Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #1 Skrevet 9. januar 2021 Jeg har veldig lyst på en skitur i morgen. Det er 5 km til ei varm skogshytte og da 5 km tilbake. Vi har gått denne ruten siden barna var 3-4 år, så jeg vet de kan gjennomføre. Men. sønnen min har astma. Han hadde sakte, men sikkert bedring i en del år, men nå i høst var den blitt verre enn noen gang. Han bør nå ikke være ute i mer enn -5 om han skal være i aktivitet. i morgen er det meldt strålende sol og -8 grader. Turen skal gå litt høyere enn der vi bor, og det er alltid 1-2 grader kaldere der enn her om vinteren. Solen varmer ikke noe særlig nå. Gi sønnen medisiner og ta med medisiner og dra på tur, eller bli hjemme og heller ta en rolig spasertur? Anonymkode: 158f6...d92
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #2 Skrevet 9. januar 2021 Du tar selvfølgelig ikke barnet ditt med på skitur når det er så kaldt. Barnet sin helse må komme først. Anonymkode: 0e87f...620
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #3 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Du tar selvfølgelig ikke barnet ditt med på skitur når det er så kaldt. Barnet sin helse må komme først. Anonymkode: 0e87f...620 Dette. Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #4 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Du tar selvfølgelig ikke barnet ditt med på skitur når det er så kaldt. Barnet sin helse må komme først. Anonymkode: 0e87f...620 Ja, men det er ikke spesielt helsefremmende å være inne i 2 mnd heller Anonymkode: 158f6...d92
Kira Skrevet 9. januar 2021 #5 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Ja, men det er ikke spesielt helsefremmende å være inne i 2 mnd heller Anonymkode: 158f6...d92 Det er en stor forskjell på å sitte inne i to mnd og gå en mil på ski i mange kuldegrader. Det finnes en mellomting. Jeg har også en unge med astma, og vedkommende har gode og dårlige perioder avhengig av årstiden. Dette er dessverre bare noe man må ta hensyn til i hverdagen. Du skriver at han ikke bør være i aktivitet hvis gradestokken går under minus fem, og der har du vel egentlig svaret på spørsmålet ditt.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #6 Skrevet 9. januar 2021 Du skriver at han ikke bør være ute hvis det er mer enn -5 grader og han er i aktivitet, men du tenker det er innafor å dra han med på 10km skitur i -10 grader?🙄 Jeg har astma selv og har som oftest velregulert astma, men i år har den blitt verre. I begynnelsen av uken var det -8 grader her og det tar meg 10 min å gå fra parkeringsplassen til jobben og jeg har aldri hatt så vondt i lungene mine før. Så nei, hvis det er blitt anbefalt at han ikke bør være i aktivitet hvis det er -5 eller kaldere så drar du ikke han med på skitur Anonymkode: fe215...a96
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #7 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ja, men det er ikke spesielt helsefremmende å være inne i 2 mnd heller Anonymkode: 158f6...d92 Og det har vært -8 i 2 måneder? Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #8 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Og det har vært -8 i 2 måneder? Anonymkode: 1fcd8...60e -5 er grensen hans. Det er helt vanlig at det er lavere temperatur enn det i 2 mnd av året Anonymkode: 158f6...d92
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #9 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): -5 er grensen hans. Det er helt vanlig at det er lavere temperatur enn det i 2 mnd av året Anonymkode: 158f6...d92 Jeg spurte ikke hva som var vanlig. Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #10 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg spurte ikke hva som var vanlig. Anonymkode: 1fcd8...60e Jeg snakker ikke ommhva som har vært de siste to mnd, men hva som har vært de siste ukene og hva som er meldt fremover Anonymkode: 158f6...d92
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #11 Skrevet 9. januar 2021 Jeg ville ikke gjort det. Nå har jeg astma selv, og er veldig plaget av kulden. Og det er så vondt å puste ute nå. Og her er det rundt -8 grader. Og da er det snakk om å gå 150 m til bilen. Jeg hadde aldri klart en skitur nå. Anonymkode: 96e5e...fe1
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #12 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Du skriver at han ikke bør være ute hvis det er mer enn -5 grader og han er i aktivitet, men du tenker det er innafor å dra han med på 10km skitur i -10 grader?🙄 Jeg har astma selv og har som oftest velregulert astma, men i år har den blitt verre. I begynnelsen av uken var det -8 grader her og det tar meg 10 min å gå fra parkeringsplassen til jobben og jeg har aldri hatt så vondt i lungene mine før. Så nei, hvis det er blitt anbefalt at han ikke bør være i aktivitet hvis det er -5 eller kaldere så drar du ikke han med på skitur Anonymkode: fe215...a96 Ja, akkurat. Får litt sånne sadistiske vibes av dette. Vi sier nei, og så kommer det bare innvendinger. Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #13 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg snakker ikke ommhva som har vært de siste to mnd, men hva som har vært de siste ukene og hva som er meldt fremover Anonymkode: 158f6...d92 Ja, hva er det meldt? Barnemishandling eller hensyn til en som er syk? Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #14 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, hva er det meldt? Barnemishandling eller hensyn til en som er syk? Anonymkode: 1fcd8...60e Jeg ønsker at han skal få litt frisk luft. Han er bare ute fra taxi til klasserom/taxi til inngangsdøren to ganger om dagen. Han hater det selv også. Han elsker å stå på ski, gå turer, ake osv. alle vennene er ute hvert friminutt og han må være inne. Jeg prøver å finne en måte han kan gjøre det han liker og ta vare på helsen. -8 er veldig i grenseland, men det kan bli mildere og stige til -5 Anonymkode: 158f6...d92
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #15 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker at han skal få litt frisk luft. Han er bare ute fra taxi til klasserom/taxi til inngangsdøren to ganger om dagen. Han hater det selv også. Han elsker å stå på ski, gå turer, ake osv. alle vennene er ute hvert friminutt og han må være inne. Jeg prøver å finne en måte han kan gjøre det han liker og ta vare på helsen. -8 er veldig i grenseland, men det kan bli mildere og stige til -5 Anonymkode: 158f6...d92 Du skrev at DU hadde lyst på tur. Nå begynner du plutselig med at han har så lyst. Vel, du er den voksne. Det er din oppgave å passe på at han ikke er ute i kaldere enn -5. Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #16 Skrevet 9. januar 2021 Hvis det er det siste som er sant, så hold dere inne i morgen, og snakk eventuelt med lege om hva dere gjør videre. Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #17 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du skrev at DU hadde lyst på tur. Nå begynner du plutselig med at han har så lyst. Vel, du er den voksne. Det er din oppgave å passe på at han ikke er ute i kaldere enn -5. Anonymkode: 1fcd8...60e Vi har alle lyst på en skitur. De eldste er 12 og 18 år, så de kan gå uten oss. han kan være ute i noe kaldere, men da ikke i full aktivitet Anonymkode: 158f6...d92
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #18 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er det siste som er sant, så hold dere inne i morgen, og snakk eventuelt med lege om hva dere gjør videre. Anonymkode: 1fcd8...60e Jeg skal uansett tinge barnelegen på mandag ja Anonymkode: 158f6...d92
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #19 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vi har alle lyst på en skitur. De eldste er 12 og 18 år, så de kan gå uten oss. han kan være ute i noe kaldere, men da ikke i full aktivitet Anonymkode: 158f6...d92 Ja, men da må du nesten ta dette med legen. Jeg hadde ALDRI tatt med en astmatiker ut i mindre enn -5. Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2021 #20 Skrevet 9. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg skal uansett tinge barnelegen på mandag ja Anonymkode: 158f6...d92 👍🏻 Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #21 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Ja, men da må du nesten ta dette med legen. Jeg hadde ALDRI tatt med en astmatiker ut i mindre enn -5. Anonymkode: 1fcd8...60e Temperaturgrensen før den nye var -10, så en astmatiker kan være ute i lavere temperatur enn -5 Anonymkode: 158f6...d92
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #22 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Temperaturgrensen før den nye var -10, så en astmatiker kan være ute i lavere temperatur enn -5 Anonymkode: 158f6...d92 Men ditt barn har en grense på -5, det er vel det som er viktig? Anonymkode: 2b6de...e6a
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #23 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Temperaturgrensen før den nye var -10, så en astmatiker kan være ute i lavere temperatur enn -5 Anonymkode: 158f6...d92 Jeg sa at JEG ikke ville ha tatt med en astmatiker ut i mindre enn -5. Vet du i det hele tatt hva astma er? Man får store problemer med å puste, store smerter, det føles som noen stikker istapper ned i lungene. Mange blir svært redde, og tør enda mindre etter et slikt anfall. Mange blir syke i lengre tid. Og dette vurderer du å utsette den lille sønnen din for? Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #24 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Men ditt barn har en grense på -5, det er vel det som er viktig? Anonymkode: 2b6de...e6a Man skulle tro det. Men her gjelder det tydeligvis å ikke ta hensyn. Blir helt matt. Anonymkode: 1fcd8...60e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #25 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, men det er ikke spesielt helsefremmende å være inne i 2 mnd heller Anonymkode: 158f6...d92 Går an å gå en kortere tur da. 🙄 Anonymkode: 63471...87e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå