Gå til innhold

Vaksinetempo

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men det syntes ikke den jeg svarte å ha noen forståelse for siden hun mente kommunene sparte på mottatte doser. Vi har ikke mulighet til å distribuere over hele landet hvis de skal være nedfryst på -70 grader helt frem til kommuner, og utstyr til slik lagring finnes i de færreste kommuner.

Anonymkode: 9ca28...319

Norge har bestilt vaksinene med "frysekasser" som gjør at vaksinene kan fraktes trygt også i vårt lange land.

Anonymkode: 2ef42...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Norge har bestilt vaksinene med "frysekasser" som gjør at vaksinene kan fraktes trygt også i vårt lange land.

Vaksinene fraktes fra sentralt lager til desentraliserte lager, da lagres de ved -70. Fra disse desentraliserte lagrene fraktes de videre til kommunene og lagres i kjøleskapstemperatur, hvor de har holdbarhet på fem dager.

"Vaksinene vil bli transportert ved minus 70 grader til desentraliserte lagre der det vil være såkalte ultrafrysere som også holder minus 70. Derfra vil vaksinene bli distribuert til kommunene i egne transportbiler med kjøleskaptemperatur.

Kommunene vil da ha fem døgn på seg, minus transporttiden, til å få satt vaksinene."

https://www.helsedirektoratet.no/nyheter/vaksineutstyr-pa-vei-til-kommunene

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Men det syntes ikke den jeg svarte å ha noen forståelse for siden hun mente kommunene sparte på mottatte doser. Vi har ikke mulighet til å distribuere over hele landet hvis de skal være nedfryst på -70 grader helt frem til kommuner, og utstyr til slik lagring finnes i de færreste kommuner.

Jeg mente at staten sparte på mottatte doser, ikke kommunene.

Skrevet

Jeg tror det er lurt norge faktisk lager seg ett system på hva og hvordan dette skal skje, før de starter prosessen med å sette vaksinene. Nå har de fått satt de samme rettningslinjene, hva og hvordan over hele landet slik at ting vil gå mer glatt når det kommer skikkelig igang. Mindre sannsynlig at det blir gjort feil ved vaksinering nå enn om de bare hadde kjørt de ut og sagt gjør som dere vil. 

Er jo bare å se hvor ulikt rød nivå i skolene praktiseres nå. Ungdomskolen her hadde planene klare i de store hovedtrekkene, så det tok i underkant av to timer før alle viste hva som skjedde dagen etter. Så har vi videregående, de går fortsatt i uvissheten. Når jeg vekte eldste kl 7 så var siste beskjed at de skulle møte opp på skolen. 7.20 så ble det kontrabeskjed og det er nå hjemmeskole. Da satt flere folk på bussen til skolen alt, de rakk ikke hjem igjen til første time. Slik var det sist de hadde rødt nivå i november også, totalt kaos. Det burde vært klarere regler helt fra toppen slik at skolene ikke kunne praktisert det så ulikt. Både ungdomskolen og videregående har like regler, men når de har så mye de skal avgjøre selv så blir det fort veldig ulikt. Rektor på ungdomskolen kjører en stram line og bryr seg ikke om elever eller foreldre klager. (Stakkars dame, hun har fått hard medfart dette halvåret. Trinnet mitt barn går på ble satt i karantene siden det var smitte i en klasse. Hun valgte å sette alle i karantene, selv om kommunelegen sa kun en klasse måtte. Hun ba alle elever og foresatte teste seg. En uke etterpå og test nr 2 viste at 14 elever i 3ulike klasser var smittet. Da gikk kommuneoverlegen ut og roste rektor for å ta den strenge avgjørelsen. I etterkant har 1 pårørende  blitt smittet av disse elevene, så utbruddet ble slått ned.Foreldre har klaget og uffet seg, hun var alt for streng, men nå har pipen fått en annen lyd. Ja,det var kjipt for ungene å ha hjemmeskole i litt over en uke. Men mye bedre enn at en og en klasse ble stengt, tilbake på skolen og ny skitte oppdaget for så hjemmeskole igjen. ) Videregående har klasser i karantene i hytt og pine. Stenger ned den ene fløyen for nedvask, åpner en annen  og slikt går no dagsn. Det burde vært bedre for ungenes læring å stengt ned skolen og gått helt over til hjemmeskole, slik at ungene hadde fått en stabil og forutsigbar hverdag. Noen linjer kan en ikke ha hjemmeskole, men dette er så få at om de er på skolen mens alle andre er hjemme så er det ikke noe problem. Stor forskjell om det er hundre elever på skolen enn 3000stk. 

Anonymkode: 5770a...405

Skrevet

Det er tilgangen på vaksine som har hindra det til no.  Den første sendinga var på i underkant av 5000 dosar, og då vel ein å halde av halvparten til andre dose.  Framover vil vi motta ca 40 000 dosar i veka (meir om ein klarar å trekke meir ut av glasa) frå Pfeizer. Dersom Moderna vaksina vert godkjend i morgon, vil vi få ei mindre mengde av den og.

Det er plenty av folk som kan sette vaksiner, vi er ganske mange som set influensavaksiner på legekontor og institusjonar kvar haust, så eg er ikkje bekymra for det.  Når eg ser kor effektivt ein har fått til testinga, iallfall her i Bergen, har eg stor tiltru til at ein klarar å organisere vaksinering på ein trygg og god måte.  Det er viktig at vi har gode rutiner på plass, slik at vaksiner ikkje går til spille pga oppbevaring, og at vi har gode rutiner på innkalling og registrering.  Eg er ingen grunn til å kave seg opp over dette no, første veka.

Skrevet

Har dere ikke fått med dere at vaksinen bare gjør at man ikke blir veldig syk? Den hindrer dere ikke i å smitte andre, så hvorfor stresser dere?

Anonymkode: f8852...7ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Har dere ikke fått med dere at vaksinen bare gjør at man ikke blir veldig syk? Den hindrer dere ikke i å smitte andre, så hvorfor stresser dere?

Anonymkode: f8852...7ba

Den kan ikke garantere at du okke kan smitte videre, men faren for smittesprednimg vil bli veldig redusert slik at smittetrykket vil synke kraftig om så godt som alle er vaksinert. I tillegg er det jo ikke så stort problem om noen får det hvis de ikke blir syke

Skrevet

Regjeringen har ingen gyldig unnskyldning. Ikke for manglende innkjøp. Ingen tvang dem å henge seg på EU. Kunne gjort som Israel eller Kanada, de bestilte tidlig og mye og får derfor også levert tidlig og mye.

I tillegg har regjeringen hatt 9 måneder på å forberede seg og gjøre alt klar slik at vaksinering går på skinner når den endelig kommer.

Når jeg tenker på nød-respiratorer, svada at masker ikke beskytter og nå vaksineinkompetanse, ja, da vet jeg hvor krysset settes ved valget i september.

Skrevet
soleia skrev (3 timer siden):

Det er tilgangen på vaksine som har hindra det til no.  Den første sendinga var på i underkant av 5000 dosar, og då vel ein å halde av halvparten til andre dose.  Framover vil vi motta ca 40 000 dosar i veka (meir om ein klarar å trekke meir ut av glasa) frå Pfeizer. Dersom Moderna vaksina vert godkjend i morgon, vil vi få ei mindre mengde av den og.

Det er plenty av folk som kan sette vaksiner, vi er ganske mange som set influensavaksiner på legekontor og institusjonar kvar haust, så eg er ikkje bekymra for det.  Når eg ser kor effektivt ein har fått til testinga, iallfall her i Bergen, har eg stor tiltru til at ein klarar å organisere vaksinering på ein trygg og god måte.  Det er viktig at vi har gode rutiner på plass, slik at vaksiner ikkje går til spille pga oppbevaring, og at vi har gode rutiner på innkalling og registrering.  Eg er ingen grunn til å kave seg opp over dette no, første veka.

Den første sendingen var vel på 9700 doser, og to dager etter, dvs 28. DES, skulle vi få ca 40 000. Hvis dette stemmer, burde ca 25 000 doser vært satt allerede.

Anonymkode: f709d...f20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...