Gå til innhold

Tror dere Barnevernet gjør mye

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi kan jo synse og mene hva vi vil om dette. Men nå er det faktisk en rettighet alle barn har, nedfelt i FNs barnekonvensjon, alle barn har rett til å kjenne sitt biologiske opphav. Det er derfor Norge har blitt dømt. Det bryter mot barns rettigheter. Uansett hvor uenige vi er. 

Anonymkode: 3c107...beb

Ja men er dette egentlig en lov som går på barna eller på foreldrene? Når barna er så store at de kan høres dvs kan foreta et reelt valg så mener jeg de skal høres. Om de ønsker mer samvær så bør det tilrettelegges for det da evn med tilsyn i tilfeller der man må tenke sikkerhet, men når de er så små å traumene er så store at det forringer livskvaliteten så er det et overgrep med grunnlag i lovene. 

Å da er det forkastelig!

Anonymkode: a6409...24a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så mye feilvurderinger som manglende vurderinger. Det fører ikke til omsorgsovertakelser i seg selv, men til at det ikke gis rett hjelp til rett tid. 

Det handler noe om svak ledelse og struktur, mye om kapasitet. Jeg har egentlig ikke tid til å lese gjennom alle tidligere saksdokumenter, noe jeg selvsagt bør. 

Anonymkode: 8634c...805

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi kan jo synse og mene hva vi vil om dette. Men nå er det faktisk en rettighet alle barn har, nedfelt i FNs barnekonvensjon, alle barn har rett til å kjenne sitt biologiske opphav. Det er derfor Norge har blitt dømt. Det bryter mot barns rettigheter. Uansett hvor uenige vi er. 

Anonymkode: 3c107...beb

Ikke meg du svarer her, men jeg er enig med hun du svarer.

Problemet i en del slike saker er jo at barna bevisst blir påført nye skader og blir fratatt muligheten til å heles fra gamle traumer når de faktisk tvinges til samvær med foreldre som har utsatt dem for traumer. Mange barn blir retraumatisert flere ganger i året - hvor er barnas rettigheter for å slippe å bli utsatt for det som nærmest blir overgrep med det offentliges støtte?

I tillegg traumatiseres ofte disse barna også årlig når foreldrene har rett til å ta opp igjen saken i rettssystemet, hvor barna for n'te gang må gjennom samtaler med saksbehandlere, sakkyndige og andre.

Jeg kjenner et tilfelle nå, hvor det tok over ti år før barnet kom i fosterhjem. Barnet ønsker ikke lenger møte forelder fordi det blir traumatisert hver eneste gang av manipulerende forelder som bruker all kontakt for å manipulere (ja, selv ved samvær under tilsyn greier forelder å manipulere voldsomt uten at person fra bv forstår det). Barnet gir selv uttrykk for dette, men møte foreldre, det må det likevel.

Når barn blir alvorlig skadet av kontakt med forelder, da er det ikke riktig å tvinge gjennom samvær. Disse barna blir ødelagt enda mer!

Jeg tør påstå at det fratar barn deres rettigheter til en trygg oppvekst å tvinge gjennom samvær der dette ikke er bra for barna! Og at det faktisk bryter barnas rettigheter også når de blir påført nye skader pga. påtvunget samvær med biologiske foreldre.

Og nei, vi skal ikke bare like eller godta dette, selv om vi har fått disse dommene i EMD, for enkeltdommer kan ikke si noe om alle barns individuelle tilfeller. I noen tilfeller har det kanskje blitt gitt for lite samvær og for tidlig adopsjon. Men vi har en fordømt plikt til å beskytte de barna som flere ganger i året blir skadet av påtvunget foreldresamvær. De blir skadet for livet, og det hverken bør eller kan vi godta!

Anonymkode: eff03...e61

Skrevet

jeg tenker nok at det skulle het foreldrevern i stedenfor barnevern, synes i veldig mye saker går det foreldrenes vei.

Kjenner for eksempel ei som ble tatt fra de 2 største + en av de yngre,men beholdt 3, hun er dessverre flink til og snakke for seg,men latt disse 3 vert alene hjemme fra de var 9,2 og 1 , største har passet på hele tiden,men likevel helt sykt, og nå er ikke noe bedre selvom de er store de er 17 og 16 og største er 22 og flytte ut, men de som bor hjemme kan være hjemme flere ganger  i uka, her har både familie, venner av mor ,naboer, kolleager og skoler meldt fra uten at noe har skjedd, heldigvis smarte barn som klarer seg fint på skolen

Anonymkode: c0e30...51f

Skrevet

Det er barna som er taperne her😔

Anonymkode: a6409...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...