Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #1 Skrevet 31. desember 2020 Nå var jo de aller fleste vært hjemme isolert seg i dagene før jul for å ikke smitte andre og allikevel er smitten på topp... skoler stengte og gav fri for at folk skulle isolere seg for å ikke spre smitte men den bare øker.. Anonymkode: 56dd0...d46
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #2 Skrevet 31. desember 2020 nei Folk bryr seg jo ikke, og mange har selskaper større enn det som er lov, så går ikke ned da. er jo 736 nye i går så er veldig mange dessverre og verre blir det nok etter jul og nyttår Anonymkode: 41a47...b29
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #3 Skrevet 31. desember 2020 Ikke rart smitten ikke går ned når folk ikke gidder å teste skolebarn som er nærkontakt med en koronasyk. Har en slik mor i klassen og det er som å snakke til en vegg ang. testing. Anonymkode: 82901...794
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #4 Skrevet 31. desember 2020 Skolen stengte ikke her, så her var alle på skolen til og med 22. Så var mange i forskjellige julebesøk, sammen med folk som hadde vært i andre julebesøk. Folk tenker på seg selv, med det resultat at vi kommer til å få en økning i positive tester fremover. Anonymkode: e03f2...559
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #5 Skrevet 31. desember 2020 Nei. Bare ta naboen min, de hadde gjester med overnatting i julen, så har de hatt to selskap og vært i ett. Egentlig hadde de brukt opp kvoten sin med i overnatting julaften. Så har du søstra mi som har hatt fire sammenkomster. Men de var jo så få av gangen, det er jo så trist å ikke se familien i jula. 🙄 Anonymkode: 7b109...0d1
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #6 Skrevet 31. desember 2020 Det går fint. Nesten ingen dør av korona i Norge likevel, så slapp helt av. Anonymkode: 9c573...2e4
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #7 Skrevet 31. desember 2020 Eh.. nå som alle drar til alle på diverse feiringer går jo såklart smitten opp. Det er jo kjempemange som tror anbefalingen med to selskaper med 10 gjester er et krav virker det som... Anonymkode: d7c0d...bfd
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #8 Skrevet 31. desember 2020 Når man er på flere selskaper i jula, sitter tett i tett rundt bord, så stiger jo smitten. Restriksjonene er ikke så nøye å følge i jula, tydelighvis. Anonymkode: 34564...5a2
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #9 Skrevet 31. desember 2020 Selv omfolk ikke treffer så mange som i en vanlig jul er det mange familier som treffer noen og dem treffer de lenge og med liten avstand. Anonymkode: 873e0...9de
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #10 Skrevet 31. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nå var jo de aller fleste vært hjemme isolert seg i dagene før jul for å ikke smitte andre og allikevel er smitten på topp... skoler stengte og gav fri for at folk skulle isolere seg for å ikke spre smitte men den bare øker.. Anonymkode: 56dd0...d46 Her har ingen isolert seg. Jeg jobbet til og med julaften på formiddagen og sønnen min hadde siste skoledag 22.desember. Søsteren min var også på jobb til og med julaften og ungene hadde siste skoledag 22.desember. Anonymkode: f37d0...db0
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #11 Skrevet 31. desember 2020 Smitten øker som regel etter ferier. Dette fordi man blander kohorter. Man får f.eks. julebesøk fra andre deler av landet. Så kommer barna på skolen etterpå og så eksploderer smitten. Her jeg bor har de fått slått smitten kraftig ned, men folk får jo besøk fra andre deler av landet så her forbereder myndighetene seg på en ny bølge ved skolestart. Det at mange arbeidere kommer tilbake fra julefeiring i røde land øker også sjansen for en ny bølge. Anonymkode: b814d...01b
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #12 Skrevet 31. desember 2020 I tillegg så så jeg i går da jeg var på kjøpesenteret (før jeg blir skutt for dobbeltmoral - Jeg måtte på apoteket) at det var fullstappet med folk i alle aldre på shopping og byttehandel. Og minst 20% brukte ikke munnbind, gikk glatt forbi sprit dispensere og ga blaffen i avstand. (flyttet seg ikke for andre, eller sto helt klint intill andre i kø) -Det hjelper jo ikke akkurat I tillegg tror jeg mange kyniske unngikk testing før jul i frykt for karantene, og ignorerte symptomer på førjulshandel og besøk nå. Anonymkode: dc72d...72e
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #13 Skrevet 31. desember 2020 Veldig mange som flytter på seg i jula, og mange som er " hjemme til jul" møter mange utenfor den vanlige kohorten Anonymkode: c2def...419
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #14 Skrevet 31. desember 2020 Men dere. Sånn er livet. Eller skal vi droppe å gå på apoteket, droppe å besøke mamma og pappa (selv om vi alle er friske), eller droppe å handle mat? Jeg måtte i tillegg jobbe i jula, så poden var i bhg. Shot me. Har dere glemt at vi må leve? Anonymkode: 9c573...2e4
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #15 Skrevet 31. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men dere. Sånn er livet. Eller skal vi droppe å gå på apoteket, droppe å besøke mamma og pappa (selv om vi alle er friske), eller droppe å handle mat? Jeg måtte i tillegg jobbe i jula, så poden var i bhg. Shot me. Har dere glemt at vi må leve? Anonymkode: 9c573...2e4 De fleste har nok ikke glemt det,er nok bare HI som tror at alle har mulighet til å ta tidlig juleferie fra jobb og at alle skoler ga tidlig juleferie. Sånn var det ikke her. Både og søsteren min som jeg feiret jul med jobbet til og med julaften på formiddagen. Å alle ungene våres hadde siste skoledag 22.desember. Anonymkode: f37d0...db0
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #16 Skrevet 31. desember 2020 Tror dessverre det virker motsatt. Slekt og venner møtes og selvom mange er flinke og ikke samles så mange av gangen så omgås de over noen få dager mange personer de ikke er sammen med i det daglige. Å holde 1-2 meter avstand innendørs over tid er heller ikke så lett, må ha svært god plass i såfall. Man sitter rundt bordet, sender maten rundt, er i samme rom i flere timer. Alle studentene skal hjem til jul, folk besøker familie i andre byer, folk har vært ute og handlet julegaver samt mat til jul og nyttår og jeg tror at smittetallene vil stige mye de neste 1-2 ukene. Dessverre. Anonymkode: f2404...c72
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #17 Skrevet 31. desember 2020 Her i Bergen går smitten ned, men vi hadde en topp i november. Anonymkode: 18bcc...f31
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #18 Skrevet 31. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men dere. Sånn er livet. Eller skal vi droppe å gå på apoteket, droppe å besøke mamma og pappa (selv om vi alle er friske), eller droppe å handle mat? Jeg måtte i tillegg jobbe i jula, så poden var i bhg. Shot me. Har dere glemt at vi må leve? Anonymkode: 9c573...2e4 Hadde nå en gang alle vært friske ville ikke smitten spredt seg. Anonymkode: 4f690...c50
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #19 Skrevet 31. desember 2020 Å skulle holde avstand når man spiser sammen er jo meningsløst. På jobben min har alle tilfeller av smitte skjedd i spisestuasjoner. En kaffe holder. Når man puster og snakker spruter det ut aerosoler, om man ikke puster de inn så havner det i mat og drikke og da øker sjansen får å få det i seg. Møtes man nå må man være villig til å dele virus. Sånn er det jo bare. Anonymkode: d7c0d...bfd
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #20 Skrevet 31. desember 2020 Ved tanke på at flere steder så har testsentrene vært stengt de første dagene etter jul (og da ble tallene lavere) er det ganske logisk at de stiger igjen når som de er åpne igjen og tar igjen etterslepet.... Og, nei, det er ikke effekten av julefeiringen vi ser, det er det litt for tidlig til, den kommer i begynnelsen av januar Anonymkode: 784db...6e6
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #21 Skrevet 31. desember 2020 Skolene drev til den 22. Man får julebesøk og vips har man karantene. Testsenter i små kommuner er stengte. Sønnen min feiret jul hos oss, han ble smittet den 22, kom til oss den 23. Dro den 26. Da hadde han begynt å få sår hals. Fikk påvist corona i går. Da måtte vi testes. Da holdt de testsenteret åpent til vi kom, nesten en time over tiden. Ellers måtte vi ventet til 2. Januar. Kommunelegen som bestemte. Så vi som kun har vært 5 i jula, og hatt kontakt med 3 andre er med på å øke tallene mest sannsynlig. Skikkelig uflaks. Anonymkode: 1e722...4d1
soleia Skrevet 31. desember 2020 #22 Skrevet 31. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det går fint. Nesten ingen dør av korona i Norge likevel, så slapp helt av. Anonymkode: 9c573...2e4 Nei, heldigvis er nordmenn skapt annleis enn danskane og svenskane som døyr, så det er berre å køyre på med selskapeligheitene.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #23 Skrevet 31. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Nå var jo de aller fleste vært hjemme isolert seg i dagene før jul for å ikke smitte andre og allikevel er smitten på topp... skoler stengte og gav fri for at folk skulle isolere seg for å ikke spre smitte men den bare øker.. Anonymkode: 56dd0...d46 Helt feil. Blir mye verre nå. Anonymkode: e5688...279
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #24 Skrevet 31. desember 2020 soleia skrev (5 timer siden): Nei, heldigvis er nordmenn skapt annleis enn danskane og svenskane som døyr, så det er berre å køyre på med selskapeligheitene. Kanskje. Hvor mange er døde i Norge til nå? Ikke mange i alle fall. Anonymkode: 9c573...2e4
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2020 #25 Skrevet 31. desember 2020 Er en kombo av intens handling i de siste dagene før jul, og selskaper. Så egentlig ikke så rart. Anonymkode: 4d983...a58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå