Gå til innhold

Nyttårsmiddag med bismak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da sier du at det høres spennende ut, og at du gleder deg til å smake det han ordner. Så tar du deg en lang tur ut, legger deg i badekaret, og spør kanskje om det er noe du kan hjelpe til med. Det er jo hyggelig å stå sammen på kjøkkenet. 

Anonymkode: c1823...877

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han likte virkelig den maten da! Det betyr ikke at han fremdeles har følelser for x'en.

Om jeg noen gang skulle blitt sammen med en ny mann, skal jeg ha ribbe, medisterkaker òg pinnekjøtt på julaften - uansett 🤩

Om du ikke har noen voldsomt tradisjoner selv, så lager dere denne mater uten noe mer drama 😊

Anonymkode: cc6d2...36f

Skrevet

Det er en matrett og han liker det vel veldig godt, da. Jeg kan ikke skjønne helt at du legger noe mer i det enn det. Det er jo ikke som om han ber deg invitere eksen. At mannen virker dårlig på kompromisser er en annen ting, men det trenger jo ikke å handle om eksen på noe vis. Kona til min eks ringte meg og ba om oppskrift på noe han var veldig glad i som jeg pleide å lage. Tror ikke det handler om at han gjerne ville ha meg tilbake. Har ikke sett han på noen og tjue år, ihvertfall. Lag kalkun sammen, også lager han det tilbehøret han vil ha og du det du vil ha, og så kan du jo tenke at dette er mat og ikke følelser. 

Skrevet

Det er da ikke verre enn at du lager det tilbehøret eller desserten eller whatever du vil ha, og så lager han sine greier? 
Her vil jeg ha multekrem til dessert julaften, mannen sjokolademousse. Vi lager begge.

Ingen ekser involvert her en gang. Men om eksen hans pleide lage sjokolademousse, skulle han fremdeles fått lov å ha det til dessert altså 😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hang meg mest opp i den salaten.. mener du waldorfsalat? I så fall er jo kalkun og waldorfsalat noe av det mest vanlige å spise på nyttårsaften, så ser virkelig ikke problemet..

Anonymkode: 7c869...b17

Nei, en slags fruktsalat med marshmallow😊

Anonymkode: e6639...5b3

Skrevet

har du noen faste mattradisjoner på nyttårsaften? Det kan jo være at han tenker at dersom du ikke har det, så kan/bør hans ønsker trumfe det å prøve masse nye ting akkurat denne ene dagen? dere kan jo lage alternativt tilbehør til kalkunen så mange andre dager i året?

jeg forstår ikke helt hvorfor det er så sårt at det er ekskona sin oppskrift? Føler du deg truet av henne, eller det de har hatt sammen? Forstår faktisk ikke at det er sårere at denne oppskriften kommer fra henne.

Skrevet
nerdybirdy skrev (8 minutter siden):

har du noen faste mattradisjoner på nyttårsaften? Det kan jo være at han tenker at dersom du ikke har det, så kan/bør hans ønsker trumfe det å prøve masse nye ting akkurat denne ene dagen? dere kan jo lage alternativt tilbehør til kalkunen så mange andre dager i året?

jeg forstår ikke helt hvorfor det er så sårt at det er ekskona sin oppskrift? Føler du deg truet av henne, eller det de har hatt sammen? Forstår faktisk ikke at det er sårere at denne oppskriften kommer fra henne.

Er nok noe mer som forsterker det hele. Må tenke litt nøyere på hvorfor jeg reagerer sånn. Han har i det store og det hele meget store vanskeligheter med å omstille seg. Det hjalt også livet ekskona, var vanskelig for han å gi slipp på det livet han hadde. 

Skrevet

Men er det din mann og eksen sin tradisjon eller hadde han den før han traff henne?

Har han hatt denne tradisjonen lenge (uavhengig om han hadde den fra før eller om han har hatt den lenge sammen med eksen). I så fall er hans tradisjon. 

Dere må bli enig om hvilke tradisjoner han har som dere følger og hvilke av dine tradisjoner dere følger. Har du ingen tradisjoner så vil jeg si at hans vektes høyere om han liker sine tradisjoner enn om dere skal finne opp noen nye i stedet for hans. Lag egne tradisjoner andre dager og legg til ting på hans tradisjoner. Det finnes jo mange tradisjoner du kan legge til uten å fjerne hans. 

Anonymkode: 57cc6...473

Skrevet

Vil han ha det får han lage det selv.

Så kan du lage noe du har lyst på.

Anonymkode: ff3e9...b8f

Skrevet

Om dette er veldig vanskelig å prate med ham om nå sånn rett før nyttårsaften, ville jeg latt det gå denne gangen. Det dreier seg tross alt bare om mat. Så ville jeg tatt det opp igjen ved en passende anledning - gjerne midt på sommeren, eller i mars måned eller når som helst når det passer sånn stemningsmessig og gjerne litt "tilfeldig". Du, jeg vet at det er lenge til, men jeg har tenkt litt på / kom plutselig på / har lyst til å ...  ta opp det med nyttårsaften. Jeg vet at du liker .........  veldig godt og at det er en tradisjon for deg, men jeg har jo også hatt mine tradisjoner / jeg har veldig lyst på.  Så kan du jo også foreslå f.eks at dere bestemmer menyen annet hvert år eller at dere lager deres egen tradisjon eller et eller enda bedre, ber han komme med et forslag først. 

Anonymkode: 8fa92...fa4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, en slags fruktsalat med marshmallow😊

Kan du gi oss oppskriften på marshmallowssalaten?

Anonymkode: 34f4f...0e7

Skrevet

Jeg forstår ikke reaksjonen din...

Om man blir skilt og får ny partner så må man slutte med mattradisjoner og favorittoppskrifter for de hører det gamle forholdet til?

Hvor langt vil du trekke dette da? Hva med pavlova på 17.mai, eller eplekaken på bursdagen? Må det også kuttes ut?

Ribbe på julaften og pinnekjøtt første dag er greit, men ikke kalkun på nyttårsaften?

Det er mat. Oppskrifter man liker. Han er voksen, men kan ikke lenger lage maten han liker fordi han lagde den sammen med eksen...

Anonymkode: 8ed9c...a8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Kan du gi oss oppskriften på marshmallowssalaten?

Anonymkode: 34f4f...0e7

Ikke gi, men her er den.

Er vel dessert dette?

_20201231_000748.JPG

Anonymkode: 56bb5...cf8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke gi, men her er den.

Er vel dessert dette?

_20201231_000748.JPG

Ikke HI skulle det stå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Heisann😊.  Trenger objektiv tilbakemelding her. Mannen min har vært gift før og de hadde hvert år en nyttårstradisjon med å spise kalkun, potetstappe og marshmellowsalat på nytyårsaften. Jeg har lyst til at vi skal lage vår egen tradisjon men når nyttårsaften nærmer seg så begynner han å snakke om at vi bør lage det samme. Jeg blir skikkelig såret over at han forventer at jeg skal lage det samme som eksen😥og har tatt opp dette med han flere ganger før, men han sier bare at det er det han har lyst på!  Er det bare meg som overreagerer eller hadde dere blitt lei dere? Har egentlig lyst til å slenge en Grandiosa på bordet å ønske han godt nyttår🙈😊

Du overreagerer helt klart, men det går jo an å komme opp med noe annet enn en kalkun. 

Anonymkode: 96f13...08f

Skrevet

Han hjelper meg altså😊 takk for ærlig svar 

Ja, er så typisk kvinnfolk å angripe mannen med en gang fordi de antar at ikke han er med å lager mat... Klassisk. Bra han hjelper til. 

Anonymkode: 96f13...08f

Skrevet

Om dette er veldig vanskelig å prate med ham om nå sånn rett før nyttårsaften, ville jeg latt det gå denne gangen. Det dreier seg tross alt bare om mat. Så ville jeg tatt det opp igjen ved en passende anledning - gjerne midt på sommeren, eller i mars måned eller når som helst når det passer sånn stemningsmessig og gjerne litt "tilfeldig". Du, jeg vet at det er lenge til, men jeg har tenkt litt på / kom plutselig på / har lyst til å ...  ta opp det med nyttårsaften. Jeg vet at du liker .........  veldig godt og at det er en tradisjon for deg, men jeg har jo også hatt mine tradisjoner / jeg har veldig lyst på.  Så kan du jo også foreslå f.eks at dere bestemmer menyen annet hvert år eller at dere lager deres egen tradisjon eller et eller enda bedre, ber han komme med et forslag først. 

Anonymkode: 8fa92...fa4

Så lurt, tusen takk 🥰

Skrevet

Blir en nyttårsmiddag med bismak her også, men det på grunn av tragedien på Gjerdrum❤️

Anonymkode: ce124...20e

Skrevet

Dette er jo en helt vanlig amerikansk nyttårsrett!

personlig synes jeg ikke noe særlig om mashmelloms-salaten - den er altfor søt for meg. Så vi lager waldorfsalat i tillegg.

barna her er mer glad i potetmos til enn kokte poteter. Min blir imidlertid aldri så god som den vi får i USA😅 Vil du dele din oppskrift?

Anonymkode: 93bec...9e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar. Ja jeg hadde håpet at han kunne ha laget fine nye tradisjoner med meg😊 har lurt veldig på hvorfor det er så viktig for han å ha samme middag som eksen men får ikke funnet ut av drt utenom at han er meget lite glad i endringer😊

Det er veldig vanlig å ha kalkun på nyttårsaften. Tror mannen din tenker mer på maten enn på eksen altså. Han feirer jo med deg. ❤️

Anonymkode: 09abe...bf9

Skrevet
nerdybirdy skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner ikke at det er så mange i denne tråden som tar mannen din sitt parti her Hi. 

Grunnen til at det er sårt er selvfølgelig symbolikken. Når to mennesker blir sammen, lager man seg sine tradisjoner og viktige øyeblikk sammen. Dette er jo en del av prosessen der man danner følelsen av et felles livsprosjekt og samhørighet. Hvis han ikke er orientert mot Hi, men mot andre ting er jo det sårt. De av dere som sammenligner nyttårsmiddagen med julemiddagen er forøvrig helt på jordet. Halvparten av Norges befolkning spiser ribbe på julaften. Halvparten av Norges befolkning spiser ikke marshmallowsalat til nyttår. Den kan han lage når som helst hele året. 

I dette tilfellet kunne han både orientert seg mot Hi og skapt fellesskapsfølelse OG fått den maten han ville uten problem. Han kunne sagt: «jeg liker godt kalkun til nyttår, ellers kunne vi kanskje hatt det en annen dag i romjula, f.eks. når NN kommer på besøk?» og så kunne han ønsket seg marshmellowsalat til bursdagen sin hvert år. Men å holde på en rigid tradisjon som han har hatt til felles med sin eks, det hadde signalisert til meg at han ikke var ferdig med den relasjonen og forsøkte å holde igjen fortiden. Og det hadde ikke jeg giddet altså. 

Anonymkode: 88c70...7b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke at det er så mange i denne tråden som tar mannen din sitt parti her Hi. 

Grunnen til at det er sårt er selvfølgelig symbolikken. Når to mennesker blir sammen, lager man seg sine tradisjoner og viktige øyeblikk sammen. Dette er jo en del av prosessen der man danner følelsen av et felles livsprosjekt og samhørighet. Hvis han ikke er orientert mot Hi, men mot andre ting er jo det sårt. De av dere som sammenligner nyttårsmiddagen med julemiddagen er forøvrig helt på jordet. Halvparten av Norges befolkning spiser ribbe på julaften. Halvparten av Norges befolkning spiser ikke marshmallowsalat til nyttår. Den kan han lage når som helst hele året. 

I dette tilfellet kunne han både orientert seg mot Hi og skapt fellesskapsfølelse OG fått den maten han ville uten problem. Han kunne sagt: «jeg liker godt kalkun til nyttår, ellers kunne vi kanskje hatt det en annen dag i romjula, f.eks. når NN kommer på besøk?» og så kunne han ønsket seg marshmellowsalat til bursdagen sin hvert år. Men å holde på en rigid tradisjon som han har hatt til felles med sin eks, det hadde signalisert til meg at han ikke var ferdig med den relasjonen og forsøkte å holde igjen fortiden. Og det hadde ikke jeg giddet altså. 

Jeg forstår ikke hvorfor det skal legges så mye symbolikk i dette. Jo senere i livet man treffer hverandre, jo flere tradisjoner har man med seg. Mannen min hadde ikke noen særlige tradisjoner på julaften så der adopterte vi mine selv om han ikke er så veldig begeistret for denne maten (og en del andre tradisjoner). Nyttårsaften valgte vi hans tradisjoner. Både julaften og nyttårsaften justerer vi av og til etter gjester med andre ønsker (om det er vi som har det hos oss) eller spiser det vi får servert om vi er invitert bort.  

Jeg traff mannen min da han var over 30. Hvor han hadde sine tradisjoner fra (og jeg mine) og hvem vi har delt dem med spurte vi aldri om. Det har faktisk ikke falt meg inn at dette er et issue. Det er jo ikke slik at mine/hans tradisjoner er mindre viktig for oss selv om de er delt med eks(er) opp igjennom årene. 

Jeg har en venninne som da hun giftet seg tok mannens etternavn. Nå er de skilt og hun er gift på nytt, men hun har beholdt dette etternavnet. Det er ikke et navn hun har lånt av eksen, det er nå hennes navn. Slik er det med tradisjoner også.  De blir egne etterhvert.

Men det er ikke slik at en av dem skal få alle sine tradisjoner, mens den andre ikke får beholde noen. Hi og mannen må bli enig om hvilke tradisjoner fra hvem de skal følge uavhengig av hvem de tidligere er delt med. Man har mat-tradisjonen fordi man liker maten og ikke fordi man bruker anledningen til å minnes eksen. Men er det slik at HI absolutt ikke liker maten så bør den jo tilpasses. 

Anonymkode: 57cc6...473

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Grunnen til at det er sårt er selvfølgelig symbolikken. Når to mennesker blir sammen, lager man seg sine tradisjoner og viktige øyeblikk sammen. Dette er jo en del av prosessen der man danner følelsen av et felles livsprosjekt og samhørighet. Hvis han ikke er orientert mot Hi, men mot andre ting er jo det sårt. 

Men å holde på en rigid tradisjon som han har hatt til felles med sin eks, det hadde signalisert til meg at han ikke var ferdig med den relasjonen og forsøkte å holde igjen fortiden. Og det hadde ikke jeg giddet altså. 

Hjelpes! Snakk om å legge mye symbolikk inn i et måltid!

Tror du hi sin mann helt seriøst ønsker seg den maten han ønsker seg på nyttårsaften fordi han «ikke er ferdig med relasjonen og forsøker å holde igjen fortiden», og med det unngår at han med hi skal «danne følelsen av et felles livsprosjekt og samhørighet»? Dette er jo en tolkningsprosess på syre.

Mannen til hi liker kalkun og marshmallowsalat. Derfor ønsker han å spise kalkun og marshmallowsalat. Verre enn det trenger det faktisk ikke å være.

Anonymkode: cbbe7...3c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...