Gå til innhold

Kan noen løse denne for meg? Matteoppgave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"En full boks" = EFB = 1/5 EFB(Per) + 1/4 * 4/5 EFB(Pål, 1/4 av det som er igjen etter Per har tatt 1/5) + 4(Espen) + 32(Rest) = 1/5EFB +4/20 EFB + 36 (4+32)
EFB = EFB(1/5 + 1/4) + 36 

Fellesnevner er 20.

EFB = EFB(4/20 + 4/20) +36 = EFB(8/20) +36

8/20 kan forkortes til 2/5
Trekker fra EFB(2/5) på hver side og forkorter bort EFB(2/5) på venstre side

EFB - EFB(2/5) = 36 = EFB(1-2/5) = EFB 3/5

Ganger hvar side med 5/3

36*5/3 = 60 = EFB 3/5*5/3 = EFB (3*5/5*3) = EFB (15/15) = EFB

Det var opprinnelig 60 kaker i boksen

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (2 timer siden):

"En full boks" = EFB = 1/5 EFB(Per) + 1/4 * 4/5 EFB(Pål, 1/4 av det som er igjen etter Per har tatt 1/5) + 4(Espen) + 32(Rest) = 1/5EFB +4/20 EFB + 36 (4+32)

Fellesnevner er 20.

Ganger hvar side med 5/3

Nei, 62. 

Anonymkode: 1215f...6d4

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nei, 62. 

Nei..
(36*5)/3= 12*5=60.

Hvor mener du jeg her gjort feil?

Endret av Musemor med tre søte små
Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (5 timer siden):

Fellesnevner er 20.

Ganger hvar side med 5/3

Jeg kom frem til samme svar med å regne meg baklengs i hodet:

32 + 4 = 36

Når Pål hadde tatt sitt var det 36 igjen, dette vil da være 3/4 av antall før Pål tok sin 1/4. 36: 3 = 12, dvs. Pål tok 12 kaker.

36 + 12 = 48

48 er antall etter at Per har tatt sin 1/5, dvs. 48 er 4/5 av opprinnelig antall. 48: 4 = 12.

48 + 12 = 60

Anonymkode: 11748...98f

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (2 timer siden):

Nei..
(36*5)/3= 12*5=60.

Hvor mener du jeg her gjort feil?

Du har helt rett, beklager.

Skjønner nada av utregningen din, da 😜

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kom frem til samme svar med å regne meg baklengs i hodet:

32 + 4 = 36

Når Pål hadde tatt sitt var det 36 igjen, dette vil da være 3/4 av antall før Pål tok sin 1/4. 36: 3 = 12, dvs. Pål tok 12 kaker.

36 + 12 = 48

48 er antall etter at Per har tatt sin 1/5, dvs. 48 er 4/5 av opprinnelig antall. 48: 4 = 12.

48 + 12 = 60

Dette er sånn jeg regnet ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du har helt rett, beklager.

Skjønner nada av utregningen din, da 😜

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Dette er sånn jeg regnet ut. 

Musemor har nok "korrekt" måte å regne ut, går jeg ut fra.

Men vi hadde så mye vikarer og dårlige mattelærere at det var mye vi faktisk aldri lærte riktig utregning på på skolen. Så jeg har fått en veldig praktisk tilnærming til det. Det er jo helt greit så lenge man kommer frem til riktig svar ;)

Skrevet

Men vi hadde så mye vikarer og dårlige mattelærere at det var mye vi faktisk aldri lærte riktig utregning på på skolen. Så jeg har fått en veldig praktisk tilnærming til det. Det er jo helt greit så lenge man kommer frem til riktig svar ;)

Det er det veldig mye fokus på nå i forhold til tidligere. Det viktigste er ikke hvilken metode man bruker for å komme frem til svaret, men at man klarer å tenke seg til hvordan man kan løse det og kommer frem til svaret. 

I regnestykket til Musemor hadde antagelig vært lettere å skjønne hva hun mener hvis man hadde sett det skrevet for hånd på ruteark heller enn på en skjerm. 

Anonymkode: 87e79...161

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er det veldig mye fokus på nå i forhold til tidligere. Det viktigste er ikke hvilken metode man bruker for å komme frem til svaret, men at man klarer å tenke seg til hvordan man kan løse det og kommer frem til svaret. 

I regnestykket til Musemor hadde antagelig vært lettere å skjønne hva hun mener hvis man hadde sett det skrevet for hånd på ruteark heller enn på en skjerm. 

Mulig det da hadde vært lettere å se.

Jeg tror det er viktig at skolen viser at det er ulike måter å komme frem til svaret på i matematikk, for det kan gi bedre mestringsfølelse og mer interesse for faget. Samtidig tror jeg det er viktig å lære den "riktige" måten å gjøre det på, for den metoden jeg bruker blir vanskelig når det blir mer kompliserte sammenhenger og tall. Her var jo tallene enkle for hoderegning. Jeg har mange ganger tenkt at jeg burde ta opp matematikk for å lære meg det vi gikk glipp av, for jeg tror det er viktig å kunne. Ikke minst hvis man skal hjelpe barn selv med det.

Skrevet

Mulig det da hadde vært lettere å se.

Jeg tror det er viktig at skolen viser at det er ulike måter å komme frem til svaret på i matematikk, for det kan gi bedre mestringsfølelse og mer interesse for faget. Samtidig tror jeg det er viktig å lære den "riktige" måten å gjøre det på, for den metoden jeg bruker blir vanskelig når det blir mer kompliserte sammenhenger og tall. Her var jo tallene enkle for hoderegning. Jeg har mange ganger tenkt at jeg burde ta opp matematikk for å lære meg det vi gikk glipp av, for jeg tror det er viktig å kunne. Ikke minst hvis man skal hjelpe barn selv med det.

På skolen til barna mine, gjør de det ofte sånn at de gir en praktisk oppgave som alle skal forsøke å løse, enten  i grupper eller hver for seg. Etterpå viser noen hvordan de har løst det og så diskuterer de det sammen. Da vil alle lære seg å tenke ut løsninger, samtidig som de får hjelp til å tenke nytt ved å se hvordan de andre løser oppgavene. Det fungerer veldig bra!

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Men det er jo tilfeldig at 1/5 av X og 1/4 av Y, ble likt. Det regnestykket hennes ville ikke gått opp, dersom ikke begge deler var 12. 

Skrevet

Herregud jeg gruer meg til ungene begynner med dette😅 kjenner jeg ble helt svett av å lese oppgaven. Jeg husker jo omtrent ikke noe av matte jeg lærte, utenom + - X / 🙈 Finnes det noen sider på nett hvor man kan få en oppfriskning av matte? Skjønner at dette må jeg lære meg igjen.

Anonymkode: c518f...0a1

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (5 timer siden):

Dette er f.eks. feil utregning. Det er ikke snakk om (minus (1/5 + 1/4)), det er snakk om ((X minus 1/5) minus 1/4)

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Dette er f.eks. feil utregning. Det er ikke snakk om (minus (1/5 + 1/4)), det er snakk om ((X minus 1/5) minus 1/4)

Du har rett.

Jeg gjorde en feil i min opprinnelige utregning jeg rettet opp etterpå, men klarte å hoppe over noe.

Men svaret ble riktig, bare rettet ikke opp nok.

Fikser det når jeg kommer hjem om 30-45 min

Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Men det er jo tilfeldig at 1/5 av X og 1/4 av Y, ble likt. Det regnestykket hennes ville ikke gått opp, dersom ikke begge deler var 12. 

Jeg skrev "går jeg ut fra" ;) ...og forklarte at måten hun gjør det på er noe jeg aldri fikk ordentlig undervisning i, så jeg greier ikke helt å følge den måten å gjøre det på, selv om jeg vet det finnes en slik måte å gjøre det på som ofte regnes for å være den "korrekte" måten å gjøre det på. Regnefeil kan alle gjøre ;)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

På skolen til barna mine, gjør de det ofte sånn at de gir en praktisk oppgave som alle skal forsøke å løse, enten  i grupper eller hver for seg. Etterpå viser noen hvordan de har løst det og så diskuterer de det sammen. Da vil alle lære seg å tenke ut løsninger, samtidig som de får hjelp til å tenke nytt ved å se hvordan de andre løser oppgavene. Det fungerer veldig bra!

Godt å høre at verden går fremover i riktig retning på dette området :) Tror det vil få mange flere til å henge med i matematikkundervisningen :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Herregud jeg gruer meg til ungene begynner med dette😅 kjenner jeg ble helt svett av å lese oppgaven. Jeg husker jo omtrent ikke noe av matte jeg lærte, utenom + - X / 🙈 Finnes det noen sider på nett hvor man kan få en oppfriskning av matte? Skjønner at dette må jeg lære meg igjen.

Anonymkode: c518f...0a1

Det finnes noen bøker som sies å være gode. Husker ikke helt hva de heter, men både bokhandlere og bibliotek har dem sikkert. Noe med "hvordan bli god til å hjelpe barna i matematikk" og "hvordan forstå matematikk (for voksne)".

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det finnes noen bøker som sies å være gode. Husker ikke helt hva de heter, men både bokhandlere og bibliotek har dem sikkert. Noe med "hvordan bli god til å hjelpe barna i matematikk" og "hvordan forstå matematikk (for voksne)".

Anonymkode: 11748...98

Bare jeg som føler at 70-80-talls generasjonen hele tiden streber etter å bli bedre og bedre, mens generasjonen etter oss "chiller" og har en helt annen holdning til livet?

Altså: hvem andre kjøper bøker for å bli bedre foreldre? Hjelpe ungene med leksene? Kjøre til fritidsaktiviteter? 

👏

Anonymkode: 4de5f...ea6

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bare jeg som føler at 70-80-talls generasjonen hele tiden streber etter å bli bedre og bedre, mens generasjonen etter oss "chiller" og har en helt annen holdning til livet?

Altså: hvem andre kjøper bøker for å bli bedre foreldre? Hjelpe ungene med leksene? Kjøre til fritidsaktiviteter? 

👏

Må også nevne at mine foreldre hjalp verken meg eller mine søsken med hjemmelekser. Dette skulle vi klare heeeelt på egen hånd.

Og hva gjør jeg som mor? Hjelper ungene med deres lekser 😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

👏

Merkelig svar fra deg...

Om noe så var vel 70- og 80-tallsgenerasjonene ofte vant med å ikke få noen hjelp hjemme med skolearbeidet. Og det til tross for at det var mange felt skolen den gangen ikke var spesielt gode på - eller rettere sagt, det var enorme variasjoner og lite kontroll på kvalitet. Pedagogisk matteundervisning var et fremmedord.

Og de bøkene som jeg nevnte, de er vel kommet først nå seneste årene, og de fleste som er født på 70- og 80-tallet har vel blitt ferdige med småskolebarn. Det viser at markedet disse bøkene er rettet mot er foreldre som er yngre enn dem ;)

Hvem som kjøper bøker for å bli bedre foreldre? Ofte er det foreldre med selvinnsikt nok til å vite at det alltid er noe man kan bli bedre på. Eller når det kommer til de som kjøper bøker for å kunne hjelpe barna bedre i matte - foreldre som ser egne begrensninger i matematikk, ofte fordi de fikk for dårlig opplæring i matte selv på skolen, og nå ønsker å sikre at egne barn får lært det de trenger for fritt kunne velge høyere utdanning senere. Ansvarlige foreldre, med andre ord.

Kanskje du kunne trenge en bok om hvordan bli bedre i selvstendig refleksjon?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Musemor med tre søte små skrev (34 minutter siden):

Du har rett.

Jeg gjorde en feil i min opprinnelige utregning jeg rettet opp etterpå, men klarte å hoppe over noe.

Men svaret ble riktig, bare rettet ikke opp nok.

Fikser det når jeg kommer hjem om 30-45 min

Av en eller annen grunn så får jeg ikke redigert mitt opprinnelige innlegg, men "EFB = EFB(1/5 + 1/4) + 36 " skulle ha vært strøket.

Beklager feilen

Skrevet
Musemor med tre søte små skrev (Akkurat nå):

Av en eller annen grunn så får jeg ikke redigert mitt opprinnelige innlegg, men "EFB = EFB(1/5 + 1/4) + 36 " skulle ha vært strøket.

Beklager feilen

Tror du bare kan redigere innlegg de første 15 minuttene etter at det publiseres. 

Anonymkode: 3d734...f89

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tror du bare kan redigere innlegg de første 15 minuttene etter at det publiseres. 

Tusen takk, det viste jeg ikke.
Kjekt å vite til en annen gang :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er den første timen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...