Gå til innhold

Holder dere inne magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker spesielt på dere som ikke er slank. Holder dere magen inne? 

Jeg fikk ofte høre som barn ; "Trekk inn magen." Så det gjør jeg automatisk i dag. Holder alltid magen inne. Visst jeg blåser den ut (er så vandt til å holde den inne, så må "konsentrere" meg om å slippe den ut), så er den stor som en hoppbakke. Mens nå er jeg litt stor, men ikke sånn at folk automatisk tenker at jeg er feit. (har av og til fått sjokkerte "men du er da ikke tjukk" - utbrudd, når vi har komt inn på det sporet.)

Er veldig sjelden jeg ser damer med "ølmage", så da lurer jeg på om det er fordi damer trekker inn magen i større grad enn menn? 

Anonymkode: ce205...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trekker aldri inn magen... Er 46 år og har med årene blitt lettere overvektig (veier 69 kg og er 168 høy).

Anonymkode: 8c9ae...44b

Skrevet

Forresten, håper ikke du sier det samme til din datter (hvis du har en). Det er faktisk ganske trist beskjed å få i oppveksten og gir åpenbart konsekvenser for voksenlivet. Du kan jo aldri føle deg ordentlig avslappet? 

Skrevet

Ikke veldig, men har den "aktivert". Mange år med dans som ligger bak det, vil jeg tro.

Anonymkode: 0a22c...d3d

Skrevet

Nei, jeg slapper av i magen.

Grunnen til at damer ikke har ølmage er vel at vi hormonelt og genetisk lagrer fettet litt annerledes enn menn?

Kjenner likevel en del damer med eplefasong da, tynne ben og rund mage, men ikke direkte ølmage for det.

Anonymkode: 91c40...a2a

Skrevet

Jeg bruker jo musklene i mageregionen for å rette meg opp og få en bra holdning, men jeg går ikke rundt og prøver å holde inn magen.

Anonymkode: 0dc6a...b01

Skrevet

Ja, har bestandig gjort det. Alltid vært overvektig (bortimot 150 kilo på det tyngste) og nå som jeg veier 75 har jeg det bare iboende. Holder den _alltid_ inne! Klarer ikke slappe av...

Anonymkode: 940a7...8c6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg trekker aldri inn magen... Er 46 år og har med årene blitt lettere overvektig (veier 69 kg og er 168 høy).

Det der er ikke å være lettere overvektig. Takk skal du ha. 

Anonymkode: 03fe4...75c

Skrevet

Det er en uting at så mange kvinner går og trekker inn magen. Det fører til en hel rekke andre helseproblemer. De får langt mer muskelspenninger i kroppen, de hemmer egen pust og sirkulasjon med alle de problemene det fører med seg av ryggproblemer, nakkeproblemer, hodepine +++.

Slipp magen fri :)

(danseren over her snakker om å ha den "aktivert", det blir annerledes enn de som holder magen inn for å få den til å virke mindre, for de som aktiverer nedre magemuskler og kan differensiere de ulike magemusklene vil likevel kunne puste normalt)

Anonymkode: 221f8...2fb

Skrevet

Aldri og kommer aldri til å gjøre det. Mine foreldre har aldri sagt det og ville nok aldri sagt det. Om jeg ikke hadde vært fornøyd med meg selv, så hadde jeg måtte gjøre noe med det. Jeg vil heller ha litt for mye på kroppen min enn litt for lite, perfekt blir jeg aldri. Så å holde inn magen er totalt uaktuelt. 

Anonymkode: 21668...9f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det der er ikke å være lettere overvektig. Takk skal du ha. 

Anonymkode: 03fe4...75c

Enig! 

Anonymkode: 47f20...b05

Skrevet

Jeg holder ikke inn magen, men spenner meg mye i hele kroppen. Synes det er vanskelig å kontrollere. Er på utredning for skade i underlivet etter fødsel, og bekkenbunnsfysioterapauten har gitt meg streng beskjed om å slappe av i underlivet til vanlig, men jeg er anspent fra topp til tå (inkl magemusklene).

Anonymkode: 49042...564

Skrevet

Ja.

Synes tytemager er ekkelt. 

Anonymkode: 5aff4...03f

Skrevet

Veldig leit å høre at magen er så skambelagt for oss kvinner. 

Noe av grunnen til at vi ikke så lett har ølmage er at at menn har magen sin over livet, det betyr at de som har tydelig mage ofte har magen hengende utenfor buksa.

Vi kvinner har livet midt på magen og den er derfor lettere å gjemme litt bort.

Skrevet

Jeg trekker aldri inn magen bevisst, har tynn liten mage. Men jeg spenner magen på en måte når jeg er stresset og anspent. 

Anonymkode: 287ff...c3e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.1.2021 den 12.10):

Det er en uting at så mange kvinner går og trekker inn magen. Det fører til en hel rekke andre helseproblemer. De får langt mer muskelspenninger i kroppen, de hemmer egen pust og sirkulasjon med alle de problemene det fører med seg av ryggproblemer, nakkeproblemer, hodepine +++.

Slipp magen fri :)

(danseren over her snakker om å ha den "aktivert", det blir annerledes enn de som holder magen inn for å få den til å virke mindre, for de som aktiverer nedre magemuskler og kan differensiere de ulike magemusklene vil likevel kunne puste normalt)

Jeg vet hva du snakker om! Jeg bruker store summer på behandlinger nå, fordi jeg er fryktelig anspent og jeg får vondt av det! Mellomgulvet er så anspent at jeg ikke puster slik jeg skal, og jeg øver hver dag på å slappe av og puste ordentlig. Holder inn magen konstant. Og tunga skal ligge i munnen, ikke presses opp i ganen. Tror mange går rundt og er anspente uten å vite det. 

Anonymkode: 6acf3...0f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.1.2021 den 9.04):

Ja, du er sikkert smellfeit.... 🙄

Hilsen ei som er like gammel, og like høy som deg, men som veier 90 kg. 

Og, ja, jeg holder ofte inn magen.

Anonymkode: 7f604...7e5

Skrevet

Jeg holder nok magen inne, for det er der jeg har fettet mitt. Men som regel går jeg med high waist, eller hold in-truse. Det løser problemer med dum selvtillit på akkurat magen. 

Anonymkode: cc868...847

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja, du er sikkert smellfeit.... 🙄

Hilsen ei som er like gammel, og like høy som deg, men som veier 90 kg. 

Og, ja, jeg holder ofte inn magen.

Hvorfor svarer du så surt? 

Anonymkode: 0afa4...af5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vet hva du snakker om! Jeg bruker store summer på behandlinger nå, fordi jeg er fryktelig anspent og jeg får vondt av det! Mellomgulvet er så anspent at jeg ikke puster slik jeg skal, og jeg øver hver dag på å slappe av og puste ordentlig. Holder inn magen konstant. Og tunga skal ligge i munnen, ikke presses opp i ganen. Tror mange går rundt og er anspente uten å vite det. 

Hvordan har du fått vite at du er så anspent, og hvem går du til behadling for det? Jeg er litt sånn som deg tror jeg, ganske anspent i kroppen.

Anonymkode: d0b45...643

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.1.2021 den 21.59):

Hvorfor svarer du så surt? 

Fordi jeg er drittlei av folk som påstår at de er overvektige når de absolutt IKKE er det! 

(Mistenker dog at de sier sånt fordi de vil høre hvor slanke og fine de er.)

Skrevet

Nei, det driv eg ikkje med. Har ganske stor mage faktisk, men kler den vekk istaden. Viss eg går å held inn magen ser jo heile holdninga mi merkeleg ut og eg får vondt i skulderblada og det som er. Men eg går med rett rygg og heva hovud, det hjelpe faktisk mest av alt både på vondter og stor mage. Også brukar eg høghæl sko når eg kan (men får vondt i ryggen av dei og om eg skal gå mykje, så det er på fest,kurs eller eller kontordagar) det tar bort mange cm frå livet. 

Anonymkode: 9c56c...2e4

Skrevet
Nyttårs barn skrev (På 7.1.2021 den 18.09):

Veldig leit å høre at magen er så skambelagt for oss kvinner. 

Noe av grunnen til at vi ikke så lett har ølmage er at at menn har magen sin over livet, det betyr at de som har tydelig mage ofte har magen hengende utenfor buksa.

Vi kvinner har livet midt på magen og den er derfor lettere å gjemme litt bort.

Stor mage er kanskje for kvinner som store bryst for menn? Liksom heilt feil? Eg har sånn mannemage til tider. Og tenkje faktisk ofte at eg heller ville hatt skikkeleg breie hofter og rumpe (no er jo det inn trur eg?) men før skulle alt vere smalt. Men eg ynskte meg timeglassfasong framfor tønne, sjølvom eg faktisk har ganske smale hofter og snerten rumpe (før gravitasjonen kom å tok den). 

Idiotisk av meg. Vi bør vere glad i dei kroppane vi har. 

Anonymkode: 9c56c...2e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.1.2021 den 21.26):

Du har helt rett, mange går rundt og holder på veldig mange helt unødvendige spenninger, og dette kan tappe dem veldig for krefter. Noen gjør det pga. smerter, andre gjør det fordi de har psykiske utfordringer de takler ved å "låse" dem i muskelspenninger, og noen har fått det av uvaner.

Så bra du nå får hjelp for det :)

Anonym bruker skrev (På 8.1.2021 den 22.33):

Hvordan har du fått vite at du er så anspent, og hvem går du til behadling for det? Jeg er litt sånn som deg tror jeg, ganske anspent i kroppen.

Anonymkode: d0b45...643

Fysioterapeuter som har spesialisering innen psykomotorisk fysioterapi er gode på dette. Sjekk hva som finnes av tilbud der du bor. Dessverre så er det ofte ventelister hos disse, men få satt deg opp på en venteliste uansett.

Finnes ingen psykomotorikere der du bor, sjekk ut om noen av fysioterapeutene der driver med f.eks. yoga, pilates eller lignende, for da kan de likevel være gode også på avspenningsøvelser. Du kan også sjekke om noen av fysioterapeutene er mensendieck-fysioterapeut, de har også mange veldig gode øvelser for det å bryte spenninger og for avspenning og bevisstgjøring.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Fordi jeg er drittlei av folk som påstår at de er overvektige når de absolutt IKKE er det! 

(Mistenker dog at de sier sånt fordi de vil høre hvor slanke og fine de er.)

Hun er faktisk på grensen til overvektig.

Og hvis du er drittlei, kan du vel finne på noe annet å gjøre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...