om.

Endret av Listedamen
Skrevet

Eller de kunne faktisk sendt ut regningen som de skulle, eller etter at hun purret på den. Det her kunne de enkelt ha unngått selv. Hor lenge tenker du hun skulle vente?

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det må være innafor å følge opp en regning 

Skrevet

Det skal ikke belastes kunde for merkostnader som ikke er knyttet til oppdraget, da tenker jeg spesielt på når du etterspør en faktura hvor de er årsaken til at du ikke har mottatt den som først avtalt. 

Jeg gjettet at årsaken er følgende: mange bransjer har krav til timeføring. Så er det så om dagen at vi skal jo helst ha så helautomatiske systemer som mulig. Dvs at det ikke alltid er en god kontroll på hva som blir registrert av timer og hva som blir fakturert. Noen tror det bare er å trykke på en knapp, men det innebærer at alle ansatte vet akkurat hvordan de skal splitte timene. Så jeg vil tippe at her har de bare trykket «kjør faktura» mot kunden og ingen har egentlig sjekket skikkelig om dette stemmer 😅 det er litt som inkassovarsel fra bompengeselskap på 11 øre. 

Skader ikke å ta kontakt og spørre om dette stemmer. Men du risikere kanskje å blir fakturert for det da 😂 

Godt betalt å sende en faktura forresten, jeg har sendt mange i løpet av livet, ville vært millionær om jeg kunne ta den prisen for det. 

Anonymkode: 0f5e1...9a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Eller de kunne faktisk sendt ut regningen som de skulle, eller etter at hun purret på den. Det her kunne de enkelt ha unngått selv. Hor lenge tenker du hun skulle vente?

Til den kom. Enkelt og greit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Til den kom. Enkelt og greit.

Jeg liker ikke å ha noe uoppgjort og dette her ble etterhvert fryktelig frustrerende. Jeg gjorde kun som de ba meg om 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det skal ikke belastes kunde for merkostnader som ikke er knyttet til oppdraget, da tenker jeg spesielt på når du etterspør en faktura hvor de er årsaken til at du ikke har mottatt den som først avtalt. 

Jeg gjettet at årsaken er følgende: mange bransjer har krav til timeføring. Så er det så om dagen at vi skal jo helst ha så helautomatiske systemer som mulig. Dvs at det ikke alltid er en god kontroll på hva som blir registrert av timer og hva som blir fakturert. Noen tror det bare er å trykke på en knapp, men det innebærer at alle ansatte vet akkurat hvordan de skal splitte timene. Så jeg vil tippe at her har de bare trykket «kjør faktura» mot kunden og ingen har egentlig sjekket skikkelig om dette stemmer 😅 det er litt som inkassovarsel fra bompengeselskap på 11 øre. 

Skader ikke å ta kontakt og spørre om dette stemmer. Men du risikere kanskje å blir fakturert for det da 😂 

Godt betalt å sende en faktura forresten, jeg har sendt mange i løpet av livet, ville vært millionær om jeg kunne ta den prisen for det. 

Anonymkode: 0f5e1...9a9

Jeg betaler for det jeg skylder dem og ber om dokumentasjon på deres andre krav 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg liker ikke å ha noe uoppgjort og dette her ble etterhvert fryktelig frustrerende. Jeg gjorde kun som de ba meg om 

Jeg kan etterlyse en fakturaen gang, men sender de den ikke etter det, så bare venter jeg altså. Hvertfall for et så ubetydelig beløp. Hadde jeg visst det kom en faktura på 400000 hadde det vært noe annet. Det blir jo deres problem om de ikke får pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...