Gå til innhold

Inspirert, som det heter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av brødbakertråden der hi sin bestemor mente at man ikke skal bake på søndager for da blir brødet mislykket. 

Har dere noen slike nedarvede regler?

Min mor mener at det betyr ulykke å sammenligne hender.

Man skal ikke gjøre husarbeid om søndagen, unntaket er skittensøndag som er siste søndag før jul. Da kan man gjøre alt som enda ikke er klart til jul. 

Hvis du banker tre ganger i bordet så tilkaller du djevelen (intet mindre)

Og hvis du går barbeint før St hans kan du bli lam! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
*Miss Marple* skrev (1 minutt siden):

Ble inspirert av brødbakertråden der hi sin bestemor mente at man ikke skal bake på søndager for da blir brødet mislykket. 

Har dere noen slike nedarvede regler?

Min mor mener at det betyr ulykke å sammenligne hender.

Man skal ikke gjøre husarbeid om søndagen, unntaket er skittensøndag som er siste søndag før jul. Da kan man gjøre alt som enda ikke er klart til jul. 

Hvis du banker tre ganger i bordet så tilkaller du djevelen (intet mindre)

Det med at man blir lam hvis man går barbeint før St. Hans ble jeg fortalt da jeg var barn. Jeg trodde i flere år at man ble til et lam, altså barnet til sauen. 😂

Anonymkode: 37fa0...d92

Skrevet

At stener fra drue og kirsebær ville spire i blindtarmen.

Anonymkode: 16a55...73c

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

At stener fra drue og kirsebær ville spire i blindtarmen.

Anonymkode: 16a55...73c

Og eplerkjerner! Hvem vil vel gå rundt med et epletre i magen!?

Anonymkode: e93ea...74e

Skrevet

Hvis du svelger tyggis, så samler den seg i blindtarmen og om du spiser snø så får du mark i magen. 

Skrevet (endret)

Ikke krysse bestikk. Varsler død. For mye havregrøt og magen kan sprekke.

Endret av prekæs
Skrevet (endret)

Bade rett etter måltid og man kan drukne. 

Endret av prekæs
Skrevet
*Miss Marple* skrev (40 minutter siden):

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det med at man blir lam hvis man går barbeint før St. Hans ble jeg fortalt da jeg var barn. Jeg trodde i flere år at man ble til et lam, altså barnet til sauen. 😂

Ikke minn meg på den der, jeg ble fortalt det sommeren jeg var 9, selvfølgelig hørte vi ikke på det.
Rett over St. Hans tok jeg røntgen av ryggen og vi fikk beskjeden at jeg med stor sannsynlighet ville bli lam ,og det var et under at jeg ikke var det allerede...

BTW: Har i dag 3 barn og elsker å løpe :)

Anonymkode: 324a5...aa5

Skrevet

Min svigermor er overbevist om at månen virker inn på hvor godt baksten hever. 

Skrevet
Polly-Esther skrev (1 minutt siden):

Min svigermor er overbevist om at månen virker inn på hvor godt baksten hever. 

Det er faktisk sant! Hvetedeig hever bedre på fullmåne, man slakter på ny- eller fullmåne... barnefødsler skjer ved fullmåne....månen påvirker oss på utrolig mange måter.

Anonymkode: 3adf1...96c

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Ikke minn meg på den der, jeg ble fortalt det sommeren jeg var 9, selvfølgelig hørte vi ikke på det.
Rett over St. Hans tok jeg røntgen av ryggen og vi fikk beskjeden at jeg med stor sannsynlighet ville bli lam ,og det var et under at jeg ikke var det allerede...

BTW: Har i dag 3 barn og elsker å løpe :)

Enda godt du kunne motbevise det - men det må jammen ha vært tøft for deg å høre som 9-åring.

Man skulle visst heller ikke strikke eller gjøre annet håndarbeid på søndager. Heller ikke annet arbeid, husarbeid osv. annet enn "livsnødvendig", altså, lage seg mat, bønder kunne gjøre det de måtte, fiskere likeså, og selvfølgelig samfunnskritiske yrker. Men skulle heller ikke gjøre ting som skapte merarbeid andre dager. Rett og slett hviledag på søndag. Frem til kl. 12 skulle det også være rolig, ikke gå på besøk, osv. Og jeg kommer fra en familie som egentlig ikke er kristen.

Ikke gå på besøk 1. juledag.

Ikke svømme etter et måltid, da kunne man drukne for all kraft ville forsvinne fra ben og armer. Jeg spurte hvorfor vi da ikke mistet kreftene i ben og armer etter måltid ellers også, hva det var med vannet som gjorde det, men fikk aldri et godt svar annet enn at vi ikke skulle bade etter å ha spist. Etter jeg spurte som jeg gjorde ble det en gradvis slakking av dette forbudet ;)

Anonymkode: 70eea...ec7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk sant! Hvetedeig hever bedre på fullmåne, man slakter på ny- eller fullmåne... barnefødsler skjer ved fullmåne....månen påvirker oss på utrolig mange måter.

Men hvordan kan månefasene helt konkret ha stor innvirkning på hevelse?

Skrevet

Jeg har ikke arvet noe av dette, men

Faren min mener søndager kun skal brukes til å gjøre ingenting annet enn tilbedelse av Gud 

bestemor mener kortspill er djevelens verk og at man påkaller djevelen ved å spille andre kortspill enn gris

mormoren min fortalte om nøkken og huldra (faktisk) og jeg turte ikke bevege meg utenfor tomten deres før jeg var 13 eller noe slikt. Smart måte å holde små barn hjemme på den tiden de ikke hadde tid til å passe på små barn hvert 5. minutt.

bestemor mente at gutter som fikk på seg kjole ble tørre tidligere enn andre gutter fordi de ville ha på seg buksene igjen

Anonymkode: b65ae...cce

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke arvet noe av dette, men

Faren min mener søndager kun skal brukes til å gjøre ingenting annet enn tilbedelse av Gud 

bestemor mener kortspill er djevelens verk og at man påkaller djevelen ved å spille andre kortspill enn gris

mormoren min fortalte om nøkken og huldra (faktisk) og jeg turte ikke bevege meg utenfor tomten deres før jeg var 13 eller noe slikt. Smart måte å holde små barn hjemme på den tiden de ikke hadde tid til å passe på små barn hvert 5. minutt.

bestemor mente at gutter som fikk på seg kjole ble tørre tidligere enn andre gutter fordi de ville ha på seg buksene igjen

Vart veldig nysgjerrig på kvifor det er lov å spele gris, men ikkje andre kortspel?

Pappa skremde meg med doheksa, men det trur eg var berre for moro skuld. Kan iallefall ikkje sjå noko praktisk med det, heller tvert imot😆 dei måtte følge meg på do ei stund etter det! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Unnskyld, men nå lo jeg høyt 😆

Anonymkode: 888fa...f41

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi fekk ikkje gå barbeint før vi hadde høyrt gauken. Og om ein sat direkte på betong om våren skulle ein få helvetesild. 

Skrevet
Syngensang skrev (2 minutter siden):

Vart veldig nysgjerrig på kvifor det er lov å spele gris, men ikkje andre kortspel?

Pappa skremde meg med doheksa, men det trur eg var berre for moro skuld. Kan iallefall ikkje sjå noko praktisk med det, heller tvert imot😆 dei måtte følge meg på do ei stund etter det! 

Aner ikke hvorfor gris var greit. Men antakelig fordi hun selv likte å spille det

Skrevet

Enda godt du kunne motbevise det - men det må jammen ha vært tøft for deg å høre som 9-åring.

Det var det.
Men så klarte de å få tak i en kirurg fra USA som hadde lang erfaring med den type skader, også på barn.
Var kun 4 voksne personer i Norge som hadde fått den type operasjon før meg, og det etter ulykke, jeg hadde medfødt skade.

Ble bedre enn alle kunne drømme om, selv etter operasjoner

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det var det.
Men så klarte de å få tak i en kirurg fra USA som hadde lang erfaring med den type skader, også på barn.
Var kun 4 voksne personer i Norge som hadde fått den type operasjon før meg, og det etter ulykke, jeg hadde medfødt skade.

Så utrolig bra! Godt du fikk så fantastisk hjelp ❤️

Skrevet

Biodynamisk jordbruk er i vinden om dagen. 

Anonymkode: 6eb53...0b7

Skrevet

Hvor bor dere? Er dette mer vanlig i utkant strøk? Jeg bare lurer 😊. Jeg bor i storby, har hørt noe av det dere nevner, men ingen i slekta har noen gang sagt slike ting. Foreldrene mine er 55,så de er kanskje for unge? Aldri hørt den eldre generasjonen komme med slike ting heller. Jeg elsker å høre om dette. 🤩 Spennende! 

Eneste er vel hvis det er ring rundt månen kommer det snø dagen etter. Men kan kanskje ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 520c0...e67

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det var det.

Hva slags skade var dette? Så godt at du ble frisk. Regner med der ikke ble tatt rtg bare pga st.hans! 😀

Anonymkode: 7cbe5...951

Skrevet

Ikke sitte på bakken før etter at gjøken har galt. Da kunne man bli skadet/lam resten av livet

Ikke bak før etter 17.mai. Da fikk man kramper å druknet

Hadde masse slike men kommer ikke på de i farten😉

Skrevet (endret)

Sammenligne hender betydde ulykke her også. 

Gå på kumlokk betydde ulykke. Samme med sort katt over veien, men vi moderere det til at katten måtte være helt sort og ulykken ville kun oppstå akkurat der den hadde gått (da ble vel livet mindre stress ☺️

Huldra var et tema, husker jeg. Så alle damer med langt skjørt eller vide bukser ble litt skulet på av oss unger. 

Og historier om nøkken hindret oss ungene i å gå til vannet på hytta alene. Genistrek av bestemor å gi oss akkurat nok angst til å ha kontroll på oss der i sommerferiene. 

Plukke 7 slag blomster og legge under hodeputen på sthans skulle gi en drøm om fremtidig ektemann. Vi prøvde hvert år, min kusine og jeg. Drømte aldri om noen mann. 

Vokste ellers opp på båt, og der henger det jo fortsatt i endel overtro. Husker at snakk om hest og bilde av hest ikke skulle forekomme bla. Katt skulle vi ikke ha med. Hund var greit. Og det var gitte datoer man ikke kunne dra ut av havnen. Tall er et tema i båtlivet. Men husker jeg alltid undret litt over dette med rottene. Rotter skulle være bra, for da viste man når man måtte dra fra skipet i storm. Men vi hadde (så klart) ikke rotter om bord, og da husker jeg 6år gamle meg var litt bekymret for det. 

Bading før det var gått en time etter måltid resulterte i kramper og drukning. Bruker denne i mildere form til barna mine i dag, for å drikke en kaffe og slappe av. Mistenker at mine foreldre egentlig brukte dette trikset selv også. 

PS lærte også at nøkken ikke likte saltvann, så på båten kunne jeg bade 😂

Men lite overtro rundt matlaging. 

Oppvokst i by og bygd. 

Endret av litekreativtbrukernavn
Skrevet

Masse!

Vi fikk ikke bade før det hadde gått en time etter måltid, ellers ville vi få krampe og drukne.

Vi fikk ikke gå barbeint før snøen hadde forsvunnet helt fra fjellene på den andre siden av innsjøen (vi så de fjellene fra plenen og det tok alltid fryktelig lang tid før de ble snøfrie).

Vi hadde ingen regler for kortspill, men mormor og morfar var dypt religiøse, og når de kom måtte kortene samles sammen og hives ned i nærmeste skuff. 

Vi hadde ingen regler for håndarbeid eller baking på søndager, sikkert fordi min mor var yrkesaktiv, og derfor stort sett måtte gjøre slike ting i helger, men da jeg var gravid for første gang fikk jeg skikkelig kjeft av min manns mormor fordi jeg satt og strikket på en babyjakke på en søndag. Hun avsluttet med at jeg nå fikk se til å rekke opp alt jeg hadde strikket denne dagen.

Vi fikk ikke lov å leke på steinrøysa (som vi barn syntes var en fantastisk lekeplass), og de voksne med bestemor i spissen fortalte at det var fordi det bodde en grevling der. Hvis grevlingen fikk tak i oss ville den bite seg fast i leggen og den var så sterk i kjeven og den bet til det knaste i bein. Da jeg forsøkte å løse opp i forbudet ved å spørre hvorfor bonden fikk gå der, svarte bestemor at han lurte grevlingen ved å fylle opp støvlene med kull sånn at det knaste før grevlingen fikk bitt ham, men at han hadde fått ødelagt ganske mange støvelpar på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...