Gå til innhold

Kollega som stinker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner ikke røykere at de stinker selv? Det lukter så grusomt av henne når hun er ute og tar seg en røyk. Du kjenner på lukten hvilke rom hun har vært i lenge etter hun har vært der. Kan man ta opp dette med vedkommende? Går ut ca. 1 gang i timen, så jevn stank hele dagen 🤢

Anonymkode: 203b8...46a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har vel ikke krav på så mange pauser? Få med deg de andre sånn at dere også tar pause hver gang hun gjør det, da vil nok sjefen snart reagere. Røyklukt er grusomt.

Anonymkode: bef74...fa6

Skrevet

Jeg er enig i at røyklukt ikke er godt, men så ille som du eskriver det er det ikke. Hvis såpass svak lukt virkelig plager deg har du et problem jeg tror du bør gjøre noe med. Det går sikkert an å venne seg til det.

Anonymkode: e09a9...658

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Hun har vel ikke krav på så mange pauser? Få med deg de andre sånn at dere også tar pause hver gang hun gjør det, da vil nok sjefen snart reagere. Røyklukt er grusomt.

Alle har krav på 5 min pause hver time. Røykere går ut, og det blir dermed synlig at de tar pausen.

De fleste er nok på sosiale medier/Nettavisen etc., og det langt mer enn 5 min i timen.

Anonymkode: c37ad...cc3

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle har krav på 5 min pause hver time. Røykere går ut, og det blir dermed synlig at de tar pausen.

De fleste er nok på sosiale medier/Nettavisen etc., og det langt mer enn 5 min i timen.

*de fleste ANDRE er nok på sosiale medier/nettaviser etc...

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Joda, det har hun, det har de andre og.

Anonymkode: c00e1...ad8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje på det arbeidsstedet, men drt er ingen universell rettighet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

*de fleste ANDRE er nok på sosiale medier/nettaviser etc...

Jeg har vondt for å tro at ingen av de som røyker ikke er på nettaviser/SoMe i løpet av dagen også, så det blir nok flere pauser totalt på en del røykere vs ikke-røykere

Anonymkode: 653f6...563

Skrevet

Sånn hadde jeg det på en tidligere arbeidsplass også. Veldig mange av de andre røykte. Og de klaget alltid også over at det var så vanskelig å komme i mål med store rapporter som vi måtte skrive hver sjette uke. For meg var det aldri noe problem å komme i mål med rapportene, hadde gjerne tid til overs også, selv om jeg hadde flere momenter som måtte i min del av rapportene enn de hadde.

Så fikk jeg plutselig en veldig vond rygg. Hver dag begynte jeg da å gå en halvtimes tur i lunsjen og ved behov gikk jeg 15-20-30 minutter litt senere på dagen. Spiste lunsj mens jeg skrev. Dette hadde jeg avtalt med sjefen. Da ble det bråk og misnøye fra røykerne, for det var visst ikke rettferdig at jeg fikk så mye fritid i arbeidstiden, påstod de. Jeg hadde forventet at dette ville komme, så jeg hadde da et par uker notert hvor lenge de var ute og røykte pr. gang, og hvor mange ganger pr. dag. Mitt kontor lå slik at jeg ikke kunne unngå å se dem mens de stod ute. Det gikk bort 10-15 minutter av hver eneste time på røyking! I tillegg til dette var det disse som mange ganger om dagen ble stående ved kaffemaskinen og bare prate uformelt om annet enn jobbting, det var jo så koselig på jobb, må vite. Og de samme drøyde også ofte lunsjen. Jeg sa til dem at de noen dager burde notere ned hvor mange ganger de var ute for å røyke, og hvor lenge de var ute hver gang, og hvor ofte og lenge de ble stående og snakke om andre ting enn jobb ved kaffemaskinen. Etter en uke hadde de nok fått litt sjokk selv, for etter det tok de kun småpauser, røykte mindre i jobbtiden og hadde kun korte uformelle kaffetreff. Den hyggelige bivirkningen var at neste rapportskrivingsperiode var det ingen (!) som slet med å komme i mål, og de begynte også å kommenter at de hadde mer energi i løpet av dagen når de røykte mindre og drakk mindre kaffe. Hele avdelingen ble langt mer effektiv, folk var generelt langt mer fornøyde - og sjefen takket min vonde rygg for de positive endringene ;) Saken var jo at jeg med mine to turer om dagen fremdeles jobbet langt mer enn det røykerne hadde gjort, men fordi jeg samlet det så ble det synlig for dem, mens deres egne røyke- og kaffepauser var noe de hadde et helt vanemessig, nærmest bevisstløst forhold til og hadde ikke forstått hvor mye tid de faktisk kastet bort hver dag.

Og i tillegg slapp vi som ikke røykte den konstante innrøykte røyklukta som fulgte røykerne.

Jeg ville sagt fra, Hi, men på en ordentlig måte. Hvis personen ikke tar det saklig/fint, så ville jeg gått til sjefen og sagt hvordan du har tatt det opp med vedkommende, resultatet, og at du plages av røyklukten. Det er jo heller ikke i alle jobber man bør stinke røyk mtp. kundebehandling, service, pasienter m.m.

Anonymkode: b2ace...32d

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kjenner ikke røykere at de stinker selv? Det lukter så grusomt av henne når hun er ute og tar seg en røyk. Du kjenner på lukten hvilke rom hun har vært i lenge etter hun har vært der. Kan man ta opp dette med vedkommende? Går ut ca. 1 gang i timen, så jevn stank hele dagen 🤢

Anonymkode: 203b8...46ae

Er enig at røykere stinker om de feks røyker inne, men hun stinker neppe så ille som du beskriver. 

Endret av Elizabeth89
Skrevet
Elizabeth89 skrev (20 minutter siden):

Er enig at røykere stinker om de feks røyker inne, men hun stinker neppe så ille som du beskriver. 

Jo, noen gjør faktisk det. Langt fra alle, men noen. Jeg tror det har med generell helse å gjøre, kosthold, aktivitetsnivå og delvis hygiene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, noen gjør faktisk det. Langt fra alle, men noen. Jeg tror det har med generell helse å gjøre, kosthold, aktivitetsnivå og delvis hygiene.

Og noen går med sneiper på seg, og det stinker fælt. Men en røyker som bare røyker ute, og har normal hygiene og ikke sparer på halverøykte røyk i pakka, burde ikke lukte så mye. Hvorfor tenker du at aktivitetsnivå, kosthold eller generell helse skal ha noe å si for om en røyker lukter mye eller ikke?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da røyker hun sikkert inne hjemme. Da stinker jo alt🤢

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Og noen går med sneiper på seg, og det stinker fælt. Men en røyker som bare røyker ute, og har normal hygiene og ikke sparer på halverøykte røyk i pakka, burde ikke lukte så mye. Hvorfor tenker du at aktivitetsnivå, kosthold eller generell helse skal ha noe å si for om en røyker lukter mye eller ikke?

Det har noe med kroppens evne til raskere å kvitte seg med ulike avfallsstoffer, hvordan man omsetter dem. De som trener ventilerer mer av lungene også.

De jeg vet om som lukter mye går aldri med sneiper på seg, de har normal hygiene, men de har ofte dårligere kosthold og er mindre aktive. Det er faktisk så ille at man lett kan kjenne når de har vært innom et rom rett før.

Skrevet

Hi her igjen. Til dere som mener det er noe galt på meg, eller at det umulig kan være så ille. Dere må røyke selv og forsvare lukten, eller ikke lukte røyken selv fordi dere røyker. Det er virkelig en grusom lukt. Andre med meg reagerer når damen kommer inn i rommet etter en røyk. Liker denne damen godt, og syntes det hele er veldig ubehagelig. Tenker at jeg vil si ifra om den kvalmende lukten, samtidig som det aldri er hyggelig å si at andre lukter vondt. Så dette er vanskelig.

Skrevet
Elizabeth89 skrev (15 minutter siden):

Da røyker hun sikkert inne hjemme. Da stinker jo alt🤢

Enig i at alt stinker om man røyker inne, men de jeg tenker på røyker ikke inne, og likevel stinker de.

Skrevet

Noen røykere lukter mye. Jeg var en av dem. Kjente lukta og hatet den selv, mye av grunnen til at jeg slutta. Og jeg røyka bare ute. Vasket hender Etter røyk. Dusjet og tok på rene klær hver morgen. Brukte tyggisen og munnskyll jevnt utover dagen. Røyket kun i pausen på jobb. Hadde ikke sneiper på meg. Syntes fremdeles jeg lukta mer enn ei anna som røyker mye mer på jobb.

Anonymkode: cc714...169

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Noen røykere lukter mye. Jeg var en av dem. Kjente lukta og hatet den selv, mye av grunnen til at jeg slutta. Og jeg røyka bare ute. Vasket hender Etter røyk. Dusjet og tok på rene klær hver morgen. Brukte tyggisen og munnskyll jevnt utover dagen. Røyket kun i pausen på jobb. Hadde ikke sneiper på meg. Syntes fremdeles jeg lukta mer enn ei anna som røyker mye mer på jobb.

Anonymkode: cc714...169

Du hadde i hvert fall vett til å skjønne hvor jævlig det var. Kom nettopp fra butikken, der det sto et ektepar som stinket røyk, de er typen som røyker inne og drikker øl hver dag. 

Anonymkode: d6f14...657

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det heiter seg vel at en har krav på 5 minutt pause pr. time en jobber. Dvs. at dersom en jobber 8 timer har en krav på 40 minutt. Mange velger å ta det som 30 minutter lunsj og 2 * 5 minutter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.1.2021 den 17.16):

Jeg er enig i at røyklukt ikke er godt, men så ille som du eskriver det er det ikke. Hvis såpass svak lukt virkelig plager deg har du et problem jeg tror du bør gjøre noe med. Det går sikkert an å venne seg til det.

Haha, jo, så ille kan det være!

Vi har også en sånn, og selv fellestoalettet stinker surt lenge etter at hun har forlatt rommet.

Anonymkode: f4443...a46

Skrevet

Hehe, jeg har en sjef som røyker hele tiden. En gang skulle jeg dra fra jobb, balkongen hun står på er rett over inngangsdøra. Hun heller av og til vann i glasset med sneiper og denne gangen hadde det veltet eller noe. I det jeg låser, kjenner jeg noe som drypper i hodet mitt. Tar automatisk hånda i håret «jøss, regner det». Neida, det var brunt sneipvann 🤮 gjett om jeg var kjapp i dusjen når jeg kom hjem, brakk meg hele veien hjem 😅

Men, jeg har det veldig godt der nå, hun setter så pris på jobben jeg gjør og jeg kan komme sent eller dra tidlig når jeg ønsker. Har alltid sørget for å gjøre alle oppgavene, så har full tillit og styrer min egen dag helt. Og det betyr mer for meg enn å ha en sjef som lukter blomster. 

Verre var det med en tidligere kollega som brukte noe bind eller noe med parfyme. Det luktet så j.... jeg var nødt til å ta meg sammen for ikke å brekke meg når jeg skulle hjelpe til med noe. 

Anonymkode: 61535...028

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.1.2021 den 16.51):

Er du gravid?

Anonymkode: 16425...97d

Skrevet
Kathrine. skrev (På 6.1.2021 den 20.33):

Det heiter seg vel at en har krav på 5 minutt pause pr. time en jobber. Dvs. at dersom en jobber 8 timer har en krav på 40 minutt. Mange velger å ta det som 30 minutter lunsj og 2 * 5 minutter. 

Nei, det stemmer ikke. Om man ikke har en egen tariffavtale eller arbeidsavtale som sier det. Arbeidsmiljøloven sier at man har krav på pause om man jobber mer enn 5 1/2 time på en dag. Men den sier ikke noe om lengden. Jobber man 8 timer eller mer, sier loven at man skal ha minst 30 minutter pause. Skal jobbe mer enn to timer pålagt overtid, har man krav på en ekstra pause på 30 minutter med lønn.

Anonymkode: fa511...6ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Er du gravid?

Anonymkode: 16425...97d

Nei 😅 godt forslag da 😅

Skrevet

Disse 5 minuttene dere snakker om, er det ikke de 5 min man  sparer opp til matpause? 

Anonymkode: bb56c...731

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...