Mia_73 Skrevet 18. januar 2021 #26 Skrevet 18. januar 2021 21-22 er perfekt temperatur i oppholdsrom, et par grader varmere på badet. Soverommet vårt varmer vi ikke opp om vinteren men barnas. Det er jo vinter og da syns jeg det er merkelig å ha bikinitemperatur i huset. Genser og innesko/tøfler er helt ok å ha på. Du som trives med 30 grader, du må fyre året rundt? Vi fyrer litt med ved når det blir kaldere en 2-3 grad minus, må da passe at varmen fordeles, vi bruker vifte. Verste jeg vet er å besøke folk som trives med 25 eller mer, da får jeg hodepine etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #27 Skrevet 18. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor det? Anonymkode: 77702...e31 For å vite hvor kaldt eller varmt det er, selvfølgelig. Er det 21,5 i stua, så putter vi ikke et helt fange ved i ovnen, da holder det med bare litt. Er det 22, så tar frossenpinnen på en genser. Anonymkode: 6c998...f4f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #28 Skrevet 18. januar 2021 23-25 grader oppholdsrom. Perfekt temperatur. Orker ikke tanken på å fryse hjemme 17 grader soverom idet vi lukker vinduet. Blir gjerne varmere før vi legger oss. Lufter kortere i barnerommet. Anonymkode: e1c72...625
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2021 #29 Skrevet 18. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor så varmt på badet? Verste jeg vet er varme bad, så en blir svett før en kommer seg ut av dusjen. Anonymkode: e5ebc...208 Fordi jeg elsker å ha det varmt på badet. Det er det eneste stedet jeg har av meg klærne og da må det være varmt. Dessuten er set viktig at doringen ikke er kald når jeg skal på do. Jeg liker varme og blir ikke svett etter dusj. Eller av å være på badet. Motivasjonen for å stå opp fra sengen i det kalde soverommet er jo at man kan løpe inn på et varmt og deilig bad. Jeg hater å fryse og får stiv muskulatur av kulde. Så det må være godt temperert rundt meg. Jeg liker bedre å være for varm enn å fryse. Anonymkode: 8f32d...d7c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #30 Skrevet 19. januar 2021 Nå som det har vært ganske kaldt er det ofte 14-16 grader om morgenen og så opp til 22-25 om kvelden i den varmeste stua. På badet er det ca 20 hele døgnet. Vibor i et veldig fammelt hus med stort sett vedfyring og vi orker ikke å stå opp om natta for å fyre. Da blir det kaldt om morgenen. Anonymkode: 1fd08...22c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #31 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Har alle termometer inne, eller Det er høyst unormalt å ikke ha det inne... Anonymkode: ae20c...9e2
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #32 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hvorfor det? Anonymkode: 77702...e31 Hvorfor vi har termometer inne? Å det spør du virkelig om?! Anonymkode: ae20c...9e2
nerdybirdy Skrevet 19. januar 2021 #33 Skrevet 19. januar 2021 vi har 22-23 i oppholdsrom og rundt 19 grader på soverom. Prøver å redusere energibehov ved å bytte ut gamle vinduer etc (bor i gammelt hus). Jeg klarer ikke sove i veldig kalde rom, selv om jeg vet at det skal være bra for helsa Synes det er utrolige spesielt at noen har over 25 grader i huset, synes dere virkelig det er greit å bruke energi så uvettig for å kunne løpe rundt i truse 24/7 på vinterstid? Hvorfor ikke gå i normal bekledning, og heller ta på seg en genser om man fryser? Kan vi virkelig ikke komme videre fra meg-meg-meg-meg-meg-meg-og-mine-behov-først mentaliteten når vi står overfor vår tids største trussel?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #34 Skrevet 19. januar 2021 Jeg tror kvinner ofte fryser mer enn menn og når man sitter stille på hjemmekontoret er det lett å fryse. Jeg innbiller meg at 22 grader er bra innetemperatur for meg, ovnene står innstilt på det, men har ikke uavhengig termometer, så vet ikke faktisk temperatur. Under oss, bor i leilighet, oppvarmes det dessverre lite da naboen er mye borte. Jeg er ofte iskald på hender og føtter mens mannen er varm. Jeg har på ullklær, men grenser for hvor mye klær man kan ha på seg. Da får heller varmen skrus opp og mannen ta på seg mindre klær synes jeg. For eksempel bar overkropp som mannen til Bollestad😂😂 Anonymkode: 19e6e...7db
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #35 Skrevet 19. januar 2021 19 hours ago, Anonym bruker said: Av nysgjerrighet, hvor varmt har dere det inne nå om vinteren? Dag og natt? Vi har 19 - 20 grader om dagen, men kaldere om natta så det tar lang tid før det kommer opp i 20. Jeg syns det er for kaldt, særlig nå som jeg har hjemmekontor og sitter stille hele dagen, men samboeren synes det er supert. Anonymkode: 90714...74a liker best 22-23 under blir for kaldt og over blir for varmt Anonymkode: 6742b...16a
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #36 Skrevet 19. januar 2021 Her står ovnene på 23 grader i oppholdsrom. Fyrer med ved i tillegg. Faktisk temperatur i stue ligger stort sett på 22-25 grader. Jeg orker ikke å fryse! På soverommet vårt står det på 18 grader hele tiden. På barnerommene står ovnene på 23 grader, der senkes temperaturen litt før leggetid til 18 grader og økes igjen til 23 ved stå opp tid😊 Anonymkode: 9e815...431
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #37 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Fordi jeg elsker å ha det varmt på badet. Det er det eneste stedet jeg har av meg klærne og da må det være varmt. Dessuten er set viktig at doringen ikke er kald når jeg skal på do. Jeg liker varme og blir ikke svett etter dusj. Eller av å være på badet. Motivasjonen for å stå opp fra sengen i det kalde soverommet er jo at man kan løpe inn på et varmt og deilig bad. Jeg hater å fryse og får stiv muskulatur av kulde. Så det må være godt temperert rundt meg. Jeg liker bedre å være for varm enn å fryse. Anonymkode: 8f32d...d7c Du bor alene da? Ellers må da folk dø rundt deg av heteslag? Virker som du trenger få litt fart i sirkulasjonen din... Anonymkode: e5ebc...208
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #38 Skrevet 19. januar 2021 20-22 grader i fellesarealene, litt varmere på badet. Jeg liker å sove i iskaldt rom, mannen gjør ikke det, så kompromisset blir ca 16-17 grader Jeg orker ikke ha det for varmt, da får jeg hodepine. Anonymkode: 416fa...239
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #39 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du bor alene da? Ellers må da folk dø rundt deg av heteslag? Virker som du trenger få litt fart i sirkulasjonen din... Anonymkode: e5ebc...208 Nei. Ungene mine er lik meg. Og mannen bruker stort sett det andre badet, som også er gjestebadet og holder 25-26ish grader. Jeg tror egentlig ikke det er noe galt med sirkulasjonen min. Hjerte og kar er sjekket nøye opp i etter en tur innom sykehuset for et par år siden. Jeg er veldig godt trent og svært aktiv. Har lav hvilepuls da, men det er jo grunnet god form. Men jeg har lav fettprosent og dermed dårlig isoloasjon 😂 Trives svært godt i varmere strøk og behøver høye temperaturer for å gå i T-skjorte feks. Jeg er rett og slett bare en frysepinn som trives med å ha det varmt. Jeg stortrivdes i 38 grader på ferie når jeg var gravid liksom 😂 Anonymkode: 8f32d...d7c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #40 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nei. Ungene mine er lik meg. Og mannen bruker stort sett det andre badet, som også er gjestebadet og holder 25-26ish grader. Jeg tror egentlig ikke det er noe galt med sirkulasjonen min. Hjerte og kar er sjekket nøye opp i etter en tur innom sykehuset for et par år siden. Jeg er veldig godt trent og svært aktiv. Har lav hvilepuls da, men det er jo grunnet god form. Men jeg har lav fettprosent og dermed dårlig isoloasjon 😂 Trives svært godt i varmere strøk og behøver høye temperaturer for å gå i T-skjorte feks. Jeg er rett og slett bare en frysepinn som trives med å ha det varmt. Jeg stortrivdes i 38 grader på ferie når jeg var gravid liksom 😂 Anonymkode: 8f32d...d7c Oi. Mens jeg var gravid var omtrent den eneste gangen jeg og mannen var enige om hva som var behagelig innetemperatur. 20 grader er et kompromiss, han vil helst ha det kaldere. Ungen ligner på ham, heldigvis, og lider ingen nød. Hovedproblemet nå er at det tar så lang tid før det kommer opp i 20, klokka er snart tolv og det er fortsatt bare 19 grader her. Kanskje jeg skal kjøpe en vifteovn. TS Anonymkode: 90714...74a
Listedamen Skrevet 19. januar 2021 #41 Skrevet 19. januar 2021 nerdybirdy skrev (40 minutter siden): vi har 22-23 i oppholdsrom og rundt 19 grader på soverom. Prøver å redusere energibehov ved å bytte ut gamle vinduer etc (bor i gammelt hus). Jeg klarer ikke sove i veldig kalde rom, selv om jeg vet at det skal være bra for helsa Synes det er utrolige spesielt at noen har over 25 grader i huset, synes dere virkelig det er greit å bruke energi så uvettig for å kunne løpe rundt i truse 24/7 på vinterstid? Hvorfor ikke gå i normal bekledning, og heller ta på seg en genser om man fryser? Kan vi virkelig ikke komme videre fra meg-meg-meg-meg-meg-meg-og-mine-behov-først mentaliteten når vi står overfor vår tids største trussel? Jeg går i normal bekledning, det vil si, jeg har stort sett både ullklær, ullsokker, tøfler og lue på meg inne selv om det er rundt 23-25 grader. Det er VIRKELIG ikke bikinitemperatur for meg, men så fryser jeg nok unormalt mye. Skulle vi hatt rundt 20 grader og mindre hjemme, så hadde jeg sannsynligvis måttet gå med bobledress inne. Og ja, jeg har dårlig blodsirkulasjon og oppfølging hos diverse leger Syns likevel ikke dette går under holdningen meg-meg-meg, jeg syns faktisk ikke det er egoistisk å unngå døden grunnet kuldesjokk i mitt eget hjem.
nerdybirdy Skrevet 19. januar 2021 #42 Skrevet 19. januar 2021 Listedamen skrev (6 minutter siden): Jeg går i normal bekledning, det vil si, jeg har stort sett både ullklær, ullsokker, tøfler og lue på meg inne selv om det er rundt 23-25 grader. Det er VIRKELIG ikke bikinitemperatur for meg, men så fryser jeg nok unormalt mye. Skulle vi hatt rundt 20 grader og mindre hjemme, så hadde jeg sannsynligvis måttet gå med bobledress inne. Og ja, jeg har dårlig blodsirkulasjon og oppfølging hos diverse leger Syns likevel ikke dette går under holdningen meg-meg-meg, jeg syns faktisk ikke det er egoistisk å unngå døden grunnet kuldesjokk i mitt eget hjem. nå var det ikke primært deg jeg siktet mot, men den generelle holdningen av å skulle kunne spankulerer rundt i truse midtvinters inne i temperaturer over 25 grader. Det er mange i denne tråden som tilsynelatende synes det er greit, eksempelvis en som skriver "ikke kan ha kaldt do-sete" og dermed må ha 30+ på badet. Det er uetisk energibruk. Vi må alle gå litt ned i "komfort" om vi skal klare å forhindre fullskala klimakrise - som vi styrer mot nå. Og all monner drar - alle kan gjøre sin del - også privatpersoner!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #43 Skrevet 19. januar 2021 nerdybirdy skrev (33 minutter siden): nå var det ikke primært deg jeg siktet mot, men den generelle holdningen av å skulle kunne spankulerer rundt i truse midtvinters inne i temperaturer over 25 grader. Det er mange i denne tråden som tilsynelatende synes det er greit, eksempelvis en som skriver "ikke kan ha kaldt do-sete" og dermed må ha 30+ på badet. Det er uetisk energibruk. Vi må alle gå litt ned i "komfort" om vi skal klare å forhindre fullskala klimakrise - som vi styrer mot nå. Og all monner drar - alle kan gjøre sin del - også privatpersoner! For noe jåss! Jeg varmer opp huset til den temperaturen som er behagelig slik at jeg kan tasse barbeint, kosebukse og T-skjorte. Ikke under noen omstendigheter gidder jeg å ha det så kaldt at jeg må kle på ullgenser inne. Anonymkode: 4c0d2...109
nerdybirdy Skrevet 19. januar 2021 #44 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): For noe jåss! Jeg varmer opp huset til den temperaturen som er behagelig slik at jeg kan tasse barbeint, kosebukse og T-skjorte. Ikke under noen omstendigheter gidder jeg å ha det så kaldt at jeg må kle på ullgenser inne. Anonymkode: 4c0d2...109 det der er supertaper adferd!
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #45 Skrevet 19. januar 2021 nerdybirdy skrev (1 time siden): nå var det ikke primært deg jeg siktet mot, men den generelle holdningen av å skulle kunne spankulerer rundt i truse midtvinters inne i temperaturer over 25 grader. Det er mange i denne tråden som tilsynelatende synes det er greit, eksempelvis en som skriver "ikke kan ha kaldt do-sete" og dermed må ha 30+ på badet. Det er uetisk energibruk. Vi må alle gå litt ned i "komfort" om vi skal klare å forhindre fullskala klimakrise - som vi styrer mot nå. Og all monner drar - alle kan gjøre sin del - også privatpersoner! Har det slått deg at noen av oss tåler kulde dårlig? Som i at vi blir stiv i muskulaturen og får plager med kroppen? Jeg er en sånn. Og jeg har ikke valgt å ha det sånn. Og da varmer jeg huset mitt opp til å være akkurat så varmt som jeg trenger det. Uten dårlig samvittighet. Anonymkode: 8f32d...d7c
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #46 Skrevet 19. januar 2021 Listedamen skrev (2 timer siden): Jeg går i normal bekledning, det vil si, jeg har stort sett både ullklær, ullsokker, tøfler og lue på meg inne selv om det er rundt 23-25 grader. Det er VIRKELIG ikke bikinitemperatur for meg, men så fryser jeg nok unormalt mye. Skulle vi hatt rundt 20 grader og mindre hjemme, så hadde jeg sannsynligvis måttet gå med bobledress inne. Og ja, jeg har dårlig blodsirkulasjon og oppfølging hos diverse leger Syns likevel ikke dette går under holdningen meg-meg-meg, jeg syns faktisk ikke det er egoistisk å unngå døden grunnet kuldesjokk i mitt eget hjem. Jeg hadde ikke orket bo i et hus som var så varmt. Da måtte jeg jo gått uten klær. Da måtte du heller kledd på deg mer, det er ikke aktuelt å gå naken inne midt på vinteren for ikke å få hetesjokk liksom. Og fyring både koster og er ikke særlig bra for miljøet. Du fyrer året rundt du da eller? Mange sommerdager som er under 26 grader... Anonymkode: e5ebc...208
Listedamen Skrevet 19. januar 2021 #47 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg hadde ikke orket bo i et hus som var så varmt. Da måtte jeg jo gått uten klær. Da måtte du heller kledd på deg mer, det er ikke aktuelt å gå naken inne midt på vinteren for ikke å få hetesjokk liksom. Og fyring både koster og er ikke særlig bra for miljøet. Du fyrer året rundt du da eller? Mange sommerdager som er under 26 grader... Anonymkode: e5ebc...208 Fyrer ikke i den forstand nei, vi har ikke peis. Men har god temperatur her ja. Du mener oppriktig at jeg skal sitte inne i mitt eget hus i bobledress?
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #48 Skrevet 19. januar 2021 Listedamen skrev (9 minutter siden): Fyrer ikke i den forstand nei, vi har ikke peis. Men har god temperatur her ja. Du mener oppriktig at jeg skal sitte inne i mitt eget hus i bobledress? Nei, bare hvis den overdrevne varmen fører til at andre i husstanden må gå uten klær. Det er jo begrenset hvor mye man kan kle AV seg, men man kan alltid kle på seg mer, evt prøve å holde seg litt i aktivitet og få varme i kroppen. Anonymkode: e5ebc...208
Listedamen Skrevet 19. januar 2021 #49 Skrevet 19. januar 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Nei, bare hvis den overdrevne varmen fører til at andre i husstanden må gå uten klær. Det er jo begrenset hvor mye man kan kle AV seg, men man kan alltid kle på seg mer, evt prøve å holde seg litt i aktivitet og få varme i kroppen. Anonymkode: e5ebc...208 Jeg er i så mye aktivitet jeg klarer, men blir like kald igjen etter fem minutter. Kan ikke løpe hele dagen, det har jeg ikke helse til😄 De andre medlemmene i husstanden går med vanlige klær, kun én som tusler rundt i boxeren men det er ikke pga temperaturen men fordi han er kronisk allergisk mot klær🤪
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2021 #50 Skrevet 19. januar 2021 nerdybirdy skrev (2 timer siden): det der er supertaper adferd! Hvorfor det? Jeg syns det er behagelig med å ha det varmt og godt inne, og har mulighet til å ha det slik at jeg har det komfortabelt. Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er svært, svært få - om noen - i Norge i dag som kutter ut elementer som potensielt kan være mindre bra for miljøet. Den som mener min innetemperatur er taperadferd, må først kutte ut egne "miljøsynder": Internett, mobiltelefon, tv, radio, hårføner, komfyr, kjøleskap, vaskemaskin osv osv osv. Du må slutte å handle noe som helst, ikke bruke bil, buss, tog, båt, fly. Ikke spise noe av det vi i dag ser på som vanlig mat. Ikke dusje, bruke såpe, hudprodukter, osv osv osv. Når du bor i en strøm- og vannløs hytte, og lever av det du selv har høstet av naturen, DA kan du snakke til meg om taperadferd, ikke et minutt før! Anonymkode: 4c0d2...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå