Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Mannen sa at han hadde knipset hånden til babyen (9mnd) i dag, fordi han leker med ledninger/stikkontakter. Han hadde gjort det forsiktig, så det var på ingen måte vondt eller ubehagelig for babyen, men han ville demonstrere at dette ikke var greit. Jeg betviler ikke at det var helt udramatisk og ikke forbundet med ubehag, men reagerte likevel endel. Jeg ser ikke poenget med knips, da det på ingen måte har noen relevans med handlingen, i motsetning til å måtte bryte opp hendene hans for å få han til å slippe (mannen mente det var sammenlignbart). Jeg tenker også at det er en terskel som er overskredet når man velger å bli fysisk, og at det lett kan bli mer aktuelt å knipse bare litt og litt hardere når man først aksepterer knipsing i utgangspunktet. Jeg ga ganske klar beskjed om at jeg kom til å melde han om han gikk for langt/ gjorde han vondt. Mannen følte seg angrepet, og diskusjonen for akseptabel adferd ble låst og ikke mulig å gjennomføre på noe saklig nivå. Som sagt så tror jeg ikke hverken at han vil babyen noe vondt, og heller ikke at han var hardhendt, men jeg ble litt satt ut av både at han hadde gjort det, at han anså det som helt greit, og ikke klarte eller ville se poenget mitt med at det ikke er noe logikk i å «straffe» uønskede handlinger med knips. Overdrev jeg? Anonymkode: 3a9d1...57f
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 All fysisk avstraffelse er forbudt. Det gjelder også knipsing. Er vel 10-15 år siden loven ble endret. Tror du har rett i at den fysiske smerten ikke er ille, men man bruker frykt for å stoppe uønsket oppførsel. Noe som ikke er bra. Barn skal ikke slutte å gjøre ting av frykt. Bruk nei, flytt på ting. Få oppmerksomheten over på andre ting. Barn skal hjelpes til å bli trygge. Anonymkode: cf6b6...0bb
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Hadde blitt så forbannet. Vold er det, mot en baby! Hva gjør han når barnet blir eldre? Anonymkode: a5e2c...d98
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Så da kan vel du knipse på mannens hender når han gjør noe du ikke vil, sånn for å demonstrere at noe ikke er greit? Gir like mye mening som å knipse på hånda til en baby... Ville han gjort det samme med sjefen sin? Kollegaer? Ikke sosialt akseptert sier du? Nei, da er det ikke greit mot en baby heller!!! Anonymkode: b9929...1df
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #5 Skrevet 8. januar 2021 Det der er IKKE greit! Du får fortelle han at det skal han aldri gjøre igjen. Hadde mannen min gjort det.. Det hadde han ikke gjort flere ganger for å si det sånn. Anonymkode: 4dd51...cee
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Mannen sa at han hadde knipset hånden til babyen (9mnd) i dag, fordi han leker med ledninger/stikkontakter. Han hadde gjort det forsiktig, så det var på ingen måte vondt eller ubehagelig for babyen, men han ville demonstrere at dette ikke var greit. Jeg betviler ikke at det var helt udramatisk og ikke forbundet med ubehag, men reagerte likevel endel. Jeg ser ikke poenget med knips, da det på ingen måte har noen relevans med handlingen, i motsetning til å måtte bryte opp hendene hans for å få han til å slippe (mannen mente det var sammenlignbart). Jeg tenker også at det er en terskel som er overskredet når man velger å bli fysisk, og at det lett kan bli mer aktuelt å knipse bare litt og litt hardere når man først aksepterer knipsing i utgangspunktet. Jeg ga ganske klar beskjed om at jeg kom til å melde han om han gikk for langt/ gjorde han vondt. Mannen følte seg angrepet, og diskusjonen for akseptabel adferd ble låst og ikke mulig å gjennomføre på noe saklig nivå. Som sagt så tror jeg ikke hverken at han vil babyen noe vondt, og heller ikke at han var hardhendt, men jeg ble litt satt ut av både at han hadde gjort det, at han anså det som helt greit, og ikke klarte eller ville se poenget mitt med at det ikke er noe logikk i å «straffe» uønskede handlinger med knips. Overdrev jeg? Anonymkode: 3a9d1...57f Du får holde øynene oppe fremover.. Slik oppførsel fra en voksen mann er ikke sunt for barna dine. Anonymkode: 4dd51...cee
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 IKKE greit. Det er som nevnt over av en annen, ulovlig. Vi har hatt samme diskusjon her hjemme. Ikke snakk om at noe så nedgraderende skal gjøres mot barn. Anonymkode: d5901...39f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Er ikke det å knipse barn på hånden ulovlig? Anonymkode: 0af62...e5b
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Han er bra dum om han tror at barnet forstår sammenheng og konsekvens i en alder av 9 mnd. Pass på den mannen! Hvis han er så dårlig på å forstå barn, så skal han ha noe veiledning Anonymkode: 709d8...3e1
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Hvis det hverken var vondt eller ubehagelig, hva var vitsen da? Da ble det vel en klapp på hånden? Selvsagt var det vondt for den lille, ellers hadde det jo ikke vært noen hensikt i å knipse heller enn å ta hånden bort og si bestemt nei! Og nei, det er selvsagt ikke greit og forbudt ved lov, faktisk. Anonymkode: 9c432...5bb
tante grusom master of law Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 Dersom man må til med knipsing og lignende, så vitner det om at man er svært lite intelligent, og ikke har evner til å ta i bruk andre ikke-voldlige virkemidler. Folk som bruker knipsing og annen vold mot barna ser jeg på som de laveste i samfunnet.
sug lut Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 Er mannen din idiot? Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg tatt barnet og flytta. Det der er så langt unna noe man skal leve med.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvis det hverken var vondt eller ubehagelig, hva var vitsen da? Da ble det vel en klapp på hånden? Selvsagt var det vondt for den lille, ellers hadde det jo ikke vært noen hensikt i å knipse heller enn å ta hånden bort og si bestemt nei! Og nei, det er selvsagt ikke greit og forbudt ved lov, faktisk. Anonymkode: 9c432...5bb Det prøvde jeg også å argumentere med. Hva er vitsen? Det er jo ingen sammenheng, og heller ingen grunner til å prøve å lage en sammenheng. Om poenget er å gi ubehag, så er det ihvertfall sjanse for at barnet unngår å gjøre det ene for å slippe det andre, men det skjønner han faktisk at ikke er greit. Jeg mener at det er fort å ta i bare litt hardere og litt hardere, og til slutt så gir det ubehag uten at man nødvendigvis tenkte det slik i utgangspunktet. Han ble bare provosert når jeg sammenlignet et så lite knips med å klappe i hendene, for det var jo ikke det. Og han argumenterer videre med at det også kan være ubehagelig om vi må bryte opp fingrene hans, men det må jo gjøres for å kunne fjerne han, og har en direkte sammenheng med det han gjør. Jeg tror kanskje at han gikk så i forsvar fordi jeg hadde rett, og at han følte seg litt dum som ikke hadde tenkt slik. Anonymkode: 3a9d1...57f
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 Jeg hadde heller ikke tolerert det. Hadde nok blitt så barnslig at jeg hadde jaktet på muligheter til å kunne knipse mannen for noe. Bare for å demonstrere. Barnet har nok ikke tatt skade og du har sagt meningen din. Tipper mannen har tatt poenget. Totalt uakseptabelt. Ferdig snakka. Anonymkode: 79d88...566
Fru vims Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 Skal han da lære barnet at man skal knipse andre når de gjør noe det ikke vil. Man skal være gode rollemodeller for barna. Og vold er heller ikke lov eller greit. Kan jo begynne å knipse mannen din på hendene og se om han synes det er greit.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 Jeg er enig med deg, hi. Anonymkode: f4f3a...6f7
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 Du overdrev ikke, og det er selvsagt totalt uakseptabelt å knipse en baby eller et barn på hånden. Er det første barnet deres? Jeg kan se for meg at mannen selv er vokst opp med knips, og at han derfor griper til et mønster han kjenner. Jeg husker selv at jeg fikk ris på baken en gang, særdeles halvhjertet, og det skjedde ikke igjen. Kanskje dere bør gå på et foreldrekurs sammen? Anbefaler varmt COS! Anonymkode: ea23f...9b9
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 Herlighet du overdriver, skulle tro har har revet hode av ungen. Du kommer til å ødelegge samlivet om du ikke blir mindre rigid i din oppførsel mot mannen. Anonymkode: 05b45...ced
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Herlighet du overdriver, skulle tro har har revet hode av ungen. Du kommer til å ødelegge samlivet om du ikke blir mindre rigid i din oppførsel mot mannen. Anonymkode: 05b45...ced Ja hun skal vel bare godta at far gir barna ris på rumpen når de gjør noe galt også da?? 😡 Å knipse barn er ulovlig i norge så enkelt er det!! Da skal selvsagt ikke mor godta at han bruker vold mot barnet deres!! Anonymkode: 13267...6b1
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #21 Skrevet 8. januar 2021 Hvordan i alle dager klarte babyen å finne ledninger og stikkontakter å leke med? Synes dette er like graverende som volden. Man kan dø av strøm også. Anonymkode: 57d26...b79
Fru vims Skrevet 8. januar 2021 #22 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvordan i alle dager klarte babyen å finne ledninger og stikkontakter å leke med? Synes dette er like graverende som volden. Man kan dø av strøm også. Anonymkode: 57d26...b79 Aktive babyer kan være over alt. Mine barn var også det på den alderen. Men da passer man på og fjerner barnet med en gang. Så små barn må passes på hele tiden. Ihvertfall de som ikke bare ligger der pent og rolig.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #25 Skrevet 8. januar 2021 Det er ikke greit å knipse. Håper dere har barnesikring på stikkontakter. For det er minst like ille hvis dere har stikkontakter og ledninger i en slik tilstand at et lite barn kan leke med dem. Og det er dere to om i så fall. Anonymkode: 61e51...456
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå