Gå til innhold

Tror dere Barnevernet gjør mye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Feilvurderinger?

Leser fra tid til annen om mødre/fedre som skriver i ulike sosiale medier om barn som har blitt urettmessig (deres mening)tatt ifra dem. Jeg undrer meg om det gjøres mye feil eller om disse personene ikke evner å se sine manglende omsorgsevner.

Anonymkode: c0678...4b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg tror ikke det 

En omsorgsovertakelse er heller ikke noe barnevernet avgjør alene, de må ha retten på sin side i en sånn avgjørelse 

Anonymkode: 52438...7a5

Skrevet

Jeg tror de mest alvorlige feilene de gjør er at de går inn med alvorlige tiltak for sent. 

Altfor ofte ser man at det er mer foreldrevern enn barnevern som bedrives. Foreldre får sjans på sjans mens barndommen til barna går med omsorgssvikt. 

Anonymkode: 4ee99...d7a

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror de mest alvorlige feilene de gjør er at de går inn med alvorlige tiltak for sent. 

Altfor ofte ser man at det er mer foreldrevern enn barnevern som bedrives. Foreldre får sjans på sjans mens barndommen til barna går med omsorgssvikt. 

Dette er min erfaring også. Det er svært alvorlig når de venter altfor lenge med å hente ut barn som da blir skadet for livet og traumatisert. Noen av skadene de får (utviklingsmessig, relasjonsmessig) er jo ikke reversible, så barna må i større og mindre grad slite med følgene resten av livet.

Det verste eksemplet på foreldrevern er der det tok 11 år fra omgivelsene varslet første gang til barnet kom i fosterhjem. Helt forferdelig.

Anonymkode: eff03...e61

Skrevet

Synes foreldre får for mange sjanser. Hvor ofte hører du noen si "det var bra at de flyttet barna mine, jeg klarte ikke ta vare på dem selv". Manglede selvinnsikt er ofte en stor del av utfordringen. Hadde de skjønt at de ikke gir nok omsorg hadde mulighetene for hjelp og støtte i hjemmet vært større. Har gjennom jobb snakket med mange sinte foreldre som ikke lenger har barna hjemme. Ser de skriver på nett om slemt barnevern. At barna ble tatt uten grunn/pga.bagateller. For oss som har innsikt i sakene vet vi at det aldri er tilfellet. 

Anonymkode: 34fde...d70

Skrevet

Det skjer nok noen feil begge veier. Dessverre har noen foreldre urettmessig blitt fratatt barna sine, og dessverre har noen barn blitt værende i familier preget av dysfunksjon og omsorgsvikt. 

Jeg meldte familie til bv, det samme gjorde skole og helsestasjon. Fra bv ble koblet inn, tok det 3 år før barna ble fjernet fra foreldrene. Det er tre lange år for de barna. 

Jeg ser også at Norge har blitt felt i EMD mange ganger. Noen av sakene ser helt klart ut til å være ubegrunnede. Andre saker føler jeg at de tenker for mye på foreldrenes rettigheter. Det de mener at foreldrene får for liten kontakt med barna, og at det ødelegger relasjonen. Jeg tenker at alvorligheten av omsorgssvikten gjenspeiler samværet. Hvis foreldrene ikke evner å se eller møte barnas behov, så har de valgt utfallet selv. Spesielt der foreldrene skapet usikkerhet hos barna ved å si til dem at de vil at barna skal bo hos dem og at de er lei seg for at bv tok de vekk. Da blir saken mer betent og vanskelig, og det vanskeliggjør samværet. 

Noen av de som roper høyest, har helt klart blitt uforståelig fratatt barna sine, men jeg tror de fleste av dem mangler selvinnsikt og ikke er i stand til å se barnas beste. 

Anonymkode: bfc96...d2d

Skrevet

Det gjøres feil som alle andre steder, selvsagt, de som jobber i bv er bare mennesker. Men jeg er overbevist om at de fleste (ikke alle) feilene dreier seg om barn som får for lite og/eller for sen hjelp.

Jeg kjenner et av disse parene som "urettmessig" har blitt fratatt barna. De ruset seg og drakk seg fulle flere ganger i uka, barna gikk alltid i for små, fillete og skitne klær, barna selv var konstant skitne, de måtte klare seg selv stort sett, komme seg opp og på skolen selv fra 1. klasse og hadde aldri med skolemat. Fra foreldrenes side heter det at de mistet barna fordi de glemte skolematen et par ganger og kledde barna i arveklær...

Anonymkode: dbe38...295

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Dette er min erfaring og.

Kjenner jo til noen tilfeller. Og der og klager foreldrene, og mener det ikke var noen grunn til å ta barna. Mens de har rusproblemer og har utsatt barna for både fysisk og psykisk misshandling. 

Jeg er barnevernsbarn selv, og første gangen så henla de saken. Hadde de tatt meg da, så hadde livet mitt vært totalt annerledes. Til da hadde jeg bare opplevd fysisk vold, foreldre som var rusmisbrukere, litt senere ble det grovt seksuelt misbruk, grovere vold og psykisk vold. Og andre gang de kom inn i bildet, så tok det 3 år før de tok meg ut av hjemmet. Jeg var da 16 år, og livet mitt var allerede ødelagt. 

Mine foreldre mente og at de aldri hadde gjort noe galt, barnevernet tok meg, fordi jeg var et problembarn. 

Anonymkode: beb8e...7b7

Skrevet

Barnevern er helt nødvendig. Men som helsepersonell på et lite sted ser jeg hvordan kvaliteten kan være litt så som så... 

Burde vært lengre utdannelse og aller helst et profesjonsstudium. I en av kommunene jeg jobber med er det en nyutdannet barnehagelærer. Ingenting negativt om barnehagelærere, men han kan umulig være kvalifisert 

Anonymkode: 463fa...7cd

Skrevet

De som skriver slike innlegg har ofte skremmende dårlig selvinnsikt. De forstår faktisk ikke at de er uegnet til å være foreldre, for de er jo glad i barnet/barna sine og har gjerne gjort det de mener er det beste. Jeg har møtt noen slike selv, og det er rett og slett helt skummelt hvordan jeg med egne øyne og ører har observert hvordan de håndterer barna, og hvor fundamentalt ulikt de framstiller dette til andre. Mange framstår som utrolig troverdige også, de ser oppriktig lei seg ut og vekker mye sympati, men jeg har jo sett hva de er i stand til.

Anonymkode: 226d3...85e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt sant

Anonymkode: 1378e...13f

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det skjer nok noen feil begge veier. Dessverre har noen foreldre urettmessig blitt fratatt barna sine, og dessverre har noen barn blitt værende i familier preget av dysfunksjon og omsorgsvikt. 

Jeg meldte familie til bv, det samme gjorde skole og helsestasjon. Fra bv ble koblet inn, tok det 3 år før barna ble fjernet fra foreldrene. Det er tre lange år for de barna. 

Jeg ser også at Norge har blitt felt i EMD mange ganger. Noen av sakene ser helt klart ut til å være ubegrunnede. Andre saker føler jeg at de tenker for mye på foreldrenes rettigheter. Det de mener at foreldrene får for liten kontakt med barna, og at det ødelegger relasjonen. Jeg tenker at alvorligheten av omsorgssvikten gjenspeiler samværet. Hvis foreldrene ikke evner å se eller møte barnas behov, så har de valgt utfallet selv. Spesielt der foreldrene skapet usikkerhet hos barna ved å si til dem at de vil at barna skal bo hos dem og at de er lei seg for at bv tok de vekk. Da blir saken mer betent og vanskelig, og det vanskeliggjør samværet. 

Noen av de som roper høyest, har helt klart blitt uforståelig fratatt barna sine, men jeg tror de fleste av dem mangler selvinnsikt og ikke er i stand til å se barnas beste. 

Nå har jeg ikke sett de siste dommene fra EMD, men de jeg har lest kritiserer ikke selve omsorgsovertakelsen, men foreldrenes mulighet til å treffe barna sine etter at de er flyttet. 

Jeg tror dessverre at barnevernet i for stor grad lar barn bo med foreldrene sine. Dette er også lovpålagt, man skal starte med de minst inngripende tiltakene før man skiller barn  fra foreldrene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke fordi barna er fjernet fra foreldre Norge er dømt for, men manglende samvær og forsøk på tilbakeføring til foreldrene.

Ingen tenker at grunnen til at barna som oftest blir tatt er at foreldre er så uegnet at barna aldri kan bli tilbakeført og at det er grunnen til minimalt med samvær og adopsjon. 

Anonymkode: 2c8ce...abf

Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Nå har jeg ikke sett de siste dommene fra EMD, men de jeg har lest kritiserer ikke selve omsorgsovertakelsen, men foreldrenes mulighet til å treffe barna sine etter at de er flyttet. 

Jeg tror dessverre at barnevernet i for stor grad lar barn bo med foreldrene sine. Dette er også lovpålagt, man skal starte med de minst inngripende tiltakene før man skiller barn  fra foreldrene. 

Ser et slikt tilfelle på nært hold desverre, hold på i over et år nå.

Håpløst når foreldre ikke klarer å ta fullt ansvar for seg selv, men må ha personlige kontaktpersoner i kommunen for å få til en hverdag med å få stønader og hjelp til å komme inn i en jobb. Der kun den ene har evner til å holde på en jobb, kanskje. Har ikke vært i jobb på 4 år,nettopp startet i en. Har vært på Nav som har dekket alt siden graviditeten ble kjent. Har havnet hos namsmannen begge to, må da få hjelp fra kommunen med å ordne dette også. 

Hvordan kan "voksne" som må ha så mye støtte i sin hverdag, ha evnen til å følge opp barnet til det er 18 år uten å havne si samme suppe som sine foreldre. 

Skrevet

Det må helt klart ryddes opp i barnevernet. Det er til alles fordel!

Kommet frem mange skremmende saker i media der enten barn ikke får hjelp, eller at de griper inn for raskt. Alvorlig begge scenarioer.

Jeg ble meldt av skolen pga skolevegring (barn med autisme) saken ble heldigvis henlagt. Men jeg mistet mye respekt for en etat jeg alltid har trodd var bra. Man er tydeligvis prisgitt den saksbehandleren man får. Og som i alle andre deler i arbeidslivet finnes det folk som aldri burde hatt den type arbeid. Jeg rakk i hvert fall å bli skremt, selvom saken ble henlagt raskt.

Det hjelper i hvert fall ingen å ikke innse at nå må det et kompetanseløft inn i den etaten!

Anonymkode: 3c107...beb

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke fordi barna er fjernet fra foreldre Norge er dømt for, men manglende samvær og forsøk på tilbakeføring til foreldrene.

Ingen tenker at grunnen til at barna som oftest blir tatt er at foreldre er så uegnet at barna aldri kan bli tilbakeført og at det er grunnen til minimalt med samvær og adopsjon. 

Det er i grunn det samme som jeg skrev. 

"Det de mener at foreldrene får for liten kontakt med barna, og at det ødelegger relasjonen. Jeg tenker at alvorligheten av omsorgssvikten gjenspeiler samværet. Hvis foreldrene ikke evner å se eller møte barnas behov, så har de valgt utfallet selv"

Skrevet
Iiiiik skrev (1 time siden):

Var i grunn det jeg sa, at emd mener foreldrene får for lite kontakt med barna. 

Jeg har forståelse for at man skal starte med tiltak i hjemmene i første omgang, men etter å ha sett i kompetente foreldre får sjanse etter sjanse i 3 år, så lurer jeg på hvor le ge barna skal betale prisen for udugelige foreldre. 

Skrevet

Barnevernet gjør nok feil av og til og er gjerne en arbeidsplass som er preget av gjennomtrekk og noen ganger lite kvalifiserte ansatte. Og kanskje er de små kommunene mer utsatte.

Men problemet er vel heller at de griper inn for sent og lar foreldre få for mange sjanser. En skal også huske at de fleste andre kommunale tjenester er velkomne og møter positivt innstilte mennesker, mens barnevernet gjerne møter folk som ikke egentlig ønsker hjelp. Og ja jeg vet at noen selv ber om hjelp i vanskelige situasjoner, men tror sjelden disse ender oppmed omsorgsovertagelse.

Det som ofte kjennetegner de foreldrene som "mister" ungene sine er jo at de ikke evner å ta til seg hjelp og korrigering

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser et slikt tilfelle på nært hold desverre, hold på i over et år nå.

Håpløst når foreldre ikke klarer å ta fullt ansvar for seg selv, men må ha personlige kontaktpersoner i kommunen for å få til en hverdag med å få stønader og hjelp til å komme inn i en jobb. Der kun den ene har evner til å holde på en jobb, kanskje. Har ikke vært i jobb på 4 år,nettopp startet i en. Har vært på Nav som har dekket alt siden graviditeten ble kjent. Har havnet hos namsmannen begge to, må da få hjelp fra kommunen med å ordne dette også. 

Hvordan kan "voksne" som må ha så mye støtte i sin hverdag, ha evnen til å følge opp barnet til det er 18 år uten å havne si samme suppe som sine foreldre. 

Nå synes jeg du høres svært dømmende ut. At man har vansker med å komme ut i jobb kan ha mange årsaker. Et svangerskap gjør det ikke enklere. Og kontaktpersoner må man nødvendigvis ha innen de forskjellige etatene man er innenfor. Ellers blir alt bare rotet. Hva vet du egentlig om hva de står midt oppi og sliter med? 

Evnen til å følge opp barn må ikke nødvendigvis være dårlig fordi man har vanskeligheter å komme i jobb. Kanskje har de barn med ekstra utfordringer, kanskje sliter en av foreldre med en usynlig sykdom? 

Om du ikke ser at barna faktisk lider overlast og ikke blir ivaretatt så syns jeg du burde slutte å baksnakke! 

Anonymkode: ee0e2...b6f

Skrevet

Etter snart 10 år som lærer syns jeg tvert i mot barnevernet er frustrerende treige og omstendelige. Det er ikke måte på hvor mange sjanser foreldrene får, i mens ødelegges barn. Jeg har stor tro på tidlig innsats, flere obligatoriske tiltak, høyere voksentetthet i barnehage og skole, og tettere oppfølging av helsestasjon. Dette koster penger, men er billigere enn å hente inn rusa ungdom, unge voksne på nav, erstatninger osv. 

Man kan så alt for ofte plukke de ut allerede på helsestasjonen som nokså nyfødte.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Nå synes jeg du høres svært dømmende ut. At man har vansker med å komme ut i jobb kan ha mange årsaker. Et svangerskap gjør det ikke enklere. Og kontaktpersoner må man nødvendigvis ha innen de forskjellige etatene man er innenfor. Ellers blir alt bare rotet. Hva vet du egentlig om hva de står midt oppi og sliter med? 

Evnen til å følge opp barn må ikke nødvendigvis være dårlig fordi man har vanskeligheter å komme i jobb. Kanskje har de barn med ekstra utfordringer, kanskje sliter en av foreldre med en usynlig sykdom? 

Om du ikke ser at barna faktisk lider overlast og ikke blir ivaretatt så syns jeg du burde slutte å baksnakke! 

Veldig enig, hilsen en av de som har problemer med å få fast jobb , det er likevel ingenting i veien med måten  vi tar oss av barna på 

Anonymkode: 652f6...929

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Kjenner veldig godt til dem. Barnet har ingen helseutfordringer.

Begge foreldrene har kognitive diagnoser.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Veldig enig, hilsen en av de som har problemer med å få fast jobb , det er likevel ingenting i veien med måten  vi tar oss av barna på 

Anonymkode: 652f6...929

Har du helseutfordring av kognitiv art? 

Du kan ikke tro at alle er som deg selv, det du klarer er ikke sikkert andre har evner til.

Skrevet

EMD dommene går definitivt ut på tvangsadopsjoner, manglende samvær osv. Greit nok det, men hvorfor skal barn opprettholde en relasjon til totalt uegnede foreldre? Når skal de få mulighet til å slå seg til ro å få et mest mulig normalt liv? 

Slik det er nå så har norsk lagmannsrett startet med å øke samvær uansett hvilke traumer/retraumatisering barna gjennomgår etterpå bare for å tilfredsstille EMD kravene. Dette er kun foreldrevern å ikke barnevern! 

Når barn blir satt tilbake, retraumatisert å sliter lenge etter samvær så er det jo håpløst både for barna og hjemmet de bor i. 

Ikke rart at det mangler fosterhjem i Norge!

Anonymkode: a6409...24a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

EMD dommene går definitivt ut på tvangsadopsjoner, manglende samvær osv. Greit nok det, men hvorfor skal barn opprettholde en relasjon til totalt uegnede foreldre? Når skal de få mulighet til å slå seg til ro å få et mest mulig normalt liv? 

Slik det er nå så har norsk lagmannsrett startet med å øke samvær uansett hvilke traumer/retraumatisering barna gjennomgår etterpå bare for å tilfredsstille EMD kravene. Dette er kun foreldrevern å ikke barnevern! 

Når barn blir satt tilbake, retraumatisert å sliter lenge etter samvær så er det jo håpløst både for barna og hjemmet de bor i. 

Ikke rart at det mangler fosterhjem i Norge!

Anonymkode: a6409...24a

Vi kan jo synse og mene hva vi vil om dette. Men nå er det faktisk en rettighet alle barn har, nedfelt i FNs barnekonvensjon, alle barn har rett til å kjenne sitt biologiske opphav. Det er derfor Norge har blitt dømt. Det bryter mot barns rettigheter. Uansett hvor uenige vi er. 

Anonymkode: 3c107...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...