Gå til innhold

Det sunne liv- 2021

Anbefalte innlegg

Skrevet

Del dine sunne oppskrifter på hverdagsmat! Jeg er så matlei og trenger inspirasjon og motivasjon! Bør passe inn en travel hverdag og ikke ta mer enn 30-40 min å lage

er lei av det jeg pleier å lage:

laksegryte, torsk med spinat, pasta generelt, laks med pesto, karbonader, grønnsakssuppe, blomkålsuppe, og sikkert fler.

Men.. uansett om jeg er lei av det eller ikke, del!

Anonymkode: e3640...662

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å lage vanlig, "gammeldags" husmannskost til middag, og la sånn tullemat som du nevner, bli noe du lager en sjelden gang. Hverdagsmiddagen/maten trenger ikke være gourmetmat, det skal være ernæringsmessig godt sammensatt, og om man er sulten, spiser man. Om ikke, er man ikke sulten nok. Hovedingrediensene bør være kjøtt, fisk, poteter og grønnsaker. Kutt ut halvfabrikata, toroposer, pasta, ris osv til hverdags. Det er "tøysemat" som kun har som oppgave å smake. 

La frokost, lunsj og kvelds være vanlig, hjembakt brød med vanlig pålegg (ost, leverpostei, skinke). Kutt ut nymotens frokostblandinger, juice, wraps, baguetter osv.

Jeg er temmelig sikker på at husmannskost fra 50-60-70 tallet gjør godt, og vil kunne få bukt med bl a overvekt, diabetes, adhd, uro og konsentrasjonsvansker. 

Anonymkode: 3490f...62a

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Begynn å lage vanlig, "gammeldags" husmannskost til middag, og la sånn tullemat som du nevner, bli noe du lager en sjelden gang. Hverdagsmiddagen/maten trenger ikke være gourmetmat, det skal være ernæringsmessig godt sammensatt, og om man er sulten, spiser man. Om ikke, er man ikke sulten nok. Hovedingrediensene bør være kjøtt, fisk, poteter og grønnsaker. Kutt ut halvfabrikata, toroposer, pasta, ris osv til hverdags. Det er "tøysemat" som kun har som oppgave å smake. 

La frokost, lunsj og kvelds være vanlig, hjembakt brød med vanlig pålegg (ost, leverpostei, skinke). Kutt ut nymotens frokostblandinger, juice, wraps, baguetter osv.

Jeg er temmelig sikker på at husmannskost fra 50-60-70 tallet gjør godt, og vil kunne få bukt med bl a overvekt, diabetes, adhd, uro og konsentrasjonsvansker. 

Enig i at kosthold kan endre mye men Adhd er en nevrologisk forstyrrelse som man er født med. Ja kosthold hjelper en del på både på konsentrasjon og uro, men den fjerner ikke medfødte vansker. 

Anonymkode: 03b43...eaa

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Husmannskost var noe man kunne lage fordi konene var hjemme og kunne begynne på middagene i god tid. Hverdagen til folk er så stressende at man ikke har tid til det lenger. 
Samtidig er ikke italienere kjent for å være feite, de som er oppvokst på pasta og pizza. Pasta smaker ikke noe heller. 

Skrevet

Og hva er egentlig norsk husmannskost?  Den er vel ikke direkte tilpasset dagens forhold/aktivitetsnivå? Dvs den inneholder mye fett og raske karbohydrater. Men med litt modifikasjoner går det sikkert greit. 

Forøvrig tenker jeg å bruke div grønnsksretter. Fylt/gratinert squash, grønnsakslasagne osv. Grove laksewraps, kyllingfilet/kalkunmedaljong med blomkålris og spinat, bakt potet, omelett, grov tagliatelle med spinat, Creme fraîche og laks, fiskegrateng med grov pasta, kylling i kokos-curry med fullkornsris. 

Anonymkode: 8ccc6...645

Skrevet

Gjør det helt enkelt.

Kokte poteter, stekt fisk eller kjøtt og grønnsaker. Slutt å spise mellom måltidene og beveg deg mer.

Bruk rester til pytt i panne.

Grove brødskiver med ost, leverpostei eller liknende til frokost og lunch. Melk til frokost og juice til lunch.  Litt agurk, tomat, paprika på skiven.

Dropp mellommåltider og kvelds annet enn litt frukt eller grønnsaker. 3 måltider om dagen er nok.

Anonymkode: ab1d8...dcb

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Husmannskost var noe man kunne lage fordi konene var hjemme og kunne begynne på middagene i god tid. Hverdagen til folk er så stressende at man ikke har tid til det lenger. 
Samtidig er ikke italienere kjent for å være feite, de som er oppvokst på pasta og pizza. Pasta smaker ikke noe heller. 

Det tar 30 minutter å lage seibiff, løk, poteter og råkost. Samme tid på omtrent all annen middag, bortsett fra søndagsmiddag som gjerne kan stå i ovn et par timer. Fisken fiskes, fileteres og fryses på sommeren. Samme med kokfisk som skjæres og pakkes i passe porsjoner. Fiskekaker lages i store mengder når vi får hyse. Kjøttkaker lages til mange middager. Brunsaus brunes ferdig til f eks 4 middager, fryses og spes kun med vann når middagen lages. Lapskaus lages i 12 liters kasserolle og blir mange lettvinte middager når det er en travel dag. Kjøper man en halv gris og et lam, parterer og tar vare på kjøtt og innmat, har man mange gode kjøttmiddager utover vinteren. 

Å prioritere skikkelig mat er viktigere enn all verdens aktiviteter på ettermiddagen, det dreier seg om god helse man ønsker å ha resten av livet. All uro og konsentrasjonsvansker vi ser i dag, tror jeg bunner i dårlig kosthold. Adhd kan så gjerne være en "medfødt nevrologisk lidelse", men slik disse lidelsene påvirker barna, er en konsekvens av dårlig kosthold. 

Jeg tror motstanden dreier seg om at folk i dag ikke kan lage slik mat, og vet ikke at det meste går like raskt å lage som all verdens pesto-pasta-kylling-wrap!

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er vel ikke helt tilfelle feks i forbindelse med diabetes? 

For ikke å utvikle type 2 diabetes bør det da være positivt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

For ikke å utvikle type 2 diabetes bør det da være positivt.

Ja, til en viss grad. Dersom man spiser mye grønnsaker, og ikke overdriver poteter osv. Ikke alle diabetikere som tåler poteter særlig godt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det tar 30 minutter å lage seibiff, løk, poteter og råkost. Samme tid på omtrent all annen middag, bortsett fra søndagsmiddag som gjerne kan stå i ovn et par timer. Fisken fiskes, fileteres og fryses på sommeren. Samme med kokfisk som skjæres og pakkes i passe porsjoner. Fiskekaker lages i store mengder når vi får hyse. Kjøttkaker lages til mange middager. Brunsaus brunes ferdig til f eks 4 middager, fryses og spes kun med vann når middagen lages. Lapskaus lages i 12 liters kasserolle og blir mange lettvinte middager når det er en travel dag. Kjøper man en halv gris og et lam, parterer og tar vare på kjøtt og innmat, har man mange gode kjøttmiddager utover vinteren. 

Å prioritere skikkelig mat er viktigere enn all verdens aktiviteter på ettermiddagen, det dreier seg om god helse man ønsker å ha resten av livet. All uro og konsentrasjonsvansker vi ser i dag, tror jeg bunner i dårlig kosthold. Adhd kan så gjerne være en "medfødt nevrologisk lidelse", men slik disse lidelsene påvirker barna, er en konsekvens av dårlig kosthold. 

Jeg tror motstanden dreier seg om at folk i dag ikke kan lage slik mat, og vet ikke at det meste går like raskt å lage som all verdens pesto-pasta-kylling-wrap!

Er til en viss grad enig. Men «skikkelig» mat er så mangt, og definitivt mye mer enn det vi tenker på som typisk norsk husmannskost, som tradisjonelt inneholder mye fett. Man bør unngå raske karbohydrater. Bytt til fullkorns -pasta, -ris og -lomper. Også i helgen. Begrens inntak av poteter. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter. Bruk mye egg. Spis mye grønnsaker, gjerne rene grønnsaksterninger. Bruk meieriprodukter, men i moderat mengde. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja, til en viss grad. Dersom man spiser mye grønnsaker, og ikke overdriver poteter osv. Ikke alle diabetikere som tåler poteter særlig godt. 

Hvorfor er du så redd for potetene? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor er du så redd for potetene? 

Poteter inneholder mye karbohydrater og det er raske karbohydrater. Veldig ugunstig for diabetikere  (og andre som vil ha et mest mulig stabilt blodsukker).

Anonymkode: 3f3af...278

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Poteter inneholder mye karbohydrater og det er raske karbohydrater. Veldig ugunstig for diabetikere  (og andre som vil ha et mest mulig stabilt blodsukker).

Anonymkode: 3f3af...278

Vi trenger karbohydrater og mer poteter fåt du mange vitaminer, mineraler og fiber du også trenger. Så voldsom rask blodsukkerheving gir den heller ikke.

Det finner ting som kan argumenteres med at er bedre, da spesielt belgfrukter, men de fleste bruker ris, pasta, maislefser eller liknende.  Da hadde det vært vesentlig bedre med poteter for de fleste.

Skrevet

Oj... Man trenger virkelig ikke å gå til norsk husmannskost for å være sunnere altså. Her er planen å spise mer grønnsaker og bruke det i alle middager på en eller annen måte. Fått dilla på sommer ruller feks. Jeg ville investert i en god kokebok gjerne fra det asiatiske kjøkken. Masse deilige gryter som kan lages i stor kvanta for så å varmes opp igjen. Her skal vi kutte ned poteter. Frukt, grønnsaker og belgfrukter blir det mye mer av. Vurderer å variere maten ved å bestille matkasse 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og man blir garantert slank siden apetitten svinner hen av den ufattelige kjedelige maten...

Anonymkode: 0129a...7da

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Og man blir garantert slank siden apetitten svinner hen av den ufattelige kjedelige maten...

Faktisk et godt poeng at hver dag behøver ikke være en fest! Den lette tilgangen på festmat gjør at vi spiser mer (og usunnere). Hverdagsmaten skal være ernæringsmessig god, ikke nødvendigvis så himmelsk deilig!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Faktisk et godt poeng at hver dag behøver ikke være en fest! Den lette tilgangen på festmat gjør at vi spiser mer (og usunnere). Hverdagsmaten skal være ernæringsmessig god, ikke nødvendigvis så himmelsk deilig!

Oj! Mat i min verden skal være fantastisk god. Hver dag. Gjerne veldig sunn også. Det går fint an å få begge deler. 

Skrevet

Jeg har svogerforsket megselv, og vil gjerne bidra med mine erfaringer :)

Jeg har levd på tradisjonel norsk husmannskost hele mitt liv. Og har veid 52 kg etter jeg var ferdig utvokst for over 40 år siden.  Jeg er slank og har jernhelse, samt at jeg er i god form. 

Det å ha en midje etter å ha passert 50 takker jeg kostholdet for.  Har aldri spist ferdigmat, prefabrikert mat eller junk. (For meg er taco fek junk)

Lager all mat fra bunn av med rene råvarer. Middagen tar så lang tid å lage som potetene bruker koke. 

Anonymkode: 7b837...d39

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det trenger da ikke være kjedelig. Vanlig "gameldags" norsk mat er godt det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi trenger karbohydrater og mer poteter fåt du mange vitaminer, mineraler og fiber du også trenger. Så voldsom rask blodsukkerheving gir den heller ikke.

Det finner ting som kan argumenteres med at er bedre, da spesielt belgfrukter, men de fleste bruker ris, pasta, maislefser eller liknende.  Da hadde det vært vesentlig bedre med poteter for de fleste.

Er man diabetiker og opplever høy blodsukkerstigning av poteter, så er vel det argument godt nok?

Skrevet

Man trenger ikke spise norsk husmannskost for å være sunn, holde seg frisk, sprek, slank osv. 

Kan vi ikke bare konkludere med at vi spiser ulikt, og at det er mange ting som er sunt. Spis variert, bruk mye grønnsaker, spis rene kjøttvarer, kutt raske karbohydrater osv. Så kan vi respektere hverandres matvalg. Det er ikke bare én måte som er riktig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er man diabetiker og opplever høy blodsukkerstigning av poteter, så er vel det argument godt nok?

Ja, men nå var det ikke dem som har diabetes jeg snakket om. De må tilpasse kostholdet til sin situasjon, men hva som er et greit kosthold for å redusere faren for å få diabetes.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Oj... Man trenger virkelig ikke å gå til norsk husmannskost for å være sunnere altså. Her er planen å spise mer grønnsaker og bruke det i alle middager på en eller annen måte. Fått dilla på sommer ruller feks. Jeg ville investert i en god kokebok gjerne fra det asiatiske kjøkken. Masse deilige gryter som kan lages i stor kvanta for så å varmes opp igjen. Her skal vi kutte ned poteter. Frukt, grønnsaker og belgfrukter blir det mye mer av. Vurderer å variere maten ved å bestille matkasse 

Vi trenger ikke et tradisjonelt norsk kosthold for å spise sunt, men det er et godt alternativ.

Skrevet

Vi trenger ikke et tradisjonelt norsk kosthold for å spise sunt, men det er et godt alternativ.

...et greit alternativ i kombinasjon med andre matretter. Blir ekstremt kjedelig i lengden. 

Skrevet

...et greit alternativ i kombinasjon med andre matretter. Blir ekstremt kjedelig i lengden. 

Så lenge det du varierer med er sunt og ikke hovedsaklog består av pasta, ris, tacolefser, soyasaus og andre ting vi har en tendens til å velge når vi skal gjøre maten "spennende" så er det ikke noe problem å variere med andre ting. Likevell vil jeg si det finnes veldig mye god tradisjonsmat. Den er ikke mindre spennende enn maten fra noe annet land.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...