Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #51 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): For å vite hvor kaldt eller varmt det er, selvfølgelig. Er det 21,5 i stua, så putter vi ikke et helt fange ved i ovnen, da holder det med bare litt. Er det 22, så tar frossenpinnen på en genser. Anonymkode: 6c998...f4f Men hva er vitsen? Det er vel om man fryser eller svetter som gjør at man vil fyre i peisen eller lufte, ikke et tall? Jeg har i hvert fall aldri hatt gradestokk inne og lever helt fint med det 😊 Anonymkode: 77702...e31
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #52 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Men hva er vitsen? Det er vel om man fryser eller svetter som gjør at man vil fyre i peisen eller lufte, ikke et tall? Jeg har i hvert fall aldri hatt gradestokk inne og lever helt fint med det 😊 Anonymkode: 77702...e31 Ethvert møblert hjem har en gradestokken ute og inne. Selvsagt styrer man ikke fyring av svette og kuldegysninger, det tar jo litt tid å justere temperaturen, og det er litt sent når man er langt utenfor komfortsonen. Anonymkode: e5ebc...208
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #53 Skrevet 19. januar 2021 Jeg liker jevn temperatur, ubehaglig å være på besøk hos de som har det iskaldt inntil de sjokkfyrer med ved så svetten renner. For å spare strøm. Ikke særlig miljøvennlig, for luftkvaliteten, å fyre mye med ved. Anonymkode: 19e6e...7db
Frida_22 Skrevet 19. januar 2021 #54 Skrevet 19. januar 2021 Vi har 20-21 grader i oppholdsrom, og ca 18 grader på soverom. Har vanlige klær på og gjerne et pledd over bena hvis vi sitter i ro i sofaen. Perfekt temp for både oss og hunden!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #55 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Ethvert møblert hjem har en gradestokken ute og inne. Selvsagt styrer man ikke fyring av svette og kuldegysninger, det tar jo litt tid å justere temperaturen, og det er litt sent når man er langt utenfor komfortsonen. Anonymkode: e5ebc...208 🤣 Anonymkode: 965a3...b83
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 19. januar 2021 #56 Skrevet 19. januar 2021 Har varmepumpen stående på 22 grader så er 22 grader i stuen og kjøkkenet. På soverommet mitt er det vel rundt 19 grader, litt for varmt for min del, men kan ikke ha det lavere pga minstemann. De andre soverommene er vel på rundt 20 grader, de eldste liker å ha det varmt når de sover. Kunne jeg velge så hadde jeg nok åpnet vinduet på vinteren og hatt det kaldest mulig på soverommet, sånn 14-15 grader er optimalt for meg
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #57 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ethvert møblert hjem har en gradestokken ute og inne. Selvsagt styrer man ikke fyring av svette og kuldegysninger, det tar jo litt tid å justere temperaturen, og det er litt sent når man er langt utenfor komfortsonen. Anonymkode: e5ebc...208 Åpenbart ikke. Vi er definitivt et møblert hjem, som du kaller det, og har ikke innendørs termometer. Vi har to varmepumper som begge står på 22 grader og da er det passe varmt hele vinterhalvåret +med unntak av de få ukene (Bergen) det er minusgrader ute, da må vi fyre litt i peisen i tillegg. Om sommeren er varmepumpene av og vi åpner terrassedører og vinduer når det er varmt ute. Det er faktisk ikke vanskelig. Anonymkode: 77702...e31
nerdybirdy Skrevet 20. januar 2021 #58 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Hvorfor det? Jeg syns det er behagelig med å ha det varmt og godt inne, og har mulighet til å ha det slik at jeg har det komfortabelt. Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er svært, svært få - om noen - i Norge i dag som kutter ut elementer som potensielt kan være mindre bra for miljøet. Den som mener min innetemperatur er taperadferd, må først kutte ut egne "miljøsynder": Internett, mobiltelefon, tv, radio, hårføner, komfyr, kjøleskap, vaskemaskin osv osv osv. Du må slutte å handle noe som helst, ikke bruke bil, buss, tog, båt, fly. Ikke spise noe av det vi i dag ser på som vanlig mat. Ikke dusje, bruke såpe, hudprodukter, osv osv osv. Når du bor i en strøm- og vannløs hytte, og lever av det du selv har høstet av naturen, DA kan du snakke til meg om taperadferd, ikke et minutt før! Anonymkode: 4c0d2...109 Det er barnslig å peke ting først. Vis ikke du gjør xxxxx, så gjør neimen ikke jeg det heller! Det er sånn unger holder på...Jeg tenker at et reflektert voksent menneske går i seg selv og tenker, hva kan JEG gjøre? Hvordan kan JEG bidra? men du er tydeligvis på MEG-FØRST galeien, så uvisst hvilken effekt en slik etikkdebatt har på deg....Jeg gjør et forsøk likevel Jeg gjør det jeg kan for å redusere klimaavtrykket mitt og min families. Jeg kjøper ikke noe nytt, kun brukt på finn av klær, sko og ting - OG selger brukte ting på finn heller enn å kaste dem. Jeg gjenbruker og resirkulerer alt jeg kan. Jeg komposterer matavfall. Jeg kjører elbil når jeg må kjøre, og har kun en bil og det er den enste bilen jeg har eid i mitt liv. Jeg spiser radikalt mindre kjøtt enn den gjennomsnittlige nordmann, og jeg tar ikke fly med mindre det er absolutt nødvendig (har eksempelvis ikke flydd i hele 2020). Stort sett flyr jeg kun i jobbsammenheng, og da er det pålagt. Jeg har redusert kraftig på såpebruk og benytter miljøvennlige alternativer. Så JA i følge din egen liste er jeg SVÆRT berettiget å snakke til deg om din taperadferd!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #59 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Åpenbart ikke. Vi er definitivt et møblert hjem, som du kaller det, og har ikke innendørs termometer. Vi har to varmepumper som begge står på 22 grader og da er det passe varmt hele vinterhalvåret +med unntak av de få ukene (Bergen) det er minusgrader ute, da må vi fyre litt i peisen i tillegg. Om sommeren er varmepumpene av og vi åpner terrassedører og vinduer når det er varmt ute. Det er faktisk ikke vanskelig. Anonymkode: 77702...e31 Har dere varmepumpe har dere jo termometer inne, de har jo det innebygget på displayet🙄 Tror de som snakker om fyring her ikje har varmepumpe, da styrer jo den. Snakk om å gjøre seg vanskelig🤦♀️ Anonymkode: e5ebc...208
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #60 Skrevet 20. januar 2021 20 om natta, 22-24 på dagen. Anonymkode: e3c1a...a6d
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #61 Skrevet 20. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har dere varmepumpe har dere jo termometer inne, de har jo det innebygget på displayet🙄 Tror de som snakker om fyring her ikje har varmepumpe, da styrer jo den. Snakk om å gjøre seg vanskelig🤦♀️ Anonymkode: e5ebc...208 Nei, vi har ikke termometer, det var det som ble diskutert. Vi har er enormt hus (400 kvm), så det er ikke nødvendigvis samme temperatur i stuen som det varmepumpene er stilt inn på. Eller ville vi ikke synes det var så kaldt at vi må fyre i peisen når det er minusgrader ute, men ikke ellers. Da skulle jo temperaturen vært mer stabil, og det er den ikke. Anonymkode: 77702...e31
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2021 #62 Skrevet 20. januar 2021 nerdybirdy skrev (2 timer siden): Det er barnslig å peke ting først. Vis ikke du gjør xxxxx, så gjør neimen ikke jeg det heller! Det er sånn unger holder på...Jeg tenker at et reflektert voksent menneske går i seg selv og tenker, hva kan JEG gjøre? Hvordan kan JEG bidra? men du er tydeligvis på MEG-FØRST galeien, så uvisst hvilken effekt en slik etikkdebatt har på deg....Jeg gjør et forsøk likevel Jeg gjør det jeg kan for å redusere klimaavtrykket mitt og min families. Jeg kjøper ikke noe nytt, kun brukt på finn av klær, sko og ting - OG selger brukte ting på finn heller enn å kaste dem. Jeg gjenbruker og resirkulerer alt jeg kan. Jeg komposterer matavfall. Jeg kjører elbil når jeg må kjøre, og har kun en bil og det er den enste bilen jeg har eid i mitt liv. Jeg spiser radikalt mindre kjøtt enn den gjennomsnittlige nordmann, og jeg tar ikke fly med mindre det er absolutt nødvendig (har eksempelvis ikke flydd i hele 2020). Stort sett flyr jeg kun i jobbsammenheng, og da er det pålagt. Jeg har redusert kraftig på såpebruk og benytter miljøvennlige alternativer. Så JA i følge din egen liste er jeg SVÆRT berettiget å snakke til deg om din taperadferd! Men dine valg er ikke bra nok! Du har elbil! Den er produsert og bruker strøm. Du flyr - selv om din unnskyldning er jobb, holder ikke det! Om du mener alvor forhandler du selvsagt med arbeidsgiver slik at du slipper å fly, evt bytter jobb. At du ikke har flydd i 2020 er jo heller lite å skryte av, er vel få av oss som har det! Du har redusert såpebruk, hvorfor bare redusert? Du tar noen valg som du mener er miljøriktige, men i grunn er de ikke det! Du har tatt noen få valg som gir deg god samvittighet, men fortsatt lever du svært behagelig med alle de miljøsynder som du likevel ikke er villig til å gi slipp på. Vi mennesker er kun villig til å ofre noe, for miljøet f eks, hvis det ikke reduserer bekvemmeligheter vi har. Så også du! Anonymkode: 4c0d2...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå