Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #1 Skrevet 9. desember 2020 Her i huset baker vi for kosen og tradisjonens del. Ender som regel med at jeg går og småspiser hele romjulen ellers så spises det nå og da i førjulen også. Har faste ting jeg lager som serveres julaften, men utenom det så spises det opp før julaften Anonymkode: 7c636...2a7
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Spiser med en gang så klart! Anonymkode: c571b...248
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #3 Skrevet 10. desember 2020 Jeg prøver å holde på juletradisjoner, så her i huset får vi kun smake på baksten før alt settes bort til jul. Ingen stjeling fra boksene før jul! Leser og hører overalt at alle er sååå lei av julemat og kaker allerede før jula har startet, og det er jo ikke det minste rart om du har gumla kaker hele desember?! En annen ting er jo at det er skrekkelig usunt å ete kaker en hel måned FØR jula i hele tatt har starta? Jeg ønsker julemagien tilbake, fra fra da spenningen og forventningene handlet om alt det som jula bragte med seg: maten, kakene, brus, julepynten, det skinnende rene huset, finklær, selskap og gaver. Om alt dette sklir ut ved å pynte i november, spise kaker og julemat hele desember osv, ja da er jo det blitt vanlig når jula endelig kommer? Og magien med selve ventingen - advent - blir tatt fra oss! Nei, lås kakeboksene og la julepynten ligge i ro på loftet til jula faktisk starter, så får vi JULEMAGIEN tilbake! Anonymkode: 05f1f...bba
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #4 Skrevet 10. desember 2020 Vi smker på baksten den dagen vi lager den. Deretter legges den bort til lille julaften på kvelden. Det hender rett som det er at noen sniker litt i boksene, men offesielt er det ikke lov 😁. Anonymkode: b913d...d91
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. desember 2020 #5 Skrevet 10. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg prøver å holde på juletradisjoner, så her i huset får vi kun smake på baksten før alt settes bort til jul. Ingen stjeling fra boksene før jul! Leser og hører overalt at alle er sååå lei av julemat og kaker allerede før jula har startet, og det er jo ikke det minste rart om du har gumla kaker hele desember?! En annen ting er jo at det er skrekkelig usunt å ete kaker en hel måned FØR jula i hele tatt har starta? Jeg ønsker julemagien tilbake, fra fra da spenningen og forventningene handlet om alt det som jula bragte med seg: maten, kakene, brus, julepynten, det skinnende rene huset, finklær, selskap og gaver. Om alt dette sklir ut ved å pynte i november, spise kaker og julemat hele desember osv, ja da er jo det blitt vanlig når jula endelig kommer? Og magien med selve ventingen - advent - blir tatt fra oss! Nei, lås kakeboksene og la julepynten ligge i ro på loftet til jula faktisk starter, så får vi JULEMAGIEN tilbake! Anonymkode: 05f1f...bba Ja det kan du gjøre. Så kan vi andre gjøre som vi vil. Og så har vi det alle bra.
frk Nilsen Skrevet 10. desember 2020 #6 Skrevet 10. desember 2020 (endret) Må snart bake en ny runde med brune pinner... Hjemmekontor har skylda 🙄 Endret 10. desember 2020 av frk Nilsen
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #7 Skrevet 10. desember 2020 Serverer fat med kaker 1.-4. søndag i advent. Fra 23. desember og til det er tomt (som regel første uken i januar) kommer det frem et kakefat 1-2 ganger om dagen. Anonymkode: c2832...462
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. desember 2020 #8 Skrevet 10. desember 2020 Vi prøvesmaker frem til jul. Erfaringen tilser at i jula blir det så mye mat og annet godt at det er ikke så farlig om noe minker litt. Og det som det går mye av kan fint bakes på nytt. Får besøk til helga, da serverer vi så klart julebakst.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Skrevet 10. desember 2020 Av erfaring smaker det best den dagen det blir bakt, og det går lite i jula, så her er det fritt frem. Men ikke hele desember da, vi har ikke begynt å bake ennå. Anonymkode: 376e8...3af
Direkte Skrevet 10. desember 2020 #10 Skrevet 10. desember 2020 Har lyst til å si fortløpende, men i praksis blir det til kaffen og i helgene fra ca midt i desember.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #11 Skrevet 10. desember 2020 Lektor Doppler med tillegg skrev (33 minutter siden): Ja det kan du gjøre. Så kan vi andre gjøre som vi vil. Og så har vi det alle bra. Jammen jeg tror ikke "alle har det bra" ved å pynte i november og spise opp julematen før julaften. Det viser seg jo at de som gjør dette er lei både mat og julepynt, og hiver ut juletreet når jula starter! Anonymkode: 05f1f...bba
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. desember 2020 #12 Skrevet 10. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jammen jeg tror ikke "alle har det bra" ved å pynte i november og spise opp julematen før julaften. Det viser seg jo at de som gjør dette er lei både mat og julepynt, og hiver ut juletreet når jula starter! Anonymkode: 05f1f...bba Men hvorfor er det et problem for deg? Du liker jul til 13. januar. Jeg liker jul til 4. januar. Jeg orker ikke å komme hjem til julepyntet hus i januar. Jeg liker julekaker nå, i romjula er det nok andre greier. Men jeg kan ikke helt se at måten jeg feirer jul på ødelegger for deg?
Iiiiik Skrevet 10. desember 2020 #13 Skrevet 10. desember 2020 Vi spiser julekaker fra de er bakt, og forhåpentligvis til det er tomt. Dessverre hender det at det ikke blir tomt før jeg tar med meg boksene på jobb. Andre ting må lages på nytt både en og to ganger. Til deg som vil bestemme hvordan andre feirer jul - jeg pynter ikke før siste helga før jul. Er allikevel forsynt første nyttårsdag. Synes du det ødelegger din jul at jeg tar ned pynten da? Jeg har for øvrig tre barn som elsker julebrus, og drikker det fra det kommer i butikkene i oktober. Går det bra synes du?
HeiteH Skrevet 10. desember 2020 #14 Skrevet 10. desember 2020 Min julemagi pågår i perioden 1. desember til 1. januar. Hver morgen når jeg tenner juletreet står jeg og beundrer pynten og kjenner følelsen av glede strømmer gjennom kroppen, Akkurat som da jeg var barn, men da først fra 23. desember. Spurte alltid om vi kunne pynte før, men det ville ikke mamma. Nå er det jeg som bestemmer, og jeg vil ha lenger jul i forkant. Det er magi for meg. Når de er nytt år er det med blanke ark og rent hus uten masse dill. Så til spørsmålet: Vi spiser julekaker fortløpende. En kake eller to til kveldens julekalender helt frem til jul. I jula spiser vi mer desserter, snop og andre typer kaker, så jeg syns ikke det gjør noe om vi blir lei julekaker. Ikke er noen av oss tjukke heller, så ser jammen ut som det går fint, gitt.
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 Jeg setter frem et fat med julekaker hver søndag i advent slik at alle kan kose seg litt ekstra da😊 Populært her ihvertfall😉
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #16 Skrevet 10. desember 2020 De står fremme fra vi baker til det er tomt. Skulle vi kun hatt de fra lillejulaften hadde vi bakt rett før dette. Det er varierende hvor mye vi baker hvert år, men vi ender ofte opp med lite kaker i hus siden vi gir bort det meste. Jeg og ungene liker å bake, men spiser ikke like mye av detså det passer oss at andre vil ha. Slik var det når jeg var ung også, vi spise fra de ble bakt til det ble tomt. Vi spiste vel aldri mye kaker i huset når jeg var liten heller, det var mest duften når de ble bakt og kosen vi da hadde sammen. Aldri hatt ett problem med at ungene går amokk i kakeboksene heller, selv om de står synlige på spisebordet. Anonymkode: d2448...dce
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. desember 2020 #17 Skrevet 10. desember 2020 Lektor Doppler med tillegg skrev (3 timer siden): Men hvorfor er det et problem for deg? Du liker jul til 13. januar. Jeg liker jul til 4. januar. Jeg orker ikke å komme hjem til julepyntet hus i januar. Jeg liker julekaker nå, i romjula er det nok andre greier. Men jeg kan ikke helt se at måten jeg feirer jul på ødelegger for deg? Dette. Her ryker treet før kalenderen viser et nytt år. Det går fint det også. Kaker spises fortløpende her også. Første runde er spist opp. Baker mer til helgen
Førstemann Skrevet 10. desember 2020 #18 Skrevet 10. desember 2020 Spiser litt etter hvert, men det meste av baksten tas siste uka så det blir ikke så mye og uansett ikke hver dag. Treet tas opp 23 og hives ut 1 januar, sammen med resten av julepynten.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #19 Skrevet 10. desember 2020 HeiteH skrev (3 timer siden): Min julemagi pågår i perioden 1. desember til 1. januar. Hver morgen når jeg tenner juletreet står jeg og beundrer pynten og kjenner følelsen av glede strømmer gjennom kroppen, Akkurat som da jeg var barn, men da først fra 23. desember. Spurte alltid om vi kunne pynte før, men det ville ikke mamma. Nå er det jeg som bestemmer, og jeg vil ha lenger jul i forkant. Det er magi for meg. Når de er nytt år er det med blanke ark og rent hus uten masse dill. Så til spørsmålet: Vi spiser julekaker fortløpende. En kake eller to til kveldens julekalender helt frem til jul. I jula spiser vi mer desserter, snop og andre typer kaker, så jeg syns ikke det gjør noe om vi blir lei julekaker. Ikke er noen av oss tjukke heller, så ser jammen ut som det går fint, gitt. Vi har det helt likt! Og jeg har det akkurat som deg. For meg er julen desember måned. Jeg kan strekke meg til noen dager ut i januar før pynten fjernes, men det er noe med at med nyårsaften er det ny måned og nytt år, man er tilbake på jobb osv, og da er julen over for meg. Anonymkode: 29ff8...375
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #20 Skrevet 10. desember 2020 Mannen har bursdag i desember så en del blir satt frem når vi feirer han😊 Anonymkode: 5eb2d...a71
Himmel og hav Skrevet 10. desember 2020 #21 Skrevet 10. desember 2020 Det er fritt fram den dagen de er nybakte, det er tross alt da de er aller best, og så har vi en begrensa snoking fram til jul. Fra bittelille julaften er det fritt fram.
☆☆☆ Skrevet 10. desember 2020 #22 Skrevet 10. desember 2020 Er allereie tom for to-tre sortar, og må bake nytt.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #23 Skrevet 10. desember 2020 Julekaker spiser vi i jula, altså fra julaften til tjuende dag. Konservativ som jeg er, så holder vi på de gamle tradisjonene. Hva andre gjør, bryr jeg meg lite om, bortsett fra de formelle tingene. Det vil si at tida før jul må kalles advent eller ev førjul, og at jula først begynner "på ordentlig" julaften. Anonymkode: 16533...f98
Polly-Esther Skrevet 10. desember 2020 #24 Skrevet 10. desember 2020 Her er det kun bittelitt prøvesmaking før julaften. Bortsett fra lussekattene, de gumler vi jo 13. desember. Ungene ble veldig storøyd da svigermor spurte om å få smake en pepperkake, men det fikk hun selvsagt lov til 😅. Her er det ingen fasit, tenker jeg. Folk lager sine egne tradisjoner. Jeg er ganske konservativ på sånne ting; for meg er det rammene som gjør det ekstra spesielt.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2020 #25 Skrevet 10. desember 2020 De skal jo ikke spises 🤯 mannen min er lege og vi bruker de til pynt Anonymkode: 99fa0...7c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå