Gå til innhold

Hva leser vi i det nye året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest ferdig «Klassen», likte den veldig godt. Minner meg på hvor mange engasjerte lærer det finnes. Nå er det Hekneveven på kindle og Merket for livet på Storytel. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg syns det er skummelt å ta frem bøker jeg leste for så lenge siden. Regner med jeg vil ha en helt annen oppfatning av bøkene nå i 40- årene i forhold til hva jeg syntes for 20-25 år siden. Det kan jo hende jeg syns bøkene ville vært enda bedre nå, men tør ikke lese dem på nytt, i frykt for å ikke like dem må. 

Anonymkode: ca74c...dad

Det kan være skummelt, men det kan også gi et helt nytt blikk på historien som fortelles. Jeg leste Kristin Lavransdatter som tenåring og syntes den var fin, men at Kristin var litt dum. Så leste jeg den på nytt etter at jeg hadde blitt mor. Da var det en helt annen historie og en helt annen forståelse av Kristins valg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Når jeg begynte å rote i gamle bøker jeg har lest kom jeg på denne, den likte jeg også godt husker jeg

https://www.norli.no/og-bakom-synger-skogene

Anonymkode: 019df...8b1

Dette er min fars favoritt, som han overtalte meg til å lese. Flott bok.

Jeg skal begynne på Felemakaren av Edvard Hoem, og deretter venter Bare en mor, av Roy Jacobsen. Så får vi se om det dukker opp noen gode tips i denne tråden. Hellemyrsfolket står i bokhylla, men jeg har faktisk aldri lest den. Kanskje jeg skal gi den et forsøk.

Og jeg er litt enig med Optatium over her om Søsterklokkene. Den var helt OK, men litt mye overtro rundt de klokkene. Kristin Lavransdatter kan anbefales, til deg som trakk fram den. 

Anonymkode: 1c8cb...13a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg fikk bare en kokebok til jul, ble kjempeglad for den altså, men så mye å lese på er det jo ikke ;)

Men har Søsterklokkene av Mytting liggende klar her. Jeg er veldig glad i historiske romaner og denne trilogien har fått så gode anmeldelser at jeg nesten gruer meg litt til å begynne for jeg er redd for å bli skuffet... Ikke greit å ha for høye forhåpninger heller, hehe.

Anonymkode: 019df...8b1

Har lest Søsterklokkene, og avslutta Hekneveven i går faktisk. Likte bøkene 😊

Anonymkode: 3cbb2...595

Skrevet

Akkurat begynt på Oppreisningen av Roslund/Hellstrøm. Så har jeg to "Herskapelig" praktverk på stuebordet jeg skal igjennom, det ene nesten ferdig. Og forleden kom Pondusbladet som ligger ved sengen. Jeg leser aldri husmorromaner, men vurderer å prøve for moro skyld. Det viktigste er at det underholder.

Skrevet
KellyTaylor skrev (9 timer siden):

Har gått løs på de gamle som Oscar Bråthen, Anne Karin Eldstad og Staalesen. Elsker Bråthen sine skildringer fra Akerselva og livet den gangen. Og sommer var jeg innom HønseLovisa for et vaffelstykke og en kaffe :)

Oscar Bråten er gull. Hver gang jeg er på Folkemuseet, tenker jeg på disse bøkene.

Skrevet
KellyTaylor skrev (9 timer siden):

Kanskje de burde ha tatt seg en tur dit for å trekke på smilebåndet :P

Herregud.. I hele dag har jeg gått rundt og rødmet litt over episoden. Ekstra pinlig var det også at jeg også etter å ha innsett tabben fortsatte å bruke "agda" i samtalen. Gutta skjønte jo helt sikkert tabben men også de sa "agda". Sånn levde vi i løgnen under hele seansen. Jeg turte ikke si noe om det til sjefen etterpå heller😅

Skrevet

Cecilie Enger; Himmelstormeren

Anbefales!

Anonymkode: ffcd0...c40

Skrevet

Til jul fikk jeg tegneserieromanen Ragnarok - Fenrisulven av Odin Helgheim. Den likte jeg godt. Har tenkt å driste meg på favorittene fra mine yngre dager som er tempelriddertriologien til Jan Guillou. Blir spennende å se om jeg liker de bøkene like godt nå.

Skrevet

Bjørnstad av Fredrik Backman.

Har også lest Mormor hilser og sier unnskyld og Britt Marie var her, av samme forfatter 🤩

Anonymkode: e40bd...3be

Skrevet

Jeg synes det er kjedelig å lese. Jeg får sjelden taket på historiene. Jeg har ikke tålmodighet. Trist egentlig. 

Anonymkode: 8b3d6...140

Skrevet

Nå har jeg akkurat lest ut klassikeren "Egalias døtre" av Gerd Brantenberg, veldig tankevekkende bok. Den neste på listen er nå "Er mor død" av Vigdis Hjorth. Etter den skal jeg endelig ta fatt på "Det annet kjønn" av Simone de Beauvoir; en skikkelig murstein 😅. Gleder meg 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg syns det er skummelt å ta frem bøker jeg leste for så lenge siden. Regner med jeg vil ha en helt annen oppfatning av bøkene nå i 40- årene i forhold til hva jeg syntes for 20-25 år siden. Det kan jo hende jeg syns bøkene ville vært enda bedre nå, men tør ikke lese dem på nytt, i frykt for å ikke like dem må. 

Jeg leste en del fra Ann Cath Vestly til mine barn da de var yngre, og hadde ikke lest/hørt dem siden jeg selv var barn. Det ble en helt annen opplevelse av bøkene, men på en måte som gjorde meg enda mer imponert over Vestly og hennes helt fantastiske evne til å fange barns opplevelse av verden. Hun får ikke i nærheten av nok kred for hvilken unik forfatter hun var.

Anonymkode: 95c3f...fe9

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg leste en del fra Ann Cath Vestly til mine barn da de var yngre, og hadde ikke lest/hørt dem siden jeg selv var barn. Det ble en helt annen opplevelse av bøkene, men på en måte som gjorde meg enda mer imponert over Vestly og hennes helt fantastiske evne til å fange barns opplevelse av verden. Hun får ikke i nærheten av nok kred for hvilken unik forfatter hun var.

Anonymkode: 95c3f...fe9

Barnebøker har jeg lest igjen for barna mine, det er bøkene jeg leste da jeg var 15-20 år jeg er mest skeptisk til å lese igjen. Jeg tør for eksempel ikke å lese de nye Elling- bøkene fordi jeg frykter jeg vil syns de ikke er gode nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes det er kjedelig å lese. Jeg får sjelden taket på historiene. Jeg har ikke tålmodighet. Trist egentlig. 

Anonymkode: 8b3d6...140

Har du vurdert lydbøker? Om du befinner deg ofte nok i slike situasjoner at du kan det da. Jeg går ofte tur med lydbøker, hører også under trening. Har også satt opp farten til x1,25 så det høres litt rart ut, men jeg følger fortsatt med og bøkene går litt fortere så det ikke blir så langdrygt.

Anonymkode: 2b1e5...b55

Skrevet

Leser Er mor død, men nå gir jeg meg. Den er dritkjedelig!

Skrevet

Akkurat nå leser jeg "drapene i Baneheia". Er ikke så kjent med saken fra før, så leser med åpent sinn. Skal se serien på TV når den kommer der og. 

Anonymkode: 9212e...ad8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 16.1.2021 den 11.45):

Jeg leser «yt etter evne, få etter behov» av Olaug Nilssen. Etter det skal jeg lese London av Nazneen Khan-Østrem.

Anonymkode: 6bfda...56f

London var både interessant og underholdende. Vær forberedt på en enorm trang til londontur!

Skrevet
HeiteH skrev (2 timer siden):

Leser Er mor død, men nå gir jeg meg. Den er dritkjedelig!

Jeg leser også denne. Glemte å avbestille fra bokklubben,  og som straff har jeg bestemt at jeg MÅ lese den. Det er en pine....

Anonymkode: 877ed...77d

Skrevet

Og fjellene ga gjenlyd av Hosseini.

Anonymkode: e0b37...577

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg leser også denne. Glemte å avbestille fra bokklubben,  og som straff har jeg bestemt at jeg MÅ lese den. Det er en pine....

Her syns jeg ikke straffen står i samsvar med forbrytelsen.

Endret av HeiteH
Skrevet
HeiteH skrev (1 time siden):

Her syns jeg ikke straffen står i samsvar med forbrytelsen.

Nei. Straffen er i hardeste laget....

Skrevet

Leser Høyt av Erika Fatland nå. Liler den veldig godt. Er om hennes opplevelser i Himalaya blandet med historie.

Anonymkode: ce90c...619

Skrevet

Hekneveven her og. Jeg liker det godt, faktisk bedre enn Søsterklokkene, men det stemmer at det er en del overnaturlig i dem, så man må nok like (eller i hvert fall akseptere) det for å sette pris på disse bøkene.

Jeg fant også igjen noen av de gamle Anne Cath Vestli-bøkenefra da jeg var liten i jula, og jeg er enig meg deg over i at de er veldig godt skrevet. Men hvordan presanterer du dem for barna? Jeg synes det er mye i dem som er såpass gammeldags at det blir vanskelig å lese høyt for femåringen uten lange forklaringspauser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...