Gå til innhold

Når legen nekter videre sykemelding?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mann har store anfall av migrene. Han har ingen flere bytter dette året. Vi har 4 små barn, og han kan på ingen måte jobbe slik situasjonen er nå. Nå skrev legen han nylig har byttet til at: jeg har dessverre ikke grunnlag for å skrive ut forlenget sykemelding. Dette er ren vås. men som sagt dette er en ny fastlege, og vi bytter 1 januar, men økonomisk klarer vi oss ikke om han ikke får utbetaling. Kan man gå privat å få sykemelding frem til 1 januar? Det er mer enn nok grunnlag å gi sykemelding 

 

 

Anonymkode: 7d166...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønte ikke denne helt. Du snakker om bytter. Hva mener du med det? Er det egenmeldinger? 

Hva er årsaken til at han skal sykmeldes til 1. januar? Har han kronisk migrene som gjør at han blir gående med migreneanfall frem til da? Hvis så er tilfelle hadde jeg bedt fastlege henvise til nevrolog. For det høres ekstremt ut.

Selv sliter jeg med migrene også. Jeg har nesespray og smeltetabletter til de snille dagene og penn og sterkere tabletter til de værste dagene. Klarer stort sett å holde det i noen lunde sjakkt, men er heldigvis i en ia bedrift og kan ta ut enkeltdager på egenmelding.

Kan det være han trenger ny type medisiner som fungerer bedre? Anbefaler forøvrig å sjekke både d-vitaminer og jern nivå. Vi migrenepasienter bør ligge høyt innenfor normalen...

Anonymkode: f28cf...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du mener bytte av lege. 
 

Mange spesialister privat, ville definitivt spandert de kronene om dere har mulighet, kanskje han kan få hjelp og et bedre liv. Spesialist er en helt annen verden enn fastlege.  Om så man må ønske seg bidrag i julegave for å få råd. Verdt det! 

Anonymkode: eb056...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Regner med du mener bytte av lege. 
 

Mange spesialister privat, ville definitivt spandert de kronene om dere har mulighet, kanskje han kan få hjelp og et bedre liv. Spesialist er en helt annen verden enn fastlege.  Om så man må ønske seg bidrag i julegave for å få råd. Verdt det! 

Anonymkode: eb056...1cd

Ja men har brukt opp begge byttene så må vente til 1 januar å bytte til en bedre lege. Kan en privat lege gi sykemelding? Hva om fastlegen mot formodning skulle tatt til fornuften å sendt sykemelding? Da blir det to sykemeldinger evt? Min mann har time til privat lege nå kl 16.00 da sykemelding gikk ut igår, og vi har klaget avgjørelsen til fastlege uten å få svar enda. 

Tusen takk 🌷🙏

Anonymkode: 7d166...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør dette hi: ring legekontoret for å få hastetime..også sir du til han/hun som svarer i tlf at du ønsker å komme til en annen lege enn fastlegen! Tro meg dem setter deg opp til time hos en annen lege..har gjort dette flere ganger før når jeg hadde betennelse i begge skuldrene og fikk 3 dager sykemelding som ble nektet forlenget av fastlegen!! 2 ganger var jeg på time hos en annen lege på samme legekontor til tross for at min lege også var på vakt disse dagene. Fikk videre sykemelding begge gangene. Om dette fungerer om man ringer for å bestille vanlig time vet jeg ikke..jeg har ringt legekontoret med engang det åpnet og bedd om hastetime samme dag :)

Anonymkode: a0f1b...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan dra på legevakta også. De kan skrive sykemelding noen uker de også. Evt spør om å få en annen lege på legesenteret. 

Anonymkode: 4b847...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt å ha brukt opp begge byttene og så skulle bytte igjen fordi han ikke får det som han vil. Tenkt på om legen har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiteH skrev (2 minutter siden):

Spesielt å ha brukt opp begge byttene og så skulle bytte igjen fordi han ikke får det som han vil. Tenkt på om legen har rett?

Jeg stusser i tillegg på sykmelding ut årer pga migrene...

Anonymkode: f28cf...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Man kan dra på legevakta også. De kan skrive sykemelding noen uker de også. Evt spør om å få en annen lege på legesenteret. 

Anonymkode: 4b847...b04

Nei, de skriver ikke ut for uker, knapt 3 dager, så må man gå til fastlege.

Man kan kun settes opp til en annen lege en fastlege hvis fastlegen har fullt og det er akutt. Dette høres ikke akutt ut da mannen har en sykemelding fra før av, og da blir det helt feil at en annen lege skal videreføre det. Sånn gjøres det der jeg jobber, men kan jo være annerledes andre steder, men det blir litt feil.

Og hvorfor skal han sykemeldes ut året? Og så bytte til ny lege igjen da, for videre sykemelding da eller? Høres litt rart ut.

 

Anonymkode: 7ec70...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiteH skrev (28 minutter siden):

Spesielt å ha brukt opp begge byttene og så skulle bytte igjen fordi han ikke får det som han vil. Tenkt på om legen har rett?

Enig. 

Sammenhengende migrene ut året,og gradert sykemelding ikke går engang? Da burde han jo vært innlagt og utredet, ikke bare "shoppet" nye fastleger for sykemeldinger. 

Anonymkode: 70a72...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Enig. 

Sammenhengende migrene ut året,og gradert sykemelding ikke går engang? Da burde han jo vært innlagt og utredet, ikke bare "shoppet" nye fastleger for sykemeldinger. 

Anonymkode: 70a72...ab6

Man blir ikke innlagt for migrene. Har en venninne som er i samme situasjon. Hun gikk i 6 mnd med daglig hodepine og kraftige migrene anfall, var sykemeldt i hele perioden og ble så henvist til en lege med ekspertise på migrene. Hun har nå gått til henne i 6 mnd og prøvd ut ulike medisiner, men ingenting ser ut til å virke til nå. Hun er fremdeles sykemeldt 100% og må nå over på aap. 
Hvis han har gått med migrene i lang tid så kan det være kronisk migrene, men synes det er rart at ingen av fastlegene han har hatt/har ikke henviser han videre..

Anonymkode: 482d4...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil det en over her sier..man kan absolutt komme til en annen lege på samme legekontor hvis man ber om det..fastlegen trenger ikke ha fullt opp. Men det avhenger såklart at 1 annen lege har ledig tid 😉 og hvis man sliter med migrene og må møte opp i hytt og gevær med migrene på legekontoret så sier det seg vel selv at det beste er å få en litt lengere sykemelding! Stress kan utløse migrene og da trenger man hvile..noen lengere enn andre! Og frem til januar er jo ikke lenge! Vi er jo allerede godt uti desember..

Anonymkode: a0f1b...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg stusser i tillegg på sykmelding ut årer pga migrene...

Anonymkode: f28cf...76b

Da har du ikke opplevd intens migrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Man blir ikke innlagt for migrene. Har en venninne som er i samme situasjon. Hun gikk i 6 mnd med daglig hodepine og kraftige migrene anfall, var sykemeldt i hele perioden og ble så henvist til en lege med ekspertise på migrene. Hun har nå gått til henne i 6 mnd og prøvd ut ulike medisiner, men ingenting ser ut til å virke til nå. Hun er fremdeles sykemeldt 100% og må nå over på aap. 
Hvis han har gått med migrene i lang tid så kan det være kronisk migrene, men synes det er rart at ingen av fastlegene han har hatt/har ikke henviser han videre..

Anonymkode: 482d4...04d

Jeg har vært innlagt flere ganger med migrene, så det stemmer dessverre ikke. 

Ellers er jeg enig i at han burde henvises videre 🙌🏼 Man får bedre hjelp når man kommer litt videre i systemet (basert på egen erfaring skal sies)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbærblomst skrev (4 minutter siden):

Da har du ikke opplevd intens migrene. 

Det har du helt rett i. Men, sliter man med intens migrene så shopper man ikke leger og betaler privatleger for sykmeldinger. Da bruker man heller penger og energi på å komme seg til spesialist i håp om å få hjelp for lidelsen sin...

Anonymkode: f28cf...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er helt feil det en over her sier..man kan absolutt komme til en annen lege på samme legekontor hvis man ber om det..fastlegen trenger ikke ha fullt opp. Men det avhenger såklart at 1 annen lege har ledig tid 😉 og hvis man sliter med migrene og må møte opp i hytt og gevær med migrene på legekontoret så sier det seg vel selv at det beste er å få en litt lengere sykemelding! Stress kan utløse migrene og da trenger man hvile..noen lengere enn andre! Og frem til januar er jo ikke lenge! Vi er jo allerede godt uti desember..

Anonymkode: a0f1b...96f

Hvis det er meg du viser til, så skrev jeg at det kan være forskjell fra sted til sted,men hos oss får man ikke time hos en annen lege ved videre sykemelding/oppfølging, så sant det ikke er ferie o.l. ved akutte ting, ja, men ikke oppfølging. Da må det evt avtales legene i mellom,man stjeler ikke pasientene til hverandre.

Anonymkode: 7ec70...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det har du helt rett i. Men, sliter man med intens migrene så shopper man ikke leger og betaler privatleger for sykmeldinger. Da bruker man heller penger og energi på å komme seg til spesialist i håp om å få hjelp for lidelsen sin...

Anonymkode: f28cf...76b

Hehe åå så mange teorier folk har. Vel mens vi shopper leger og venter på timer til spesialister så må vi overleve. Med 5 små barn så er det vel en selvfølge? Når en lege ut av det blå uten grunnlag nekter videre sykemelding i tillegg uten noen form for oppfølging så stiller jeg et stort spørsmålstegn. Nevrolog time i januar men kan ikke jobbe frem til det. Er alt for dårlig.

Anonymkode: 7d166...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hehe åå så mange teorier folk har. Vel mens vi shopper leger og venter på timer til spesialister så må vi overleve. Med 5 små barn så er det vel en selvfølge? Når en lege ut av det blå uten grunnlag nekter videre sykemelding i tillegg uten noen form for oppfølging så stiller jeg et stort spørsmålstegn. Nevrolog time i januar men kan ikke jobbe frem til det. Er alt for dårlig.

Anonymkode: 7d166...272

Hva skyldes de hyppige legebyttene da? Ingen som er brukendes?

Anonymkode: 3ec8f...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Det har du helt rett i. Men, sliter man med intens migrene så shopper man ikke leger og betaler privatleger for sykmeldinger. Da bruker man heller penger og energi på å komme seg til spesialist i håp om å få hjelp for lidelsen sin...

Anonymkode: f28cf...76b

Nå er det jo ofte slik, at man må gjennom fastlegen for å bli henvist videre til spesialist. Hvis legen er nølende/ikke ønsker å henvise, må man jo bytte lege eller oppsøke private leger for å få hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hehe åå så mange teorier folk har. Vel mens vi shopper leger og venter på timer til spesialister så må vi overleve. Med 5 små barn så er det vel en selvfølge? Når en lege ut av det blå uten grunnlag nekter videre sykemelding i tillegg uten noen form for oppfølging så stiller jeg et stort spørsmålstegn. Nevrolog time i januar men kan ikke jobbe frem til det. Er alt for dårlig.

Anonymkode: 7d166...272

Hvorfor har han brukt opp byttene av fastleger? Hvorfor ønsker ikke flere leger å sykemelde han videre?

 

har dere 4 eller 5 små barn? Og hvorfor har dere så mange barn dersom mannen er syk og ikke klarer å være med å ta vare på de? 
 

Anonymkode: a0a69...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hehe åå så mange teorier folk har. Vel mens vi shopper leger og venter på timer til spesialister så må vi overleve. Med 5 små barn så er det vel en selvfølge? Når en lege ut av det blå uten grunnlag nekter videre sykemelding i tillegg uten noen form for oppfølging så stiller jeg et stort spørsmålstegn. Nevrolog time i januar men kan ikke jobbe frem til det. Er alt for dårlig.

Anonymkode: 7d166...272

Hvordan var dette, hadde dere 4 eller 5 barn? 🤔 

Lukter litt tull 

Anonymkode: 70a72...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan var dette, hadde dere 4 eller 5 barn? 🤔 

Lukter litt tull 

Anonymkode: 70a72...ab6

Kan være det er tull, men hvis du ser på tastaturet, så er 4 og 5 ved siden av hverandre. Fort gjort å bomme. Ellers kan det være at man endrer litt på antall for å ikke bli lett kjent igjen, for deretter å glemme seg bort når man svarer. Er ikke så mange menn med sterk migrene og 5 små unger, så lett å forstå at noen detaljer endres. 

Anonymkode: 1e4ee...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...