Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #1 Skrevet 19. desember 2020 Hva er vanlig? Eller hva gjør du? Vi er 3 stk, meg og 2 små barn. Så mengden mat og matbudsjett er nok annerledes enn andre typer familier. 1. Barn ringer på midt i måltidet, jeg har lagd kun det vi trenger/spiser. Feks 1 pk kjøttdeig, 1 laksefilet hver, eller om det er frokost så 1 baguett til hver + litt eggerøre. Er det riktig å tilby besøket mat, eller er det ok å be de vente på rommet? Nabogutten går i klassen til eldste, 1.klassinger. Han er her i dag, kom kl 10. De leker fint, har enda ikke spurt om mat. Hadde du latt de leke til de spør, eller spør du mens det er besøk om de er sulten? Legger til at min er småspist, i helgen er det gjerne frokost, middag og resten av dagen bare litt godteri. Minste søsken spiser grøt osv, og har sin egen rutine og spiser oftere enn eldste. Hvis dere sender barnet avgårde til en venn, og barnet er borte i flere timer. Forventer dere at de får mat? Må de evt lære seg å spørre selv? Ønsker deres tanker ang dette. Anonymkode: 364af...f9e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #2 Skrevet 19. desember 2020 Jeg gjør litt som det passer, og nabobarn kan fint sendes hjem. Ringer det på midt i middagen må barna si at vi spiser nå, men de kan leke etterpå. Nabobarn får noen ganger mat, andre ganger sier jeg at de må gå hjem for vi skal spise og har ikke beregnet ekstra mat i dag, men de kan godt leke mer etter middag. Inviterer aldri på middag uten å avklare med foreldre da, ber de ringe hjem selv eller sender en sms for å spørre. Det kan jo hende de har planer hjemme. Dette gjelder bare middag da, lunsj og kveldsmat har jeg alltid nok til en unge eller to ekstra. Anonymkode: eb79d...529
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #3 Skrevet 19. desember 2020 Mat kun når besøk er avtalt mellom foreldre i god tid. Ellers må de gå hjem eller vente til vi har spist. Anonymkode: 14289...7e0
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #4 Skrevet 19. desember 2020 Vi bor sånn til at vi må kjøre på besøk. Dermed inngår måltider i invitasjonen. De som ringer på midt i måltidet, hadde ikke fått tilbud om mat her... Anonymkode: 645e1...568
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #5 Skrevet 19. desember 2020 Barn som kommer midt i måltidet får som regel ikke tilbud om mat Har vi derimot barn på besøk tilbyr jeg alltid noe. Mine er også småspiste, men jeg forventer ikke at alle unger er slik. Er det besøk her en formuddag på lørdag/søndag hadde jeg tilbudt yoghurt, frukt, rundstykker, boller - alt etter hav vi har Anonymkode: 23d88...76c
*Miss Marple* Skrevet 19. desember 2020 #6 Skrevet 19. desember 2020 Det tar vi helt som det kommer. Har vi nok mat inviterer vi andre til bords, hvis ikke venter de til vi er ferdig å spise. Har vi små gjester på besøk lenge så tilbyr vi jo mat når det er naturlig at våre egne barn skal spise. Da spør jeg dem i fellesskap om de vil ha mat.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. desember 2020 #7 Skrevet 19. desember 2020 Kommer det besøk midt i måltidet blir de alltid bedt til bordet. Store som små. Vi har alltid et eller annet å tilby.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #8 Skrevet 19. desember 2020 Om barnet kom kl 10 og nå er klokken 13 hadde jeg definitivt spurt om det ville ha mat. Ingen får lov å gå sulten ut døra her, eller å være på besøk uten å få tilbud om mat. Her er alle velkomne til å spise med oss om det ringer på midt i et måltid. Klarer alltids å ordne ett eller annet. Anonymkode: 708c2...5a1
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #9 Skrevet 19. desember 2020 Vi bor med god avstand mellom husene, så det er bare en håndfull barn som bor så nærme at de dukker opp uanmeldt. De får tilbud om mat hvis de leker hos oss når vi skal lage og spise mat, men ikke hvis de dukker opp midt i et måltid. Da venter de gjerne. Barn som blir med hjem fra skolen på avtalt besøk spiser det samme som våre barn etter skolen (frokostblanding eller brød og pålegg), og får tilbud om middag hvis de fortsatt er på besøk i 17-tiden. Siden vi melder med foreldrene foregår det ofte sånn: «Hei, går det bra hos dere? Når passer det at vi henter?» «Hei, alt bra her! Ole vil gjerne spise middag her, er det ok for dere? I tilfelle passer det fint å hente i 18-tida» Anonymkode: d0f8f...d4b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #10 Skrevet 19. desember 2020 Jeg tilbyr ikke alltid besøket mat, det kommer an på situasjonen, om det passer og om maten vi har er noe det enkelt går an å lage litt ekstra av f.eks. koke litt mer pasta. Er det et avtalt være med hjem besøk spiser besøket selvfølgelig middag med oss. Er det ringe på midt i maten besøk sier jeg at de kan leke sammen om et kvarter, vi skal bare spise ferdig først. Hvis de har besøk og det ikke passer med middagsbesøk den dagen sier jeg det på forhånd, f.eks. "dere kan leke her til kl 17, da skal vi spise middag" og sender besøket hjem kl 17. Anonymkode: 190df...6cb
Julie (: Skrevet 19. desember 2020 #11 Skrevet 19. desember 2020 Vi tilbyr alltid mat til de som kommer, også om de kommer midt i måltidet og om vi bare har akkurat til oss fem som bor her. Ellers tilbyr jeg mat når jeg tenker at mine egne burde spise, og ofte får de et fruktfat innimellom slaga. Jeg synes det er sært å sende på rommet under måltidet.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #12 Skrevet 19. desember 2020 Inviterer alltid besøket til bordet. Vi deler det vi har laget, og så lager vi oss en skive ekstra om vi er mer sultne. Det at noen liksom skal vente, mens de andre sitter ved bordet og spiser i fellesskap er for meg helt tullerusk. Anonymkode: d620b...843
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #13 Skrevet 19. desember 2020 Har vi besøk når vi skal ha mat så får de tilbud om mat. Jeg lager alltid for mye uansett. Anonymkode: 57c51...535
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #14 Skrevet 19. desember 2020 Takk for alle innspill, greit å se hva folk tenker om dette. Må nevne at vi bor ganske tett her, det er alt fra nærmeste nabo til 4 km til de som bor lengst unna. Dette er en daglig problemstilling, det er derfor jeg er så usikker. Jeg deler gladelig mat med besøkende, men jeg har ikke råd til å lage "dobbelt opp" hver dag pga disse uanmeldte besøkene. Har vi rester en dag synes jeg det er synd at vi skal spise litt og supplere med brødskiver fordi venner kommer uanmeldt. Må finne en løsning på dette, er ikke mange år før det velter inn venner til begge to. Nå er minste så liten at det er bare 1.klassingen som har besøk. Av 1-3 stk så og si daglig. De som er med hjem fra skolen får jo både mat etter skolen og middag. Men dette er planlagt og beregnet så alle får nok. Disse som ringer på når vi er midt i middagen har jeg ikke helt funnet løsningen på, da det blir litt mye til tider. Ønsker ikke be de vente ute på denne årstiden. Er det naboer går de jo bare hjem og kommer tilbake senere. Anonymkode: 364af...f9e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #15 Skrevet 19. desember 2020 Når noen ringer på midt i måltidet pleier jeg å si (eller be sønnen min si) at han spiser nå, men kan komme og ringe på når han er ferdig. Hvis han er nesten ferdig kan den som ringer på komme inn og vente på ham. Hvis vi har rikelig med mat kan jeg spørre om de vil ha, men det er sjelden når vi ikke har planlagt for besøk. Om det er besøk her når det er tid for å spise så lager jeg til til alle og sier bare ifra om at det er mat, venter ikke til de spør. Om det er middag så lager jeg noe annet hvis vi ikke har nok av det jeg hadde tenkt, eller serverer brød/frokostblanding/yoghurt i stedet og tar middag til kvelds når besøket har dratt. Når mitt barn er hos andre regner jeg med at han kommer hjem av seg selv hvis han er sulten og ikke blir tilbudt mat der han er. Forventer ikke at han får mat (selv om det er hyggelig når han får det), men synes de kan sende ham hjem for å spise hvis de skal spise selv og ikke tilbyr ham, det er kjipt å vente på rommet mens de andre spiser. Anonymkode: 6fdcc...40b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #16 Skrevet 19. desember 2020 Etter siste svar vil jeg bare presisere at hvis vi har besøk så spiser ikke vi mens besøket sitter og sulter på rommet men unger som dukker opp midt i middagen, de bør enten ha spist eller gå hjem selv til middagstid. Tenker jeg 🤔 jeg ukeshandler, så det er ikke alltid så lett å bare slenge sammen noe ekstra. Anonymkode: 364af...f9e
Mostly Harmless Skrevet 19. desember 2020 #17 Skrevet 19. desember 2020 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Det at noen liksom skal vente, mens de andre sitter ved bordet og spiser i fellesskap er for meg helt tullerusk. Hvis de ringer på midt i måltidet, synes ikke jeg det er noe galt i å la dem vente. Vi sier gjerne at barna kan da kan komme ut etter de har spist, men her leker de mest sammen ute uansett. Tenker at nabobarn som flyr mellom husene ikke trenger å ta del i alle måltider de slumper innom. Ønsker også at mine egne barn spiser middag hjemme om ikke annet er avtalt. Er de allerede på besøk, avklarer vi med foreldre og tilbyr så klart mat om de er her over tid.
Superdolly Skrevet 19. desember 2020 #18 Skrevet 19. desember 2020 Som Mostly Harmless sier: Hvis noen ringer på og vi sitter midt i måltidet, får de enkelt og greit beskjed om at "Per" eller "Kari" spiser nå, men er antagelig ferdig om fem minutter og kan komme ut da. Barn som er på avtalte besøk får naturligvis mat i henhold til husets rutiner. Barn som bare kom innom og som blir en god stund, tilbys mat hvis foreldrene synes det er greit. Jeg løser det ved å sende en sms og spørre. Jeg har også hatt småspiste barn, og for dem var det utrolig viktig at vi holdt på faste måltider også i helgene og på fridager. Å hoppe over måltider og bare fylle på med snop hadde vært oppskriften på katastrofe, så her i huset har vi kjørt på med frokost, lunsj, middag og kveldsmat også på lørdager og søndager. Små gjester tilbys da mat hvis det er ok for foreldrene, og hvis foreldrene sier nei sendes de hjem for å spise. Hvis mine barn var hos venner i timesvis ville jeg regnet med at de fikk mat, ja.
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #19 Skrevet 19. desember 2020 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Etter siste svar vil jeg bare presisere at hvis vi har besøk så spiser ikke vi mens besøket sitter og sulter på rommet men unger som dukker opp midt i middagen, de bør enten ha spist eller gå hjem selv til middagstid. Tenker jeg 🤔 jeg ukeshandler, så det er ikke alltid så lett å bare slenge sammen noe ekstra. Anonymkode: 364af...f9e Det tenker jeg er helt greit. Jeg passer i alle fall på at sønnen min har spist før han går på besøk, og regner med at andre gjør det samme. Anonymkode: 6fdcc...40b
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #20 Skrevet 19. desember 2020 5 hours ago, Anonym bruker said: Hva er vanlig? Eller hva gjør du? Vi er 3 stk, meg og 2 små barn. Så mengden mat og matbudsjett er nok annerledes enn andre typer familier. 1. Barn ringer på midt i måltidet, jeg har lagd kun det vi trenger/spiser. Feks 1 pk kjøttdeig, 1 laksefilet hver, eller om det er frokost så 1 baguett til hver + litt eggerøre. Er det riktig å tilby besøket mat, eller er det ok å be de vente på rommet? Nabogutten går i klassen til eldste, 1.klassinger. Han er her i dag, kom kl 10. De leker fint, har enda ikke spurt om mat. Hadde du latt de leke til de spør, eller spør du mens det er besøk om de er sulten? Legger til at min er småspist, i helgen er det gjerne frokost, middag og resten av dagen bare litt godteri. Minste søsken spiser grøt osv, og har sin egen rutine og spiser oftere enn eldste. Hvis dere sender barnet avgårde til en venn, og barnet er borte i flere timer. Forventer dere at de får mat? Må de evt lære seg å spørre selv? Ønsker deres tanker ang dette. Anonymkode: 364af...f9e så lenge de er 2-3 stk og ikke flere, spør jeg alltid om de ønsker og spise middag eller om de skal hjem Anonymkode: 1ed09...2eb
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #21 Skrevet 19. desember 2020 Jeg tilbyr alltid mat. Om det ikke er nok middag, får de alltid tilbud om brødskive Anonymkode: b6482...fdc
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #22 Skrevet 19. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hva er vanlig? Eller hva gjør du? Vi er 3 stk, meg og 2 små barn. Så mengden mat og matbudsjett er nok annerledes enn andre typer familier. 1. Barn ringer på midt i måltidet, jeg har lagd kun det vi trenger/spiser. Feks 1 pk kjøttdeig, 1 laksefilet hver, eller om det er frokost så 1 baguett til hver + litt eggerøre. Er det riktig å tilby besøket mat, eller er det ok å be de vente på rommet? Nabogutten går i klassen til eldste, 1.klassinger. Han er her i dag, kom kl 10. De leker fint, har enda ikke spurt om mat. Hadde du latt de leke til de spør, eller spør du mens det er besøk om de er sulten? Legger til at min er småspist, i helgen er det gjerne frokost, middag og resten av dagen bare litt godteri. Minste søsken spiser grøt osv, og har sin egen rutine og spiser oftere enn eldste. Hvis dere sender barnet avgårde til en venn, og barnet er borte i flere timer. Forventer dere at de får mat? Må de evt lære seg å spørre selv? Ønsker deres tanker ang dette. Anonymkode: 364af...f9e Barn får selvsagt mat når de er her, da vi har måltider. Og jeg forventer jo at ungene mine får mat borte også om de er lenge borte. Men jeg serverer ikke mat hele tiden, det er jo til måltidene da. Spør ikke i døra om de er sultne om vi ikke skal spise. Å sette et besøk på rommet mens vi spiser hadde ikke kunne ramlet meg inn. Gjør folk sånt??? Er du sikker på at dine barn blir mette når du lager så lite mat? Husker en venninne som hadde det sånn når vi var små. Moren laget alltid for lite, beregnet som du en per stk, og hun turte aldri sifra at hun ikke ble mett. Hun åt som en ulv hos oss når hun kunne forsyne seg med det hun hadde lyst på ikke bare tilmålte mengde. Anonymkode: 35f53...b3d
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #23 Skrevet 19. desember 2020 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Barn får selvsagt mat når de er her, da vi har måltider. Og jeg forventer jo at ungene mine får mat borte også om de er lenge borte. Men jeg serverer ikke mat hele tiden, det er jo til måltidene da. Spør ikke i døra om de er sultne om vi ikke skal spise. Å sette et besøk på rommet mens vi spiser hadde ikke kunne ramlet meg inn. Gjør folk sånt??? Er du sikker på at dine barn blir mette når du lager så lite mat? Husker en venninne som hadde det sånn når vi var små. Moren laget alltid for lite, beregnet som du en per stk, og hun turte aldri sifra at hun ikke ble mett. Hun åt som en ulv hos oss når hun kunne forsyne seg med det hun hadde lyst på ikke bare tilmålte mengde. Anonymkode: 35f53...b3d Ja, bombesikker. Kjenner barna mine. Jeg er ikke fattig alenemor, jeg er bare bevisst på hvor mye vi kaster om vi lager for mye. Derfor planlegger jeg uka og handler det vi trenger. Kunne så klart handlet ekstra, men om jeg og 2 små har et matbudsjett på 6000 kr. Hvorfor skal dette måtte økes til 8000 fordi vi har folk til middag og kveldsmat 5-7 dager i uka? Prøver bare å finne en løsning som er ok for flesteparten Anonymkode: 364af...f9e
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #24 Skrevet 19. desember 2020 Middag må avklares med foreldrene altså, det er veldig kjedelig å lage middag til ungene også kommer de ikke hjem. Veldig ofte sender jeg en melding om det er nabobarn her som jeg godt kan gi middag, svaret er noen ganger at det er greit men andre ganger svarer foreldrene at de har laget middag hjemme så de kan bare komme hjem og spise og evt leke mer etterpå. Dette jevner seg greit ut her, noen ganger spiser nabobarn her, noen ganger spiser mine barn hos naboer, og noen ganger sender jeg nabobarn hjem og noen ganger blir mine barn sendt hjem. Ingen vonde følelser hos noen, for noen ganger passer det og andre ganger ikke. Selv vennene til 11 og 13 åringen sier jeg det til altså. Svarer de jatakk til å spise her sier jeg de må ringe og spørre mamma/pappa først så de ikke har laget mat de dem hjemme også. Anonymkode: eb79d...529
Anonym bruker Skrevet 19. desember 2020 #25 Skrevet 19. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Middag må avklares med foreldrene altså, det er veldig kjedelig å lage middag til ungene også kommer de ikke hjem. Veldig ofte sender jeg en melding om det er nabobarn her som jeg godt kan gi middag, svaret er noen ganger at det er greit men andre ganger svarer foreldrene at de har laget middag hjemme så de kan bare komme hjem og spise og evt leke mer etterpå. Dette jevner seg greit ut her, noen ganger spiser nabobarn her, noen ganger spiser mine barn hos naboer, og noen ganger sender jeg nabobarn hjem og noen ganger blir mine barn sendt hjem. Ingen vonde følelser hos noen, for noen ganger passer det og andre ganger ikke. Selv vennene til 11 og 13 åringen sier jeg det til altså. Svarer de jatakk til å spise her sier jeg de må ringe og spørre mamma/pappa først så de ikke har laget mat de dem hjemme også. Anonymkode: eb79d...529 Man lager da middag uansett? Spiller da fryktelig liten rolle om noen av barna spiser borte?? Anonymkode: 35f53...b3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå