Gå til innhold

Burde ikke smitten gå ned nå i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk akkurat gjennom snapstory, og der var det mange som hadde selskap! Ikke store selskaper, riktignok, men meteren ble overhodet ikke overholdt! Tenker smitten stiger langt ute i januar. 

Anonymkode: 4ec85...eef

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Kanskje. Hvor mange er døde i Norge til nå? Ikke mange i alle fall. 

Anonymkode: 9c573...2e4

Fordi vi har strenge reglar, og mange som fylgjer dei 🤦‍♀️    -djizzez!!

Vi har dessutan ein vanvittig stor gjeng som jobbar rævva av seg for å ta testar, anslysere, og smittespore. -og ein annan gjeng som jobbar hardt i fullt smittevernutstyr, og er slitne,  for å gje den aller beste hjelpa til dei som vert alvorleg sjuke. Det er alle desse vi kan takke for lave dødstal.

- sjølv her i Norge viser spørjeundersøking av spl forbundet at mange spesialspl vurderer å slutte, men mange vil stå på sin post til stormen er over. I USA reknar ein med at PTSD vil vere eit stort problem mellom helsepersonell etter dette. Du må nesten ta inn over deg at det er andre som står midt oppi problema, sjølv om ikkje du gjer det!

Skrevet

Klart den øker. Folk er idioter. De bare MÅ fra huset stappa av folk hele julen og ikke et eneste fint dekka julebord har hatt 1 meter mellom tallerknene. Håper egentlig smitten fyker i været så kanskje idiotene ser hva de har gjort. 

Anonymkode: afaa5...126

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Klart den øker. Folk er idioter. De bare MÅ fra huset stappa av folk hele julen og ikke et eneste fint dekka julebord har hatt 1 meter mellom tallerknene. Håper egentlig smitten fyker i været så kanskje idiotene ser hva de har gjort. 

Anonymkode: afaa5...126

Jeg blir altså helt matt! Selv ordføreren vår la ut et pent dekket bord til 12 i går, og ikke en meter mellom noen av kuvertene. De er selv fire i familien, så de andre er gjester utenfor husstanden. 

Anonymkode: 4fe96...63a

Skrevet
soleia skrev (3 timer siden):

Fordi vi har strenge reglar, og mange som fylgjer dei 🤦‍♀️    -djizzez!!

Vi har dessutan ein vanvittig stor gjeng som jobbar rævva av seg for å ta testar, anslysere, og smittespore. -og ein annan gjeng som jobbar hardt i fullt smittevernutstyr, og er slitne,  for å gje den aller beste hjelpa til dei som vert alvorleg sjuke. Det er alle desse vi kan takke for lave dødstal.

- sjølv her i Norge viser spørjeundersøking av spl forbundet at mange spesialspl vurderer å slutte, men mange vil stå på sin post til stormen er over. I USA reknar ein med at PTSD vil vere eit stort problem mellom helsepersonell etter dette. Du må nesten ta inn over deg at det er andre som står midt oppi problema, sjølv om ikkje du gjer det!

Om norske sykepleiere får ptsd etter 2020 så tror jeg de har valgt feil yrke. Det har virkelig ikke vært dramatisk her. Det er så lenge siden det har skjedd kriser i dette landet at det er skremmende mange persilleblader rundt om. 

Korona tar stort sett livet av folk på sykehjem og de som er alvorlig syke fra før. Tror du virkelig ikke sykepleiere har sett mye fælt før? Tror du det er koselig å se på folk som dør av kreft? Eller gamle som roper på hjelp i ukesvis før de dør? Det er VONDT å dø! Jeg er helt sjokkert over alle disse folkene som hyler om at man ikke kan la noen dø av korona fordi det er så fæl måte å dø på. Altså, tror dere virkelig det er behagelig å dø?

Anonymkode: 7f136...d71

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Om norske sykepleiere får ptsd etter 2020 så tror jeg de har valgt feil yrke. Det har virkelig ikke vært dramatisk her. Det er så lenge siden det har skjedd kriser i dette landet at det er skremmende mange persilleblader rundt om. 

Korona tar stort sett livet av folk på sykehjem og de som er alvorlig syke fra før. Tror du virkelig ikke sykepleiere har sett mye fælt før? Tror du det er koselig å se på folk som dør av kreft? Eller gamle som roper på hjelp i ukesvis før de dør? Det er VONDT å dø! Jeg er helt sjokkert over alle disse folkene som hyler om at man ikke kan la noen dø av korona fordi det er så fæl måte å dø på. Altså, tror dere virkelig det er behagelig å dø?

Du treng ikkje belære meg om å vere sjukepleiar, etter meir enn 25 år i yrket på eit stort sjukehus. Der møter eg nokre av covid-pasientane, og snakkar med  kollegaer som arbeidar dagen lang i smittevernutstyr.  Eg hevdar ikkje at norske sjukepleiarar får PTSD slik stoda er no, men slik er tilstanden i land der pandemien er meir ute av kontroll.  Det er flest sjukeheimspasientar og alvorleg sjuke som døyr, men det er og yngre folk som gjennomgår intensivbehandling og døyr, eller får langtrekte sjukdomsforløp, med muligens kroniske skader.  Eg er glad for at vi til no har vore eit av dei landa i Europa som har handtert pandemien best, og har få dødsfall og forholdsvis lite trykk på helsevesenet i høve til i andre land. Om du er helsepersonell sjølv, så får du halde deg for god til å snakke ned tiltaka, og tru at du veit betre enn nokon av våre mest kunnskapsrike folk i helsedirektoratet og FHI.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det slike som deg ikke synes å forstå er de enkle fakta i dette.

Norge er bare 5-6 uker fra en kollaps i helsevesenet pr. i dag! Vi ligger på R 1 nå, om dette holder seg konstant og noen av de nyere mutasjonene av viruset får begynt å spre seg, da vil vi brått ligge på R 1,4 - og da er det så raskt økende at helsevesenet raskt kollapser. Ikke fordi så mange dør, men fordi så mange blir så syke at de trenger sykehusbehandling og intensivbehandling for å overleve. Ved en kollaps vil ikke de sykeste en gang få en sjanse, og om de får smertelindring, det vil nok avhenge av hvor i landet de bor (etter hvilken kapasitet som finnes ulike steder).

Og får vi en kollaps i helsevesenet, da er dessverre veien kort før også norskt helsepersonell får ptsd.

Og du, det er en enorm forskjell på å dø med palliativ behandling hvor de ansatte har tid til å være tilstedeværende, kan tilby en hånd å holde i, litt hudkontakt og varme, der man kan få ha sine nærmeste enda nærmere... og det å dø alene med personell som i beste fall er i fullt smittevernutstyr og kanskje har litt tid... eller kanskje må dø alene, fordi ingen har mulighet til å være der fordi det er viktigere å ta seg av de som har en sjanse til å overleve.

Anonymkode: 02dbf...1cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...