Gå til innhold

Fortvilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare lufte hodet litt etter en krangel med mannen i kveld.

kort fortalt:

vi bor på gård, men svigerfar nekter å gi fra seg gården. (Det har ikke vært drift på gården på nesten 20 år, før mannen min startet for noen år siden) Vi bor i ett 100 år gammelt hus som har muggel, sopp og krypdyr ++ det er kaldt og lite (vi har to barn) svigerfar nekter oss å bygge hus, for han vil ikke vi skal rive hans barndomshjem. 

jeg ønsker nytt hus og flere barn, men mannen ønsker ikke noe av dette. Han har to jobber (fordi han er arbeidsnarkoman) er aldri hjemme og prioriterer jobben og alt annet før oss. Altså, jeg stoooorkoser meg som mamma, og ønsker en stor familie. Så det gjør meg ingenting at vi lever slik vi gjør. Han lovet meg stor familie før vi giftet oss, men nå nekter han for det.

jeg føler jeg bare gir og gir, får ingenting tilbake. Jeg hater dette huset, flyttet hit bare fordi han skulle være nær dyrene. Og nå får jeg ingenting av det jeg ønsket. Er bare så lei meg nå 

Anonymkode: d3712...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber du for å betale noe av det du ønsker deg? Hadde flyttet var jeg deg. Uansvarlig å la unger bo i kaldt hus med farlige muggsopp. Dere har ingen krav på huset til svigerfar, så lenge han er i live.

Anonymkode: 357ad...a93

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jobber du for å betale noe av det du ønsker deg? Hadde flyttet var jeg deg. Uansvarlig å la unger bo i kaldt hus med farlige muggsopp. Dere har ingen krav på huset til svigerfar, så lenge han er i live.

Anonymkode: 357ad...a93

Jeg har bedre lønn enn han, derfor betaler jeg alt til barna også, som klær, mat, barnehage, leker osv. betaler også hele lånet på vår felles bil. 
jeg vurderer å flytte, vi kan ikke fortsette å bo her hvis svigerfar skal være så vanskelig. Planen var å bo her en lite  stund, til vi kunne bygge hus. Men nå har det blitt til noen år, og det ser veldig mørkt ut for ett nytt hus. 

vi «krever» ikke hans hus. Han bor i ett eget hus som han skal bo i til han dør. Vi bor i det eldste huset på gården, dette ønsker vi å rive for å bygge nytt. 

TS

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har bedre lønn enn han, derfor betaler jeg alt til barna også, som klær, mat, barnehage, leker osv. betaler også hele lånet på vår felles bil. 
jeg vurderer å flytte, vi kan ikke fortsette å bo her hvis svigerfar skal være så vanskelig. Planen var å bo her en lite  stund, til vi kunne bygge hus. Men nå har det blitt til noen år, og det ser veldig mørkt ut for ett nytt hus. 

vi «krever» ikke hans hus. Han bor i ett eget hus som han skal bo i til han dør. Vi bor i det eldste huset på gården, dette ønsker vi å rive for å bygge nytt. 

TS

Vanskelig? Det er jo svigerfar sin gård. Hvorfor skal han gi fra seg gården?

Anonymkode: eb7aa...177

Skrevet

Hvorfor skal svigerfar la seg styre av ei lita nebbenose av ei svigerdatter?

Anonymkode: b635c...c04

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vanskelig? Det er jo svigerfar sin gård. Hvorfor skal han gi fra seg gården?

Hvorfor skal han ikke? Det er vi som driver gården, han gjør ingenting for å holde den vedlike.

men det er ikke nødvendig at vi overtar gården, men at vi kan få bygge et nytt hus så vi kan få bo trygt og godt. 

Skrevet

Hei,

Gamle hus kan renoveres og bygges på. Det kan bli en god løsning og fint for svigerfar å se at  hans barndomshjem blir tatt vare på.

Anbefaler at dere kontakter lokale fagfolk for råd.

Hilsen arkitekt

Anonymkode: 2a34b...bb9

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal han ikke? Det er vi som driver gården, han gjør ingenting for å holde den vedlike.

men det er ikke nødvendig at vi overtar gården, men at vi kan få bygge et nytt hus så vi kan få bo trygt og godt. 

Fordi det er hans gård. Det er ingen tvil om at svigerfar har en helt annen side av saken.

Skrevet

Jeg synes du skal leie deg ei leilighet ei stund og se hvordan det er og ikke minst så får mann og svigerfar se hvordan det er. 

Du kan fint starte en ny familie med en ny type om dere ikke finner ut av det. 

For alt i verden ikke bli værende med tomme løfter det kan du komme til å angre på. 

Anonymkode: f11cf...1a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det er hans gård. Det er ingen tvil om at svigerfar har en helt annen side av saken.

Hva om jeg har veldig mye mer som jeg ikke ønsker å fortelle?

jeg skjønner godt at du ikke forstår

TS

Skrevet

Du kan ikke kreve flere barn, men du kan velge om du vil bli boende i det huset. Det virker som du har høy lønn, og dermed fint vil kunne greie deg uten han? Jeg ville nok ihvertfall ha sagt klart ifra at hvis dere ikke kan bygge dere nytt hus på gården, så må dere finner en annen plass å bo, for dere kan ikke bli boende i et hus som er skadelig for dere. Hvis ikke mannen din hører etter, så får du flytte. Du kan ikke forlange at svigerfar gir fra seg gården eller lar dere rive for å bygge nytt, men kan hende han ser at hvis valget er å la dere bygge dere nytt hus på gården, eller at dere kjøper nytt hus slik at gården etterhvert ender opp utenfor familien, så frister det første mest. 

Må si at både mannen din og svigerfar høres rimelig vanskelige ut. Bor selv på småbruk, med svigers ved siden av. Vi bor i det gamle huset, der svigerfar har vokst opp. Vi har ikke revet huset, bare pusset opp og bygget på, men det har jo ikke vært innvendinger på det. Svigers vil jo at huset og gården blir i familien. Hadde vi ikke kunne etablert oss her på en ordentlig måte, fikset huset slik at vi kunne bo her, så hadde vi jo måtte bodd en annen plass, og gården kunne endt opp hos noen andre. Men kan hende at det å pusse opp huset istedenfor å rive og bytte nytt er lettere for din svigerfar å godta? 

Uansett hva det ender opp med, så får du minne mannen din på at dere som foreldre har et ansvar for at barna bor en plass som ikke er farlig for deres helse. Og hvis han ikke vil sette barnas helse først, så må du gjøre det.

Anonymkode: d02af...428

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes du skal leie deg ei leilighet ei stund og se hvordan det er og ikke minst så får mann og svigerfar se hvordan det er. 

Du kan fint starte en ny familie med en ny type om dere ikke finner ut av det. 

For alt i verden ikke bli værende med tomme løfter det kan du komme til å angre på. 

Anonymkode: f11cf...1a6

Takk for ett bedre svar ❤️ jeg er innom tanken, det er bare så mye arbeid å flytte. Og jeg elsker han og familien vår. Føler jeg blir revet i to om hva jeg skal gjøre. 

TS

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for ett bedre svar ❤️ jeg er innom tanken, det er bare så mye arbeid å flytte. Og jeg elsker han og familien vår. Føler jeg blir revet i to om hva jeg skal gjøre. 

TS

Kan jo være at både svigerfar og mannen din får opp øya litt mer om du sier at nok er nok. "Vi må flytte om det ikke blir nytt hus. Om du ikke vil flytte, så flytter jeg med barna, da dette huset er helseskadelig "

Anonymkode: 17c91...495

Skrevet

Du kan ikke kreve flere barn, men du kan velge om du vil bli boende i det huset. Det virker som du har høy lønn, og dermed fint vil kunne greie deg uten han? Jeg ville nok ihvertfall ha sagt klart ifra at hvis dere ikke kan bygge dere nytt hus på gården, så må dere finner en annen plass å bo, for dere kan ikke bli boende i et hus som er skadelig for dere. Hvis ikke mannen din hører etter, så får du flytte. Du kan ikke forlange at svigerfar gir fra seg gården eller lar dere rive for å bygge nytt, men kan hende han ser at hvis valget er å la dere bygge dere nytt hus på gården, eller at dere kjøper nytt hus slik at gården etterhvert ender opp utenfor familien, så frister det første mest. 

Må si at både mannen din og svigerfar høres rimelig vanskelige ut. Bor selv på småbruk, med svigers ved siden av. Vi bor i det gamle huset, der svigerfar har vokst opp. Vi har ikke revet huset, bare pusset opp og bygget på, men det har jo ikke vært innvendinger på det. Svigers vil jo at huset og gården blir i familien. Hadde vi ikke kunne etablert oss her på en ordentlig måte, fikset huset slik at vi kunne bo her, så hadde vi jo måtte bodd en annen plass, og gården kunne endt opp hos noen andre. Men kan hende at det å pusse opp huset istedenfor å rive og bytte nytt er lettere for din svigerfar å godta? 

Uansett hva det ender opp med, så får du minne mannen din på at dere som foreldre har et ansvar for at barna bor en plass som ikke er farlig for deres helse. Og hvis han ikke vil sette barnas helse først, så må du gjøre det.

Anonymkode: d02af...428

Jeg spurte mannen min ang barn før vi giftet oss for jeg visste at sorgen kom til å bli for stor hvis jeg ikke fikk familien jeg lengter etter. Han lovet meg dette og jeg stolte på han. Og siden han ikke har noe «jobb» eller økonomiske utgifter når det kommer til barna så klarer jeg ikke helt å se problemet? 

Mannen mener jeg overdriver og at vi bor fint. Det er jo fordi han selv aldri er hjemme og han lever et fint liv på jobben sin. Svigerfar liker å bo alene, så han vil nok bare bli glad om vi flytter. Og mannen min flytter nok ikke fra gården pga dyrene, så hvis noen skal flytte så er det meg og barna. Det er vel derfor dette er så vanskelig.

jeg kjenner at noe må skje i alle fall. 

TS

Skrevet

Kan jo være at både svigerfar og mannen din får opp øya litt mer om du sier at nok er nok. "Vi må flytte om det ikke blir nytt hus. Om du ikke vil flytte, så flytter jeg med barna, da dette huset er helseskadelig "

Anonymkode: 17c91...495

Svigerfar mener vi er heldig som får bo i dette huset, for en liten sum hver måned. Han skjønner ikke alvoret. Jeg tror ikke folk vet at det bor noen i dette huset en gang, så fælt det ser ut.

Når jeg snakker om huset til mannen min så får jeg bare høre «stikk da! Finn deg en annen mann! Stikk!!»

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hva om jeg har veldig mye mer som jeg ikke ønsker å fortelle?

jeg skjønner godt at du ikke forstår

TS

Seeeeelvsagt. Når du får motstand er det ikke måte på hvor mange andre punkter som også spiller inn. Innse at du har tapt, det er ikke din gård og du kan da ikke rive farens barndomshjem og kreve massee unger av sønnen, du er kun et vedheng og en gneldrende nebbenose i det hele. Det står deg fritt å flytte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Svigerfar mener vi er heldig som får bo i dette huset, for en liten sum hver måned. Han skjønner ikke alvoret. Jeg tror ikke folk vet at det bor noen i dette huset en gang, så fælt det ser ut.

Når jeg snakker om huset til mannen min så får jeg bare høre «stikk da! Finn deg en annen mann! Stikk!!»

Ta han på ordet og stikk. Blir ikke bedre hvis du ikke viser at du mener alvor. 

Anonymkode: f362f...e3c

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Seeeeelvsagt. Når du får motstand er det ikke måte på hvor mange andre punkter som også spiller inn. Innse at du har tapt, det er ikke din gård og du kan da ikke rive farens barndomshjem og kreve massee unger av sønnen, du er kun et vedheng og en gneldrende nebbenose i det hele. Det står deg fritt å flytte.

Man tar ikke med alle punkter i et hi altså. 

Anonymkode: 03640...c6a

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Ikke så fint å si det rett ut, kanskje, men de kommentarene du her nevner og mannens motvilje til flere barn og lite tilstedeværelse gjør at jeg tror han faktisk ikke ønsker det samme som deg. Høres nesten ut som om mannen din er lei og enten trenger en pause eller kanskje han bare ikke vil mer, men ikke klarer si det på annen måte. Vanskelig avgjørelse for deg, men tror som andre nevner at det kanskje er på tide at du tar med deg barna og leier en leilighet i stedet. Da slipper dere unna helseskadelig hus og du finner ut hva mannen egentlig ønsker. Masse lykke til til deg, håper du og barna får det bedre enn nå ❤

Skrevet

Det å ev. endre mening om hvor mange barn man ønsker seg, det er ikke noe kjekt for den som stolte på ham, men samtidig, det kan skje. Livet kan skje. Og på en måte synes jeg faktisk det er veldig bra at mannen din setter ned foten for flere barn, HI. For se på det du skriver:

Mannen din er arbeidsnarkoman. Han er nesten aldri hjemme. Han tar ikke noe som helst ansvar for barna økonomisk. Han ser lite til både deg og barna. Han bryr seg ikke en gang nok om deg og barna til å ville sørge for at dere ikke blir syke av bosted, men mener det er bra nok at dere bor i helsefarlig muggsopp. Dette er virkelig ikke beskrivelsen av en mann som bør få flere barn, ikke en mann som viser at han bryr seg nok om de barna han har. I tillegg tar han fullt og helt sin fars side mot deg, en far som er ekstremt lite fleksibel mtp. å finne løsninger for overtakelse av gården og tenke fremtid.

Helt ærlig, jeg tror din mann er i stor risiko for å ende opp som en sær einstøing, som sin far. En som jobber, unngår folk, ikke bryr seg om de som egentlig er hans nærmeste...

Du sier du elsker mannen din, Hi. Men elsker du den han i praksis er mot deg nå? En mann som jobber og jobber og ikke har tid til hverken deg eller barna? En mann som mener at dine behov og dine følelser ikke er viktig? Og all jobbingen hans, er den målrettet for å skape en bedre fremtid for dere som familie? (da kan den forsvares en periode) Eller jobber han så mye som han gjør bare fordi han liker det? Er det det siste så er det jo rimelig egoistisk og egentlig ikke forenelig med det å være ektemann, kjæreste, far.

Og hvor mye elsker egentlig han deg når han mener at dine behov, dine meninger og dine følelser og din og barnas helse ikke betyr noe? Hvor mye elsker han deg når han tar deg helt for gitt og ikke bidrar i familien, hverken med tid eller penger eller omtanke?

Det som hadde vært helt uakseptabelt for meg, det var i første rekke det å bo i et helsefarlig hus! Jeg har selv to familiemedlemmer som nesten døde av akkurat det, og barnet der ble aller sykest, noe legene den gang sa var det som skjedde, for de blir utsatt for så mye mer ift. kroppsvekt enn voksne av de farlige muggsoppene. De var friske, så hanglet de litt, og akutt så holdt de på å dø på sykehus. Så det å ha barn boende i et helsefarlig mugghus, det hadde jeg ikke akseptert! Det bør heller ikke du akseptere, Hi!

Jeg ville forsøkt å få mannen for deg selv, snakk med ham, og si at nå finner du et sted hvor du og barna kan bo uten fare for egen helse. Og hvis han ønsker å beholde familien sin, da må dere finne en måte å reparere forholdet på og legge planer for fremtiden som dere begge to og barna kan leve med. Og så høre hva han tenker om fremtiden.

Det at han har sagt "Stikk!", det kan være ett av to. Enten er han faktisk redd for å miste dere og reagerer med sinne for å skjule egen frykt, og at han har for mye stolthet til å si hva han egentlig føler. Eller han mener det faktisk, at han ikke bryr seg om du går fra ham og tar barna med deg.

Elsker du ham, fortell ham det. Spør ham hvordan han ønsker at livet hans/deres skal være i årene som kommer. Og fortell ham så hva du ønsker og trenger for å ha det bra med ham.

Går han helt i vranglås så er jo det på et vis et svar det også, Hi. Og da er det mye bedre for deg å komme deg videre nå, for da er han ikke den mannen du en gang trodde han var. Og da slipper du å kaste bort tid på en som kanskje ikke deler noen av dine fremtidsønsker.

Tenk gjennom hvordan du må ha det for å ha det bra. Hva som er akseptabelt og ikke. Og så snakker du med ham.

Anonymkode: 9c286...355

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så lenge sonen driv garden skulle det berre mangle at svigerfaren gjer den frå seg. Sånne sure gamle gubbar øydelegg både bygder og landbruket. Svigerfar overtok nok garden frå sin far for å ha inntekt og bolig til sin familie, det er slik familiegardar fungerer. (eller ikkje fungere, i dette tilfellet) 

HI, skjønnar godt du er lei. Viss mannen den ikkje forstår deg hadde eg faktisk vurdert å flytte, om du likar mannen elles får de vere sæebuarar ei stund? Kanskje svigerfar skjønnar kva han gjer då? Eg ser at han er ein forferdeleg skvis mellom deg og faren sin. Men du kan ikkje bu i eit lite kaldt hus for alltid, og det er mannen som ma ta oppgjeret med faren sin. Men av og til r det desverre lettare å begrave seg i arbeid... 

Skrevet

Dere må slutte å bruke penger på et sted dere ikke eier. Du må sette hardt mot hardt. Enten får du eget hus på egen utskilt tomt, eller så går du fra mannen. Ikke ødelegg livet på grunn av svigerfar og tankeløs mann. Hilsen bondekona

Anonymkode: 0130b...22c

Skrevet

Du har virkelig ingenting å stille opp med. Du må innse at slaget er tapt. Enten bor du der og svelger kameler, ellers gjør du som mannen din sier, stikk å finn deg en annen mann. Fordi han kommer til å bli på den gården. 

Anonymkode: 31a6c...e71

Skrevet

Slik mannen din behandler deg og svarer deg. Lite hjemme, jobbe er bedre, du kan bare stikke..... denne mannen er ikke glad i deg eller familien sin. Spørs om han ikke er sin fars sønn mer enn du aner. Se på svigerfaren din, du ser inn i din egen fremtid. Hvorfor vil du være med en mann som behandler deg og ikke minst egne barn dårlig? 
Og hva slags mor er du som lar barna bo i et hus du vet det er sopp i? Å bevisst utsette barna for helseskadelig bomiljø??? Skjønner virkelig ikke. 
Om mannen din er en balleløs idiot så skaff deg litt ryggrad selv. Du vil ALDRI komme først for mannen din. 

Anonymkode: d4eca...28c

Skrevet

Huff for en vanskelig situasjon du er i. Jeg ville satt ned foten her og spurt han rett ut om han var interessert i å fortsette i dette forholdet og så deretter ta valget om enten flytter du og barna eller alle samen. Verken du eller barna fortjener å bli behandlet på den måten og vertfall ikke bo under slike forhold. Det kan gjør både deg og ungene veldig syke.

Noen menn tenker bare på seg selv og ser ikke sin egen rolle oppi dette. Og din svigerfar burde virkelig brydd seg med tanke på barnebarna sine og hvis han bryr seg om sitt barndoms hjem, burde han bevart det bedre og. 
Nei sett ned foten nå, dere fortjener så mye bedre❤️

Anonymkode: 07c2a...14f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...