Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #26 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke å være nærtagende å reagere på folk som ikke oppfører seg i henhold til normale høflighetsnormer. Svarene her fra dere som føler seg truffet viser jo uansett at dere er gretne. Anonymkode: ddb5f...5a5 Jo det er å være nærtagende når folk ikke svarer det dere vil høre. Og mye høffelighet er ren bullshit. Laget rett og slett. Bare falsk. Anonymkode: 0da1b...72c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #27 Skrevet 16. mars 2021 Ledda skrev (På 25.12.2020 den 19.26): Ja, det er noe av trekkene ved diagnosen. Mange føler seg forfulgt og at ingen vil de vel. Samtidig har de ofte en veldig konkret humor, der de strever med ironi, selvironi og metaforer. Nei, det HI beskriver er ikke tegn på en aspergerdiagnose. 99% av dem som er slik HI beskriver har ikke aspergers (eller andre autismespekterforstyrrelser, som det heter i dag). Samtidig vet man at mange med aspergers kan ha hatt en historikk med vonde sosiale opplevelser og mobbing, som kan ha medført at de blir mer skeptiske til andre og ikke forventer at andre vil dem vel. Men dette gjelder til opplysning også de fleste som ikke har en slik forstyrrelse, men som har relasjonelle traumer og mange vonde opplevelser i bagasjen. Anonymkode: 19ae1...1d6
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #28 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Mitt inntrykk er at det er nevrotypikere som er nærtagende. Aspergere blir upopulære fordi de er for ærlige. Og møter ikke mennesker slik de vil bli møtt. Folk liker å bli møtt som om de er kongelige eller noe sånn Anonymkode: 0da1b...72c Det er ikke noe som heter nevrotypiker. Det heter normal. Anonymkode: 2d677...8d4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #29 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Det er ikke noe som heter nevrotypiker. Det heter normal. Anonymkode: 2d677...8d4 så hvor kommer ordet "nevrotypiker" fra da?? Føler du deg støtt av det? jeg ser ikke noe galt med ordet, men hvorfor skal dere drive å kalle oss for autister og asperger når dere ikke tåler å bli kalt nevrotypiker? Anonymkode: 0da1b...72c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #30 Skrevet 16. mars 2021 men hvordan klare å leve et liv å ikke vite om en er frisk eller ikke? Jeg har ikke følt så på dette før, dette med asperger osv. Men etter jeg fikk diagnosen og når jeg ser alt folk skriver på nett om det så tenker jeg at jeg må da være alvorlig syk? Det må da være en slags sykdom, men det virker som hverken de som får den eller foreldrene til de som får de vil akseptere at de har det? Og så var det jo egentlig litt nederlag å oppfylle kriteriene da. Det var liksom en bekreftelse på at dette er en feil jeg er født med og ikke noe som kommer av tidligere vonde opplevelser. Og så ender jeg bare med å bli sint fordi den kommer til alle andres fordel. Er det noen som vet HVORFOR folk med asperger har så få interesser? Anonymkode: 0da1b...72c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #31 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): så hvor kommer ordet "nevrotypiker" fra da?? Føler du deg støtt av det? jeg ser ikke noe galt med ordet, men hvorfor skal dere drive å kalle oss for autister og asperger når dere ikke tåler å bli kalt nevrotypiker? Anonymkode: 0da1b...72c Dere er avvik, vi er norm. Anonymkode: 2d677...8d4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #32 Skrevet 16. mars 2021 Neida, det er en misforståelse. De har empati og medfølelse som alle andre, men sliter med sosiale koder og formidlingen som man ofte forventer i visse situasjoner. Når de uteblir, blir man usikker. Mange lærer å leve med det og mange rundt har økt kunnskap og vet hvordan de skal møte. Det gjør det mye lettere. Tips er å være konkret og å ikke ta ting personlig. Det er stort sett bare misforståelse fordi man snakker litt forskjellig språk. På mange måter er de enklere å forholde seg til fordi det ikke er en fasade eller påtatt, hvis man bare selv evner å ikke bli fornærmet når man får en litt annen respons enn hva man kanskje forventet. Anonymkode: 19eb7...61a
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #33 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dere er avvik, vi er norm. Anonymkode: 2d677...8d4 Men se på verden da! Kan ikke si det har blitt bedre siste årene og med all overbefolkning dere fører til. Derfor går bla jeg glipp av livet fordi vi må ta så hensyn til alt og alle. Jeg blir kvalm av å se fulle gater. Kvalm av å tenke på at der går det millioner av mennesker med drømmer, tror de fortjener det beste osv. Så skal de ha mat, klær de også. Det morsomme er at normen sutrer jævlig dersom avviket er bedre. Altså, hvis det er noen få som har det normen ikke kan få. Anonymkode: 0da1b...72c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #34 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men se på verden da! Kan ikke si det har blitt bedre siste årene og med all overbefolkning dere fører til. Derfor går bla jeg glipp av livet fordi vi må ta så hensyn til alt og alle. Jeg blir kvalm av å se fulle gater. Kvalm av å tenke på at der går det millioner av mennesker med drømmer, tror de fortjener det beste osv. Så skal de ha mat, klær de også. Det morsomme er at normen sutrer jævlig dersom avviket er bedre. Altså, hvis det er noen få som har det normen ikke kan få. Anonymkode: 0da1b...72c Ja. Dere er sure og bitre og klarer ikke å ta hensyn til andre Anonymkode: 7f67e...3c7
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #35 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja. Dere er sure og bitre og klarer ikke å ta hensyn til andre Anonymkode: 7f67e...3c7 Hvor mye hensyn skal dere ha egentlig? Alt som står i hodet deres er «unnskyld at jeg er til» og folk blir så krenka av alt. Dere går rundt med den høffeligheten hele tiden, og skal alltid finne noe å klage over. Og så skal til og med det som er bedre senke kravene ned til deres nivå. Dere sutrer jo ekstremt om det er dere selv som ikke oppfyller kriteriene. Som feks at det nå må brukes mye store folk i media fordi de fleste ikke klarer å holde seg i form eller noenlunde slanke. Jeg savner tiden da folk var mer fine å se på, nå er normen i ferd med å bli stor og tenk på at mitt i dette blir vi flere mennesker. Men dette kan man såklart ikke si høyt. Det er ikke noe som er mer irriterende enn den kjedelige normen egentlig. Hever seg over alle som ikke er på deres nivå, men sutrer så fort ting får for høye krav. Anonymkode: 0da1b...72c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #36 Skrevet 16. mars 2021 Enig med mange som har svart over. En del med Asperger er kanskje ikke så sprudlende utenpå, ikke med et stort smil hele tiden, men det betyr ikke at de er i spesielt dårlig humør. Anonymkode: e3b14...b11
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #37 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jo det er å være nærtagende når folk ikke svarer det dere vil høre. Og mye høffelighet er ren bullshit. Laget rett og slett. Bare falsk. Anonymkode: 0da1b...72c Eller rent oversatt: sosiale koder. De fleste knekker disse kodene som barn og velger å etterleve dem for å passe inn i samfunnet. Man står fritt til å velge dem vekk, men da må man forvente reaksjoner også. Anonymkode: d1828...779
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #38 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Eller rent oversatt: sosiale koder. De fleste knekker disse kodene som barn og velger å etterleve dem for å passe inn i samfunnet. Man står fritt til å velge dem vekk, men da må man forvente reaksjoner også. Anonymkode: d1828...779 Eller så bare dropper man å henge sammen med de som synes sosiale konvensjoner er verdt alt. Anonymkode: fd695...892
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #39 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Eller så bare dropper man å henge sammen med de som synes sosiale konvensjoner er verdt alt. Anonymkode: fd695...892 Det er som regel en naturlig sammenheng, ja. Anonymkode: d1828...779
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #40 Skrevet 16. mars 2021 «All human evolution was driven by slightly autistic Asperger’s and autistic people. The human race would still be sitting around in caves chattering to each other if it were not for them.» https://www.google.no/amp/s/theconversation.com/amp/how-our-autistic-ancestors-played-an-important-role-in-human-evolution-73477 https://www.appliedbehavioranalysisprograms.com/historys-30-most-inspiring-people-on-the-autism-spectrum/ Mulig dere ville oppfattet disse som «sure» eller vanskelige eller whatever, men jeg velger å prøve å se litt lenger og kan anbefale den tilnærmingen til andre, for alle. Anonymkode: 5bb74...5ac
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2021 #41 Skrevet 16. mars 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hvor mye hensyn skal dere ha egentlig? Alt som står i hodet deres er «unnskyld at jeg er til» og folk blir så krenka av alt. Dere går rundt med den høffeligheten hele tiden, og skal alltid finne noe å klage over. Og så skal til og med det som er bedre senke kravene ned til deres nivå. Dere sutrer jo ekstremt om det er dere selv som ikke oppfyller kriteriene. Som feks at det nå må brukes mye store folk i media fordi de fleste ikke klarer å holde seg i form eller noenlunde slanke. Jeg savner tiden da folk var mer fine å se på, nå er normen i ferd med å bli stor og tenk på at mitt i dette blir vi flere mennesker. Men dette kan man såklart ikke si høyt. Det er ikke noe som er mer irriterende enn den kjedelige normen egentlig. Hever seg over alle som ikke er på deres nivå, men sutrer så fort ting får for høye krav. Anonymkode: 0da1b...72c Akkurat det med klaging er det tydeligvis noen med Asperger som driver med og, eller? Og sutring over å ikke oppfylle "kriteriene" synes jeg jommen jeg har sett også? Ekstrem sutring, faktisk? Anonymkode: cd108...599
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå