Gå til innhold

Absurde/rare opplevelser i helsevesenet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du en opplevelse å dele? 

Her er min: 

Rundt Y2K ble jeg henvist fra optiker til øyelege da de ikke klarte å justere synet mitt. Jeg ringte rundt og første øyelege som kunne ta meg inn holdt til ved Alexander Kiellands plass. Øyelegen holdt til i en eldre bygård i en sidegate. 

Da jeg kom inn dit, ble jeg litt mppende. Øyelegens kontor var i en privat leilighet, hvor første soverom var et venterom. Der inne hang det svært gamle plakater, en 50-tallsradio spilte musikk. Pamfletter og brosjyrer var utdaterte, og bladene som var der var fra 70-tallet. Jeg var litt i stuss før jeg kom inn til øyelegen. 

Da jeg ble hentet inn av den eldre legen,  var det ikke noe som tydet på damen at det var en lege. Genseren hadde kaffeflekker og legen så i grunn ustelt ut. Jeg ble ført forbi et kjøkken og inn i en veldig mørk stue, som også fungerte som kontor. Møblene var i 60-tallsstil i teak, pvc og brune/otansje blomster. Plakaten med bokstaver jeg skulle kikke på, hang på andre siden av sofaen/salongbordet, og det ble brukt en vanlig plastøse for å holde for ene øyet. 

Jeg er bl.a. nærsynt, og da jeg sa styrken på brillene mine, nektet øyelegen. Hun testet styrken i glassene på en gammeldags måte, og var svært uenig med lappen jeg hadde med fra optiker. Da hun kikket på øynene mine, ble hun sint når resultatet hennes ikke samstemte med min opplevelse og tidligere tester. Jeg fikk høre at jeg hadde grønn stær og betennelse, og hun endte med å gi meg øyedråper som inneholdt kortokosteroider og antibiotika, og det skulle hjelpe fram til neste time. 

Da jeg gikk derfra var jeg bare forvirret, og tenkte at jeg ikke skulle bruke de øyedråpene. Jeg ringte til Bislett øyelegesenter som sa at jeg ikke skulle dryppe, men heller få time der dagen etter. Jeg var ikke den første som hadde kommet dit etter en tur innom denne øyelegen. Hun pleide visst å følge opp en fast gjeng med grønn stær. Jeg fikk den oppfølgingen jeg trengte på Bislett og Ullevål, og jeg ringte selvsagt og avbestilte den nye timen his denne øyelegen. 

Har av og til lurt på hvem andre som ved tilfeldigjet har tråkket inn i denne absurde tidsboblen av et legekontor. 

Anonymkode: 3961a...2d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva faen 😂😂😂😂 det var jammen meg dagens! Har dessverre ingen spesielle historier å komme med. Ingen kan uansett toppe denne🤣🤣🙌🙌

Skrevet

Var en gang his en gynekolog som sa flere ganger at jeg hadde et så nydelig underliv og at andre kvinner kunne være misunnelige🤢

Anonymkode: ba6c5...ff1

Skrevet

Var hos en fysioterapeut rundt Torshov som var omtrent på samme måte, i tillegg til at det luktet innrøkt der også. Dette var tidlig 2000-tallet. En veldig spesiell opplevelse, og jeg benyttet meg ikke av flere timer hos ham. 

Anonymkode: c3eaa...db3

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Var en gang his en gynekolog som sa flere ganger at jeg hadde et så nydelig underliv og at andre kvinner kunne være misunnelige🤢

Anonymkode: ba6c5...ff1

Herregud

Anonymkode: 4f0b8...c50

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Herregud

Anonymkode: 4f0b8...c50

Ja? Du kalte på meg?

Anonymkode: 81cfd...e59

Skrevet

Min grandtante jobbet som tannlegeassistent frem til hun var godt og vel 80 år. Tannlegen var et par år eldre enn henne og jeg kan jo tenke meg at kundene deres hadde en historie eller to å fortelle derfra. 

Det hadde ikke vært meg som satt meg i stolen deres!

Anonymkode: 3d736...146

Skrevet

En lege som mente at smertene mine satt mellom ørene, kranglet meg til MR. Måtte opereres 2 ganger.

Anonymkode: 0857a...d6d

Skrevet

Var og fikk ultralyd av halspulsåren, pga pulserende tinnitus. 

Legen konkluderte med at alt så fint ut, ingen fortetninger og ingen abnormaliteter. 

«Men» sa han, «Jeg må bare si det, du har altså de største øreflippene jeg har sett på en dame som ikke er fra Afrika». 

Jeg lo godt av den. 

Anonymkode: 5f6d0...c1e

Skrevet

Skulle ta gynekologisk undersøkelse hos legen, møtte til timen og hun kjeftet meg huden full. Hun gjorde nemlig bare slike undersøkelser på tirsdager, og dette var en torsdag.  Hun syntes det var skikkelig dårlig av meg å komme på en torsdag å forlange slikt!! Det at jeg hadde sagt hva timen gjaldt da jeg bestilte, og at det dermed var helsesekretærnen som hadde bommet,  brydde hun seg IKKE om!  - Jeg byttet lege ja! 

Anonymkode: 98ee0...082

Skrevet

Jeg måtte bytte spiral hos gynekolog fordi den hadde sittet i lenge nok, altså 5-6 år. Det var helt for jæ*** vondt da den nye skulle inn, så jeg klarte ikke å la være å skrike til og tårene spratt. Mens jeg etterpå prøvde å puste dypt og samle meg igjen og han så etter med ultralydat den satt som den burde, skulle gynekologen sikkert prøve å trøste meg, men måten det ble gjort på var jo litt spesiell. Han klappet meg nemlig vennlig på låret der han satt mellom beina mine og sa oppmuntrende "Men vet du hva? Du har den flotteste livmoren jeg har sett hele uken!". Hadde jeg ikke vært så opprørt hadde jeg sikkert ledd der og da også, nå er det mest morsomt å gjenfortelle det.

Anonymkode: 9ebb8...c62

Skrevet

Da jeg var tenåring fikk jeg kyssesyken og ble veldig syk. Under en undersøkelse av legen, kjente han etter på milt og lever om de var forstørret og hvor mye. Han begynte med leveren og nikket og sa at den var forstørret, ja. Så gikk han videre til milten, og trykket og klemte i vei og utbryter: "Ja, dette var en god størrelse, her må du være forsiktig! Vet du, en gang sprakk leveren til en mann da jeg trykket på den fordi den var så stor, nesten som din, like før han døde. Jaja-ja, best å passe godt på, hva?" og så lo han! Jeg ble faktisk skikkelig redd og ville be ham holde hendene sine langt  unna meg og milten min. Altså, får ikke leger litt opplæring i å håndtere pasienter, eller?

Anonymkode: 9ebb8...c62

Skrevet

For 6 mnd siden hadde jeg time hos øyelege for å operere begge øyelokk, var inne i 4 min, var godkjent så det offentlige betaler. Fikk time 1 uke senere, kom da til timen, hun sjekket øyelokkene igjen og sa at dette fikk jeg dekket og lurte på om jeg kunne komme om 2 uker.

Da sa jeg litt spakt at jeg skulle operere de i dag, da hentet hun tusjen og tegnet, så ble jeg opereret. Gikk heldigvis bra, men tenkte mitt der og da ja. Veldig samlebånd.

Anonymkode: 3d32d...b65

Skrevet

Jeg satt i gynekolog-stol og ventet på å få satt inn et embryo etter ivf. Lab-assistenten viste frem bilde av embryoet og snakket veldig entusiastisk om hvor pent embryo dette var. Jeg og mannen nikket høflig, litt forbauset over rosen. Under innsetting fikk jeg morfin i veneflon, og ble nærmest litt rusa. Og så lattermild av tanken på det pene embryoet i livmoren min.

Han er nå en pen 5-åring, så hun kunne vel sine ting 😉

Må legge til at hennes entusiasme var en velkommen avveksling. Noen av ivf-legene var tydeligvis så blaserte at de ikke klarte å skjønne hvor ekstraordinært og unikt prosessen var for oss. Jeg har opplevd mer oppgløddhet hos bilmekaniker ved oljeskift enn hos legen som overførte et liv til livmoren min....

Anonymkode: da620...8f1

Skrevet

Jordmoren min hadde fullstendig lættis av de 3 av 7 timene jeg fødte. Jeg har en del rare kommentarer, så vant til det. Men det var helt ekstremt. Hun prøvde å ta seg sammen selvfølgelig og var ellers helt topp. Hun sa jeg måtte spørre etter hun neste gang jeg skulle føde men den må jeg tygge litt på kjenner jeg. Veldig spesiell opplevelse😂 

Anonymkode: 4a8e6...5ce

Skrevet

Etter 8 knallharde måneder med kraftig hypermesis var tiden endelig inne for igangsettelse av fødselen. 

Jeg var så slapp av å kaste opp kronisk at mannen måtte støtte meg og jeg var bekymret for om jeg i det hele tatt kom til å klare å føde. 

Vi var til samtale med overlege og jordmor og da jeg fortalte hvor dårlig jeg var så lo jordmor godt og spurte ‘har du fått i deg noe du ikke har tålt?’

Overlegen ble helt rød og begynte raskt å snakke om forløpet videre. 

Jeg har ofte tenkt at den damen manglet det mest essensielle når det gjelder å møte pasienter i en sårbar situasjon. 

Det ble heldigvis ikke hun som tok mot baby. 

Anonymkode: 3d736...146

Skrevet

Møtte opp til time på sykehuset da jeg tenkte ta abort da forholdet var på vei mot slutten og var usikker på om jeg ville beholde. 

De tok ultralyd for å se hvor langt jeg var på vei, og der stod det to ansatte som snakket seg imellom om hvor irriterende det var når folk ikke møtte opp til timen sin eller møtte sent (gjaldt ikke meg) og hun ene sa at om de møtte 2 minutter sent så burde de ikke få lov til å få timen men bli fakturert. Dette var i sure tonefall.

Og der lå jeg og vurderte om barnet mitt skulle få leve eller ikke 🥺 upassende oppførsel 

Jeg beholdt barnet, avsluttet forholdet.

Anonymkode: 8a4c8...9a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Møtte opp til time på sykehuset da jeg tenkte ta abort da forholdet var på vei mot slutten og var usikker på om jeg ville beholde. 

De tok ultralyd for å se hvor langt jeg var på vei, og der stod det to ansatte som snakket seg imellom om hvor irriterende det var når folk ikke møtte opp til timen sin eller møtte sent (gjaldt ikke meg) og hun ene sa at om de møtte 2 minutter sent så burde de ikke få lov til å få timen men bli fakturert. Dette var i sure tonefall.

Og der lå jeg og vurderte om barnet mitt skulle få leve eller ikke 🥺 upassende oppførsel 

Jeg beholdt barnet, avsluttet forholdet.

Anonymkode: 8a4c8...9a4

Klem til deg❤️ Håper det går bra med deg og barnet 

Anonymkode: 9c1bd...457

Skrevet

Jeg har dessverre flere. Den værste var da jeg var til legetime med nylig graviditet etter en senabort grunnet forstrets manglende levedygtighet. Det var en vikar lege, som etter jeg hadde fortalt hva som skjedde i forrige svangerskap, sa "men denne vil du ha". Ble så satt ut at jeg bare sa ja. Angre den dagen i dag på at jeg ikke tok det videre. 

En annen gang skulle jeg ha en ct. Det var flere rom koblet sammen og man måtte gjennom ct-rommet for å komme til en annen maskin. Jeg skulle ha ct av brystet og skulle klæ av meg på overkroppen. Da jeg var ferdig og skulle ha på klær sier sykepleier: jeg henter Hr. Hansen. Han skal inn i neste rom, men det går bra". Da sa jeg. Det går ikke bra for meg så lenge jeg ikke har klær på overkroppen. Hun ble litt paff, men ventet heldigvis til jeg hadde fått på meg genseren.

Har også opplevd å komme til en konsultasjon på sykehuset da jeg hadde kreft og fikk hører fra legen at jeg jo hadde vært innlagt på sykehuset noen dager siden sist. Da jeg sa "nei det har jeg ikke" insisterte han på at det hadde jeg og om jeg hadde det bra ettersom jeg ikke husket det. Da jeg ble ved med å insistere på at jeg ikke hadde vært innlagt, kikket han litt nærmere på journalen og da viste det seg at det var en epikrise for en annen person som var lagt inn i min journal.

Jeg har mange flere som er absurde, men i det store og hele har jeg hatt gode erfainger med helsevesnet. Ikke minst fordi jeg ikke hadde levd den dagen i dag dersom vi ikke hadde et så bra helsevesen. Noen som jobber der er helt fantastiske, andre middelmådige og noen få helt forferdelige. Staten Norge (og dermed dere) har brukt millioner på å gjøre meg frisk så jeg fikk oppleve å se mine barn vokse opp❤️ Så tusen takk.

Anonymkode: 9ce94...51d

Skrevet

Å herregud HI!!! Der har jeg også vært!!! Var der med sønnen min ca 2005! Var som å gå inn i en tidsmaskin! Hele opplevelsen var så surrealistisk at jeg trodde jeg drømte!!!

Hun satt i tillegg og mumlet i seg en gammel matpakke med en type salami som luktet forferdelig sterkt! Sønnen min var livredd under hele undersøkelsen. 

Anonymkode: 69e8d...8ca

Skrevet

Har 3 opplevelser som sitter litt hardt i.

Etter videregående måtte jeg finne ny tannlege og jeg fikk anbefalt å gå til en "bekjent" av familien. Kom inn på et tannlegekontor som så ut som det var fra krigens dager med hauggammalt utstyr. Tannlegen så ut som han var godt over pensjonsalder. Han sa nesten ingenting bortsett fra gap, hmf og hmmm. Uten at jeg fikk vite hva han egentlig drev med hadde han gjort klar en sprøyte som var sikker 25 cm lang og satte denne. Jeg skjønte ikke hva han drev med men trodde kanskje han skulle borre et lite hull eller noe, men neida, han trakk en tann!! Jeg var så redd og sjokkert at jeg ikke fikk reagert, men dro aldri tilbake dit...

En annen var litt mindre, men jeg var innlagt for en operasjon. Lå og ventet, plutselig kommer en sykepleier inn, river av meg dyna og setter en sprøyte i låret mitt. Hun sa ikke et ord, det hele skjedde så fort og hun forsvant ut av døra med en gang. Fikk sagt ifra senere heldigvis og så ikke henne igjen.

Den siste var den såreste og viser igjen at enkelte leger burde ta et kurs i pasienthåndtering. Vi var på offentlig fertilitetsklinikk fordi vi trengte hjelp til å få barn. Legen satt stort sett med ryggen til oss hele tiden og leste på skjermen (husker ikke hvordan hun så ut annet enn at hun hadde rottehale) Uten å snu seg så sier hun bare at hun anbefaler oss å bare gå, for vi kom aldri til å få barn allikevel. Sendte etterpå inn en klage på henne, men fikk aldri noe svar. Fikk senere 2 barn med hjelp fra private klinikker. Verdt hver krone, men har i ettertid tenkt mye på alle som har møtt på den dama i en så sår situasjon og kanskje ikke har ressurser til annet.

Anonymkode: c345f...69a

Skrevet

Var gravid, ordentlig dårlig med høy feber og blødde mye. Legevakten trodde det var spontanabort og sendte meg rett videre til sykehuset ettersom svangerskapet var kommet så langt. Var heldigvis ikke en spontanabort der og da, men sykehuset ville ha meg innlagt for å følge med på blodprøver og feber i tilfelle det var noe på gang. Jeg var ordentlig dårlig så sov knapt den natten. Ble vekket neste morgen av en brysk og sint lege som spurte hva jeg gjorde der og kjeftet på meg fordi jeg innlagt "med bare forkjølelse". Hvor hun fikk det fra vet jeg ikke for jeg hadde jo ingen forkjølelsessymptom. Ikke hadde jeg bedt om å bli lagt inn heller så det er jo litt pussig at hun kjeftet på meg...  Ble skrevet ut øyeblikkelig, jeg var fortsatt skikkelig dårlig med høy feber.  Jeg tenkte at det stod noe feil i journalen som gjorde at hun misforstod situasjonen, men har senere fått et lite utdrag fra journalen og der stod det at jeg var ordentlig dårlig så oppførselen til denne legen var bare helt merkelig.  

Anonymkode: ca900...843

Skrevet
8 minutes ago, Anonym bruker said:

Den siste var den såreste og viser igjen at enkelte leger burde ta et kurs i pasienthåndtering. Vi var på offentlig fertilitetsklinikk fordi vi trengte hjelp til å få barn. Legen satt stort sett med ryggen til oss hele tiden og leste på skjermen (husker ikke hvordan hun så ut annet enn at hun hadde rottehale) Uten å snu seg så sier hun bare at hun anbefaler oss å bare gå, for vi kom aldri til å få barn allikevel. Sendte etterpå inn en klage på henne, men fikk aldri noe svar. Fikk senere 2 barn med hjelp fra private klinikker. Verdt hver krone, men har i ettertid tenkt mye på alle som har møtt på den dama i en så sår situasjon og kanskje ikke har ressurser til annet.

Hva er det med disse ivf-legene. Jeg hadde også en veldig lei opplevelse på Rikshospitalet. Måtte inn for noe litt akutt i forbindelse med et forsøk. Både sykepleieren og legen var nøye med å fortelle at de hadde veeeldig dårlig tid, og at jeg var veldig heldig som fikk komme.

Inne på undersøkelsesrommet så sier legen umiddelbart at jeg skal ta av meg buksene, så kan vi hilse. Akkurat i det øyeblikket fikk jeg nok, og sa med min mest autoritære stemme at jeg foretrakk å hilse på folk med buksene på. Han ble nok litt sur, men tok meg i hånda..

Anonymkode: da620...8f1

Skrevet

For noen år siden hadde jeg en operasjon der alt i underlivet ble fjernet. Jeg hadde en stor svulst i livmora og for å være sikker på at alt var borte, tok de og bort en del av tarmen. Da fikk jeg utlagt tarm, som jo var vanskelig å akseptere med en gang.  Jeg trengte hjelp til å tømme posen med avføring, da jeg hverken i det hele tatt ville se på den eller kom meg ut av senga på egenhånd. Midt på natta var det en fryktelig sykepleier som sa noe sånt som: Hvorfor i alle dager tømmer du ikke posen selv? Janei,  hvorfor det mon tro. Her ligger jeg og kaster opp, jeg har aldri tømt den posen før, kommer meg ikke ut av senga, har rett og slett ikke krefter til å gjøre det. Det eneste jeg fikk sagt var at det ikke var noen som hadde sagt at jeg skulle gjøre det.  Men hun var skikkelig ekkel. Hun fikk gjøre det da. Men jeg var redd for å se henne igjen. 

Anonymkode: 98d2b...0ad

Skrevet

Jeg lå på obs posten på Aker etter en tøff fødsel for både meg og babyen. Babyen, min nr 2, hadde masse gulsott og hadde ligget på nyfødtintensiven i et par dager, men var nå skrevet ut derfra. Hun var bare trøtt og jeg slet med å få i henne noe som helst. Hun sugde tre tak og sovnet. Jeg ringte tilslutt på hjelp for jeg hadde brukt opp alle mine triks og var lei meg, opprådd og redd for babyen, for jeg hadde fått beskjed om at det var viktig at hun fikk i seg godt med melk ellers ble det sonde. Da kom det ei heks av ei jordmor. Kjefta på meg og sa at jeg var altfor opphengt i babyen min (Hun var tre dager gammel! Man skal være opphengt i babyen da.) og at jeg burde ringe til mannen min og få han til å hente meg, og så burde vi fra på Frognerseteren og spise eplekake. Jeg gjorde selvfølgelig ikke det, men ventet til vaktskiftet og fikk hjelp av en annen som lærte meg noen triks for å få henne til å suge i søvne. 

Anonymkode: f9c34...329

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...