Gå til innhold

Mat, når barna har besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man lager da middag uansett? Spiller da fryktelig liten rolle om noen av barna spiser borte?? 

Anonymkode: 35f53...b3d

Jeg har tre barn, og noen ganger spiser en borte og det er helt greit, men andre ganger spiser to og tre borte, det kan godt hende jeg da ikke steker nok kjøttkaker til fem eller til og med velger å bare spise en brødskive med speilegg og sparer kjøttkakene til neste dag...

Naboen er alenemor med et barn, jeg vet at hun ikke gidder lage full middag de dagene datteren spiser borte.

Anonymkode: eb79d...529

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hva er vanlig? Eller hva gjør du?

Vi er 3 stk, meg og 2 små barn. Så mengden mat og matbudsjett er nok annerledes enn andre typer familier.

1. Barn ringer på midt i måltidet, jeg har lagd kun det vi trenger/spiser. Feks 1 pk kjøttdeig, 1 laksefilet hver, eller om det er frokost så 1 baguett til hver + litt eggerøre. 

Er det riktig å tilby besøket mat, eller er det ok å be de vente på rommet?

Nabogutten går i klassen til eldste, 1.klassinger. Han er her i dag, kom kl 10. De leker fint, har enda ikke spurt om mat. Hadde du latt de leke til de spør, eller spør du mens det er besøk om de er sulten? 

Legger til at min er småspist, i helgen er det gjerne frokost, middag og resten av dagen bare litt godteri. Minste søsken spiser grøt osv, og har sin egen rutine og spiser oftere enn eldste. 

Hvis dere sender barnet avgårde til en venn, og barnet er borte i flere timer. Forventer dere at de får mat? Må de evt lære seg å spørre selv? Ønsker deres tanker ang dette. 

Anonymkode: 364af...f9e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, bombesikker. Kjenner barna mine. Jeg er ikke fattig alenemor, jeg er bare bevisst på hvor mye vi kaster om vi lager for mye. Derfor planlegger jeg uka og handler det vi trenger. Kunne så klart handlet ekstra, men om jeg og 2 små har et matbudsjett på 6000 kr. Hvorfor skal dette måtte økes til 8000 fordi vi har folk til middag og kveldsmat 5-7 dager i uka? 

Prøver bare å finne en løsning som er ok for flesteparten :)

Jeg synes 6000 i mnd er veldig romslig om det gjelder deg, en 1. klassing og et barn som spiser babygrøt. 

Det er helt greit å være bevisst og ikke lage så mye mat at man kaster rester. Men hvis man har økonomi til det bør det være ganske uproblematisk å steke opp en ekstra laksefilet eller et par ekstra kjøttkaker. Man kan koke litt makaroni hvis man har for lite poteter eller rive opp en ekstra gulrot. 

Om barnet har hatt besøk i flere timer ville jeg absolutt ha spurt om de var sultne. Ikke alle små gjester tør å spørre selv og med en småspist sønn kan du jo ikke regne med at han selv passe på at gjesten ikke er sulten. Jeg ville tilbudt brødskiver, frukt, frokostblanding eller liknende dersom det ikke  var avtalt når besøket skal hjem. 

Skrevet

Vihadde fire barn i ganske tett alder før når jeg hadde samboer. Da valgte vi å ofte ha middagen som kveldsmat siden huset ofte var fult av unger. En ekstra unge hadde gått greit, men nå det kunne være seks ekstra i hus så ble kiddag umulig om vi skulle gi til gjester også hver dag. Så da tok vi ofte middagen til kvelds slik at det bare var oss. Vi ønsket å ha åpene dører og at ungene skulle ha venner på besøk, ikke måtte avtale alt og tok ting på sparket. 
Unger på besøk fikk mat, men det ble havregryn eller cornflaks. Vi måtte sette en sluttstrek på brød siden det ble umulig ang skolemat. Jobbet jeg kveldsvakt kunne jeg komme hjem til tom brødboks og jeg kunne plutselig oppdage den var tom når jeg var hjemme også. Med fire unger som ordnet mat til seg og sine venner etterhvert som de var sultene, så mistet jeg kontrollen. Eneste som ikke fikk dette var de som hadde en allergi, de hadde fryste rundstykker i frysen de viste om. (Enklest for meg da jeg slapp å tenke over hvem som var på besøk når, så de to ungene fikk beskjed om hvor de lå når de trengte. ) Kun ett barn som klaget på maten, men når barnet fikk valget mellom havregryn hos oss eller å dra hjem for å spise så likte det plutselig havregryn og spiste det mange ganger siden. Fruktskuffen kunne også alle forsyne seg av. 

Anonymkode: eb7dc...ce1

Skrevet

Du burde begynne med å gi det ene barnet i alle fall fire måltider daglig. Å spise to måltider og ellers leve på godteri er ikke bra. Det er jo ikke rart at han ikke vil spise vanlig mat, når han kan fylle seg opp på godteri. Her hadde det vært uaktuelt å kun spise to måltider. Helt utrolig at du syns det er greit!

Anonymkode: ee318...857

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du burde begynne med å gi det ene barnet i alle fall fire måltider daglig. Å spise to måltider og ellers leve på godteri er ikke bra. Det er jo ikke rart at han ikke vil spise vanlig mat, når han kan fylle seg opp på godteri. Her hadde det vært uaktuelt å kun spise to måltider. Helt utrolig at du syns det er greit!

Dette er lørdager, og det er valgfritt. Jeg orker ikke trykke en yoghurt inni kjeften på ungen. Jeg nekter ikke barnet mat. Spiser godt og variert hele uka, og jeg er såpass streng på godteri ellers at om han vil spise lunsj, middag og godteri hele lørdagen så er det helt ok. Lørdag er kosedag, og han får ikke store mengder uansett. Jeg er sånn selv, kan spise frokost, så lever jeg på kaffe og noen sjokoladebiter frem til middag. Hverdagene har vi rutiner, lørdagen har vi "andre rutiner". Ikke noe å bekymre deg for :)

Skrevet

Dette er lørdager, og det er valgfritt. Jeg orker ikke trykke en yoghurt inni kjeften på ungen. Jeg nekter ikke barnet mat. Spiser godt og variert hele uka, og jeg er såpass streng på godteri ellers at om han vil spise lunsj, middag og godteri hele lørdagen så er det helt ok. Lørdag er kosedag, og han får ikke store mengder uansett. Jeg er sånn selv, kan spise frokost, så lever jeg på kaffe og noen sjokoladebiter frem til middag. Hverdagene har vi rutiner, lørdagen har vi "andre rutiner". Ikke noe å bekymre deg for :)

Mat er valgfritt på lørdager? Seriøst? Dere bytter ut mat med godteri? Ikke rart han ikke spiser mat da. Her får ingen godteri uten å ha spist skikkelig mat først.

At du gjør det samme er jo bare trist, du trenger ikke påføre dine barn dine dårlige vaner og valg. Du vet du legger grunnlaget for dem nå... blir de vant til dette, fortsetter de med dette...

Skrevet

Jeg er alenemor til to tenåringsbarn. Jeg handler mat på budsjett. De har mange venner på besøk. Har jeg kjøpt inn feks laksefilet til oss, har jeg ingen ekstra å steke opp til feks 2 ekstra tenåringsvenner. Jeg har alltid et lager med frossenpizza og fryste brødskiver og sier at " Vi har dessverre ikke nok av den planlagte middagen, men vi kan steke pizza eller ostesmørbrød til deg/dere om dere er sultne 😊" Jeg spør aldri foreldrene, det antar jeg ungdommen fikser selv. Gjengen er mellom 14 og 17 år. Skal jeg lage noe enkelt, som er lett å dobble opp, så gjør jeg selvfølgelig det. Mat som feks laks og koteletter har jeg jo gjerne kjøpt inn til akkurat.

Anonymkode: 9611a...9e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er alenemor til to tenåringsbarn. Jeg handler mat på budsjett. De har mange venner på besøk. Har jeg kjøpt inn feks laksefilet til oss, har jeg ingen ekstra å steke opp til feks 2 ekstra tenåringsvenner. Jeg har alltid et lager med frossenpizza og fryste brødskiver og sier at " Vi har dessverre ikke nok av den planlagte middagen, men vi kan steke pizza eller ostesmørbrød til deg/dere om dere er sultne 😊" Jeg spør aldri foreldrene, det antar jeg ungdommen fikser selv. Gjengen er mellom 14 og 17 år. Skal jeg lage noe enkelt, som er lett å dobble opp, så gjør jeg selvfølgelig det. Mat som feks laks og koteletter har jeg jo gjerne kjøpt inn til akkurat.

Å ha ekstra laksefilet i fryseren og en ekstra pakke pasta i skapet er jo billigere en ferdigpizza? 

Anonymkode: 23d88...76c

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Å ha ekstra laksefilet i fryseren og en ekstra pakke pasta i skapet er jo billigere en ferdigpizza? 

Du mener - på fullt alvor - at en alenemor på budsjett skal kjøpe inn ekstra laks for å fóre tenåringer på besøk??? 

Anonymkode: b6482...fdc

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hvordan vet du hva som er akkurat? Her spises ulik mengde avhengig av dagsform. Trist hvis det aldri er nok mat fordi du har bestemt hva de skal spise av mengde da... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Du mener - på fullt alvor - at en alenemor på budsjett skal kjøpe inn ekstra laks for å fóre tenåringer på besøk??? 

Anonymkode: b6482...fdc

Når hun alternativt tilbyr frossenpizza så ja, det hadde vært mye lurere og billigere å ha et høyere antall koteletter, laksefileter og annet i frysen. Handle på tilbud. Ta opp det nødvendige antallet til de som er tilstede til middag. 

Hun taper jo ingenting på å ha 10 laksefileter  og 8 koteletter kjøpt på tilbud liggende i fryseren, i stedet for å en stabel med Grandiosa der. Så kan hun raskt lage en ekstra porsjon når det trengs. 

Anonymkode: d0f8f...d4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Når hun alternativt tilbyr frossenpizza så ja, det hadde vært mye lurere og billigere å ha et høyere antall koteletter, laksefileter og annet i frysen. Handle på tilbud. Ta opp det nødvendige antallet til de som er tilstede til middag. 

Hun taper jo ingenting på å ha 10 laksefileter  og 8 koteletter kjøpt på tilbud liggende i fryseren, i stedet for å en stabel med Grandiosa der. Så kan hun raskt lage en ekstra porsjon når det trengs. 

Anonymkode: d0f8f...d4b

Hvis det er meg du sikter til så tilbyr jeg ikke grandiosa eller andre dyre alternativer. Så har jeg først 8 laksefilet i fryseren så er det i hvert fall forbeholdt meg og barna. Barne mine får ikke mindre næringsrik mat fordi jeg må mette venner og naboer. Alternativet blir å mette alle, og spise brød med ungene mine dagen etterpå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

I hovedinnlegget skriver du at han er småspist, men nå spiser han plutselig godt med mat..

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Hvis det er meg du sikter til så tilbyr jeg ikke grandiosa eller andre dyre alternativer. Så har jeg først 8 laksefilet i fryseren så er det i hvert fall forbeholdt meg og barna. Barne mine får ikke mindre næringsrik mat fordi jeg må mette venner og naboer. Alternativet blir å mette alle, og spise brød med ungene mine dagen etterpå. 

Det var jo du poengterte at du tilbyr frossenpizza? Uavhengig av om denne r hjemmelaget eller ferdigpizza så vil jeg påstå at det er billigere å ha laksefilet eller ekstra kjøttkaker i frysa!

Skrevet

I hovedinnlegget skriver du at han er småspist, men nå spiser han plutselig godt med mat..

Anonymkode: 

Han er småspist ja, men spiser alle måltider og variert. Unntaket er lørdager der han spiser 2 måltider og lever på lørdsgsgodten sin mellom disse måltidene. At han er småspist betyr da ikke at han får 1 måltid per dag🤦‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mat er valgfritt på lørdager? Seriøst? Dere bytter ut mat med godteri? Ikke rart han ikke spiser mat da. Her får ingen godteri uten å ha spist skikkelig mat først.

At du gjør det samme er jo bare trist, du trenger ikke påføre dine barn dine dårlige vaner og valg. Du vet du legger grunnlaget for dem nå... blir de vant til dette, fortsetter de med dette...

Du er hjerneskadet altså.... mat er ikke valgfritt. Men han spiser 2 måltider og velger å ikke spise mer som er helt ok for meg. Det er det som er valgfritt, å ikke spise mer enn de to måltidene jeg ordner og vi spiser sammen. Herregud, så tragisk person du er. Tror ungene mine er lykkeligere enn dine som får lov å spise godteri på lørdager.

Skrevet

Det var jo du poengterte at du tilbyr frossenpizza? Uavhengig av om denne r hjemmelaget eller ferdigpizza så vil jeg påstå at det er billigere å ha laksefilet eller ekstra kjøttkaker i frysa!

Nei, slutt å bland anonyme. Din gjøk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nei, slutt å bland anonyme. Din gjøk. 

Ohhh... beklager!

Men å kalle noen «gjøk» hevet ikke akkurat standarden på debatten😳

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du er hjerneskadet altså.... mat er ikke valgfritt. Men han spiser 2 måltider og velger å ikke spise mer som er helt ok for meg. Det er det som er valgfritt, å ikke spise mer enn de to måltidene jeg ordner og vi spiser sammen. Herregud, så tragisk person du er. Tror ungene mine er lykkeligere enn dine som får lov å spise godteri på lørdager.

Gud bedre som du ordlegger deg!!! 

Skrevet

Må si jeg synes det er uforskammet å ikke tilby unger mat, selv om de ikke skal være hos oss så lenge.

Forventer også at ungen får mat hos andre. Dersom det ikke skjer, så synes jeg det er dårlige manerer.

Altså: sende ungen sulten hjem? Hadde aldri gjort det.

Anonymkode: b0ece...1d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...