Gå til innhold

Voldtekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For mange år siden, da jeg var 17 år, hadde jeg sex men en gutt som var to år eldre enn meg. Første gangen var helt og holdent frivillig fra min side. 

Men morgnen etter den første gangen vi hadde sex, ville han ha sex igjen. Jeg sa jeg ikke orket, og han svarte" vi skal nok se om du orker" Han sa det med ett smil, dro med over seg slik at jeg satt over han. Jeg gjorde ikke motstand, og han presset seg inn i meg. Dette var 2.gangen vi hadde sex (og andre gangen min totalt) og jeg kastet meg forover, det var så vondt at tårene spratt. Det vet nok ikke han, for jeg hadde ansiktet ned i puta. 

Grunnen til at jeg spør, er at ei venninne av meg mener det er voldtekt, men jeg har aldri tenkt slikt på det... har uansett ikke noe og si i dag, denne karen er desverre død.

Anonymkode: 0412f...4ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sa du ikke orket, men du viste jo på en måte at du orket. Hadde du brukt makt, prøvd å dytte han vekk, men likevel lå med deg, kunne du kalt det voldtekt. Han trodde du samtykket. Ergo ikke voldtekt.. En det er det nok forskjellige meninger om.

Anonymkode: 1a9a1...f7b

Skrevet

I den situasjonen dere var vil jeg ikke kalle det voldtekt, men dårlig kommunikasjon. Dere var fortsatt i et veldig intimt øyeblikk, han tydeligvis mer enn deg. Ganske vanlig å «ta en runde til» morgenen etter. Dere sov jo sammen og koste dere, ikke rart han trodde det var mulighet for mer kos. Når det er sagt; han burde lest deg bedre, og du burde vært tydeligere. 

Anonymkode: b3ac0...691

Skrevet

Enig med de over.

Anonymkode: 24c23...423

Skrevet

Siden du sa nei er dette forsettelig voldtekt.

Om du ikke hadde sagt verken ja eller nei, men bare latt han holde på hadde det vært uaksom voldtekt som er definert i straffeloven:

§ 297. Seksuell handling uten samtykke: Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det.

En mann må få aktivt samtykke FØR hver seksuelle handling, også hele tiden under sex-akten i tilfelle hun angrer underveis uten å si ifra.

Anonymkode: 6a117...78f

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Siden du sa nei er dette forsettelig voldtekt.

Om du ikke hadde sagt verken ja eller nei, men bare latt han holde på hadde det vært uaksom voldtekt som er definert i straffeloven:

§ 297. Seksuell handling uten samtykke: Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det.

En mann må få aktivt samtykke FØR hver seksuelle handling, også hele tiden under sex-akten i tilfelle hun angrer underveis uten å si ifra.

Loven sier bare noe om hvem som kan bli dømt for voldtekt. Loven sier ikke noe om hva som er voldtekt.

Høres ut som om du er en mann som aldri har hatt sex, for øvrig.

HI? Om noen vil kalle det voldtekt eller ikke er ikke relevant. Det høres uansett traumatisk ut for deg. Det høres ut som det skjedde mot din vilje. Det var ikke din feil at han gjorde det han gjorde. Det var ikke din feil.

Anonymkode: 33942...9f9

Skrevet

Selv om det nå nok blir definert som et overgrep, ref samtykke osv, så syns jeg ikke man kan kalle alle misforståelser som skjer i sengen for overgrep. 

Det var en misforståelse og jeg er ganske sikker på at gutten hadde blitt fortvilet om han visste at du opplevde det slik. 

Jeg tenker at det var en ubehagelig opplevelse, men ikke mer enn det. 

Anonymkode: 604ca...919

Skrevet

Han var garantert meget umoden = kunne ikke behandle en jente og hadde ikke nok informasjon om hvordan en jente fungerer. 

Anonymkode: e1816...cd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Selv om det nå nok blir definert som et overgrep, ref samtykke osv, så syns jeg ikke man kan kalle alle misforståelser som skjer i sengen for overgrep. 

Det var en misforståelse og jeg er ganske sikker på at gutten hadde blitt fortvilet om han visste at du opplevde det slik. 

Selvsagt hadde han blitt fortvilet og lei seg, men det endrer ikke loven. Han skulle vært i fengsel!

Fra forabeidet til lovgivningen om samtykke:

"Et ja til en bestemt type seksuell handling betyr ikke at det gjelder andre handlinger. Det er derfor viktig å spørre i hver nye situasjon om den andre personen fortsatt vil være involvert. For eksempel har en person som har sagt eller vist at hun vil ha oralsex ikke på samme tid blitt enig og enige om å også ha vaginal sex."

Atså for å ikke bryte loven er det nødvendig å kontinuerlig spørre om hun forstatt vil være med frivillig.

I Sverige har de blitt svært tøffe med å fengsle for uaksomhet og misforståelser rundt samtykke. Derfor mer enn fordobler de antall fengselsplasser for at en betydelig andel av alle menn skal bures inn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt hadde han blitt fortvilet og lei seg, men det endrer ikke loven. Han skulle vært i fengsel!

Fra forabeidet til lovgivningen om samtykke:

"Et ja til en bestemt type seksuell handling betyr ikke at det gjelder andre handlinger. Det er derfor viktig å spørre i hver nye situasjon om den andre personen fortsatt vil være involvert. For eksempel har en person som har sagt eller vist at hun vil ha oralsex ikke på samme tid blitt enig og enige om å også ha vaginal sex."

Atså for å ikke bryte loven er det nødvendig å kontinuerlig spørre om hun forstatt vil være med frivillig.

I Sverige har de blitt svært tøffe med å fengsle for uaksomhet og misforståelser rundt samtykke. Derfor mer enn fordobler de antall fengselsplasser for at en betydelig andel av alle menn skal bures inn.

Jeg er ikke enig i at man skal anmelde alt som kommer dårlig kommunikasjon. Det ødelegger for dem som virkelig opplever overgrep og voldtekt. 

Gutter må lære seg å tolke signaler, men jammen må jenter lære seg å si fra også!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at man skal anmelde alt som kommer dårlig kommunikasjon. Det ødelegger for dem som virkelig opplever overgrep og voldtekt. 

Gutter må lære seg å tolke signaler, men jammen må jenter lære seg å si fra også!

Er så enig! Alt for mange forventer visst at menn er tankelesere

Skrevet

Nei det er ikke voldtekt. 

Anonymkode: 2b730...6eb

Skrevet

Altså, jeg har aldri oppfattet dette som voldtekt, jeg må bare si det! Eneste grunnen til at jg kom inn på den tanken, er fordi ei venninne av mg kaldte det det.

Jeg ser ikke engang på det som en traumatisk opplevelse. Jeg husker jg syntes det var utrolig vondt, men jeg hadde bare hatt sex en gang tidligere (kvelden før med samme gutt) og var ekstremt sår. Det var derfor jeg ikke orket. 

Måtte bare spørre. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Du sa du ikke orket, men du viste jo på en måte at du orket. Hadde du brukt makt, prøvd å dytte han vekk, men likevel lå med deg, kunne du kalt det voldtekt. Han trodde du samtykket. Ergo ikke voldtekt.. En det er det nok forskjellige meninger om.

Enig her. Uansett, hva er vitsen med å ta opp dette? Ikke noe å få gjort noe med uansett, annet enn at du kanskje har lært at du må si tydelig ifra om du ikke vil? I en slik setting du beskriver er det jo helt vanlig med en runde 2 om ikke den ene tydelig sier nei. Ofte er det også slik at en ikke "orker" men blir snudd til å ville, han fikk jo lite respons på at du faktisk ikke ville. Du har jo en munn, du kunne jo bare sagt noe, sagt det gjorde vondt, at du ikke ville, at det ble ugreit osv. 

Anonymkode: 740e5...008

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er så enig! Alt for mange forventer visst at menn er tankelesere

Hun sa jo at hun ikke orket. Man kan vel ikke bli så mye mer tydelig, vel? Eller tolker du "jeg orker ikke" som "ja, jeg har lyst" sånn til vanlig? Nå må dere slutte å rakke ned på menn som om de er hjerneløse idioter, selvfølgelig kan de forstå ordene en kvinne sier til dem!

Anonymkode: b3bac...750

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun sa jo at hun ikke orket. Man kan vel ikke bli så mye mer tydelig, vel? Eller tolker du "jeg orker ikke" som "ja, jeg har lyst" sånn til vanlig? Nå må dere slutte å rakke ned på menn som om de er hjerneløse idioter, selvfølgelig kan de forstå ordene en kvinne sier til dem!

Hadde jeg orker ikke vært blankt nei hadde det ikke vært mye sex rundt om i hjem altså🤣🤣🤣 I mange tilfeller er det første tanke, også blir man kåt og overbevist om den andre ikke gir seg. Helt vanlig det altså. Men du mener da at alle slitne ektepar regelmessig voldtar sine slitne partnere?? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hadde jeg orker ikke vært blankt nei hadde det ikke vært mye sex rundt om i hjem altså🤣🤣🤣 I mange tilfeller er det første tanke, også blir man kåt og overbevist om den andre ikke gir seg. Helt vanlig det altså. Men du mener da at alle slitne ektepar regelmessig voldtar sine slitne partnere?? 

Jeg hadde i alle fall blitt fly forbannet om min mann gjennom 15 år hadde gjort dette mot meg. Jeg ville absolutt kalt det voldtekt. Hos oss kunne mitt «jeg orker ikke» nok blitt møtt med kos, som etter hvert gjorde meg kåt, og jeg ville deretter verbalt eller non-verbalt signalisert at jeg likevel var klar for en runde. Han ville aldri - ALDRI - tvinge seg inn i meg på en smertefull måte. 

Anonymkode: b0a99...7d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Han var garantert meget umoden = kunne ikke behandle en jente og hadde ikke nok informasjon om hvordan en jente fungerer. 

Anonymkode: e1816...cd2

Hun også, som ikke sa tydelig ifra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Nå må dere slutte å rakke ned på menn som om de er hjerneløse idioter, selvfølgelig kan de forstå ordene en kvinne sier til dem!

Ikke alle menn.

Anonymkode: 33942...9f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det er forskjell på å bruke tid på å overbevise noen ved kjærtegn ol. og og dra dem opp over seg og tre dem ned på staken sin på en smertefull måte. Hvis du ikke skjønner forskjellen er du stokk dum!

Skrevet

Han var en utrolig brutal og hensynsløs drittsekk, så håper du brøt med ham etter dette. Visste han at du var jomfru dagen før og at han var din første? Alle vet jo at ferske unge jenter som debuterer ikke alltid er våt nok. Uerfarne jenter er gjerne ikke det fordi de vet så lite om hvordan samleie føles. Kåtskap og våt skjede kommer når man vet hva som er godt og vet hva man tenner på. 

Anonymkode: b592e...946

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det er forskjell på å bruke tid på å overbevise noen ved kjærtegn ol. og og dra dem opp over seg og tre dem ned på staken sin på en smertefull måte. Hvis du ikke skjønner forskjellen er du stokk dum!

Men det greier han da heller ikke uten hjelp fra dama...

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Han var en utrolig brutal og hensynsløs drittsekk, så håper du brøt med ham etter dette. Visste han at du var jomfru dagen før og at han var din første? Alle vet jo at ferske unge jenter som debuterer ikke alltid er våt nok. Uerfarne jenter er gjerne ikke det fordi de vet så lite om hvordan samleie føles. Kåtskap og våt skjede kommer når man vet hva som er godt og vet hva man tenner på. 

Anonymkode: b592e...946

Han viste jeg var jomfru, og han måtte bytte laken fordi jeg blødde så. Han fant også et bind jeg kunne få. Jeg så aldri noe mer til han etter den episoden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det greier han da heller ikke uten hjelp fra dama...

Les hva HI skriver da 🙄🤦‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Les hva HI skriver da 🙄🤦‍♀️

Ja, har gjort det. Jeg gjorde ikke motstand... hadde hun ytt litt så hadde han ikke fått det til. Det er jo lov å sifra tydelig da... den settingen der høres helt vanlig ut. Hadde hun ikke lyst måtte hun jo vært mer tydelig, gjort litt motstand, da hadde han jo skjønt at hun faktisk mente det. Kommunikasjon...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...