Gå til innhold

Nå altså!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Det du beskriver her blir jo noe ganske annerledes enn det du beskrev i Hi, hvor det var snakk om masse prat og gapskratt ved både kaffemaskinen, i gangene, i sofagruppen, mellom gang/kontor. Ut fra det du beskrev i Hi var mine tidligere svar helt relevante, ut fra egen og andre bekjentes erfaringer. Hadde du skrevet det du skriver her i Hi, da hadde du sikkert også fått andre svar.

Det du forteller om episoden med printer/kopimaskin i dag er jo helt uakseptabelt. Her må ledelsen inn og gjøre jobben sin!

Hvis det har vært som dette hele tiden, da har ledelsen tatt tak i det helt feil fra begynnelsen, ikke vært tydelig nok. Det du beskriver her er et ledelsesproblem (ikke de to som ev. sliter). Det er veldig feil av ledelsen å legge skylden på to kolleger, for på den måten fraskriver ledelsen eget ansvar for alles arbeidsmiljø (både de to og alle dere andre). Her er det ledelsen som skaper spliden, fremfor å finne løsninger som kan ivareta alle og opprettholde et godt arbeidsmiljø. Det du beskriver her er først og fremst et ledelsesproblem, fordi ledelsen ikke greier å lede, og av den grunnen skaper en større konflikt. Så rett frustrasjonen mot de som bør ta ansvar for den - ledelsen.

Episoden i dag er som sagt uakseptabel av din kollega, og det er det også opp til ledelsen å gjøre noe med. Men husk også at ved at ledelsen har gjort disse to til syndebukker på, så er det ledelsen som har fått problemene til å eskalere!

Godt dere får verneombud/tillitsvalgte på banen. Bare husk å ha fokus på det egentlige problemet her - en ledelse som ikke leder, som skaper splid på arbeidsplassen, som er konfliktsky, og som ikke er i stand til å finne løsninger som kan fungere for alle.

Anonymkode: 45c10...098

Det kan virke som de to surmulerne er vrange, og derfor tenker ledelsen at det er enklest å gjøre det på denne måten. Det er en kjapp og enkel løsning, men kan fort slå veldig tilbake på både ledelse og de to sure ansatte. Kanskje et felles møte hadde vært lurt. Der kan alle lufte sine tanker rundt dette, og muligens komme fram til en god og varig løsning for alle. 

Anonymkode: 65643...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mange er det faktisk veldig vanskelig å konsentrere seg om jobben sin når det er nye støy rundt dem. Kan ikke dere som vil skravle over en kaffekopp ta det et sted dere ikke forstyrrer andre?

Alle som er i jobb vet jo hva som skjer rundt en kaffemaskin. Det som starter som en rolig samtale mellom to eksalerer. Plutselig står det en hel gjeng det som skravler i munnen på hverandre, hun med den høye latteren slår seg løs, og den ekstroverte demonstrerer, til latter fra de andre, hvordan han tryna på skituren i helga. Jeg har hatt plassen min bare noen meter fra kaffemaskinen/sosial sone, og det er et helvete. Det er umulig å få jobbet under slike forhold, med alt det fører med seg av stress.

Her må ledelsen finne en løsning som alle kan leve med. Men jeg føler virkelig at folk som ønsker å jobbe skal få ro rundt seg til å jobbe. Så får man finne områder der man kan være sosial uten å belaste andre.

Anonymkode: 8aad1...1fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For mange er det faktisk veldig vanskelig å konsentrere seg om jobben sin når det er nye støy rundt dem. Kan ikke dere som vil skravle over en kaffekopp ta det et sted dere ikke forstyrrer andre?

Alle som er i jobb vet jo hva som skjer rundt en kaffemaskin. Det som starter som en rolig samtale mellom to eksalerer. Plutselig står det en hel gjeng det som skravler i munnen på hverandre, hun med den høye latteren slår seg løs, og den ekstroverte demonstrerer, til latter fra de andre, hvordan han tryna på skituren i helga. Jeg har hatt plassen min bare noen meter fra kaffemaskinen/sosial sone, og det er et helvete. Det er umulig å få jobbet under slike forhold, med alt det fører med seg av stress.

Her må ledelsen finne en løsning som alle kan leve med. Men jeg føler virkelig at folk som ønsker å jobbe skal få ro rundt seg til å jobbe. Så får man finne områder der man kan være sosial uten å belaste andre.

Er det i et åpent landskap du jobber? Hvis ikke så må det jo gå an å lukke døra..

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (53 minutter siden):

Er det i et åpent landskap du jobber? Hvis ikke så må det jo gå an å lukke døra..

Åpent landskap ja. Hadde det vært mulig å lukke en dør så hadde det vært helt greit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det største problemet er at vi ikke får snakke sammen om jobbrelaterte ting heler, uten å booke et møterom, og de er det ikke flust av. Før ville vi tatt et møte på noens kontor. Om vi var mange, ville vi gått til den med størst kontor. Så måtte vi stå i gangen for å prate med den som satt inne på kontoret. Jeg skjønner jo at det ga mer prat og støy i gangen enn det vanligvis er, men det var den beste løsningen vi hadde. Nå må alle disse samtalene foregå via telefon eller Teams, for i gangen skal man kunne høre ei knappenål falle. Jeg bare venter på mail om at vi heretter har forbud mot sko i gangen og at vi skal gå i strømpelesten. 

Anonymkode: 4118e...5ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Åpent landskap ja. Hadde det vært mulig å lukke en dør så hadde det vært helt greit.

Da forstår jeg. Går det an å få en annen arbeidsstasjon litt lengre unna fellesarealet?

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (9 minutter siden):

Da forstår jeg. Går det an å få en annen arbeidsstasjon litt lengre unna fellesarealet?

Det er det dessverre ikke plass til. Heldigvis har vi nå sett at hjemmekontor fungerer, så håpet er at flere vil jobbe mer hjemmefra også når koronatiltakene er over.

Her kan jo ledelsen klandres for elendig planlegging, med kjøkkenkrok nesten oppå noens arbeidsplass. Men jeg må si det er rimelig egoistisk å kjøre full pausebonansa med hva det medfører av støy nærmest oppå kolleger som prøver å utføre jobben sin. Merkelig at folk ikke skjønner det selv. 
Også kan jeg selvsagt klandre meg selv for ikke å si ifra så det merkes 😆

Skrevet

Nå er det jo spesielle tider pga korona og overraskende at dere alle er på kontoret? 

Men uansett høres dette veldig spesielt ut, hvordan var det før korona? 

Jeg ville foreslått ombygging av noen av kontorene med mer lydtette dører og vegger. Til de som ikke takler støy. 

Og dør til kaffekroken.

Man jobber sjelden i en boble og har behov for å utveksle ideer og lære av hverandre. Trivsel på jobb er også viktig. 

Jeg sitter vanligvis i kontorlandskap, har alltid gjort det og liker det. Nå har jeg "cellekontor" for 1.gang fordi jeg må ha hjemmekontor. Merker at jeg konsentrer meg bedre på en del oppgaver, men mange ting går tregere og det blir flere misforståelser fordi alle avklaringer må tas på Teams eller telefon. 

Anonymkode: 30be1...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...