Gå til innhold

Nå orker jeg virkelig ikke mer!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ro ned, det blir jul likevel. Ikke bli som meg... Jeg har hatt et press uten like over lang tid, med ekstra bekymringer over flere uker. Hukommelsen min har sviktet meg helt. Alt må skrives ned. Holder på  samle mot og ork til å ringe legen. Må be om en sykemelding, jeg griner bare noen ser på meg med omsorg i blikket. Er helt utslitt, og dette handler ikke om jul. Bakedagen min gikk til å vente på øyeblikkelig hjelp. De fridagene jeg har hatt har gått med som pårørende. Julegaver har jeg innimellom bestilt på nett, men jeg husker ikke hve jeg har kjøpt til hvem. Bare tanken på å dra å handle så mye som melk og brød virker i dag uoverkommelig. Jeg er så og si kraftløs. 

Anonymkode: 284a9...dbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få bilen på verksted!

så puster du og husker at denne julen erdet korona! Avlys store juleselskap og kos dere med nærmeste familie.

Vet du hva barna dine ønsker seg aller mest til jul? TID med foreldrene! De ønsker seg en mor som ikke stresser! De bryr seg ikke om pålegg og antall kaker. Ungene bryr seg om at mor har tid til å være med å rulle ut noen skakke pepperkaker fra kjøpedeig. Putt på nonstop før steking, så er de pyntet også!

ungene ønsker seg en mor som kan sette seg ned å lese for dem eller høre på dagen deres. De bryr seg ikke om julevask og styr. 

Få foreldrene eller søsken til å sitte barnevakt en kveld, evt hente ungene i barnehagen slik at du får handlet julegaver. Lag en liste over alle og få det gjort. Har de ikke det du tenkte, Finn på noe nytt. Neste år reduserer dere hvem dere kjøper til. Gi beskjed til folk i god tid. 

kafebesøk osv dropper du. Dette kan du ta etter jul. Det virker som om du skal fremstå perfekt for alle utenom dine egne barn. 

dropp laging av pålegg og kaker. Ring å si du ikke orker i år eller skyld på koronaen. Mulig du kan be om en dag fri fra jobben og handle julegaver?

Anonymkode: 0f0f9...ce9

Skrevet

Hei du, vi har samme hverdag. Men du må slutte å la andre legge føringer som sliter deg ut. Gaver kan bestilles på nett. Kaker kan kjøpes fra klasser eller lag som skal fylle opp kassa. Du må faktisk ikke bake noe som helst. Huset ser uansett bomba ut etter kort tid, så la det være med klesvask og oppvask til du skal pynte til jul. Da setter du hele familien i sving og alle kan ta hver sin ting. 

Lunsj kan man ta senere, si det som det er, rekker ikke før jul. Ingen forventer blomster til lunsj (eller i hvert fall ikke gode venner, andre får bare bli sure i så fall).

Anonymkode: 8745a...0ec

Skrevet

Det høres ut som om du har kjørt deg fast i et negativt mønster her. Som de andre sier, du behøver slettikke gjøre noe av det her. Barna kan få penger i konvolutt til jul, helt ok det, eller du kan sende 14-åringen ut for å kjøpe til de små. Kaker kan kjøpes, bakerier selger ferdige bokser med sju slag i. Baking med barna kan være hyggelig, men ikke hvis det føles som stress.De baker jo gjerne på skolen og i barnehagen uansett, så de har ikke så stort behov for å gjøre det hjemme. Og pålegg, det har jeg ikke hørt om noen som har laget selv siden 1997! Kafebesøk, er det i det hele tatt mulig å få til, du er jo alene med barna fram til 22.? Ingen treff, ingen blomsterhandel, så en oppgave til som kan kuttes ut.

I dag er det 11. desember, det er faktisk fortsatt 13 dager til jul. Det betyr at det er alt for tidlig å ta julevask, det vil bli skittent igjen opptil flere ganger. Kanskje mannen din kan ta det lille juleaften når han er hjemme? Med hjelp fra barna, selvfølgelig.

Så stress ned! Det er lenge til jul fortsatt, og det blir jul uansett hvor lite forberedelser du gjør.

Anonymkode: 4395b...d5c

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Kanskje en digresjon, men når ble det opplest og vedtatt at foreldrene (i praksis mor) skal handle til barna sine på vegne av  besteforeldre, og gjerne andre, som slipper unna med å bare vippse over penger? Ser tendensen både i vår familie og hos andre. Det er både frekt og usjarmerende.

Anonymkode: 4db6a...eb8

Det er godt mulig, men når jeg spør mine tantebarn om ønsker er svaret vet ikke. Spør jeg foreldre om det samme er det herlighet hva skulle det være.  Jeg liker ikke å gi penger og tenker hvert år at til neste år skal de få hver sin geit, hvis de ikke klarer å finne på noe å ønske seg. Det blir ikke noe av det, så de får 500 kr hver likevel. Så det trenger ikke å være vond vilje eller latskap, men vanskelig å vite hva man skal kjøpe til barn som lever i overflod og ikke trenger å ønske seg noe.

Anonymkode: 82c7f...77a

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Huset ser ikke ut.
Mangler flere kaker å bake.
Har ikke en gang begynt på pålegget jeg skal lage.
Var ute for å få takt i gaver i kveld, og fikk bare tak i halvparten, og mange flere enn de som stod på listen gjenstår.
Og det er så forferdelig mange gaver jeg skal ha.
Alle besteforeldrene på begge siden har gått fra hverandre, og sender penger vi skal kjøpe gaver til ungene for siden "vi kjenner dem best" - de gidder ikke.
Jobber fult og skal jobbe til og med lille julaften.
I tillegg er det diverse som ønsker å møte meg på kafe med god avstand før jul, så dem må det handles blomster til før man møtes, og de dagene må jeg jobbe litt på kvelden siden det tar et par timer på formiddagen. 

Sitter i bilen på vei hjem, er utslitt allerede, på gråten siden jeg ikke vet hvordan jeg skal komme i mål til jul.

Så begynner X antall alarmer å pipe i bilen, antispinn failur, ABS failur og en til jeg ikke husker hva var....

Nå sitter jeg bare her og gråter :(

Anonymkode: 2cb8f...547

Herrefred! Pust, kvinne!

Internett er din venn. Bak de kakene du har overskudd til. Kjøp pålegg. Du har ikke tid til å møte alle på kafe.

Det du MÅ gjøre er å ringe et verksted, ta deg et glass vin i kveld og skrive en liste over de tingene som skal utføres på internett, det vil si hvem som skal ha gaver og hva de skal ha.

Absolutt alt som skal handles kan gjøres hjemmefra.

Senk listen for deg selv.

Skrevet

Jeg vil bare gi deg en klem og minne deg på at jula kommer uansett, og at den ikke er avhengig av hverken hjemmelaget pålegg eller nyvaskede vegger. Skriv ei liste over det som er igjen. Stryk det som ikke er må-ting, sett de største ungene i sving med baking, og send mannen beskjed om hva som står på hans liste når han kommer hjem. Mange av oss har hatt en sånn desember som du har nå og vet at det blir like mye, om ikke mer, julestemning om man firer litt på krava, delegerer litt og heller tar seg tid til å puste med magen og løfte blikket. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er godt mulig, men når jeg spør mine tantebarn om ønsker er svaret vet ikke. Spør jeg foreldre om det samme er det herlighet hva skulle det være.  Jeg liker ikke å gi penger og tenker hvert år at til neste år skal de få hver sin geit, hvis de ikke klarer å finne på noe å ønske seg. Det blir ikke noe av det, så de får 500 kr hver likevel. Så det trenger ikke å være vond vilje eller latskap, men vanskelig å vite hva man skal kjøpe til barn som lever i overflod og ikke trenger å ønske seg noe.

Vi kjøper fra to sett besteforeldre og tante som bor langt unna, og synes det er helt fint. Det er vanskelig for dem å følge med på hva ungene liker, og siden vi har liten familie, er det kjekt om de fleste av gavene treffer. Vi vet om det på forhånd, bestiller gaver på nett og fordeler hvem som skal gi hva etterpå. Så det er ikke alle som mistrives med en slik ordning.

Når det er sagt, kan ikke gaver fra besteforeldre bli TS sin jobb når dette kommer som et ekstra stressmoment i en tid hvor hun allerede er på felgen. Da kan besteforeldre få pengene sine igjen og handle selv, eller vite at gaven fra dem blir penger i konvolutt i år. Tenker også TS bare må være ærlig med søster og mor om at i år har hun ikke kapasitet til å lage to pålegg, og ellers følge de mange rådene her om hvordan justere ned stressnivået så hun kan ha det bra og barna opplever å ha en glad og opplagt mamma både til jul og i førjulstiden.

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Huset ser ikke ut.
Mangler flere kaker å bake.
Har ikke en gang begynt på pålegget jeg skal lage.
Var ute for å få takt i gaver i kveld, og fikk bare tak i halvparten, og mange flere enn de som stod på listen gjenstår.
Og det er så forferdelig mange gaver jeg skal ha.
Alle besteforeldrene på begge siden har gått fra hverandre, og sender penger vi skal kjøpe gaver til ungene for siden "vi kjenner dem best" - de gidder ikke.
Jobber fult og skal jobbe til og med lille julaften.
I tillegg er det diverse som ønsker å møte meg på kafe med god avstand før jul, så dem må det handles blomster til før man møtes, og de dagene må jeg jobbe litt på kvelden siden det tar et par timer på formiddagen. 

Sitter i bilen på vei hjem, er utslitt allerede, på gråten siden jeg ikke vet hvordan jeg skal komme i mål til jul.

Så begynner X antall alarmer å pipe i bilen, antispinn failur, ABS failur og en til jeg ikke husker hva var....

Nå sitter jeg bare her og gråter :(

stakkars deg da 😵😴

Anonymkode: 456ae...d8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

stakkars deg da 😵😴

Anonymkode: 456ae...d8d

Jeg føler faktisk at det er mer synd på deg 😵

Anonymkode: 183e9...19b

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ro ned, det blir jul likevel. Ikke bli som meg... Jeg har hatt et press uten like over lang tid, med ekstra bekymringer over flere uker. Hukommelsen min har sviktet meg helt. Alt må skrives ned. Holder på  samle mot og ork til å ringe legen. Må be om en sykemelding, jeg griner bare noen ser på meg med omsorg i blikket. Er helt utslitt, og dette handler ikke om jul. Bakedagen min gikk til å vente på øyeblikkelig hjelp. De fridagene jeg har hatt har gått med som pårørende. Julegaver har jeg innimellom bestilt på nett, men jeg husker ikke hve jeg har kjøpt til hvem. Bare tanken på å dra å handle så mye som melk og brød virker i dag uoverkommelig. Jeg er så og si kraftløs. 

Anonymkode: 284a9...dbc

Klem til deg! 

Skrevet

Det er ingen andre som kommer til å ta ansvaret for at du ikke jobber deg til utmattelse. Du må sette dine egne grenser.

Det er lov å begrense seg, «må» sitter mest i hodet. Øv deg på å være litt mindre flink.

Og god jul!!!

Anonymkode: 991d8...db1

Skrevet

Ting har ordnet seg.

Ringt venninner, og avlyst.
Hun ene introduserte meg for sin nye kjæreste over telefonen, han er bilmekaniker og jobber på merkeverksted på bilmerket mitt, han fikk en liten ide hva som var galt med bilen min, kom og kikket på den. En løs ledning. Ble fikset der og da.

Snakket med mannen som ba meg roe ned. Ba meg sende oversikt over hvilke gaver jeg hadde kjøpt, og hva som mangler.
Han bestiller på nett i mitt navn når kan kommer på karantenehotellet, og jeg kan bare hente alle på en gang når de kommer.
Fortalte meg at det er fint med det jeg har bakt, men av alle de jeg mener gjenstår er det bare en av dem som blir spist, så kutt ut resten.
Han kan fint lage det ene pålegget, kjøpe juletre og rengjøre når han er hjemme og jeg på jobb 23. 
Resten har jeg med å drite i.

Eldste tar seg av de små i morgen tidlig slik at jeg får sove, og i morgen tar vi med primusen opp i skogen, steker pølser, drikker kakao og koser oss.

Takk for råd om å skjerpe meg ❤️❤️ 

Skrevet

Send mannen din en oversikt over hvilke gaver han skal handle og ha med hjem 22. desember. Du er hjemme med barna, la ham handle julegavene. 

Bestill vaskehjelp. F.eks. gjennom appen «vaskehjelp». 

Gi beskjed til familien at du ikke lager pålegg i år. Bak bare det som er enkelt og lystbetont, sammen med barna. Ferdig pepperkakedeig f.eks.  og kransekakedeig er enkelt og godt. 

Sov ut, senk skuldrene, kos deg med barna og ta vare på deg selv. Viktigere med en uthvilt og glad mamma enn seks typer pålegg i jula💛

Anonymkode: 15a1d...223

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Selv om de ikke ønske seg noe kan de få noe de trenger. Votter eller ullundertøy, en bok du har satt pris på, håndkle med navn tilgymtimene, biletter til en teaterforestilling du synes de burde se eller noe helt annet. 

Anonymkode: 7dbec...e35

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ting har ordnet seg.

Ringt venninner, og avlyst.
Hun ene introduserte meg for sin nye kjæreste over telefonen, han er bilmekaniker og jobber på merkeverksted på bilmerket mitt, han fikk en liten ide hva som var galt med bilen min, kom og kikket på den. En løs ledning. Ble fikset der og da.

Snakket med mannen som ba meg roe ned. Ba meg sende oversikt over hvilke gaver jeg hadde kjøpt, og hva som mangler.
Han bestiller på nett i mitt navn når kan kommer på karantenehotellet, og jeg kan bare hente alle på en gang når de kommer.
Fortalte meg at det er fint med det jeg har bakt, men av alle de jeg mener gjenstår er det bare en av dem som blir spist, så kutt ut resten.
Han kan fint lage det ene pålegget, kjøpe juletre og rengjøre når han er hjemme og jeg på jobb 23. 
Resten har jeg med å drite i.

Eldste tar seg av de små i morgen tidlig slik at jeg får sove, og i morgen tar vi med primusen opp i skogen, steker pølser, drikker kakao og koser oss.

Takk for råd om å skjerpe meg ❤️❤️ 

Bra mann, men akkurat juletreet bør du kashe sakaffe litt før. Det er en fare for at drt blir utsolgt siden koronaen gjør at mange skal gjøre litt ekstra hjemme hos seg selv.

Anonymkode: 7dbec...e35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...