Gå til innhold

Nyttårsmiddag med bismak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann😊.  Trenger objektiv tilbakemelding her. Mannen min har vært gift før og de hadde hvert år en nyttårstradisjon med å spise kalkun, potetstappe og marshmellowsalat på nytyårsaften. Jeg har lyst til at vi skal lage vår egen tradisjon men når nyttårsaften nærmer seg så begynner han å snakke om at vi bør lage det samme. Jeg blir skikkelig såret over at han forventer at jeg skal lage det samme som eksen😥og har tatt opp dette med han flere ganger før, men han sier bare at det er det han har lyst på!  Er det bare meg som overreagerer eller hadde dere blitt lei dere? Har egentlig lyst til å slenge en Grandiosa på bordet å ønske han godt nyttår🙈😊

Anonymkode: e6639...5b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be ham lage sin egen mat og lag det du vil til deg selv.

Anonymkode: 2ccd4...959

Skrevet

Har han barn fra forrige ekteskap som dere skal feire sammen med? I såfall ville jeg sett stort på det og gått med på det barna er vant til.

Skrevet

Du overreagerer, men hvorfor er det bare du som skal lage maten?

Anonymkode: 99532...ee5

Skrevet

Marshmallowssalat.....? Ew

Anonymkode: 6935c...96e

Skrevet

Jeg synes du overreagerer. Hva med julaften, krever du at dere spiser noe annet enn han har tradisjon for da også?

For mange er tradisjoner viktig, og maten på julaften og nyttårsaften er ofte av disse viktige tradisjonene...

Men du kan jo sette ditt eget preg på det? Jeg er vant til kokte poteter, god fløtesaus med stekeskyen fra kalkunen og waldorfsalat (har aldri hørt om marshmallowsalat). Dere kan jo lage kalkun uten å gjøre det på helt samme måte som før?

Anonymkode: 8ed9c...a8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Heisann😊.  Trenger objektiv tilbakemelding her. Mannen min har vært gift før og de hadde hvert år en nyttårstradisjon med å spise kalkun, potetstappe og marshmellowsalat på nytyårsaften. Jeg har lyst til at vi skal lage vår egen tradisjon men når nyttårsaften nærmer seg så begynner han å snakke om at vi bør lage det samme. Jeg blir skikkelig såret over at han forventer at jeg skal lage det samme som eksen😥og har tatt opp dette med han flere ganger før, men han sier bare at det er det han har lyst på!  Er det bare meg som overreagerer eller hadde dere blitt lei dere? Har egentlig lyst til å slenge en Grandiosa på bordet å ønske han godt nyttår🙈😊

Lag det han/barna vil ha, og lag noe du vil ha selv. 😊 

Her skulle vi ha ribbe til meg og spagetti til mann og barn hehe. Det var det de ville ha, og jeg vi ha julemiddag. Men vi er bedt bort. 

Anonymkode: 09abe...bf9

Skrevet

Kalkun er jo såpass vanlig på nyttårsaften, at det er ikke så merkelig at eksen også laget det. Tilbehøret kan dere da lage mye av? Han lager det han vil, du lager det du vil. Ikke vanskelig i hele tatt. Du kan jo ikke nekte å spise alt eksen spiste? Eller hva er greia her?

Regner jo med at det ikke her er snakk om et dysfunksjonelt forhold der en psykopat forlanger at du lager all mat, da er det jo helt andre problemer det er snakk om!

Anonymkode: 119e8...4cd

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du overreagerer, men hvorfor er det bare du som skal lage maten?

Anonymkode: 99532...ee5

Han hjelper meg altså😊 takk for ærlig svar 

Skrevet

Jeg hadde kanskje lurt litt på hvorfor han ikke er åpen for noe annet? Han kan lage seg marshmallowsalat når han vil. Høytider handler om å komme sammen om noe alle er glade for. Jeg hadde ikke blitt ultrahappy om mannen ville ha med seg sine gode minner med eksen inn i vårt forhold, heller enn å skape nye fine minner og tradisjoner med meg. Han må gi slipp på fortiden, og så kan han heller lage seg det måltidet en annen dag. 

Anonymkode: 88c70...7b7

Skrevet

Så nå at barna er voksne og ikke så skal være med.

Da synes jeg han bør være åpen for noe nytt.

Skrevet
Duali skrev (1 minutt siden):

Er det barn med i morgen fra hans 1.ekteskap?

Nei, ting hadde vært annerledes da😊

Skrevet

Her er mannen veldig opphengt i hva hans foreldre alltid har hatt på nyttårsaften, jeg skulle ønske vi kunne variere litt.

Tradisjon kan bli litt mye noen ganger for den det ikke er tradisjon for, særlig når man ikke er så glad i retten og alltid må lage maten......

Anonymkode: e6f65...6a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde kanskje lurt litt på hvorfor han ikke er åpen for noe annet? Han kan lage seg marshmallowsalat når han vil. Høytider handler om å komme sammen om noe alle er glade for. Jeg hadde ikke blitt ultrahappy om mannen ville ha med seg sine gode minner med eksen inn i vårt forhold, heller enn å skape nye fine minner og tradisjoner med meg. Han må gi slipp på fortiden, og så kan han heller lage seg det måltidet en annen dag. 

Anonymkode: 88c70...7b7

Takk for svar. Ja jeg hadde håpet at han kunne ha laget fine nye tradisjoner med meg😊 har lurt veldig på hvorfor det er så viktig for han å ha samme middag som eksen men får ikke funnet ut av drt utenom at han er meget lite glad i endringer😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her er mannen veldig opphengt i hva hans foreldre alltid har hatt på nyttårsaften, jeg skulle ønske vi kunne variere litt.

Tradisjon kan bli litt mye noen ganger for den det ikke er tradisjon for, særlig når man ikke er så glad i retten og alltid må lage maten......

Skjønner😊 men er veldig sårende når det gjelder minner sammen med eksen hans. Hadde føltes bedre hadde det vært tradisjon fra foreldrene

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes du overreagerer. Hva med julaften, krever du at dere spiser noe annet enn han har tradisjon for da også?

For mange er tradisjoner viktig, og maten på julaften og nyttårsaften er ofte av disse viktige tradisjonene...

Men du kan jo sette ditt eget preg på det? Jeg er vant til kokte poteter, god fløtesaus med stekeskyen fra kalkunen og waldorfsalat (har aldri hørt om marshmallowsalat). Dere kan jo lage kalkun uten å gjøre det på helt samme måte som før?

Men hva om hun har andre tradisjoner? Kan mannen da kreve at hun må spise noe annet enn hun er vandt til? 

Som voksen må man faktisk være litt omstillingsdyktig. Man kan ikke få det som man vil hele tiden. Slike mennesker er slitsomme å forholde seg til. 

Anonymkode: a6045...948

Skrevet

Kan ikke du bare lage noe annet imorgen og si at du ville prøve noe nytt?

Anonymkode: c9c08...7a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men hva om hun har andre tradisjoner? Kan mannen da kreve at hun må spise noe annet enn hun er vandt til? 

Som voksen må man faktisk være litt omstillingsdyktig. Man kan ikke få det som man vil hele tiden. Slike mennesker er slitsomme å forholde seg til. 

Anonymkode: a6045...948

Enig, det må i hvert fall være en viss balanse, slik at begge viser vilje til kompromiss.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Enig, det må i hvert fall være en viss balanse, slik at begge viser vilje til kompromiss.

Det handler nok endel om forståelse. Han skjønner ikke at det kan være sårende. Han vil ha alt tilbehøret som eksen lagde,marshmellowsalat og potetstappe,  ferdig med det! 

Skrevet

Hva er dine tradisjoner? Hva er du vant med?  Nå har det seg sånn at vi mennesker liker å holde på det vante.   Jeg hadde tatt det opp og snakket sammen om dette med mat på  tradisjon dager og blitt enige sammen. 

Anonymkode: 82861...59f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det handler nok endel om forståelse. Han skjønner ikke at det kan være sårende. Han vil ha alt tilbehøret som eksen lagde,marshmellowsalat og potetstappe,  ferdig med det! 

Men da lar du han lage det, også lager du noen grønnsaker, waldorfsalat eller hva det måtte være i tillegg.

Så er kalkunen hovedpersonen også har dere litt forskjellig tilbehør.

Er han litt autistisk på andre ting også, siden han er så lite villig til å endre på ting?

Skrevet
43 minutes ago, Anonym bruker said:

skjønner begge, men kalkun er jo nyttårsaften mat

Anonymkode: f2258...40d

Skrevet

Hang meg mest opp i den salaten.. mener du waldorfsalat? I så fall er jo kalkun og waldorfsalat noe av det mest vanlige å spise på nyttårsaften, så ser virkelig ikke problemet..

Anonymkode: 7c869...b17

Skrevet

Hang meg mest opp i den salaten.. mener du waldorfsalat? I så fall er jo kalkun og waldorfsalat noe av det mest vanlige å spise på nyttårsaften, så ser virkelig ikke problemet..

Anonymkode: 7c869...b17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...