Gå til innhold

Det sunne liv- 2021

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så lenge det du varierer med er sunt og ikke hovedsaklog består av pasta, ris, tacolefser, soyasaus og andre ting vi har en tendens til å velge når vi skal gjøre maten "spennende" så er det ikke noe problem å variere med andre ting. Likevell vil jeg si det finnes veldig mye god tradisjonsmat. Den er ikke mindre spennende enn maten fra noe annet land.

Anonymkode: ab1d8...dcb

Siste setning du kommer med er jo i aller høyeste grad en personlig preferanse. For min del vil jeg si det stikk motsatte. Poenget er vel at vi alle liker og foretrekker forskjellig mat. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (27 minutter siden):

Oj! Mat i min verden skal være fantastisk god. Hver dag. Gjerne veldig sunn også. Det går fint an å få begge deler. 

Nja...sukker, salt og fett er viktige smaksforsterkere, så ikke uten grunn er halv- og helfabrikata tilsatt mye av dette.

Anonymkode: 3490f...62a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nja...sukker, salt og fett er viktige smaksforsterkere, så ikke uten grunn er halv- og helfabrikata tilsatt mye av dette.

Ingen som nevnte noe av det. God sunn mat laget fra bunnen snakket jeg om. Her lager vi masse mat i stort kvanta som fryses ned og tas opp til dager vi har dårlig tid. Vi spiser pizza og Taco også men med masse grønt til. I hovedsak spiser vi sunt men selvfølgelig blir det også enklere løsninger. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Siste setning du kommer med er jo i aller høyeste grad en personlig preferanse. For min del vil jeg si det stikk motsatte. Poenget er vel at vi alle liker og foretrekker forskjellig mat. 

Hvilket land tenker du har mer spennende mat?

Jeg har heller ikke påstått at norsk tradisjonell mat er mer spennende eller bedre enn alt annet. Det jeg har gjort er å protestere på at den er kjedelig. Hvis du er opptatt av at alle bør godta at vi liker og foretrekker ulik mat burde du angripe dem som rakker ned på på den norske. Det er de som ikke "respekterer" andres smak her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvilket land tenker du har mer spennende mat?

Jeg har heller ikke påstått at norsk tradisjonell mat er mer spennende eller bedre enn alt annet. Det jeg har gjort er å protestere på at den er kjedelig. Hvis du er opptatt av at alle bør godta at vi liker og foretrekker ulik mat burde du angripe dem som rakker ned på på den norske. Det er de som ikke "respekterer" andres smak her.

Personlig mener jeg selv at norsk tradisjonsmat er ganske så kjedelig. At du liker det er flott men det er ingen spesiell mat som går under spennende eller kjedelig som fasit. For min del liker jeg aller best mat fra Italia og Asia. Også gresk og mexicansk. Egentlig ganske mange land er etter mitt hjerte spennende matland. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Personlig mener jeg selv at norsk tradisjonsmat er ganske så kjedelig. At du liker det er flott men det er ingen spesiell mat som går under spennende eller kjedelig som fasit. For min del liker jeg aller best mat fra Italia og Asia. Også gresk og mexicansk. Egentlig ganske mange land er etter mitt hjerte spennende matland. 

Nesten alle lsnd har retter som er gode og spennende å variere med. Hvis du skulle holde deg til et lands tradisjonsmat ville det derimot sjelden blitt mer spennende enn norsk tradisjonsmat, og spesielt om vi skal holde oss til brukbart sunn mat.

Skrevet

Lavkarbo! Helt frelst. Gikk ned 7 kg fra begynnelsen av november til jul, mye god mat og uten trening. Fortsetter nå! 

Anonymkode: 33ef9...cf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Faktisk et godt poeng at hver dag behøver ikke være en fest! Den lette tilgangen på festmat gjør at vi spiser mer (og usunnere). Hverdagsmaten skal være ernæringsmessig god, ikke nødvendigvis så himmelsk deilig!

Hvorfor det? Må du ha kjip mat for ikke å overspise?? Vi liker god mat hver dag, hva er vitsen med å spise stusselig mat om man ikke må? 

Anonymkode: 0129a...7da

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke har orket å lese alle innleggene - den "Husmannskost"-diskusjonen meldte jeg meg ut av i Ukesmeny-tråden. Og bare for å ha sagt det, jeg kan lage det meste av husmannskost om jeg vil, så det har ikke noe med evner å gjøre. 

Spiser man store mengder pasta hver dag, mye søtt og salt i maten hverdag, for mye usunt fett, for mye rødt kjøtt,  for lite variasjon sånn at det ikke blir nok av varierte vitaminer osv, så er det uskadelig - uansett om man lager husmannskost eller middelhavsmat eller hva man nå lager.

Det aller viktigste, tror jeg, er å spise variert, passelige kombinasjoner av forskjellig mat, nok grønnsaker og ikke minst (til og med kanskje mest) at man spiser nok mat fordelt på gode nok måltider gjennom uka. Problemet i dag, er ikke hva slags middag vi spiser (om den er normalt sunn), men at man spiser for lite mat og dermed heller ender opp med en kanelbolle eller pølse "fra Shell" fordi man er sulten på vei hjem fra jobb. Eller man hiver innpå en is eller en eller flere sjokolader fordi blodsukkeret er så lavt eller ustabilt at man bare "må" ha det. 

Der er i alle fall ukemenyer og planlagte måltider (og innkjøp) viktig for meg.  Når jeg, og resten av familien, spiser en god middag, har nok mat med på jobb og skole osv, blir det mye mindre usunn mat og "snacks" i løpet av uka. Og formen blir mye bedre, uansett om vekta beveger seg opp eller ned. 

Håper denne tråden går tilbake til det HI spør om.

Hilsen hun som spiser både det ene og det andre, når planene er på stell, og som verken er supertynn eller overvektig, men har det mye bedre med variert og nok mat. 

Anonymkode: 122dd...251

Skrevet

HI her

Jeg skal ikke gå ned i vekt eller bli sunnere eller spise mindre godteri. Jeg er matlei og trenger nye oppskrifter. Så, i stedet for å diskutere alt mulig og komme med tips til hvordan få et sunnere liv, kan dere dele oppskrifter med meg? Jeg lever et sunt liv med sunn mat fra før, men trenger ny inspirasjon. Grunnen til at jeg ba om oppskrift på sunn mat er fordi jeg vil fortsette den sunne linjen selv om det er noe nytt

kan dere dele oppskrifter? 

Anonymkode: e3640...662

Skrevet

Shakshuka, den grønne versjonen
Fylt søtpaprika med salat til
Ovnsbakt laks med blomkålris blandet med løk og gulrot
Koteletter med grønnsaksris, og couscous blandet med løk og søtpapaprika
Kyllingfilet eller i strimler med søtpotetbåter og ovnsbakte grønnsaker
Denne har jeg tenkt til å teste, men ikke kommet så langt enda  - https://www.tine.no/oppskrifter/middag-og-hovedretter/fisk-og-skalldyr/laks-og-brokkoligrateng

Anonymkode: 3c089...9fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Lavkarbo! Helt frelst. Gikk ned 7 kg fra begynnelsen av november til jul, mye god mat og uten trening. Fortsetter nå! 

Anonymkode: 33ef9...cf8

Jeg skal ikke gå ned i vekt. Er 172 høy og veier 57kg, så tenker det er helt ok. 

Skrevet

En av mine favoritter er knollselleri, løk og purre i små biter dampet og kokt i litt fløte. Smak til med salt og pepper og tilsett litt stekte bakonbiter eller rester a  svinekjøtt. 

Ekstra godt blir det om du fyller blandingen i skåler av paprika og gratinerer i ovnen. Servered med kokte poteter hos oss.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

En av mine favoritter er knollselleri, løk og purre i små biter dampet og kokt i litt fløte. Smak til med salt og pepper og tilsett litt stekte bakonbiter eller rester a  svinekjøtt. 

Ekstra godt blir det om du fyller blandingen i skåler av paprika og gratinerer i ovnen. Servered med kokte poteter hos oss.

Skriver ned dette. Takk

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...