Gå til innhold

Barnehagebarn og ofte hyttetur

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Vel, i bygda mi er det en matbutikk, et fiskebruk, en skole og en barnehage..... kino og restauranter??? Hahahaha 🤣🤣🤣 Bygda mi er ikke nødvendigvis det samme som bygda di! Jeg snakker om ei lita bygd i Troms, der de vinterstid ofte er isolerte og uten strøm. Jeg er født og oppvokst der, da var det litt større forhold, men fortsatt 3 timer til nærmeste sykehus, f eks! Så om du fortsatt har behov for å få meg ut av tankerekka om bondeknølene på bygda, må du først gjøre deg kjent med at det finnes bygder uten kino og restauranter også!

Anonymkode: d93e8...66f

Men da flytter dere jo selvfølgelig ikke dit. Da finner dere ei bygd som har mer tilbud, så får dere begge noe av det dere ønsker. 
Jesus i jungelen altså! 😅

Anonymkode: 091c9...554

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men da flytter dere jo selvfølgelig ikke dit. Da finner dere ei bygd som har mer tilbud, så får dere begge noe av det dere ønsker. 
Jesus i jungelen altså! 😅

Anonymkode: 091c9...554

Bygd er ikke bygd, vi - ikke mannen heller - har noe ønske om å flytte til en fremmed bygd. Vi må ha tilhørighet til stedet. Dessuten vil nok de fleste bygder i Troms og Finnmark være omtrent slik som jeg beskriver her. Så den Jesus'en din må nok finne seg en annen jungel altså.

Skrevet

Har ikkje hytte. Men mitt aller beste tips for at mor ikkje skal vere berre husmor på hytta må vere (trommevirvel): del jobben med far! 

Skrevet

Hyttetips; 

for å unngå mye forarbeid; 

ha en del essensielt utsyr på hytta (når barna var mindre kjøpte jeg alltid vinterdress som var en størrelse større til å ha på hytta, og tok den med hjem sesongen etter når den var passelig til hverdagsbruk, samme med votter, cherrox og lignende(de blir ikke utslitt av en vintersesong på hytta) vi hadde også et par pysjer, truser og strømper, samt ulltøy liggende for å slippe all pakkingen.  

Vi storhandler ofte varer til skap og skuffer og fryser noen ganger i året, dette hjelper slik du slipper å bruke tid på å handle og pakke ut masse varer. 
vi kjører litt faste ting når vi er der i helgene, taco eller pizza fredag, pizza eller ovnsbakt laks eller biff lørdag og sen brunch og en enkel suppe med baguetter før vi reiser hjem søndag.  Om barna ikke er med planlegger vi ut fra det vi selv ønsker. 

vi legger på nytt sengetøy før vi reiser hjem, slik det er klart og koselig å komme neste gang. Vi har vaskemaskin og Tørketrommel for å slippe å dra med oss klesvask frem og tilbake. 

på sommerstid pleide vi ofte å stoppe ved en skole ca midtveis for å la barna rase fra seg i 10-15 minutter på lekeplassen, før vi tok siste etappe (ca45 min) dette var en gamechanger da stemningen blir mye bedre og barna fikk bevege litt på seg. 

ellers så har vi oppgradert til noen smartløsninger, som å styre temperatur og lys via app, forvarming på stekeovn, plenklipping med robot. Og vi betaler for brøyting av innkjørsel.  Den siste er gull verdt om man har barn med på hytta på vinterstid, en fredagskveld..

Anonymkode: 72ea3...957

Skrevet

Om hytta skal brukes så mye kan dere ikke pakke bilen full hver fredag, da må dere ha to hjem altså.

Kjøp ting brukt, arveting osv, så dere har ulltøy og uteklær på hytta. Da trenger dere ikke ha med noe særlig.

Datteren min er ofte med venninnen sin på hytta og de har bare med en liten sekk med ipad og sånt, klær og utstyr ellers har de på hytta.

Handle til helga gjør man jo som regel uansett, vet denne familien storhandler hver onsdag, og bare tar med seg litt ferskmat når de drar, tørrvarer har de i skapene på hytta. 

Denne familien er på hytta sikkert tre av fire helger, bor der alle skolens ferier fordi mannen kan jobbe hjemmefra og kona har fri når skolene har fri.

Anonymkode: 78a18...ba1

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.1.2021 den 10.19):

Har hatt hytte i alle år, og det ER stress og styr! Jada, det er fint med hytte, spesielt påske og sommer, høst- og vinterferie, MEN å "måtte" dra på hytta hver bidige helg er ikke kos! Mannen min er nemlig en slik som "ikke trives" i byen, og helst ville bodd på hytta. Det er derfor et evig mas om å dra, nærmest straks vi kommer hjem etter ei helg på hytta, starter maset om "neste helg". Det føles nærmest som om vi aldri har helg, vi stresser avgårde etter jobb fredag, og kommer hjem til leggetid søndag. Så er det jaggu ny uke, gitt!

Å dra på hytta krever organisering, pakking, handling.... klær, mat, utstyr osv. Og hvem er det som pakker og organiserer? Joda, det er jeg! Det er jeg som sørger for at barna har nok reine klær til alle tenkelige situasjoner, alt fra inneklær, vinterdress, regnklær, lader til nettbrett, koseteppe, osv osv osv. Denne jobben starter onsdager slik at alt er reint og tørt til pakking torsdagskveld. Så er det jo på'an igjen med klesvask etter helga på mandag...

Man kan alltids prøve å ha ekstra klær og utstyr på hytta, men opplevde at mye av klær og sko ble vokst fra uten at jeg hadde helt kontroll, noe ble med hjem og vi gleder få det med tilbake, og det ble uansett mye styr og utstyr som manglet. Fant ut at det faktisk var enklere å pakke med alt, da hadde jeg mer kontroll.

Nå er barna blitt så store at de nekter å dra på hytta hver helg. (Jippi!!) Da de var mindre var det mye de gikk glipp av, bursdager, lekeland, besøk og slikt som foregikk i helger for "vanlige" folk....vi var jo på hytta!

Jeg satte etterhvert ned foten, og nektet å (mis)bruke hver helg på hytta. Fredager er jo egentlig deilige dager der man kommer hjem fra jobb, Taco og TV. 

Mitt beste råd til deg: Selg hytta, dra til Syden 2-3 ganger i året istedet!

Hallelujah! Akkurat derfor jeg ikke ville tatt imot en hytte gratis engang. Fatter ikke at folk orker!
Og her er jo ikke alt jobb med hytta nevnt.... maling og annet vedlikehold etc etc😰

Anonymkode: d048b...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...