Gå til innhold

Diskusjon med tanten min. Ang bilde av gravsten.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Godt at det er en som skjønner meg, jeg tar heller ikke bilder av gravhauger,  typiske severdigheter hvor mange har død eller blitt gravlagt.  

Anonymkode: 9e628...754

Dette er noe jeg har blitt opplært til av  bestemor, og min pappa. 
vi gir til gravstedet tar ikke med oss noe tilbake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver at dere var flere som besøkte graven. Hvis du viste at hun ønsket et bilde og du selv ikke liker å ta slike bilder, hvorfor ikke bare be en av de andre ta et bilde? Hun får bilde, du slipper å ta, og alle blir fornøyd. 

Skrevet
Tipp topp skrev (1 minutt siden):

Du skriver at dere var flere som besøkte graven. Hvis du viste at hun ønsket et bilde og du selv ikke liker å ta slike bilder, hvorfor ikke bare be en av de andre ta et bilde? Hun får bilde, du slipper å ta, og alle blir fornøyd. 

Men vi er alle av samme oppfatning ingen av oss tar bilder av slikt. 

Skrevet

Du gjør deg vanskelig av prinsipp. Det er helt latterlig. 

Anonymkode: c1bf7...773

Skrevet

Herregud... du er jo ikke riktig klok😂

Skrevet

"Dessverre tante, du vet jeg er litt sær på dette. Jeg tar ikke bilder på kirkegården fordi jeg er redd for å forstyrre åndene... Om du ikke har tenkt deg dit selv må du nesten be noen andre ta bilde altså, beklager"

Men innrøm nå ihvertfall at du er den sære og vanskelige her. Greit nok at du er det, men det er da virkelig ikke din tantes skyld, så så lesse skylden over på henne blir bare enda særere.

Og ja, jeg tok bilde på kirkegården i går og sendte til noen som ikke kunne komme.

Anonymkode: 09b7e...daa

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg er vanskelig på det punktet. 
Tante kunne ha blitt med.
Jeg tar ikke bilder på kirkegården enkelt og greit. Hun har dessuten 3 sønner som kunne tatt seg turen.
jeg er veldig  var for den åndelige verden, derfor tar jeg ikke bilder på gravlunder, 

Men det er ikke så farlig med den åndelige verden hvis tanta, mamma og pappa ikke klarer å komme seg dit selv altså?

Anonymkode: 77d3c...9af

Skrevet

Det er helt tydelig at det egentlig er noe helt annet som ligger bak her, HI, ikke bare det at du ikke vil ta bilder på gravplassen.

Det virker som om du er bitter på din tante, bitter fordi hun ikke har bidratt med gravstedet tidligere, bitter fordi hun omsider tok ansvar for å betale for plassen, bitter fordi hun ikke bidrar til pynting av graven. Men kanskje mest bitter fordi du føler hun ikke har bidratt. Eller kanskje bitterheten skjuler skuffelse og sårethet.

Vi har et familiemedlem som ikke greier å gå på graven til det av familiemedlemmene våre som gikk bort for noen år siden. Vi er andre som steller graven, pynter og følger opp. Og en sjelden gang spør vedkommende om vi kan sende et bilde av graven, og da gjør vi selvfølgelig det. For vi har spurt og vet hvorfor personen ikke greier å gå til graven. Det har definitivt ikke med å ikke bry seg å gjøre, eller ta oss andre for gitt. Det har med denne personens egen historie å gjøre, og ikke minst er det fordi vedkommende elsket den personen så mye at den fremdeles ikke greier å ta innover seg og stå ansikt til ansikt med sorgen enda. "Burde" vedkommende ha gjort det? Ja, jeg antar det. Men vedkommende er ikke klar, og vi ser og forstår det. Jeg tør påstå at ingen elsket den døde mer enn denne personen gjorde og gjør. Personen som døde ligger i en grav med en annen i familien også, og ingen av dem ville reagert på at vi innimellom tar bilder av graven. Tvert imot, en av de siste tingene den døde sa var at vi måtte ta vare på den som nå ikke greier å gå på graven. Og om det å ta et bilde av gravstenen kan hjelpe vedkommende, da vet vi at det ville den/de døde også satt pris på.

Jeg respekterer at andre har en annen oppfatning, slik som du, HI. Jeg kan til og med til en viss grad forstå hvordan det tenkes rundt det å ta bilder av et gravsted, selv om jeg ikke deler slike tanker.

Jeg tror det er viktigere å ta vare på de som fremdeles er i dette livet, også ut fra et åndelig perspektiv.

Du skriver at du er opplært til at man ikke skal ta med seg noe fra et gravsted, men gi. Men det å ta et bilde, er det virkelig å ta noe bort fra stedet? Selv i åndelig perspektiv kan jeg ikke forstå det. Kanskje spesielt i et åndelig perspektiv, for tror man på det så vet man jo også at gravstedet kun er et minnested, og at de døde har gått videre. Dermed er det ikke noe man kan "ta" fra dem eller gravstedet, for de er ikke der lenger. Et bilde av gravstedet vil ikke stjele noe av energien til de døde. Men det å dele, gjøre gode handlinger, vise kjærlighet (selv for de som kanskje ikke er like gode på det som en selv), det er en positiv handling, også i et åndelig perspektiv, etter min mening.

Så jeg ville svelgt den kamelen, om jeg var deg, Hi. Jeg antar at de som er døde også ville ønsket at dere som fremdeles lever burde ta vare på hverandre og vise hverandre godhet. Det er kanskje de som greier å vise det minst som også trenger det mest innimellom. Du har tydeligvis mye godt med det, du steller til jul for dere alle, du har tatt ansvar for de dødes graver i mange år. Det er kjærlighet i det, HI. Da tror jeg du kan ha nok kjærlighet i deg til å gjøre denne lille gesten for din tante. Men kanskje enda viktigere, snakk med henne. Ikke kritiser henne, men forsøk å forstå hvorfor hun ikke greier å gå på gravstedet. En del av henne ønsker jo tydeligvis å bidra siden hun har tatt over betaling for gravstedet. Neste steg er kanskje at dere begynner å dele på utgiftene til blomster, planter, lys. Og kanskje kan du og din tante en dag gå sammen til graven en dag, bare dere to, når din tante er klar for det. I det minste er det verdt et forsøk, Hi, for slik det er nå risikerer du at bitterhet skiller familien. Og det er jeg sikker på at de dere begge nok var og er glade i, ikke hadde ønsket.

Anonymkode: a425b...3ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er helt tydelig at det egentlig er noe helt annet som ligger bak her, HI, ikke bare det at du ikke vil ta bilder på gravplassen.

Det virker som om du er bitter på din tante, bitter fordi hun ikke har bidratt med gravstedet tidligere, bitter fordi hun omsider tok ansvar for å betale for plassen, bitter fordi hun ikke bidrar til pynting av graven. Men kanskje mest bitter fordi du føler hun ikke har bidratt. Eller kanskje bitterheten skjuler skuffelse og sårethet.

Vi har et familiemedlem som ikke greier å gå på graven til det av familiemedlemmene våre som gikk bort for noen år siden. Vi er andre som steller graven, pynter og følger opp. Og en sjelden gang spør vedkommende om vi kan sende et bilde av graven, og da gjør vi selvfølgelig det. For vi har spurt og vet hvorfor personen ikke greier å gå til graven. Det har definitivt ikke med å ikke bry seg å gjøre, eller ta oss andre for gitt. Det har med denne personens egen historie å gjøre, og ikke minst er det fordi vedkommende elsket den personen så mye at den fremdeles ikke greier å ta innover seg og stå ansikt til ansikt med sorgen enda. "Burde" vedkommende ha gjort det? Ja, jeg antar det. Men vedkommende er ikke klar, og vi ser og forstår det. Jeg tør påstå at ingen elsket den døde mer enn denne personen gjorde og gjør. Personen som døde ligger i en grav med en annen i familien også, og ingen av dem ville reagert på at vi innimellom tar bilder av graven. Tvert imot, en av de siste tingene den døde sa var at vi måtte ta vare på den som nå ikke greier å gå på graven. Og om det å ta et bilde av gravstenen kan hjelpe vedkommende, da vet vi at det ville den/de døde også satt pris på.

Jeg respekterer at andre har en annen oppfatning, slik som du, HI. Jeg kan til og med til en viss grad forstå hvordan det tenkes rundt det å ta bilder av et gravsted, selv om jeg ikke deler slike tanker.

Jeg tror det er viktigere å ta vare på de som fremdeles er i dette livet, også ut fra et åndelig perspektiv.

Du skriver at du er opplært til at man ikke skal ta med seg noe fra et gravsted, men gi. Men det å ta et bilde, er det virkelig å ta noe bort fra stedet? Selv i åndelig perspektiv kan jeg ikke forstå det. Kanskje spesielt i et åndelig perspektiv, for tror man på det så vet man jo også at gravstedet kun er et minnested, og at de døde har gått videre. Dermed er det ikke noe man kan "ta" fra dem eller gravstedet, for de er ikke der lenger. Et bilde av gravstedet vil ikke stjele noe av energien til de døde. Men det å dele, gjøre gode handlinger, vise kjærlighet (selv for de som kanskje ikke er like gode på det som en selv), det er en positiv handling, også i et åndelig perspektiv, etter min mening.

Så jeg ville svelgt den kamelen, om jeg var deg, Hi. Jeg antar at de som er døde også ville ønsket at dere som fremdeles lever burde ta vare på hverandre og vise hverandre godhet. Det er kanskje de som greier å vise det minst som også trenger det mest innimellom. Du har tydeligvis mye godt med det, du steller til jul for dere alle, du har tatt ansvar for de dødes graver i mange år. Det er kjærlighet i det, HI. Da tror jeg du kan ha nok kjærlighet i deg til å gjøre denne lille gesten for din tante. Men kanskje enda viktigere, snakk med henne. Ikke kritiser henne, men forsøk å forstå hvorfor hun ikke greier å gå på gravstedet. En del av henne ønsker jo tydeligvis å bidra siden hun har tatt over betaling for gravstedet. Neste steg er kanskje at dere begynner å dele på utgiftene til blomster, planter, lys. Og kanskje kan du og din tante en dag gå sammen til graven en dag, bare dere to, når din tante er klar for det. I det minste er det verdt et forsøk, Hi, for slik det er nå risikerer du at bitterhet skiller familien. Og det er jeg sikker på at de dere begge nok var og er glade i, ikke hadde ønsket.

Mange gode poenger, penger er egentlig det minste problemet.  Først hadde Tante ansvar for betalingen, så overtok vi så tok hun plutselig tilbake .  Det handler ikke om hvem hva hvor og hvordan. Jeg respekterer at hun og hennes sønner ønsker annerledes en oss.  Men neste gang jeg skal dit  skal jeg ta med hennes tlf så kan jeg ta bilde  for jeg bruker ikke mitt kamera til  å ta bilder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mange gode poenger, penger er egentlig det minste problemet.  Først hadde Tante ansvar for betalingen, så overtok vi så tok hun plutselig tilbake .  Det handler ikke om hvem hva hvor og hvordan. Jeg respekterer at hun og hennes sønner ønsker annerledes en oss.  Men neste gang jeg skal dit  skal jeg ta med hennes tlf så kan jeg ta bilde  for jeg bruker ikke mitt kamera til  å ta bilder. 

Så åndene blir ikke forstyrret av tante sin telefon?

Beklager, men du fremstår bare skikkelig sær og vanskelig. 

Anonymkode: aaad3...17d

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er jo en mulighet.

Det er jo også en mulighet å ta et bilde med mobilen din, sende bildet til henne mens du er på gravstedet og så slette bildet fra mobilen din. Da slipper du å "ta med deg" bildet ut derfra.

Se om du kan få en positiv samtale med henne og om dere kan finne en løsning. Kanskje trenger hun nettopp din hjelp for å komme over den bøygen det tydeligvis er for henne å gå på gravstedet.

Men finn en løsning som tar vare på dere alle, om du kan ❤️

Skrevet

Kan virke som det er mer enn bare bilde som ligger bak. 

Mulig jeg tar helt feil. 

Men kan tante være litt egenrådig?  Som f.eks uten å diskutere med deg og søstera di, så tok hun over regningen på gravstell?  Og at sånne ting kan være typisk henne?

Skjønner at tanten kan bli litt skuffa over at dere ikke tok bilde om hun ba om det på forhånd. 

Kan også skjønne at det er sært av tanke å bli sur for å ikke få bilde om hun ikke ba om det. 

Hvorfor ble hun ikke med selv? 

Anonymkode: 3d5cc...48b

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Kan virke som det er mer enn bare bilde som ligger bak. 

Mulig jeg tar helt feil. 

Men kan tante være litt egenrådig?  Som f.eks uten å diskutere med deg og søstera di, så tok hun over regningen på gravstell?  Og at sånne ting kan være typisk henne?

Skjønner at tanten kan bli litt skuffa over at dere ikke tok bilde om hun ba om det på forhånd. 

Kan også skjønne at det er sært av tanke å bli sur for å ikke få bilde om hun ikke ba om det. 

Hvorfor ble hun ikke med selv? 

Anonymkode: 3d5cc...48b

Det er ikke annet en bilde som ligger bak. Jeg og Tante er veldig  gode venner.  Hun er på middag hos oss rett som det er og omvendt. 
men akkurat  dette med bilde diskuterte vi litt. Hun og gutta kommer i kveld og vi skal være der i morgen. Jeg har egen nøkkel til huset hennes 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke annet en bilde som ligger bak. Jeg og Tante er veldig  gode venner.  Hun er på middag hos oss rett som det er og omvendt. 
men akkurat  dette med bilde diskuterte vi litt. Hun og gutta kommer i kveld og vi skal være der i morgen. Jeg har egen nøkkel til huset hennes 

Blir ikke åndene forstyrret hvis du tar bilde med henne kamera da? 🤣

Anonymkode: 3d5d2...866

Skrevet

Det er da bare å ta et bilde 🤦🏼‍♀️
Tipper de gravlagte også ville ment det er viktigere å ha et godt forhold til tanta di enn de fiktive åndene på kirkegården. Du kan jo bare slette det når det er sendt. 

Anonymkode: 2c8aa...357

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (På 25.12.2020 den 11.57):

Jeg tar ikke bilder på kirkegården enkelt og greit. Hun har dessuten 3 sønner som kunne tatt seg turen.
jeg er veldig  var for den åndelige verden, derfor tar jeg ikke bilder på gravlunder, 

Å-hå-hå-håndeli-hige verden, faktisk 😂😂. DET bryr du deg om, men ikke din høyst reelle tante? Det er jo ikke snakk om å posere for selfies med trutmunn og puppene ute. Åndene dine reagerer på blitz? Men ikke på dumskap?

Endret av sug lut
Skrevet

Du er sinnsyk sær og pga det blir det problemer! Skyll deg selv....

Dummeste jeg har hørt. Hva tror du skjer om du tar bilde av graven da? Åndene blir sinte? De levende blir ihvertfall sinte når du ikke gidder å ta bilde.

Tar ofte bilde av graven til min svigermor som jeg viser til svigerfar. Vi besøker alle gravplassen men ikke til samme tid.

Anonymkode: ed164...547

Skrevet

jeg er veldig  var for den åndelige verden, derfor tar jeg ikke bilder på gravlunder

😂🤣😂🤣

Anonymkode: 7beb9...e4f

Skrevet

I hvilken åndelig verden lever du? 

Anonymkode: dd170...0ea

Skrevet

Så du mener da at alle som tar bilder av en grav ikke har respekt for sine kjære? 

Anonymkode: dd170...0ea

Skrevet

1. å ta bilder på gravlunder er sjelden et problem for noen andre enn deg selv

2. hvis det finnes ånder, så er de ikke på kirkegårder. Ingen av de har tilknytning der. Ta r du bilder i huset der avdøde bodde? Det er større sjans for å treffe på ånder der

3. du ønsker å være vrang fordi du generelt er sur på tanten din

4. jeg tror du lyver for å finne unnskyldninger for å slippe å ha noe led tanten din og fetterne dine å gjøre, så derfor leter du etter feil hos de. De er ikke like opptatt av graven som dere er, og da lager du kjempestore problemer av ingenting

Anonymkode: 42287...118

Skrevet (endret)

Hvis det er så ille å ta bilde på en gravlund, kan du fortelle meg hva som er forskjellen på å ta med din eller tantes telefon? 
åndene foretrekker gjerne iPhone fremfor Huawei, lizm?

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet

Jeg jobber som clairvoyant. Åndene er ikke på kirkegården. Kirkegården er for mennesker, ikke ånder. Og tro meg, det spiller ingen rolle om du tar et bilde. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg jobber som clairvoyant. Åndene er ikke på kirkegården. Kirkegården er for mennesker, ikke ånder. Og tro meg, det spiller ingen rolle om du tar et bilde. 

To skruller diskuterer hvor ånder som ikke eksisterer holder til, artig 😂👻👻👻

Anonymkode: 41877...f1c

Skrevet

Å herregud...  Jeg har ikke ord. Så du skal ta igjen fordi du har betalt og ikke henne? Stakkarslig ass. Dårlig gjort av deg. 

Anonymkode: ac719...e3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...