Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #1 Skrevet 20. januar 2021 Hvor mye hensyn skal det tas til de "sarte" på en arbeidsplass? Er det bare de som skal bestemme hvordan ting skal være? Jeg jobber et sted der vi har separate kontorer, men også en sofagruppe og et tekjøkken. Før korona gikk vi gjerne inn på kontoret til hverandre om vi skulle snakke sammen, og vi kunne fort samles 4-5 stykker på ett kontor. Nå får vi ikke gå inn på hverandres kontorer, så for å småprate eller gi en beskjed så må vi stå i korridoren. Først kom det melding fra ledelsen om at vi måtte snakke med lav stemme i gangen eller samles i sofakroken om vi skulle være sosiale. Greit nok. Så stengte de sofakroken pga. korona. Så kom det melding om at noen mislikte at det var latter i gangen eller ved kaffeautomaten. Det er ikke sånn at vi flyr og gapskratter hele dagen, men med 30 ansatte så skjer det vel noen ganger om dagen. Nå kom det mail om at vi ikke skulle stå i gangen og prate med folk inne på kontorene. Vi får dermed ikke prate på kontorene, i gangen, fra gangen og inn på kontorene eller ved tekjøkkenet. Ledelsens forslag er at vi tar ting på Teams, telefon eller booker et møterom. Alle vet at dette kommer fra to stykker. De morsker brynene og smeller igjen kontordøra om man skulle komme til å le i gangen, smelle igjen skuffen på printeren eller kopiere opp mer enn en side. Er det sånn at 28 mennesker skal kveles på jobb fordi to vil ha det stille som en lesesal? Finnes det andre løsninger på dette? Støyreduserende headset er foreslått, men det var visst for ubehagelig å ha på seg. Anonymkode: 4118e...5ce
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #2 Skrevet 20. januar 2021 Hvorfor har dere ikke hjemmekontor? Anonymkode: 7d715...d48
litekreativtbrukernavn Skrevet 20. januar 2021 #3 Skrevet 20. januar 2021 Du er på jobb... Helt ærlig, det høres ut som om du vil det skal være en fritidsklubb? Hva med en kaffe over teams eller Skype? Vi gjør det. Koseligere en bare en tlf, da får vi sett hverandre. Snu det negative til noe positivt. Her er det snakk om å ta hensyn, og jeg forstår lett at skravling i gangene kan være slitsomt. Møt utenfor da, feks? At sofaen stenges er et helt normalt tiltak nå. Om du erger deg over slike ting som en ikke råder over, blir man fort bitter og det går verst utover en selv.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #4 Skrevet 20. januar 2021 Tredve ansatte som tar 1-2-3-4 (?) turer til kaffemaskinen daglig. Det blir mange møter ved kaffemaskinen. Så er det all sosialprating i gangene ellers, i sofakroken osv. Enig med litekreativtbrukernavn, virker mer som om du ønsker at jobben skal være en fritidsklubb. Skulle ikke forundre meg om sjefen nå er blitt oppmerksom på hvor enormt mye tid som trolig går bort på alt annet enn jobb. Et godt jobbmiljø er viktig for trivsel og helse. Men det må også gå an å gå litt i seg selv, se hvor mye tid man egentlig kaster bort i løpet av en dag på jobb. Jeg jobbet et sted hvor mange hadde samme type sosialt samvær som du beskriver, Hi. Der var det kaffe og røyk, og uformelle samtaler i gangene. Jeg løste det med å lukke døren til kontoret mitt når jeg trengte fred, og ga beskjed om at var døren min lukket så var jeg i utgangspunktet utilgjengelig, og at de da ikke trengte stå utenfor mitt kontor å prate. Flere andre mente det var for få ansatte, at det var behov for en til, at det var for mye å gjøre. Ledelsen var ikke enig i det, og det var heller ikke økonomi til å ansette en til. Så ble det oppmerksomhet rundt tidsbruken de som røykte, var mange turer til kaffemaskinen daglig og som var ivrigst på uformelle samtaler i gangene/på kontorene. Unødvendige turer ut, langt mindre uformelt/unødvendig prat ved kaffemaskinen og ellers - og plutselig var det ingen som lenger slet med å få unna de arbeidsoppgavene vi hadde. Tvert om, det var egentlig ganske behagelige dager uten for mye å gjøre. Og bivirkningen av å bevisstgjøre dette og kutte ned på unødvendige og lange pauser ble at de ansatte ble mindre slitne, de slapp det evige stresset med å føle at de aldri strakk til, at det var vanskelig å nå tidsfristene. Det ble mindre klaging til ledelsen. Det ble mindre fravær. Det ble bedre arbeidsmiljø. Anonymkode: 45c10...098
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #5 Skrevet 20. januar 2021 litekreativtbrukernavn skrev (28 minutter siden): Du er på jobb... Helt ærlig, det høres ut som om du vil det skal være en fritidsklubb? Det er ikke snakk om skravling, men det er jo normalt å kunne si "god morgen" eller "skal du ha lunsj?" til kolleger uten å måtte ringe vedkommende. Det meste pratet er knyttet til jobb, og til å få ting smidig og raskt unna. Sånn det er nå kunne vi like gjerne sittet på hjemmekontor om det ikke var for at oppgavene våre er av en slik art at vi må være tilstede for å løse dem. Den stakkars nyansatte hos oss sliter med å finne seg til rette. Arbeidsmiljøet sliter også, folk mistrives og jeg er en av de, men det er to som er fornøyde, så da er det kanskje ikke så farlig med de 28 andre? Anonymkode: 4118e...5ce
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #6 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Tredve ansatte som tar 1-2-3-4 (?) turer til kaffemaskinen daglig. Det blir mange møter ved kaffemaskinen. Så er det all sosialprating i gangene ellers, i sofakroken osv. Enig med litekreativtbrukernavn, virker mer som om du ønsker at jobben skal være en fritidsklubb. Skulle ikke forundre meg om sjefen nå er blitt oppmerksom på hvor enormt mye tid som trolig går bort på alt annet enn jobb. Et godt jobbmiljø er viktig for trivsel og helse. Men det må også gå an å gå litt i seg selv, se hvor mye tid man egentlig kaster bort i løpet av en dag på jobb. Jeg jobbet et sted hvor mange hadde samme type sosialt samvær som du beskriver, Hi. Der var det kaffe og røyk, og uformelle samtaler i gangene. Jeg løste det med å lukke døren til kontoret mitt når jeg trengte fred, og ga beskjed om at var døren min lukket så var jeg i utgangspunktet utilgjengelig, og at de da ikke trengte stå utenfor mitt kontor å prate. Flere andre mente det var for få ansatte, at det var behov for en til, at det var for mye å gjøre. Ledelsen var ikke enig i det, og det var heller ikke økonomi til å ansette en til. Så ble det oppmerksomhet rundt tidsbruken de som røykte, var mange turer til kaffemaskinen daglig og som var ivrigst på uformelle samtaler i gangene/på kontorene. Unødvendige turer ut, langt mindre uformelt/unødvendig prat ved kaffemaskinen og ellers - og plutselig var det ingen som lenger slet med å få unna de arbeidsoppgavene vi hadde. Tvert om, det var egentlig ganske behagelige dager uten for mye å gjøre. Og bivirkningen av å bevisstgjøre dette og kutte ned på unødvendige og lange pauser ble at de ansatte ble mindre slitne, de slapp det evige stresset med å føle at de aldri strakk til, at det var vanskelig å nå tidsfristene. Det ble mindre klaging til ledelsen. Det ble mindre fravær. Det ble bedre arbeidsmiljø. Anonymkode: 45c10...098 Her dikter og gjetter du. Det er ikke snakk om lange pauser eller folkevandring til kaffeautomaten, men noen hyggelige "Hei. Har du klipt deg? Så fin du er." Det er ingen syklubb hos oss, og alle mine kolleger er dyktige og seriøse i jobben, men det er snakk om at vi ikke får snakke sammen uten å booke møterom. Ikke noe " Takk for i dag" eller "God helg", fordi to vil ha det stille fra 8 - 16. Om jeg trenger å rådføre meg med en kollega ang. oppgaver, så må jeg ringe, selv om vi sitter vegg i vegg. Slår du aldri av en liten prat med kolleger? Stikker du aldri hodet inn til noen og spør om de har muligheten til å vise deg noe eller om det passer med et møte på torsdag? Sender du "Takk for i dag" på Teams når du går? Anonymkode: 4118e...5ce
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #7 Skrevet 20. januar 2021 Det hørtes trist ut. Alle vet at GPP er en viktig del av et godt arbeidsmiljø. Dere får håpe det snart blir bedre tider. Anonymkode: 6ce5d...bf2
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #8 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Her dikter og gjetter du. Det er ikke snakk om lange pauser eller folkevandring til kaffeautomaten, men noen hyggelige "Hei. Har du klipt deg? Så fin du er." Det er ingen syklubb hos oss, og alle mine kolleger er dyktige og seriøse i jobben, men det er snakk om at vi ikke får snakke sammen uten å booke møterom. Ikke noe " Takk for i dag" eller "God helg", fordi to vil ha det stille fra 8 - 16. Om jeg trenger å rådføre meg med en kollega ang. oppgaver, så må jeg ringe, selv om vi sitter vegg i vegg. Slår du aldri av en liten prat med kolleger? Stikker du aldri hodet inn til noen og spør om de har muligheten til å vise deg noe eller om det passer med et møte på torsdag? Sender du "Takk for i dag" på Teams når du går? Anonymkode: 4118e...5ce Akkurat de samme argumentene brukte de kollegene jeg hadde den gangen. De stod jo aldri å pratet sammen, var bare en koselig kommentar her og der. Problemet var at det var det de trodde selv, ikke det som var realiteten for dem. De kom med masse argument om at arb.miljøet ville bli så unaturlig, kunstig, stivt og dårlig om de ikke kunne opprettholde de uformelle møtene. Men det var aldri slik som det du beskriver i dette innlegget som var problemet, det var det at de selv trodde det bare var slik du beskriver. De trodde de bare gikk og hentet seg en kaffe, de var ikke klar over at "den lille kommentaren" de vekslet med en eller flere andre ofte varte 5 minutter, at røykepausene ofte varte 15 minutter, at uformell prat i gangen stjal en halvtime pr dag. Begynner du å legge sammen alle disse småtingene så ble det mye tid hver dag. Når det er gapskratt i gangene hos dere flere ganger om dagen, så er det helt klart at det ikke kommer fra to som bare utveksler "takk for i dag" eller noe rent jobbmessig. Begynn å legge merke til hvor mye tid du selv og andre faktisk bruker på dette. De småtingene du nevner til slutt og spør meg om, det er ikke det som skaper slike problemer som dere nå har hos dere, Hi. Å slå av en liten prat eller to med en kollega eller spørre om noe jobbrelatert, det er ikke det som forstyrrer andre og gjør at dere blir mindre effektive. Bare for ordens skyld, jeg klaget ikke på de kollegene jeg hadde den gangen, men for å gjøre den jobben jeg faktisk var ansatt som - jeg var sist ansatt, jeg hadde samme oppgaver som kollegaene + enda en del mer som bare jeg kunne gjøre. Likevel, jeg var den som aldri hadde tidspress, som alltid var i rute - og som likevel greide å opprettholde et godt forhold til mine kolleger med det uformelle, jeg brukte bare ikke mye tid på det og ikke på en slik måte at andre ble påvirket av det. Jeg tror du bommer grovt når du legger all skyld på de to av dine kolleger, som du gjør. Trolig er dette noe ledelsen har sett også, og nå har de lagt nye føringer. Noe av det som innføres er jo også fornuftig med tanke på at dere ikke kan ha hjemmekontor og derfor er helt avhengige av å ikke spre koronasmitte blant dere. Anonymkode: 45c10...098
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #9 Skrevet 21. januar 2021 Er alltid noen som er nitrist og helst ønsker at alle andre også er det. Sjeleglad for at vi på min jobb har et miljø der vi spiser lunsj sammen, prater, ler og trives i hverandres selskap😊 Høres ufattelig stusslig ut å ikke kunne ha litt hverdagsprat med kollegaer. 2 stykker bør ikke få kunne diktere resten. Dere bør ta opp at det å møtes på midten er fint og de 2 nitriste bør selv ta noen grep om hverdagen deres forringes av at andre prater og ler litt Anonymkode: 75b6c...553
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #10 Skrevet 21. januar 2021 Jeg jobber som renholder på skole. Vi er delt inn i 2 grupper. Kan ikke ta pause med den andre gruppen eller oppholde oss i samme rom. Så i pausene sitter jeg med 2 som snakker dårlig norsk. Han ene snakker i telefonen hele pausen og han andre surfer på Facebook. Savner da vi satt sammen alle sammen. Er kun i pausene vi er sosiale. Går alene ellers Men dette kommer til å vare lenge. Anonymkode: 7018e...6be
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #11 Skrevet 21. januar 2021 Vi hadde en slik kollega tidligere. Hun hatet at folk lo. Selv om folk sa hei i forbifarten og kanskje lo i fart av en eller annen årsak så ble hun sur. Jeg gav bare faen i henne. Og hadde ledelsen sendt en Mail om at man ikke får le ved kaffemaskinen så hadde jeg spurt direkte om de var helt tullerusk. Så dukker jo spørsmålet opp om dere har det litt for trivelig på jobb og det er dét som er problemet. Det vet ikke jeg. Jeg anbefaler at dere tar det på teams med lukket dør. Korona gjør verden litt sprø. Anonymkode: 8feab...006
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #12 Skrevet 21. januar 2021 Hvis problemet er at for mange ansatte har tatt for lange og mange pauser så får ledelsen ta opp det problemet med de det gjelder. Er problemet at noen ikke tåler litt prat og latter i gangene, så mener jeg det er de som har et problem. Jeg hadde ikke orket å jobbe et sted hvor jeg ikke kunne si noe til de andre direkte, men måtte ringe i teams hver gang. Anonymkode: a33e5...c52
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #13 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg jobber som renholder på skole. Vi er delt inn i 2 grupper. Kan ikke ta pause med den andre gruppen eller oppholde oss i samme rom. Så i pausene sitter jeg med 2 som snakker dårlig norsk. Han ene snakker i telefonen hele pausen og han andre surfer på Facebook. Savner da vi satt sammen alle sammen. Er kun i pausene vi er sosiale. Går alene ellers Men dette kommer til å vare lenge. Anonymkode: 7018e...6be Men hvorfor skal man være sosial på jobb? Er det et norsk fenomen? Er virkelig nysgjerrig, for jeg er født og oppvokst i et annet land, og vi har ikke på langt nær så mye fokus på det sosiale på arbeidsplassen, uten at vi har dårlig arbeidsmiljø overalt. Har alltid undret meg over hvorfor man må ha "tiltak som fremmer arbeidslyst", altså for at folk skal få lyst og motivasjon for å gå på jobb. Det skal være koselig, trivelig, sosialt bla bla bla. Motivasjon for å dra på jobb er vel lønn og personlig utvikling, er det ikke? Anonymkode: 201ce...e56
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #14 Skrevet 21. januar 2021 viktig og ta hensyn til alle tenker jeg, selvom de bare er 2 Anonymkode: b320b...703
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #15 Skrevet 21. januar 2021 Hvorfor har dere ikke hjemmekontor nå som Erna har sagt at alle skal ha det? Anonymkode: 661d6...c81
Sommerkroppen 2029 Skrevet 21. januar 2021 #16 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Hvorfor har dere ikke hjemmekontor? Anonymkode: 7d715...d48 Feil! Hvorfor har ikke de to grinebiterne hjemmekontor??
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #17 Skrevet 21. januar 2021 Jeg hadde tørna hvis 30 stk skulle hver seg le og tulle ved kaffemaskinen flere ganger om dagen, hver dag. Jeg er sosial. Liker at folk fleiper og tuller. Men de som ikke liker det, de "sarte" som du skriver, må få synes det er masete. De synes sikkert at dere er kaffekjærringer, hvis vi skal fortsette å kalle hverandre ting. Anonymkode: 9bc23...93a
Sommerkroppen 2029 Skrevet 21. januar 2021 #18 Skrevet 21. januar 2021 Det kan virke som om det er mange introverte mennesker på dette forumet. At folk seriøst mener at man ikke skal prate sammen på en arbeidsplass, stiller jeg meg veldig undrende til altså. Et par til fire turer til kaffemaskinen er definitivt lov! Forskjellen er om man henger og prater lenge der eller bare henter seg en kopp og veksler et par setninger. Folk er forskjellige, og det er helt greit. Man har ulike behov for sosialisering. Men på en arbeidsplass er det både viktig og vanlig at man faktisk kan prate med hverandre. At man spiser lunsj med hverandre, og tåler å høre andres stemmer i gangene. Vi har også et par sånne gretne damer hos oss på jobb. De har hjemmekontor nå, og det er himmelsk for oss alle sammen 😄 Måtte de holde seg hjemme i lang lang tid!
Sommerkroppen 2029 Skrevet 21. januar 2021 #19 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde tørna hvis 30 stk skulle hver seg le og tulle ved kaffemaskinen flere ganger om dagen, hver dag. Jeg er sosial. Liker at folk fleiper og tuller. Men de som ikke liker det, de "sarte" som du skriver, må få synes det er masete. De synes sikkert at dere er kaffekjærringer, hvis vi skal fortsette å kalle hverandre ting. Anonymkode: 9bc23...93a Tror du virkelig at alle 30 kommer og tar kaffi samtidig? 😄
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #20 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor skal man være sosial på jobb? Er det et norsk fenomen? Er virkelig nysgjerrig, for jeg er født og oppvokst i et annet land, og vi har ikke på langt nær så mye fokus på det sosiale på arbeidsplassen, uten at vi har dårlig arbeidsmiljø overalt. Har alltid undret meg over hvorfor man må ha "tiltak som fremmer arbeidslyst", altså for at folk skal få lyst og motivasjon for å gå på jobb. Det skal være koselig, trivelig, sosialt bla bla bla. Motivasjon for å dra på jobb er vel lønn og personlig utvikling, er det ikke? Anonymkode: 201ce...e56 Nei ikke alle jobber kun for lønn. Noen synes faktisk arbeidsmiljøet også er viktig. Merkelig nok....... Anonymkode: 65643...390
Sommerkroppen 2029 Skrevet 21. januar 2021 #21 Skrevet 21. januar 2021 (endret) Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men hvorfor skal man være sosial på jobb? Er det et norsk fenomen? Er virkelig nysgjerrig, for jeg er født og oppvokst i et annet land, og vi har ikke på langt nær så mye fokus på det sosiale på arbeidsplassen, uten at vi har dårlig arbeidsmiljø overalt. Har alltid undret meg over hvorfor man må ha "tiltak som fremmer arbeidslyst", altså for at folk skal få lyst og motivasjon for å gå på jobb. Det skal være koselig, trivelig, sosialt bla bla bla. Motivasjon for å dra på jobb er vel lønn og personlig utvikling, er det ikke? Anonymkode: 201ce...e56 Det er veldig viktig med det sosiale på jobb. Noen synes ikke det og det må være greit. Men da kan vel de sitte med lukket dør, så slipper de å gremme seg over at enkelte kolleger prater sammen. Endret 21. januar 2021 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #22 Skrevet 21. januar 2021 Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden): Det kan virke som om det er mange introverte mennesker på dette forumet. At folk seriøst mener at man ikke skal prate sammen på en arbeidsplass, stiller jeg meg veldig undrende til altså. Et par til fire turer til kaffemaskinen er definitivt lov! Forskjellen er om man henger og prater lenge der eller bare henter seg en kopp og veksler et par setninger. Folk er forskjellige, og det er helt greit. Man har ulike behov for sosialisering. Men på en arbeidsplass er det både viktig og vanlig at man faktisk kan prate med hverandre. At man spiser lunsj med hverandre, og tåler å høre andres stemmer i gangene. Vi har også et par sånne gretne damer hos oss på jobb. De har hjemmekontor nå, og det er himmelsk for oss alle sammen 😄 Måtte de holde seg hjemme i lang lang tid! Takk for at det er noen som skjønner. Vi er ingen papegøyeflokk, vi samles ikke ved kaffemaskinen og holder stand up show eller bruker mye tid på prat, men det er stivt og unaturlig hos oss nå. I starten hysjet vi på hverandre med glimt i øyet, men nå er glimtet borte. Jeg fikk et strengt blikk og et demonstrativt dørsmell i dag fra en av de som vi ha det stille i dag da jeg fylte papir i printeren og kopimaskinen. Det er umulig å gjøre lydløst. Til deg som både tror at vi ikke skjønner hvor mye tid vi bruker på prat og at vi har en feig ledelse som ikke tør å si at det er derfor. Du tar feil. Ledelsen er veldig tydelige på at det skyldes at noen kolleger ikke liker "støy". Når det kommer til effektivitet, så er dette heller ingen god løsning. Jeg bruker sikkert dobbelt så lang tid på å ringe folk på Teams, dele skjerm osv. enn jeg ville brukt om jeg kunne stått i døråpningen til noen og vekslet noen få ord. Nå er for øvrig verneombud og tillitsvalgte på saken. Koronatiltakene er det ingen som har noe i mot, men at vi skal oppføre oss som om vi er i kloster gjør ting vanskelig og utrivelig. Anonymkode: 4118e...5ce
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #23 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): viktig og ta hensyn til alle tenker jeg, selvom de bare er 2 Anonymkode: b320b...703 Ja, men er det viktigere å ta hensyn til 2 enn til 28? Anonymkode: 4118e...5ce
Sommerkroppen 2029 Skrevet 21. januar 2021 #24 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Takk for at det er noen som skjønner. Vi er ingen papegøyeflokk, vi samles ikke ved kaffemaskinen og holder stand up show eller bruker mye tid på prat, men det er stivt og unaturlig hos oss nå. I starten hysjet vi på hverandre med glimt i øyet, men nå er glimtet borte. Jeg fikk et strengt blikk og et demonstrativt dørsmell i dag fra en av de som vi ha det stille i dag da jeg fylte papir i printeren og kopimaskinen. Det er umulig å gjøre lydløst. Til deg som både tror at vi ikke skjønner hvor mye tid vi bruker på prat og at vi har en feig ledelse som ikke tør å si at det er derfor. Du tar feil. Ledelsen er veldig tydelige på at det skyldes at noen kolleger ikke liker "støy". Når det kommer til effektivitet, så er dette heller ingen god løsning. Jeg bruker sikkert dobbelt så lang tid på å ringe folk på Teams, dele skjerm osv. enn jeg ville brukt om jeg kunne stått i døråpningen til noen og vekslet noen få ord. Nå er for øvrig verneombud og tillitsvalgte på saken. Koronatiltakene er det ingen som har noe i mot, men at vi skal oppføre oss som om vi er i kloster gjør ting vanskelig og utrivelig. Anonymkode: 4118e...5ce Jeg synes dere skal ta det opp med sjefen. Det er virkelig ikke greit at to stykker skal bestemme for flertallet. Det blir dårlig stemning av slikt. Ta det så fort som mulig. Det blir ikke bedre om man venter. Resulterer bare i at folk slutter etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2021 #25 Skrevet 21. januar 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Takk for at det er noen som skjønner. Vi er ingen papegøyeflokk, vi samles ikke ved kaffemaskinen og holder stand up show eller bruker mye tid på prat, men det er stivt og unaturlig hos oss nå. I starten hysjet vi på hverandre med glimt i øyet, men nå er glimtet borte. Jeg fikk et strengt blikk og et demonstrativt dørsmell i dag fra en av de som vi ha det stille i dag da jeg fylte papir i printeren og kopimaskinen. Det er umulig å gjøre lydløst. Til deg som både tror at vi ikke skjønner hvor mye tid vi bruker på prat og at vi har en feig ledelse som ikke tør å si at det er derfor. Du tar feil. Ledelsen er veldig tydelige på at det skyldes at noen kolleger ikke liker "støy". Når det kommer til effektivitet, så er dette heller ingen god løsning. Jeg bruker sikkert dobbelt så lang tid på å ringe folk på Teams, dele skjerm osv. enn jeg ville brukt om jeg kunne stått i døråpningen til noen og vekslet noen få ord. Nå er for øvrig verneombud og tillitsvalgte på saken. Koronatiltakene er det ingen som har noe i mot, men at vi skal oppføre oss som om vi er i kloster gjør ting vanskelig og utrivelig. Anonymkode: 4118e...5ce Det du beskriver her blir jo noe ganske annerledes enn det du beskrev i Hi, hvor det var snakk om masse prat og gapskratt ved både kaffemaskinen, i gangene, i sofagruppen, mellom gang/kontor. Ut fra det du beskrev i Hi var mine tidligere svar helt relevante, ut fra egen og andre bekjentes erfaringer. Hadde du skrevet det du skriver her i Hi, da hadde du sikkert også fått andre svar. Det du forteller om episoden med printer/kopimaskin i dag er jo helt uakseptabelt. Her må ledelsen inn og gjøre jobben sin! Hvis det har vært som dette hele tiden, da har ledelsen tatt tak i det helt feil fra begynnelsen, ikke vært tydelig nok. Det du beskriver her er et ledelsesproblem (ikke de to som ev. sliter). Det er veldig feil av ledelsen å legge skylden på to kolleger, for på den måten fraskriver ledelsen eget ansvar for alles arbeidsmiljø (både de to og alle dere andre). Her er det ledelsen som skaper spliden, fremfor å finne løsninger som kan ivareta alle og opprettholde et godt arbeidsmiljø. Det du beskriver her er først og fremst et ledelsesproblem, fordi ledelsen ikke greier å lede, og av den grunnen skaper en større konflikt. Så rett frustrasjonen mot de som bør ta ansvar for den - ledelsen. Episoden i dag er som sagt uakseptabel av din kollega, og det er det også opp til ledelsen å gjøre noe med. Men husk også at ved at ledelsen har gjort disse to til syndebukker på, så er det ledelsen som har fått problemene til å eskalere! Godt dere får verneombud/tillitsvalgte på banen. Bare husk å ha fokus på det egentlige problemet her - en ledelse som ikke leder, som skaper splid på arbeidsplassen, som er konfliktsky, og som ikke er i stand til å finne løsninger som kan fungere for alle. Anonymkode: 45c10...098
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå