Gå til innhold

Vaksinetempo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bekymret for at Norge ikke vil klare å sette vaksinene fort nok. Forstår ikke hvorfor det ikke har mer fokus.

Dette stod i Aftenposten i dag:

Island har vaksinert 4875 personer i romjulen. Danmark passerte 40.000. 2113 er vaksinert i Norge.

Jeg mener at alle tiltakene er veldig inngripende, på alle måter, så klarer ikke Norge å sette vaksinene vi allredere har fått.....

Anonymkode: d9704...559

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg er bekymret for at Norge ikke vil klare å sette vaksinene fort nok. Forstår ikke hvorfor det ikke har mer fokus.

Dette stod i Aftenposten i dag:

Island har vaksinert 4875 personer i romjulen. Danmark passerte 40.000. 2113 er vaksinert i Norge.

Jeg mener at alle tiltakene er veldig inngripende, på alle måter, så klarer ikke Norge å sette vaksinene vi allredere har fått.....

Det hjelper ikke uansett når så mange hysteriske høns har funnet ut at skal ikke ta vaksinen.

Anonymkode: d848e...ad7

Skrevet

Jeg antar at de vil øke hastigheten nå.

Men det vil jo også være avhengig av om folk nå kommer til å overholde de nye, strengere tiltakene, for hvis folk ikke gjør det vil helsevesenet måtte bruke mer ressurser på testing osv.

I tillegg er den vaksinen som nå er avhengig av spesiell oppbevaring/frakt. Danmark og Island er små land, Norge er et langstrakt land hvor dette vil være langt vanskeligere.

Anonymkode: 9ca28...319

Skrevet

Joda, vi er et langstrakt land, men selv i Oslo har de ikke klart å vaksinere mange.

Det er ikke en sprøyte man må sette i en blodåre, kan man ikke lære opp sykepleie og medisinstudenter til å sette sprøyten? Eller noen fra sivilforsvaret eller militæret?

Jeg forstår at helsepersonell må være tilstede for å sjekke eventuell allergisk situasjon.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Joda, vi er et langstrakt land, men selv i Oslo har de ikke klart å vaksinere mange.

Det er ikke en sprøyte man må sette i en blodåre, kan man ikke lære opp sykepleie og medisinstudenter til å sette sprøyten? Eller noen fra sivilforsvaret eller militæret?

Jeg forstår at helsepersonell må være tilstede for å sjekke eventuell allergisk situasjon.

Det må være lokaler for å sette vaksinen. Det må være helsepersonell tilstede som kan håndtere ev. allergiske reaksjoner som må behandles akutt.

Nyhet - norsk helsevesen er ikke best i verden, antall rom er redusert til det halve siden 1980, leger finner knapt et kontor å bruke til journalskriving eller pasientkontakt. Nå har kommunene tatt i bruk div. lokaler for smittetesting. Lokaler dukker ikke opp av seg selv. Heller ikke personale. I tillegg er det en tidsfrist fra man tar denne vaksinen ut for frakt til den settes, maks fem døgn.

Kontakt FHI om du mener du har gode løsninger de ikke har tenkt på enda...

Skrevet

I min kommune har vi alt av logistikk og personale på plass for å kunne vaksinere mange fort. Vi skal visstnok få 175 vaksiner i uka framover. Det er 47 000 innbyggere i kommunen, så det kommer til å ta lang, lang tid bare å vaksinere de tre første gruppene. I og med at vaksinene som kommer i uke 4 går til de som fikk første dose i uke 1, de som kommer i uke 5 går til de som fikk i uke 2 osv, så vil det jo gå fryktelig smått om vi ikke får flere doser. Først i midten av februar blir det mulig å starte på helt nye, uvaksinerte mennesker. 525 mennesker på 6 uker er ikke imponerende mye. 

Anonymkode: 24ea8...129

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

I min kommune har vi alt av logistikk og personale på plass for å kunne vaksinere mange fort. Vi skal visstnok få 175 vaksiner i uka framover. Det er 47 000 innbyggere i kommunen, så det kommer til å ta lang, lang tid bare å vaksinere de tre første gruppene. I og med at vaksinene som kommer i uke 4 går til de som fikk første dose i uke 1, de som kommer i uke 5 går til de som fikk i uke 2 osv, så vil det jo gå fryktelig smått om vi ikke får flere doser. Først i midten av februar blir det mulig å starte på helt nye, uvaksinerte mennesker. 525 mennesker på 6 uker er ikke imponerende mye. 

Jeg tror de for sikkerhets skyld har spart halvparten av vaksinene fra uke 1 slik at de er helt sikkre på å ha vaksiner tilgjengelig til andre dose. 

Anonymkode: 2ef42...d1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror de for sikkerhets skyld har spart halvparten av vaksinene fra uke 1 slik at de er helt sikkre på å ha vaksiner tilgjengelig til andre dose. 

Uansett går det jo ikke noe fortere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Uansett går det jo ikke noe fortere. 

Nei vi får jo ikke vaksinert flere enn vi har vaksiner til, men det med at de ikke kan gi vaksiner til nye personer i uke 4, 5 og 6 stemmer ikke. De nye vaksinene som kommer til landet går til nye mennesker.

Skrevet

I og med at vaksinen bare varer i ca 6 mnd så må jo de som fikk den først vaksineres på nytt før vi er ferdige å vaksinere resten av landet 

Anonymkode: f8852...7ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

I og med at vaksinen bare varer i ca 6 mnd så må jo de som fikk den først vaksineres på nytt før vi er ferdige å vaksinere resten av landet 

Anonymkode: f8852...7ba

De vet at den varer i 6 måneder. De håper og regner med at den varer vesentlig lenger.

Skrevet

Kommunene som fikk tildelt vaksiner i første runde har jo selv tatt valget om hvor mange de ville bruke i romjula. At de ønsker å starte rolig og kontrollert den første uka for å få litt erfaring og siste planer på plass har jeg full forståelse for. Vil tro tempoet øker fra i dag av, dog begrenset av hvor mange doser vi faktisk får tildelt til enhver tid. Etterhvert blir vel også flere vaksiner godkjent og dermed øker jo også tilgangen.

Anonymkode: d0e31...819

Skrevet

Nå er det usikkert om vaksinen virker på mutasjonen fra Sør-Afrika

'Det er uklart hvordan den sørafrikanske varianten, kalt 501. V2, skal være farligere. Men ifølge ubekreftede opplysninger i britiske medier, frykter eksperter at vaksinen fungerer dårligere mot denne mutasjonen, skriver NTB' (kilde: Dagbladet) 

Anonymkode: cfd0f...7f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette forutsetter jo at alle kommunene og vaksinestedene har muligheter for å lagre disse vaksinene på -70 grader - noe de fleste steder ikke har.

Det er jo nettopp dette som er noe av vanskeligheten med Pfizer-vaksinen, den må lagres på minus 70 grader, og når man tar dem ut av denne lave temperaturlagringen, da må de brukes innen fem dager. Dvs. når vaksinene går ut av hovedlager rundt om i landet, da må de fraktes til kommunene og de må få satt dem, alt innen fem dager. Det å spare på vaksiner, det er ikke egentlig et alternativ.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå er det usikkert om vaksinen virker på mutasjonen fra Sør-Afrika

'Det er uklart hvordan den sørafrikanske varianten, kalt 501. V2, skal være farligere. Men ifølge ubekreftede opplysninger i britiske medier, frykter eksperter at vaksinen fungerer dårligere mot denne mutasjonen, skriver NTB' (kilde: Dagbladet) 

Anonymkode: cfd0f...7f8

Det er bare å krysse fingrene og håpe på at dette ikke er tilfelle, for om det er det, da sliter vi.

Skrevet

Dette her er så ekstremt pinlig dårlig at det ikke finnes ord for det. Hvorfor har vi bare bruke 2100 av 40 000 doser?! Til sammenlikning har Israel satt 1 million doser til nå, dvs. vaksinert over 1/10 av befolkningen sin. Norge er et u-land!

Anonymkode: f709d...f20

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kan ikke være personell det står på, alle sykepleiere (og vernepleiere) kan sette vaksiner. 

Anonymkode: e19f2...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det hjelper ikke uansett når så mange hysteriske høns har funnet ut at skal ikke ta vaksinen.

Anonymkode: d848e...ad7

De kommer fort etter når det blir krav om der ved f.eks sydenturer og andre ting.

Anonymkode: 741a7...a04

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Dette her er så ekstremt pinlig dårlig at det ikke finnes ord for det. Hvorfor har vi bare bruke 2100 av 40 000 doser?! Til sammenlikning har Israel satt 1 million doser til nå, dvs. vaksinert over 1/10 av befolkningen sin. Norge er et u-land!

Landene kan egentlig ikke sammenlignes.

For det første så valgte Israel å sikre seg vaksiner på egen hånd, og de var tidlig ute. Erna har valgt å ikke bestille på egen hånd, men ta det gjennom EU, noe som gjør oss avhengig av EUs bestillinger, godkjenninger m.m. Israel har fått veldig mange flere doser fordi de var villige til å betale langt mer for dem enn det vi har vært.

Videre er Israel et land på ca. 20 000 km2 med nesten 9 millioner innbyggere.

Fastlands-Norge har et areal på mer enn 300 000 km2, over 380 000 om vi inkluderer Svaldbard og Jan Mayen, og vi har nesten 5,4 millioner innbyggere.

Israel har et godt helsevesen. Men de har også en utfordring med at folk bor tett. Samtidig som det er en fordel ved vaksinasjonen nå, spesielt med Pfizer-vaksinen.

Vaksinasjonene i Norge begynner vel for fullt i morgen. Såsant man da ikke må bruke ressursene på smittetesting, så vil de nok kunne vaksinere raskt. Jeg tror heller det vil stå på at vi ikke får mange nok vaksiner raskt nok.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Landene kan egentlig ikke sammenlignes.

For det første så valgte Israel å sikre seg vaksiner på egen hånd, og de var tidlig ute. Erna har valgt å ikke bestille på egen hånd, men ta det gjennom EU, noe som gjør oss avhengig av EUs bestillinger, godkjenninger m.m. Israel har fått veldig mange flere doser fordi de var villige til å betale langt mer for dem enn det vi har vært.

Videre er Israel et land på ca. 20 000 km2 med nesten 9 millioner innbyggere.

Fastlands-Norge har et areal på mer enn 300 000 km2, over 380 000 om vi inkluderer Svaldbard og Jan Mayen, og vi har nesten 5,4 millioner innbyggere.

Israel har et godt helsevesen. Men de har også en utfordring med at folk bor tett. Samtidig som det er en fordel ved vaksinasjonen nå, spesielt med Pfizer-vaksinen.

Vaksinasjonene i Norge begynner vel for fullt i morgen. Såsant man da ikke må bruke ressursene på smittetesting, så vil de nok kunne vaksinere raskt. Jeg tror heller det vil stå på at vi ikke får mange nok vaksiner raskt nok.

Jeg kjøper ikke disse unnskyldningene. Oslo kommune har vaksinedoser liggende på lager. Da har det ingenting med at Norge er et langstrakt land å gjøre at Oslo ikke har brukt alle disse dosene allerede. At Israel har fått mange flere doser er heller ikke relevant når diskusjonstemaet er hvor mange av de MOTTATTE dosene de respektive landene har brukt. 

Den eneste forklaringen er dårlig beredskap. Norge foretrekker å bruke tiden på skryt av egen fortreffelighet. 

Skrevet

Ikke den beste kilden, men her står det litt om årsaken til at Norge er tregere enn Israel. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/israel-har-allerede-vaksinert-12-prosent-av-befolkningen-danske-forskere-slakter-eus-vaksineplan/s/12-95-3424069106

Synes forøvrig det er interessant å se hvordan folk reagerer når Solvang er kritisk vs Støre🤔 fikk nettopp den glimrende ideen at Solvang kunne reddet Arbeiderpartiet 😂

Anonymkode: 88fd1...e29

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Dette forutsetter jo at alle kommunene og vaksinestedene har muligheter for å lagre disse vaksinene på -70 grader - noe de fleste steder ikke har.

Det er jo nettopp dette som er noe av vanskeligheten med Pfizer-vaksinen, den må lagres på minus 70 grader, og når man tar dem ut av denne lave temperaturlagringen, da må de brukes innen fem dager. Dvs. når vaksinene går ut av hovedlager rundt om i landet, da må de fraktes til kommunene og de må få satt dem, alt innen fem dager. Det å spare på vaksiner, det er ikke egentlig et alternativ.

De ligger på et hovedlager og blir sendt ut til kommunene når de skal brukes.

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg kjøper ikke disse unnskyldningene. Oslo kommune har vaksinedoser liggende på lager. Da har det ingenting med at Norge er et langstrakt land å gjøre at Oslo ikke har brukt alle disse dosene allerede. At Israel har fått mange flere doser er heller ikke relevant når diskusjonstemaet er hvor mange av de MOTTATTE dosene de respektive landene har brukt. 

Den eneste forklaringen er dårlig beredskap. Norge foretrekker å bruke tiden på skryt av egen fortreffelighet. 

At vi har altfor dårlig beredskap, det har vi jo visst om i tiår.

Du får høre med Oslo kommune hvorfor de ikke har vaksinert mer allerede, da.

Og jo, det er relevant hvor mange av de mottatte dosene som er satt, fordi Israel lettere kan administrere massetesting.

Hvis du vil ha en endring til det bedre - sørg for å vise det gjennom stemmeseddelen til høsten.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

De ligger på et hovedlager og blir sendt ut til kommunene når de skal brukes.

Men det syntes ikke den jeg svarte å ha noen forståelse for siden hun mente kommunene sparte på mottatte doser. Vi har ikke mulighet til å distribuere over hele landet hvis de skal være nedfryst på -70 grader helt frem til kommuner, og utstyr til slik lagring finnes i de færreste kommuner.

Skrevet

Det jeg tror er et stort problem er at vi i den rikeste delen av verden kan kjøpe nok vaksiner raskt. Da vil vi i førdte omgang være nesten trygge for sykdomen. Problemet er at med mye smitte i andre land og rask smittespredning der er faren for at viruset muterer mange ganger stor og at det dermed oppstår nye varianter som vaksine ikke virker på. Da har vi samme problem igjen. 

Det kan derfor være posetivt også for oss at vaksinene spres utover også til fattige land. Det kan gi mindre smitte totalt i verden og dermed færre mutasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...