Gå til innhold

Barnehagebarn og ofte hyttetur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått oss hytte ca 2 timer unna. Så jeg trenger litt tips til hvordan organisere så helgene blir fine for alle.

når kjører dere fredagen? Sovner ungene i bilen etter barnehagen? Noen kjekke tradisjoner i bilen på vei til hytta?

hva gjør dere fredagskvelden? Legger ungene seg til vanlig tid? (Selv om de sov i bilen), når handler dere inn for hytteturen? 

noen kjekke tradisjoner på hytta som gjøres hver helg? Noe derevanligvis spiser hver gang? Tips til enkel middag så mor faktisk får kost seg på hyttetur og ikke bare blir husmor på hytta?

jeg synes det var stress å reise på hytta, men tror vi har mye å hente på organiseringen vår.

Anonymkode: e6777...5d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste var å handle på vei til barnehagen og kjøre direkte fra barnehagen til hytta. Vi holdt på leggetidene. Ungene sov sjeldent mye i bilen.

Anonymkode: 2cbcc...1c1

Skrevet

Jeg ville holdt på leggerutinene i stor grad.

Vil du gjøre det superenkelt, bestil mat på kolonial som du henter ferdig pakket når du drar opp tilhytta. Lette middager, da tenker jeg typisk helgemat. Taco, pizza, grille pølser. Også kan du lage en fin steik innimellom. 

Anonymkode: a84a8...16c

Skrevet

Har hatt hytte i alle år, og det ER stress og styr! Jada, det er fint med hytte, spesielt påske og sommer, høst- og vinterferie, MEN å "måtte" dra på hytta hver bidige helg er ikke kos! Mannen min er nemlig en slik som "ikke trives" i byen, og helst ville bodd på hytta. Det er derfor et evig mas om å dra, nærmest straks vi kommer hjem etter ei helg på hytta, starter maset om "neste helg". Det føles nærmest som om vi aldri har helg, vi stresser avgårde etter jobb fredag, og kommer hjem til leggetid søndag. Så er det jaggu ny uke, gitt!

Å dra på hytta krever organisering, pakking, handling.... klær, mat, utstyr osv. Og hvem er det som pakker og organiserer? Joda, det er jeg! Det er jeg som sørger for at barna har nok reine klær til alle tenkelige situasjoner, alt fra inneklær, vinterdress, regnklær, lader til nettbrett, koseteppe, osv osv osv. Denne jobben starter onsdager slik at alt er reint og tørt til pakking torsdagskveld. Så er det jo på'an igjen med klesvask etter helga på mandag...

Man kan alltids prøve å ha ekstra klær og utstyr på hytta, men opplevde at mye av klær og sko ble vokst fra uten at jeg hadde helt kontroll, noe ble med hjem og vi gleder få det med tilbake, og det ble uansett mye styr og utstyr som manglet. Fant ut at det faktisk var enklere å pakke med alt, da hadde jeg mer kontroll.

Nå er barna blitt så store at de nekter å dra på hytta hver helg. (Jippi!!) Da de var mindre var det mye de gikk glipp av, bursdager, lekeland, besøk og slikt som foregikk i helger for "vanlige" folk....vi var jo på hytta!

Jeg satte etterhvert ned foten, og nektet å (mis)bruke hver helg på hytta. Fredager er jo egentlig deilige dager der man kommer hjem fra jobb, Taco og TV. 

Mitt beste råd til deg: Selg hytta, dra til Syden 2-3 ganger i året istedet!

Anonymkode: d93e8...66f

Skrevet

Handle før dere reiser ihvertfall, så unga slipper å være med på butikken. Hvis ungene er våkne har vi hatt litt leker, sånn som bilbingo osv. Hørt på lydbøker og musikk. Mine nå skolebarn sovner fortsatt i bilen, så gjør dine det tenker jeg at det er greit å forskyve leggetiden litt. Det kan bli styrete å holde på leggetiden hvis ungene allerede har sovet, og å bruke fredagskvelden på å tvinge unger som ikke er trøtte i seng, det orker jeg ikke.

Reis så tidlig dere får til, husk å enten la ungene spise før dere reiser, eller ha med niste. Å husk å gå på do før dere reiser 😉 

Har dere både stekeovn og platetopp kan du jo lage mat som vanlig på hytta. Vi kommer som regel opp ganske seint på fredager, blir fort klokka 18. Så da er det greit med noe som går kjapt. Pizza, taco, pølser/hamburger og pommes frites osv. Ellers så prøver vi å lage mat som ikke krever alt for mye oppvask da, for vi har ikke innlagt vann (vannpost på tomta, men må jo vaske opp alt for hånd). 

Vi har med oss spill, det går i kortspill, yatzy og ulike brettspill. Nok uteklær. Ski/akebrett på vinteren. Lesestoff. Filmer. Ungene har nettbrett hvor vi laster ned litt de kan se på. Leker til unga. 

Jeg tenker at det er viktig at dere ikke på død og liv må på hytta. Da blir det stress og lite koselig. Er ungene invitert i bursdag eller noe anna gøy de vil på, prioriter det. Det er viktigere enn å være på hytta hver helg.  Vil dere ha en lat helg hjemme, ha det. Å reise på hytta skal være kos og noe du har lyst til, og ikke noe du må. 

Anonymkode: 407d7...95a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har hatt hytte i alle år, og det ER stress og styr! Jada, det er fint med hytte, spesielt påske og sommer, høst- og vinterferie, MEN å "måtte" dra på hytta hver bidige helg er ikke kos! Mannen min er nemlig en slik som "ikke trives" i byen, og helst ville bodd på hytta. Det er derfor et evig mas om å dra, nærmest straks vi kommer hjem etter ei helg på hytta, starter maset om "neste helg". Det føles nærmest som om vi aldri har helg, vi stresser avgårde etter jobb fredag, og kommer hjem til leggetid søndag. Så er det jaggu ny uke, gitt!

Å dra på hytta krever organisering, pakking, handling.... klær, mat, utstyr osv. Og hvem er det som pakker og organiserer? Joda, det er jeg! Det er jeg som sørger for at barna har nok reine klær til alle tenkelige situasjoner, alt fra inneklær, vinterdress, regnklær, lader til nettbrett, koseteppe, osv osv osv. Denne jobben starter onsdager slik at alt er reint og tørt til pakking torsdagskveld. Så er det jo på'an igjen med klesvask etter helga på mandag...

Man kan alltids prøve å ha ekstra klær og utstyr på hytta, men opplevde at mye av klær og sko ble vokst fra uten at jeg hadde helt kontroll, noe ble med hjem og vi gleder få det med tilbake, og det ble uansett mye styr og utstyr som manglet. Fant ut at det faktisk var enklere å pakke med alt, da hadde jeg mer kontroll.

Nå er barna blitt så store at de nekter å dra på hytta hver helg. (Jippi!!) Da de var mindre var det mye de gikk glipp av, bursdager, lekeland, besøk og slikt som foregikk i helger for "vanlige" folk....vi var jo på hytta!

Jeg satte etterhvert ned foten, og nektet å (mis)bruke hver helg på hytta. Fredager er jo egentlig deilige dager der man kommer hjem fra jobb, Taco og TV. 

Mitt beste råd til deg: Selg hytta, dra til Syden 2-3 ganger i året istedet!

Dere skulle heller flyttet på landet. Da hadde mannen din fått hyttefølelse hele tiden og du sluppet stresset 🙈

Anonymkode: 245dd...88b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dere skulle heller flyttet på landet. Da hadde mannen din fått hyttefølelse hele tiden og du sluppet stresset 🙈

Ja, det er jo drømmen til mannen, men mangel på aktuelle arbeidsplasser gjør det umulig. Jeg er ikke interessert i jobbe på Joker'n når jeg har en helt annen utdanning. I tillegg er livet på landet noe mer utfordrende med tanke på de mulighetene som byen gir. Og etter mange år i byen, er jeg nok blitt så vant til at det er "lettvint" med tanke på kafé, kino, kjøpesenter etc, at det å flytte på landet kommer til å føles håpløst for meg. Barna skal snart på videregående, og da måtte de bodd på hybel i byen. Jeg er nok ikke like glad i landsbygda som mannen min er!

Skrevet

Vi ukeshandler alltid en gang i uka, så handler sjelden på vei til hytta. Det hender vi stopper innom en butikk som ligger på halvveien for å handle noen småting som f.eks smågodt eller hvis vi skal ha noe spesielt av mat der oppe. 

Vi kjører så snart vi er hjemme fra jobb og barnehage, rundt kl 16-16.30. Da har jeg ordnet det slik at ungene (og vi) spiser skivemat før vi kjører, samt vært på toalettet.

I bilen ser ungene på iPad... Evt hører vi på musikk eller lydbok sammen. Ungene sovner sjelden i bilen. Vi er fremme på hytta rundt 18-18.30, da er det litt kaos en times tid mens vi fyrer i peisen, bærer inn ting fra bilen, lager middag osv. Ofte blir det enkel mat som frossenpizza, havregrøt etc fredag kveld. Ungene legger seg da gjerne en halv til en times tid etter vanlig leggetid, men det pleier å gå fint. 

På hytta pleier vi å være så mye ute som mulig, ellers har vi flere brettspill der, leker, har en stor boks med lego osv. Vi har også alt av «inne-klær» på hytta, ungene arver hverandre, og jeg tar en gjennomgang 1-2 ganger i året, og tar evt med opp klær til eldste dersom de er for små. Alt av uteklær har vi med oss, da det er for dyrt å ha dobbelt opp av. 

Når det ikke er altfor kaldt, pleier vi ofte å steke karbonader (som hamburger) eller grillpølser på primus ute på tur. 

Vi prøver å ikke reise opp for ofte, det kan føles litt stress for «bare» en helg. Langhelg eller vinterferie/påske etc er ofte bedre fordi det ikke blir for mye kjøring på få dager. Det gjelder å finne en balanse ift hvor ofte man reiser opp. I skisesongen er vi som oftest på hytta så mye vi kan. 

Anonymkode: b8f70...70c

Skrevet

Jeg tar alltid med til neste gang når vi drar, sørger for at det kun er litt ekstra av mat, for eksempel, som trengs. Sørg for at det er lagt inn i ovnen så man bare fyrer i, at klær og tannbørster er der permanent. 

Anonymkode: 7dd03...5b4

Skrevet

Vi har fire timer til hytta, og er der ca to helger i måneden. På hytta har vi ski og akebrett, alt vintertøy, ulltøy, joggedress, undertøy og toalettsaker. Vi har vaskemaskin der. Trenger bare ha med en liten bag. 

Vi kjører vanligvis litt tidlig, rundt kl 14. Stopper for å handle halvveis. På hytta lager vi enkel mat fredag, ofte taco. På søndag spiser vi noen ganger takeaway, og noen ganger før vi drar hjem. 

Ingen av våre sovner på veien, og de legger seg til vanlig tid. 

Skrevet

Jeg har aldri vurdert å kjøpe hytte, nettopp av samme grunn som mange av dere beskriver. At man MÅ dra på hytta så fort det er helg, ellers får man dårlig samvittighet. Nå er ikke noen av oss i familien noen skimennesker, så hytte på fjellet hadde ikke vært aktuelt. Men hytte med sjøen hadde nok passet oss bedre. Vi kjenner noen som har det, og det ser idyllisk ut om sommeren. Men det skal liksom være tid til det også, og så koster det mye å opprettholde en hytte bare i faste utgifter gjennom et år.....

Anonymkode: 2602f...5e1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri vurdert å kjøpe hytte, nettopp av samme grunn som mange av dere beskriver. At man MÅ dra på hytta så fort det er helg, ellers får man dårlig samvittighet. Nå er ikke noen av oss i familien noen skimennesker, så hytte på fjellet hadde ikke vært aktuelt. Men hytte med sjøen hadde nok passet oss bedre. Vi kjenner noen som har det, og det ser idyllisk ut om sommeren. Men det skal liksom være tid til det også, og så koster det mye å opprettholde en hytte bare i faste utgifter gjennom et år.....

Det var sikkert veldig relevant for hi....

Anonymkode: b76d2...5ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Kanskje? Det er jo et kav å ha hytte dersom du MÅ avsted hver bidige helg. 

Skrevet

Vi lot alltid min sove i bilen når vi skulle på hytta i helgene, barnet var likevel trøtt på kvelden og la seg til vanlig tid

Anonymkode: 5f7eb...e7b

Skrevet

Vi bruker 2,5 timer. Avspaserer alltid et par timer fra jobb så vi kan reise tidligere. Pakker alt vi skal ha med i bilen dagen før og reiser direkte etter barn er hentet. Stopper på den lokale butikken (synes det er greit å handle lokalt der hytta er) 5 min før hytta, så når vi kommer er det bare å pakke ut, spise enkel middag (joikakaker med potetmos og tyttebær er fast fredagene) fyre i peisen, kose oss litt med kakao eller noe og så legger vi oss når hytta er blitt varm nok. Holder på leggerutine for helger nå som barna er større, men hadde ikke «helgtid» da de gikk i barnehagen.

Middagene pleier å være alt mulig rart, men ofte veldig enkelt så vi kan slappe av. Alle må hjelpe til med å dekke bord og rydde av bord så vi alle bidrar, akkurat som hjemme. Suppeposer med litt tilsetninger, pølser og potetmos, grillpølser på bålpanne, varme rundstykker til frokost er et must, eggesalat, taco, turmatposer og alt annet som krever minst mulig jobb

Anonymkode: 8ad67...8e4

Skrevet

Holder absolutt ikke på rutiner, på hytta koser vi oss, spiller spill, går turer osv

Anonymkode: 82640...33b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva er det med sånne som deg? Det er en naturlig ting å skyte inn i en slik diskusjon. Hva synes du om disse innleggene da, det har faktisk ingenting med hytteliv å gjøre.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, det er jo drømmen til mannen, men mangel på aktuelle arbeidsplasser gjør det umulig. Jeg er ikke interessert i jobbe på Joker'n når jeg har en helt annen utdanning. I tillegg er livet på landet noe mer utfordrende med tanke på de mulighetene som byen gir. Og etter mange år i byen, er jeg nok blitt så vant til at det er "lettvint" med tanke på kafé, kino, kjøpesenter etc, at det å flytte på landet kommer til å føles håpløst for meg. Barna skal snart på videregående, og da måtte de bodd på hybel i byen. Jeg er nok ikke like glad i landsbygda som mannen min er!

Anonymkode: 1886c...cd6

Skrevet
Leverpostei skrev (5 timer siden):

Vi har fire timer til hytta, og er der ca to helger i måneden. På hytta har vi ski og akebrett, alt vintertøy, ulltøy, joggedress, undertøy og toalettsaker. Vi har vaskemaskin der. Trenger bare ha med en liten bag. 

Vi kjører vanligvis litt tidlig, rundt kl 14. Stopper for å handle halvveis. På hytta lager vi enkel mat fredag, ofte taco. På søndag spiser vi noen ganger takeaway, og noen ganger før vi drar hjem. 

Ingen av våre sovner på veien, og de legger seg til vanlig tid. 

Vi har nok også en mer lignende hytte som dere. Slipper å fyre den varm, og har vaskemaskin. Men vi får ikke helt til logistikken likevel. Har dere dobbelt sett av f eks ullundertøy på hytta og vasker hver lørdag? 

Anonymkode: 96934...2af

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Vi har nok også en mer lignende hytte som dere. Slipper å fyre den varm, og har vaskemaskin. Men vi får ikke helt til logistikken likevel. Har dere dobbelt sett av f eks ullundertøy på hytta og vasker hver lørdag? 

Ja, vi har rikelig med tøy både der og hjemme, og vasker etter behov. Ull er det jo ofte nok å lufte litt, så det må ikke nødvendigvis vaskes etter hver bruk.

Vi deler også hytte med mannens søsken, så det er tilsammmen 8 små barn som har klær og utstyr liggende. Hvis vi mangler noe låner vi litt, og ting går i arv. Det er nok stor forskjell på hytte og hytte også, ja, vår «hytte» er jo egentlig et stort, moderne hus. Varmer hytta via app på vei opp, liksom. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg som svarte litt over her igjen. Vi har også ny hytte med vaskemaskin osv. På hytta har vi nå alt vi trenger av klær for ca en ukes bruk både sommer og vinter til alle. Kanskje litt ukurante størrelser/utseende i shorts eller dongeribukse som sjelden brukes. Men ullundertøy har vi sikkert 4 sett av til hver av ungene, de har 3-4 jogge-/turbukser, diverse sokker og underbukser, noen t-skjorter og gensere. Har også flere par varme votter, luer, fleece-sett, tykk ullgenser, caps, solbriller etc etc. Det er altså kun jakker, regntøy, vinterdress, støvletter vi trenger å ta med opp for hver gang. Har selvfølgelig også alt av toalettsaker og medisiner liggende der oppe i nok mengde. 

Ja, det er litt dyrt å ha så mye klær der, men om noe ikke passer helt, eller om lillebror har rosa stilongs etter storesøster så får det være. Vi har også vært så heldige å arve en god del ullundertøy til barna fra hyttenaboer. Det tok litt tid å bygge opp kleslageret, har når hatt hytte i 4 år, og det første 1-2 år hadde vi mindre mengder klær der oppe og dro mer frem og tilbake. Mitt tips er at ungene neste jul ønsker seg f.eks et ekstra fleece-sett, en tykk ullgenser, votter eller ullundertøy. Våre barn får i alle fall nok leker til jul, så de har bare «hatt godt av» å få litt ekstra sånne gaver til jul. 

Anonymkode: b8f70...70c

Skrevet

Da ungene var små spiste vi middag hjemme og pakket først. Kom oss avgårde i 18-tiden. Ungene sovna i bilen, og vi kunne bare bære dem rett i seng. Så fikk vi en rolig og koselig fredagskveld 😊

Anonymkode: bc916...749

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da ungene var små spiste vi middag hjemme og pakket først. Kom oss avgårde i 18-tiden. Ungene sovna i bilen, og vi kunne bare bære dem rett i seng. Så fikk vi en rolig og koselig fredagskveld 😊

Handlet forresten underveis. En av oss ble sittende i bilen sammen med ungene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Noen år siden du var på bygda sist? Det finnes flere jobber enn matbutikk. Jeg har bachelor i økonomi og har en mellomlederstilling i bank. Mannen min jobber i oljebransjen (på land i Stavanger) så han pendler. 

Og vi har både kino, restauranter, badeanlegg og butikker. 

Fikk bare litt behov for å få deg ut av tankerekka om bondeknølene på bygda 😅

Anonymkode: 091c9...554

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Noen år siden du var på bygda sist? Det finnes flere jobber enn matbutikk. Jeg har bachelor i økonomi og har en mellomlederstilling i bank. Mannen min jobber i oljebransjen (på land i Stavanger) så han pendler. 

Og vi har både kino, restauranter, badeanlegg og butikker. 

Fikk bare litt behov for å få deg ut av tankerekka om bondeknølene på bygda 😅

Anonymkode: 091c9...554

Vel, i bygda mi er det en matbutikk, et fiskebruk, en skole og en barnehage..... kino og restauranter??? Hahahaha 🤣🤣🤣 Bygda mi er ikke nødvendigvis det samme som bygda di! Jeg snakker om ei lita bygd i Troms, der de vinterstid ofte er isolerte og uten strøm. Jeg er født og oppvokst der, da var det litt større forhold, men fortsatt 3 timer til nærmeste sykehus, f eks! Så om du fortsatt har behov for å få meg ut av tankerekka om bondeknølene på bygda, må du først gjøre deg kjent med at det finnes bygder uten kino og restauranter også!

Skrevet

Vi har en ungdom og et barnehagebarn. Har som regel med oss vintersko og en ekstra dress til minste hjemmenifra (har dobbelt opp hjemme tilfelle noe blir vått i barnehagen). Vi henter etter arbeidstid fredag, bytter bleie og pakker ferdig før vi drar. Minste sovner av og til i bilen, men mesteparten av tiden blir det å se film i bilen på iPaden, YouTube eller ulike spill. Er på hytta så og si (nesten) hver eneste helg. Noen ganger har vi med oss alt det vi trenger av mat til hytta i en kjølebag (ca 2 timers kjøretid) slik at vi slipper å stoppe i en matbutikk, mens andre ganger handler vi underveis eller der oppe. Har kjøleskap med fryser så mye blir igjen der fra gang til gang. Fullt utstyrt kjøkken, mye tørrvarer og oppvaskmaskin er godt å ja. Har ofte med en bag med tøy eller annet til hytta og tar med oss skittentøyet tilbake igjen. Har vaskemaskin med tørketrommel og den bruker vi på håndklær, sengetøy eller ved behov. Var meget praktisk da minste fikk omgangssyke på hytta😅

Har robotstøvsuger til å rengjøre mens vi er borte for å spare litt tid. Rydder alltid hytta før vi drar på søndagskvelden, wifi på varmeovnene slik at vi kommer til varm hytte og har brøyting slik at det blir minst mulig «pes». Har vokst opp med hytte med solcellepanel, ikke innlagt vann, utedo og gå på ski eller vasse gjennom snø for å komme til hytta. Den ble da mye mindre brukt og det er derfor en glede å komme til et sted hvor alt er tilrettelagt. Drar hjem igjen etter middag og kveldsstellet halv 8 på søndagskvelden. Minste sovner i bilen og bæres rett til sengs. Vi har et stort hus hjemme med alt vi trenger, men det er noe helt spesielt å komme opp på hytta. Det er snø og store uteområder. Perfekt i forhold til tur (på beina, aking, ski, sykling mm.) og vi har sentrum ikke så langt unna. Jeg var veldig i tvil da vi vurderte hytte, men har ikke angret på valget siden.

Anonymkode: 303de...145

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...