Gå til innhold

Voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Gutter må lære seg å tolke signaler, men jammen må jenter lære seg å si fra også!

Anonymkode: 604ca...919

Det er jo det som er hele poenget med samtykkelovgivningen; at kvinner ikke skal behøve å si nei.

Det er gutten som må forsikre seg ved å spørre om hun fortsatt vil hele tiden før og under akten, i tilfelle hun ombestemmer seg underveis. Alt annet enn et ja er et nei og dermed uaktsom voldtekt. For eksempel om hun plutsselig ikke svarer en av gangene han spør om hun fortsatt er med under akten. 

Anonymkode: 6a117...78f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på å bruke tid på å overbevise noen ved kjærtegn ol. og og dra dem opp over seg og tre dem ned på staken sin på en smertefull måte. Hvis du ikke skjønner forskjellen er du stokk dum!

Anonymkode: b3bac...750

Den forskjellen der er viktig.

Anonymkode: 9ff80...8f5

Skrevet

Jeg hadde en liknende hendelse som HI da jeg var på den alderen. Har flere ganger tenkt på om det var voldtekt eller ikke. Har vel egentlig kommet frem til at det i teorien, pr. definisjon, var en voldtekt. Men jeg sa, så vidt jeg husker, ikke nei. Jeg gav beskjed at jeg ikke ønsket det, men jeg prøvde heller ikke å stoppe. Det var heller ikke noe traumatisk for min del. Jeg har bestemt at det er en av de hendelsene jeg legger under kategorien: «da jeg var ung og dum»! 

Anonymkode: eac78...32d

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde en liknende hendelse som HI da jeg var på den alderen. Har flere ganger tenkt på om det var voldtekt eller ikke. Har vel egentlig kommet frem til at det i teorien, pr. definisjon, var en voldtekt. Men jeg sa, så vidt jeg husker, ikke nei. Jeg gav beskjed at jeg ikke ønsket det, men jeg prøvde heller ikke å stoppe. Det var heller ikke noe traumatisk for min del. Jeg har bestemt at det er en av de hendelsene jeg legger under kategorien: «da jeg var ung og dum»! 

Anonymkode: eac78...32d

Ja, det er litt sånn jeg også ser på det... hi

Anonymkode: 0412f...4ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Du sa du ikke orket, men du viste jo på en måte at du orket. Hadde du brukt makt, prøvd å dytte han vekk, men likevel lå med deg, kunne du kalt det voldtekt. Han trodde du samtykket. Ergo ikke voldtekt.. En det er det nok forskjellige meninger om.

Anonymkode: 1a9a1...f7b

Tror ikke dette et helt tilfelle nei. Sex skal skje med samtykke. Hun ga ikke sitt samtykke og han trengte seg på henne. Skal ikke nødvendigvis bruke makt mot overgriperen for at det skal kalles voldtekt. Om feks en fremmed person kaster seg over deg ute på gata, mener du at det ikke er voldtekt dersom du ikke bruker makt mot han?

Anonymkode: 3db99...e58

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, har gjort det. Jeg gjorde ikke motstand... hadde hun ytt litt så hadde han ikke fått det til. Det er jo lov å sifra tydelig da... den settingen der høres helt vanlig ut. Hadde hun ikke lyst måtte hun jo vært mer tydelig, gjort litt motstand, da hadde han jo skjønt at hun faktisk mente det. Kommunikasjon...

Anonymkode: 740e5...008

Det er faktisk ikke hennes ansvar å være enda mer tydelig enn hun var da hun sa at hun ikke orket. Jeg blir helt kvalm av slike som deg som legger skylden på kvinner når det er mannen som utfører et overgrep. Mange kvinner fryser til i angst og klarer ikke å gjøre motstand en gang, og da har de liksom skylden? Holdninger som du har er grunnen til at en samtykkelov er det eneste fornuftige! Begge skal si/vise et tydelig ja, ellers betyr det faktisk nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.1.2021 den 16.58):

Det er jo det som er hele poenget med samtykkelovgivningen; at kvinner ikke skal behøve å si nei.

Det er gutten som må forsikre seg ved å spørre om hun fortsatt vil hele tiden før og under akten, i tilfelle hun ombestemmer seg underveis. Alt annet enn et ja er et nei og dermed uaktsom voldtekt. For eksempel om hun plutsselig ikke svarer en av gangene han spør om hun fortsatt er med under akten. 

Så gutter må hele tiden spørre om det er ok? Så sexy... herregud for et samfunn vi har fått. Hva med skriftlig avtale først? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Tror ikke dette et helt tilfelle nei. Sex skal skje med samtykke. Hun ga ikke sitt samtykke og han trengte seg på henne. Skal ikke nødvendigvis bruke makt mot overgriperen for at det skal kalles voldtekt. Om feks en fremmed person kaster seg over deg ute på gata, mener du at det ikke er voldtekt dersom du ikke bruker makt mot han?

Anonymkode: 3db99...e58

Overfallsvoldtekter kan da ikke sammenlignes med dette?? Så usaklig. I de fleste forhold driver man da ikke maser og spør om man vil ha sex, man koser seg og man tolker signaler. Da må man jo også si fra og sende rette signaler. Jeg hadde hvertfall blitt ganske avtent med et spm hele tiden om jeg fortsatt ville. Er man med på det er jo det et samtykke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Overfallsvoldtekter kan da ikke sammenlignes med dette?? Så usaklig. I de fleste forhold driver man da ikke maser og spør om man vil ha sex, man koser seg og man tolker signaler. Da må man jo også si fra og sende rette signaler. Jeg hadde hvertfall blitt ganske avtent med et spm hele tiden om jeg fortsatt ville. Er man med på det er jo det et samtykke.

Nettopp, og hun var ikke med på det. Hele diskusjonen lander jo på nettopp dette, at hun sa i fra at hun ikke orket og han gønnet på likevel. At hennes "jeg orker ikke" ble omgjort til noe annet i hans hodet er noe hun ikke skal måtte ta ansvar for. 

Skrevet

Så gutter må hele tiden spørre om det er ok? Så sexy... herregud for et samfunn vi har fått. Hva med skriftlig avtale først? 

Skriftlig avtale er verdiløst da hun kan ombestemme seg underveis.

Mange kvinner reagerer visst med "frozen fright" eller av andre grunner ikke sier nei eller stopp om hun angrer underveis. Dermed må gutten spørre om aktivt samtykke hele tiden under akten, for at det ikke skal kunne være uaktsom voldtekt.

Skrevet

Nettopp, og hun var ikke med på det. Hele diskusjonen lander jo på nettopp dette, at hun sa i fra at hun ikke orket og han gønnet på likevel. At hennes "jeg orker ikke" ble omgjort til noe annet i hans hodet er noe hun ikke skal måtte ta ansvar for. 

Ikke nettopp, vi er ikke enige. Hun sa hun ikke orket, men gjorde ingen motstand og lot ham gønne på. Det er jo ofte slik det er, den ene er mer på enn den andre. Man må da ta litt ansvar selv også, vise tydelig at man ikke vil. Dere mener seriøst gutter skal repeterende spørre om jenta vil hele veien, og jenta har ikke noe ansvar for å si/vise hva hun vil? Alt er opp til mannen? Får han ikke hele veien aktivt ja så skal han stoppe. Herregud som dere fordummer og svakeliggjør jenter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ikke nettopp, vi er ikke enige. Hun sa hun ikke orket, men gjorde ingen motstand og lot ham gønne på. Det er jo ofte slik det er, den ene er mer på enn den andre. Man må da ta litt ansvar selv også, vise tydelig at man ikke vil. Dere mener seriøst gutter skal repeterende spørre om jenta vil hele veien, og jenta har ikke noe ansvar for å si/vise hva hun vil? Alt er opp til mannen? Får han ikke hele veien aktivt ja så skal han stoppe. Herregud som dere fordummer og svakeliggjør jenter. 

Han kunne i det minste spurt én gang, da hun ga uttrykk for at hun ikke orket, om hun ville likevel. Jeg håper virkelig ikke du har sønner, for med din innstilling kommer du neppe til å oppdra dem til å forstå hvordan de skal handle i en slik situasjon. Jeg har i hvert fall vært tydelig overfor mine tenåringssønner hva som er greit og ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Helt enig med deg! Og jenta må vel også spørre gutten hele tiden og få et aktivt ja fra ham og? Det blir en skravlete sexøkt må jeg si. 

Anonymkode: 4c243...c0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Helt enig med deg! Og jenta må vel også spørre gutten hele tiden og få et aktivt ja fra ham og? Det blir en skravlete sexøkt må jeg si. 

Virker som det er bare gutten som må spørre, jenter kan tydeligvis bare ta for seg... 🤔🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Virker som det er bare gutten som må spørre, jenter kan tydeligvis bare ta for seg... 🤔🤣

Ja, stemmer det, det er kun jenter som kan bli utsatt for overgrep. Lurer på om jeg skal begynne å beføle alle menn jeg møter. De kan jo uansett ikke bli krenket....

Skrevet

Ja, stemmer det, det er kun jenter som kan bli utsatt for overgrep. Lurer på om jeg skal begynne å beføle alle menn jeg møter. De kan jo uansett ikke bli krenket....

Jeg er kjent med en sak hvor en gutt på 20 år måtte sone ett år i fengsel etter gjensidig frivillig sex med en kvinne. I rettsaken kom det nemlig frem at hun hadde ombestemt seg under akten og ikke sagt noe pga påstått "frozen fright". Straffen for uaktsomhet ble dømt fordi det er hans ansvar å forsikre seg om samtykke gjelder til enhver tid.

En kvinnelig soldat er nettop frikjent for tilstått forsettelig seksuell omgang med en sovende mannlig medsoldat fordi det ifølge retten "dreier seg om en kortvarig seksuell handling".

Så ja, det hinsides forskjell på reaksjon mot gutter og kvinner i slike saker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...