Gå til innhold

Inspirert, som det heter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det med å sammenligne hender ("måle fingre") hørte jeg også. Veldig rart.

I forbindelse med brødbaking, man skulle ikke skjære deigen med skarp kniv, men rive eller skjære med baksiden av kniven. For ikke å skjære over glutenfibrene. Noen som vet om det har noe for seg, eller om det bare var noe som min bestemor hadde misforstått på en eller annen måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spurvugla skrev (6 minutter siden):

Det med å sammenligne hender ("måle fingre") hørte jeg også. Veldig rart.

I forbindelse med brødbaking, man skulle ikke skjære deigen med skarp kniv, men rive eller skjære med baksiden av kniven. For ikke å skjære over glutenfibrene. Noen som vet om det har noe for seg, eller om det bare var noe som min bestemor hadde misforstått på en eller annen måte?

Jeg har hørt det samme, men av en eller annen tv-kokk. Jeg husker ikke hvem og når, men jeg har bilde inne i hodet mitt av denne dama som sto der på skjermen og brukte en slikkepott eller noe og delte opp gjærdeigen med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvor bor dere? Er dette mer vanlig i utkant strøk? Jeg bare lurer 😊. Jeg bor i storby, har hørt noe av det dere nevner, men ingen i slekta har noen gang sagt slike ting. Foreldrene mine er 55,så de er kanskje for unge? Aldri hørt den eldre generasjonen komme med slike ting heller. Jeg elsker å høre om dette. 🤩 Spennende! 

Eneste er vel hvis det er ring rundt månen kommer det snø dagen etter. Men kan kanskje ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 520c0...e67

Det med ring rundt månen er sant. Det tyder på at en front er på vei, og tingen er iskrystaller høyt oppe. Hehe, har førsteåret med meteorologi. 😅

Anonymkode: 9ee97...96e

Skrevet
Superdolly skrev (14 minutter siden):

Jeg har hørt det samme, men av en eller annen tv-kokk. Jeg husker ikke hvem og når, men jeg har bilde inne i hodet mitt av denne dama som sto der på skjermen og brukte en slikkepott eller noe og delte opp gjærdeigen med. 

Ja, det var akkurat sånn det var! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva slags skade var dette? Så godt at du ble frisk. Regner med der ikke ble tatt rtg bare pga st.hans! 😀

Anonymkode: 7cbe5...951

Det var en deformert ryggvirvel som lå skjevt og holdt på å kutte over hovednerven

Anonymkode: 324a5...aa5

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Biodynamisk jordbruk er i vinden om dagen. 

Anonymkode: 6eb53...0b7

Dette er gammel kunnskap fra landsbygda der jeg vokste opp. Månefaser, værtegn, flo og fjære, hunddager osv, tegn i naturen som ble brukt til å navigere etter i en tid da man ikke hadde andre metoder eller verktøy.

En del av det viser seg å stemme, selv om yngre generasjoner har forsøkt å fjerne seg fra denne "vitenskapen". 

Etterhvert som jeg blir eldre, dukker disse tingene stadig oftere frem...

Anonymkode: 3adf1...96c

Skrevet
litekreativtbrukernavn skrev (6 timer siden):

Sammenligne hender betydde ulykke her også. 

Gå på kumlokk betydde ulykke. Samme med sort katt over veien, men vi moderere det til at katten måtte være helt sort og ulykken ville kun oppstå akkurat der den hadde gått (da ble vel livet mindre stress ☺️

Huldra var et tema, husker jeg. Så alle damer med langt skjørt eller vide bukser ble litt skulet på av oss unger. 

Og historier om nøkken hindret oss ungene i å gå til vannet på hytta alene. Genistrek av bestemor å gi oss akkurat nok angst til å ha kontroll på oss der i sommerferiene. 

Plukke 7 slag blomster og legge under hodeputen på sthans skulle gi en drøm om fremtidig ektemann. Vi prøvde hvert år, min kusine og jeg. Drømte aldri om noen mann. 

Vokste ellers opp på båt, og der henger det jo fortsatt i endel overtro. Husker at snakk om hest og bilde av hest ikke skulle forekomme bla. Katt skulle vi ikke ha med. Hund var greit. Og det var gitte datoer man ikke kunne dra ut av havnen. Tall er et tema i båtlivet. Men husker jeg alltid undret litt over dette med rottene. Rotter skulle være bra, for da viste man når man måtte dra fra skipet i storm. Men vi hadde (så klart) ikke rotter om bord, og da husker jeg 6år gamle meg var litt bekymret for det. 

Bading før det var gått en time etter måltid resulterte i kramper og drukning. Bruker denne i mildere form til barna mine i dag, for å drikke en kaffe og slappe av. Mistenker at mine foreldre egentlig brukte dette trikset selv også. 

PS lærte også at nøkken ikke likte saltvann, så på båten kunne jeg bade 😂

Men lite overtro rundt matlaging. 

Oppvokst i by og bygd. 

Båt, ja... visste jeg var oppvokst med flere. Man sier ikke ordet hest, og har ikke et bilde av hest ombord. Og gris er det samme, man snakker ikke om gris. Og man pakker for all del ikke bagasjen sin i en ryggsekk. Grønne støvler er kun for bønder, og det er også bannlyst ombord. Alt dette er helt opplagte ting som gjør at man ikke får fisk, og helt selvsagt. Jeg fikk aldri grønne støvler som barn, kunne aldri pakke med meg klær i en ransel om jeg skulle være med på sjøen, og den gangen jeg smuglet med meg hesteblader ombord var første gang på flere år de ikke fikk fisk på mer enn to uker. Da jeg dro hjem og tok med bladene mine fikk de fisk igjen... ;)

Makrell var den enste fisken vi ungene kunne få slippe å spise om vi ikke ville ha, for den var regnet å være "ufisk" som spiste fiskere som forsvant på sjøen. Steinbit og breiflabb var også sett på som "ufisk", men det var utbredt også blant alle, ikke bare blant fiskere. Så da vi først forsøkte å spise steinbit og fortalte det til andre ble vi sett på som om de regnet med at vi ville forandre oss foran øynene deres, eller falle død om i hvert øyeblikk. Da vi senere også begynte å spise breiflabb, da var det en del som begynte å snakke om oss, for det var enda verre, og at vi nok ikke var helt som alle andre, at det hadde bikket over i den familien ;) Tok flere år før andre begynte å spise steinbit, og breiflabb tok enda lenger før ble anerkjent å spise.

Og Superdolly, steinbit hadde man lignende historier om som grevlingen i steinura di ;)

Anonymkode: 70eea...ec7

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det med ring rundt månen er sant. Det tyder på at en front er på vei, og tingen er iskrystaller høyt oppe. Hehe, har førsteåret med meteorologi. 😅

Anonymkode: 9ee97...96e

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Dette er gammel kunnskap fra landsbygda der jeg vokste opp. Månefaser, værtegn, flo og fjære, hunddager osv, tegn i naturen som ble brukt til å navigere etter i en tid da man ikke hadde andre metoder eller verktøy.

En del av det viser seg å stemme, selv om yngre generasjoner har forsøkt å fjerne seg fra denne "vitenskapen". 

Etterhvert som jeg blir eldre, dukker disse tingene stadig oftere frem...

Anonymkode: 3adf1...96c

Det er mange slike tegn som i dag ses på som bare morsomme myter eller overtro det faktisk er noe i.

De eldre fiskerne er gode på det, samme med bønder.

Et sted jeg bodde før brukte "alle" bønder å se på himmelen noen bestemte netter i oktober. De så på melkeveien, for den fortalte hvor mye snø som ville komme kommende vinter. Dette brukte de for å ev. skaffe seg mer fôr, for å forsterke bygninger, holde igjen mer av ved de ellers ville solgt fordi de så hvor hard eller lett vinteren kom til å bli. Jeg har fulgt med på det samme i over 10 år nå, og ser at det stemmer hvert eneste år. Det krever selvfølgelig at man må være et sted med ikke altfor mye lysforurensning, og det må være klart vær. Nå har jeg innsett at det også er mulig å se omtrentlig når ev. store snømengder kommer, hvis resten av vinteren er snøfattig.

Morsomt å følge med på :)

Skrevet

Men, dette med å ikke bade etter man har spist, det er jo ikke bare overtro - kroppen bruker jo mer krefter på å fordøye, slik at den har mindre krefter (og blod) til overs hvis du skulle trenge å holde deg varm og f.eks kjempe deg opp til overflaten og sånt. Eller kanskje man lettere får krampe, og da er det vanskelig å svømme? 

Men at det er livsfarlig å bade med mat i magen, det er vel en overdrivelse... 

Tenker også at noen av disse reglene ikke er så dumme (tenk så deilig å 'måtte' hvile på søndag etter en travel uke!) 

Mormorvar den mest overtroiske da jeg vokste opp. Slå opp paraply inne måtte vi ikke gjøre (da sørget vi for regn), og heller ikke måle hender (dødsfall). 

Hvis det klødde i nesa, kom man til å bli sint, og nå husker jeg ikke hva det var (nyse?) , så var det noen som snakket om deg. 

Vi jentene trodde at hvis låsen på halskjedet gled frem på venstre side, var det en gutt med lyst hår som var forelsket i deg, og hvis den havnet på høyre, var det en med mørkt hår. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Men, dette med å ikke bade etter man har spist, det er jo ikke bare overtro - kroppen bruker jo mer krefter på å fordøye, slik at den har mindre krefter (og blod) til overs hvis du skulle trenge å holde deg varm og f.eks kjempe deg opp til overflaten og sånt. Eller kanskje man lettere får krampe, og da er det vanskelig å svømme? 

Men at det er livsfarlig å bade med mat i magen, det er vel en overdrivelse... 

Tenker også at noen av disse reglene ikke er så dumme (tenk så deilig å 'måtte' hvile på søndag etter en travel uke!) 

Mormor var den mest overtroiske da jeg vokste opp. Slå opp paraply inne måtte vi ikke gjøre (da sørget vi for regn), og heller ikke måle hender (dødsfall). 

Hvis det klødde i nesa, kom man til å bli sint, og nå husker jeg ikke hva det var (nyse?) , så var det noen som snakket om deg. 

Vi jentene trodde at hvis låsen på halskjedet gled frem på venstre side, var det en gutt med lyst hår som var forelsket i deg, og hvis den havnet på høyre, var det en med mørkt hår. 

Nei, reglene er ikke så dumme. Jeg er helt enig. Da jeg var barn syntes jeg jo det, selvsagt, men som voksen ser jeg fornuften i det. Det med grevlingen i steinrøysa var jo for at vi ungene skulle holde oss borte derfra, og som voksen ser jeg jo at det kunne være en farlig lekeplass. En diger haug med løse steiner og en flokk viltre barn uten særlig evne til risikovurdering...

De voksne hadde ikke like mye tid til å fotfølge oss barna den gangen, vi ble stort sett sendt ut for oss selv og de eldste så etter de yngste og da var det fornuftig at vi var redde for å gå enkelte steder. Det var vel den sikreste måten å holde oss unna.

Selv min manns mormor som steilet over strikking på en søndag hadde jo et poeng: Hun vokste opp i en tid da strikking var helt nødvendig arbeid og kvinnene var forventet å lage klær til familien. Det var sikkert deilig å kunne legge det fra seg på søndager. For meg er det avslappende håndarbeid som jeg kan velge bort hvis jeg ikke gidder å gjøre det. Det kunne ikke hun.

Skrevet

Jeg fikk ofte høre den gode, gamle om at øynene kunne bli firkantet dersom jeg så for mye på tv. Og når jeg skar grimaser fikk jeg beskjed om at hvis jeg gjorde for ofte kom jeg til å bli seende ut slik😂

Skrevet

Nå husker jeg noe annet som vi ble fortalt - at hvis vi løy, så fikk vi svarte katter i øynene - er det noen andre som har fått høre dette? 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (31 minutter siden):

Nå husker jeg noe annet som vi ble fortalt - at hvis vi løy, så fikk vi svarte katter i øynene - er det noen andre som har fått høre dette? 

Nei, det har jeg aldri hør :)

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (1 time siden):

Jeg fikk ofte høre den gode, gamle om at øynene kunne bli firkantet dersom jeg så for mye på tv. Og når jeg skar grimaser fikk jeg beskjed om at hvis jeg gjorde for ofte kom jeg til å bli seende ut slik😂

Vi fikk beskjed om at det samme ville skje om vinden snudde mens vi skar grimaser. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...