Gå til innhold

Hvordan arter din migrene seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks 50 år og har sjelden hatt kraftig hodepine før. 

Men det siste året har jeg vært plaget med synsforstyrrelser på det ene øyet, gjerne i en dag, før det slår ut i en vannvittig vond hodepine. Jeg kan nærmest tegne en ring rundt hvor smerten ligger og det er som kniver som stikker. 

Paracet hjelper lite/ingenting og Ibux kan jeg ikke ta. Det som hjelper er å ligge helt stille i mørkt rom. Da sovner jeg til slutt og den verste smerten er over når jeg våkner, da føler jeg meg hangover og uggen en stund. 

Høres dette ut som migrene? Bør jeg bestille legetime? Hva kan legen gjøre da jeg etter all sannsynlighet jo ikke har vondt når jeg er hos henne?

Anonymkode: cb119...ec6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det høres helt ut som migrene. Jeg synes du skal bestille legetime, for det bør alltid bli undersøkt i tilfelle det er noe annet som gir synsforstyrrelser og hodepine. Og er det migrene, kan du få medisiner. 

Anonymkode: e1148...c97

Skrevet

Ja, det kan godt være migrene. Ta kontakt med legen og få sjekket det ut, er det migrene så er det godt å få riktige medisiner. Du trenger ikke ha vondt når du er der.

Anonymkode: 49f31...a77

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er straks 50 år og har sjelden hatt kraftig hodepine før. 

Men det siste året har jeg vært plaget med synsforstyrrelser på det ene øyet, gjerne i en dag, før det slår ut i en vannvittig vond hodepine. Jeg kan nærmest tegne en ring rundt hvor smerten ligger og det er som kniver som stikker. 

Paracet hjelper lite/ingenting og Ibux kan jeg ikke ta. Det som hjelper er å ligge helt stille i mørkt rom. Da sovner jeg til slutt og den verste smerten er over når jeg våkner, da føler jeg meg hangover og uggen en stund. 

Høres dette ut som migrene? Bør jeg bestille legetime? Hva kan legen gjøre da jeg etter all sannsynlighet jo ikke har vondt når jeg er hos henne?

Hadde nok bestilt time hos fastlege for å få henvisning til nevrolog for å eventuelt få bekreftet en migrene diagnose. 

Min migrene utarter seg stort sett på samme måte. Og som du selv påpeker hjelper ikke Paracet. Det gjør forøvrig ikke Ibux heller for min del. Det som hjelpe for min del er er migrenemedisin som jeg tar enten i form av en smeltetablett på tungen eller nesespray jeg har fått som virker hurtigere. 

Anonymkode: 4a664...e0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hadde nok bestilt time hos fastlege for å få henvisning til nevrolog for å eventuelt få bekreftet en migrene diagnose. 

Min migrene utarter seg stort sett på samme måte. Og som du selv påpeker hjelper ikke Paracet. Det gjør forøvrig ikke Ibux heller for min del. Det som hjelpe for min del er er migrenemedisin som jeg tar enten i form av en smeltetablett på tungen eller nesespray jeg har fått som virker hurtigere. 

Fastlegen kan sette diagnose. 

Anonymkode: 362db...aaa

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fastlegen kan sette diagnose. 

Anonymkode: 362db...aaa

Men, når man er nesten 50 år og plutselig opplever synsforstyrrelser så kan det være en fordel at de som har en mer inngående kunnskap om dette tar ei vurdering. Derfor anbefalte jeg henvisning til nevrolog. 

Skrevet

Bestill time til synstest og fastlegen. Synstest kommer alltid opp som ett spørsmål hos fastlegen når det er snakk om migrene ellr hodepine, så ta dette først slik at du ikke må tilbake til fastlegen etter en synstest. Ene ungen min fikk bedret migren sin veldig da hun begynte å bruke briller, selv om de er så svake at de egentlig ikke trengs å brukes. Migrene har hun enda, men hun har fått minsket det mye. Hun hadde ingen tro på at det hadde noe å si,men hun sier det selv nå at hun merker hun slapper mer av i øyne og hodet når hun er flink til å bruke briller forran pc og leser. Hun klarer ikke å gå med de, så det er fort gjort å glemme de om det ikke er planlagte ting som skole og jobb hun skal. 

Anonymkode: b11d6...531

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bestill time til synstest og fastlegen. Synstest kommer alltid opp som ett spørsmål hos fastlegen når det er snakk om migrene ellr hodepine, så ta dette først slik at du ikke må tilbake til fastlegen etter en synstest. Ene ungen min fikk bedret migren sin veldig da hun begynte å bruke briller, selv om de er så svake at de egentlig ikke trengs å brukes. Migrene har hun enda, men hun har fått minsket det mye. Hun hadde ingen tro på at det hadde noe å si,men hun sier det selv nå at hun merker hun slapper mer av i øyne og hodet når hun er flink til å bruke briller forran pc og leser. Hun klarer ikke å gå med de, så det er fort gjort å glemme de om det ikke er planlagte ting som skole og jobb hun skal. 

Anonymkode: b11d6...531

Ikke alltid, ingen har spørt meg om det noengang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ikke alltid, ingen har spørt meg om det noengang.

Det burde de gjort. 

Anonymkode: 79ba3...538

Skrevet

Ett av mine tegn på et migreneanfall er smerter bak/i høyre øye. Gjerne samtidig med trykk i nedre del av panna. Det stråler etterhvert ut mot ørene og ned i halsen før hodepinen og kvalmen setter inn. Får jeg tatt medisiner når øyesmertene starter, stoppes anfallet og jeg fungerer normalt. 

Du burde absolutt ta en tur til legen og få medisiner. 

Anonymkode: 739d7...875

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen. 

Jeg bestiller time i morgen, jeg har alt vært hjemme fra jobb to ganger i høst/vinter pga dette, og slikt vil jeg jo ikke ha det. 

Takk igjen. 

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Tusen takk for svar, alle sammen. 

Jeg bestiller time i morgen, jeg har alt vært hjemme fra jobb to ganger i høst/vinter pga dette, og slikt vil jeg jo ikke ha det. 

Takk igjen. 

Hi

Gjerne les litt om cluster hodepine også. Det kan være likt men er sjeldnere.

Anonymkode: a21c0...870

Skrevet

Det høres ut som migrene ja.
Husk at migrene kan bli trigget av en begynnende overgangsalder og det stemmer med at du straks er 50 år.
Syns du skal ta en tur til legen å få ordentlige medisiner.

Jeg er blant de "heldige" med migrene.
Jeg før ikke bestandig kraftig hodepine når jeg har anfall, men har veldig kraftig aura.
Kvalm som et helvete, ekstremt svimmel og ør (ikke snakk om å kjøre bil da, selv ved svake anfall), lys og lyd overfølsom og forvirret

Anonymkode: dc0f7...8a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.1.2021 den 10.05):

Høres dette ut som migrene? Bør jeg bestille legetime?

Ja. Og ja. 

Anonym bruker skrev (På 17.1.2021 den 10.05):

Hva kan legen gjøre da jeg etter all sannsynlighet jo ikke har vondt når jeg er hos henne?

Jeg var så heldig at jeg hadde prøvd Imigran som hjalp. Derfor fikk jeg utskrevet Imigran tabletter, og har gått på dette siden.

Dersom det hjelper, er det migrene. Det er mitt inntrykk. 

Anonymkode: 06b7a...b7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.1.2021 den 10.32):

Men, når man er nesten 50 år og plutselig opplever synsforstyrrelser så kan det være en fordel at de som har en mer inngående kunnskap om dette tar ei vurdering. Derfor anbefalte jeg henvisning til nevrolog. 

Ikke hvis migrenetabletter hjelper. Da sier det seg jo selv at det er migrene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke hvis migrenetabletter hjelper. Da sier det seg jo selv at det er migrene. 

Med enkelte ting bør man kanskje være føre var? Som feks alt som har med hodet og eventuelle problemer med det å gjøre? Hvilken skade kan det gjøre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Med enkelte ting bør man kanskje være føre var? Som feks alt som har med hodet og eventuelle problemer med det å gjøre? Hvilken skade kan det gjøre? 

Ingen skade. Men jeg tviler på du kan diktere legene til å handle på den måten DU mener er best. De har utdanning og erfaring.

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ingen skade. Men jeg tviler på du kan diktere legene til å handle på den måten DU mener er best. De har utdanning og erfaring.

Ingen som har sagt noe om å diktere. Men, som jeg skrev i mitt første innlegg. Så går det fint an å be om en henvisning. Mener fastlegen dette ikke er nødvendig så er det en vurdering han har tatt, og ikke en tilfeldig på ett mammaforum som mener hun vet best 🤷‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men, som jeg skrev i mitt første innlegg.

?

Tror du mangler noe i denne setningen.

Skrevet

?

Tror du mangler noe i denne setningen.

Beklager, ble feil tegnsetting ved at det snek seg inn ett . i innlegget mitt. Setningen skulle være; Men, som jeg skrev i mitt første innlegg så går det fint an å be om en henvisning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Beklager, ble feil tegnsetting ved at det snek seg inn ett . i innlegget mitt. Setningen skulle være; Men, som jeg skrev i mitt første innlegg så går det fint an å be om en henvisning.

Selvfølgelig. Ser bare ikke hva man skal begrunne det med. De fleste vitenskapsfolk benytter seg av Occams barberblad, det gjelder i all hovedsak også for leger i praksis. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig. Ser bare ikke hva man skal begrunne det med. De fleste vitenskapsfolk benytter seg av Occams barberblad, det gjelder i all hovedsak også for leger i praksis. 

Nå vet ikke jeg hva Occams barberblad er. Men, de gangene jeg har vært hos lege opp igjennom årene med nye symptomer rundt migrenen min har jeg blitt sendt til nevrolog for å være sikker. 

Men, atter en gang spør jeg, hvilken skade gjør det at HI ber om en henvisning? Hun er snart 50 år og har nå plutselig opplevd synsforstyrrelser og en intens hodepine på ett bestemt punkt i hodet. Vurdere fastlegen det dit hen at han ikke ser det nødvendig så får hun bare ett nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men, atter en gang spør jeg, hvilken skade gjør det at HI ber om en henvisning?

Akkurat det gidder jeg ikke forsøke forklare til noen som ikke en gang vet hva Occams barberblad er, eller er i stand til å google det. Det får være måte på hjelpesløshet. 

Skrevet

Akkurat det gidder jeg ikke forsøke forklare til noen som ikke en gang vet hva Occams barberblad er, eller er i stand til å google det. Det får være måte på hjelpesløshet. 

Beklager. Trodde dette var en saklig diskusjon. Men, innser nå at du kun er ute etter å kverulere. Takk for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...