Gå til innhold

Er de med asperger ekstra sure?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler de alltid at noen er ute etter de? Tror alltid at folk ønsker å ødelegge for de, ønsker å finne feil med de? Og da blir personen ekstra sur og stenger folk ute av livet sitt?

Anonymkode: 7f67e...3c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er noe av trekkene ved diagnosen. Mange føler seg forfulgt og at ingen vil de vel. Samtidig har de ofte en veldig konkret humor, der de strever med ironi, selvironi og metaforer.

Skrevet

Ikke akkurat sure, men dårlig forståelse for at man skal smile bare for å smile liksom. De har ofte liten forståelse for folks "skuespill" og kan virke utilnærmelig for andre.

Har en niese med diagnosen og hun sier selv at da jentene rundt henne kom i puberteten ble ting veldig vanskelig. Det at de oppfører seg forskjellig foran hverandre, foreldre og kjekke gutter var helt uforståelig for henne. Skiftet av toneleie og oppførsel var umulig for henne å ta del i, hun forsto det ikke og klarte ikke henge med i det.

Det er nok like vanskelig for folk uten diagnosen å forstå dem som det er for folk med diagnosen å forstå andre.

Min niese prøver så godt hun kan å gjøre "som forventet", hun spør stadig hva som er forventet av henne, hvordan er det forventet at jeg skal reagere nå osv. Men hun går ikke rundt og er smørblid og imøtekommende mot folk bare fordi det er god folkeskikk, det er ikke naturlig for henne...

Anonymkode: 79992...218

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Føler de alltid at noen er ute etter de? Tror alltid at folk ønsker å ødelegge for de, ønsker å finne feil med de? Og da blir personen ekstra sur og stenger folk ute av livet sitt?

Nei, det du beskriver er ikke diagnostiske trekk ved en slik diagnose. Det du beskriver heter paranoia. 

Anonymkode: 19ae1...1d6

Skrevet
Ledda skrev (36 minutter siden):

Ja, det er noe av trekkene ved diagnosen. Mange føler seg forfulgt og at ingen vil de vel. Samtidig har de ofte en veldig konkret humor, der de strever med ironi, selvironi og metaforer.

Det stemmer ikke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):
Ledda skrev (39 minutter siden):

Ekspander  

Det stemmer ikke.

Å?

Skrevet

Har en sønn med Asperger, og kjenner flere med Asperger. Og ingen av de er sånn.

Men de er jo heller ikke, overkoselige, og alltids smilende. De er vel mer nøytrale, og spesielt med nye mennesker. Sønnen min smiler mer, tuller og mer hyggelig mot sine nære, enn hva han er mot fremmede. 

Anonymkode: 506d7...533

Skrevet

Jo, følelsen av at andre gjør ting av vond mening er et trekk ved Asberger. De oppleves som mer mistenksomme og mindre fleksible i sitt menneskesyn. Det er også derfor det er en komorbiditet mellom ulike paranoide lidelser og Asberger. Dere får Google hvis dere er usikre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nei, det du beskriver er ikke diagnostiske trekk ved en slik diagnose. Det du beskriver heter paranoia. 

Hun beskrev det tåpelig men jeg forsto hva hun forsøkte å si. De føler seg ikke forfulgt men typisk er at tilbakemeldinger om at noe kan forbedres (saklig tilbakemelding) oppfattes ofte som kritikk. 
Det er ikke sure, men de er ofte alvorlige i situasjoner der det er god stemning fordi de ikke forstår humoren, de gidder ikke le med fordi det er sosialt riktig. De er seg selv i alle situasjoner. 

Anonymkode: d145d...b90

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hun beskrev det tåpelig men jeg forsto hva hun forsøkte å si. De føler seg ikke forfulgt men typisk er at tilbakemeldinger om at noe kan forbedres (saklig tilbakemelding) oppfattes ofte som kritikk. 
Det er ikke sure, men de er ofte alvorlige i situasjoner der det er god stemning fordi de ikke forstår humoren, de gidder ikke le med fordi det er sosialt riktig. De er seg selv i alle situasjoner. 

Anonymkode: d145d...b90

Ja. At de er svært nærtagende..?.

• 2 måneder senere...
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.12.2020 den 21.10):

Ja. At de er svært nærtagende..?.

Mitt inntrykk er at det er nevrotypikere som er nærtagende. Aspergere blir upopulære fordi de er for ærlige. Og møter ikke mennesker slik de vil bli møtt. Folk liker å bli møtt som om de er kongelige eller noe sånn

Anonymkode: 0da1b...72c

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.12.2020 den 20.06):

Har en sønn med Asperger, og kjenner flere med Asperger. Og ingen av de er sånn.

Men de er jo heller ikke, overkoselige, og alltids smilende. De er vel mer nøytrale, og spesielt med nye mennesker. Sønnen min smiler mer, tuller og mer hyggelig mot sine nære, enn hva han er mot fremmede. 

Anonymkode: 506d7...533

Hvorfor skal vi være koselige og alltid smilende? Jeg føler meg som Hufsa fra mummidalen om jeg skal smile slik hele tiden..

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.12.2020 den 19.58):

Ikke akkurat sure, men dårlig forståelse for at man skal smile bare for å smile liksom. De har ofte liten forståelse for folks "skuespill" og kan virke utilnærmelig for andre.

Har en niese med diagnosen og hun sier selv at da jentene rundt henne kom i puberteten ble ting veldig vanskelig. Det at de oppfører seg forskjellig foran hverandre, foreldre og kjekke gutter var helt uforståelig for henne. Skiftet av toneleie og oppførsel var umulig for henne å ta del i, hun forsto det ikke og klarte ikke henge med i det.

Det er nok like vanskelig for folk uten diagnosen å forstå dem som det er for folk med diagnosen å forstå andre.

Min niese prøver så godt hun kan å gjøre "som forventet", hun spør stadig hva som er forventet av henne, hvordan er det forventet at jeg skal reagere nå osv. Men hun går ikke rundt og er smørblid og imøtekommende mot folk bare fordi det er god folkeskikk, det er ikke naturlig for henne...

Anonymkode: 79992...218

HVORFOR skal vi smile for å smile?? 

og hvorfor skal vi spille skuespill og forandre oss ettersom hvem vi er med? Forbanna folk uten egne meninger. 

Skrevet
Ledda skrev (På 25.12.2020 den 19.26):

Er det rart? Når man er vant med at folk hele tiden vil en vondt? Og hvorfor må dere drive med metaforer?

Skrevet

Neida, vi liker enkelte.

Ta det personlig du. 

Anonymkode: fd695...892

Skrevet

Jeg har en datter med Asperger syndrom og hun er absolutt ikke alltid sur, hun er mest blid og glad. Men hun er vanskelig å "lese" hvis man ikke kjenner henne godt og hvis hun ikke er trygg og avslappet som f.eks om hun er sammen med noen hun ikke kjenner så godt, flere enn 5 personer på en gang eller ukjent sted. Da blir hun som regel litt stille og utrykksløs, distanserer seg litt og snakker lite, det kan nok lett oppfattes som at hun er sur.

Anonymkode: 8334a...ad6

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Mitt inntrykk er at det er nevrotypikere som er nærtagende. Aspergere blir upopulære fordi de er for ærlige.

Jepp. 

Skrevet

Tror det er veldig få mennesker med Aspergers som er født sure og mistenksomme 😂😂😂 Er det mange  «vanlige» som er født med fordommer, tror dere?

Anonymkode: 5bb74...5ac

Skrevet

Min bror har diagnosen. Sjelden sur. Men oppleves fort som noe flat fordi han ikke smiler mye.

Anonymkode: a5126...1fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Tror det er veldig få mennesker med Aspergers som er født sure og mistenksomme 😂😂😂 Er det mange  «vanlige» som er født med fordommer, tror dere?

Jeg kan snakke for meg selv. Men jeg er sur fordi jeg synes vanlige er veldig repetitive i oppførsel, jeg vet liksom hva de skal si eller gjøre og jeg vet hva man skal gjøre for å distrahere. Er det latterlig lett å prate vekk folk eller få dem over på noe annet. 

Jeg er også sur fordi vanlige gjør mye irriterende. Og den tilgjorte tåpelige væremåten. Masete. 
Og så når folk skal være morsomme og så ler de, så må du liksom le for å ikke bli anklaget for å være sur. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er mange som tror at når noen ikke liker de, så må det være pga en eller annen diagnose eller noe.

Ja, for det kan jo ikke være de selv som er kjedelige 😒

Skrevet

Det er mange som tror at når noen ikke liker de, så må det være pga en eller annen diagnose eller noe.

Ja, for det kan jo ikke være de selv som er kjedelige 😒

Du misforstår hele greia. Man missliker ikke et menneske fordi de ikke er interessante nok.

Men jeg har opplevd ofte at folk ender med å ikke like meg. Og jeg ser i ettertid at jeg kan ha gjort noen irriterende ting selv som jeg har blitt obs på, som feks stirring. 
Og jeg skulle gjerne vært mer underholdende jeg.. men jeg irrterer meg iver at jeg ikke klarer å vite hva jeg skal si og alt det der.

Skrevet

Du misforstår hele greia. Man missliker ikke et menneske fordi de ikke er interessante nok.

Men jeg har opplevd ofte at folk ender med å ikke like meg. Og jeg ser i ettertid at jeg kan ha gjort noen irriterende ting selv som jeg har blitt obs på, som feks stirring. 
Og jeg skulle gjerne vært mer underholdende jeg.. men jeg irrterer meg iver at jeg ikke klarer å vite hva jeg skal si og alt det der.

Nei, du misforstår. Jeg siktet til HI, ikke til de med asperger syndrom. 

Skrevet

Nå var det nettopp en som tok kontakt, og alt har en gledesdreper ved seg. Det er såklart han som var forelska i meg da vi gikk på ungdomsskolen, som tar kontakt av og til et par ganger i året. Bor hos faren sin, aldri vært i jobb. Det er liksom aldri noen bra mann... 

Men dere blir såklart sure på meg fordi jeg ikke vil ha de som ligner meg selv. Slik som han tyrkeren er det såklart ikke vits med. Typisk at det jeg vil ha er slik som ikke går

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Mitt inntrykk er at det er nevrotypikere som er nærtagende. Aspergere blir upopulære fordi de er for ærlige. Og møter ikke mennesker slik de vil bli møtt. Folk liker å bli møtt som om de er kongelige eller noe sånn

Det er ikke å være nærtagende å reagere på folk som ikke oppfører seg i henhold til normale høflighetsnormer.

Svarene her fra dere som føler seg truffet viser jo uansett at dere er gretne.

Anonymkode: ddb5f...5a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...