Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 Jeg skjønner ikke hvordan mange finner så stor glede inå være så forbaska mange samlet på julaften jeg. For et styr! Vi er fire søsken og i barndommen var vi alltid alene på julaften. Da vi ble vokse og fikk oss partner og barn prøvde vi å feire annenhver jul hos foreldrene våre. Men i takt med at alle vi fire fikk flere barn hver så droppet vi ut og feiret heller hjemme hos oss selv. For det første ble det jo trangt og for det andre så ble det for mange hensyn å ta, og det var så mye støy og mye megling på barna som røk i tottene på hverandre osv 🙉 Det er såå mye bedre å feire bare oss og barna. Vet at foreldrene våre er glade de også for å slipper å varte opp på selve julaften. Nå tar vi heller og drar på kaffenbesøk til hverandre litt ommenan, så alle treffer alle, bare ikke samtidig. Vi er glade i hverandre, men å fylle liten stue med hele gjengen betyr bare kaos. Dette innleget har ikke noe med corona å gjøre da. Har praktisert dette i rundt 10 år allerede. Ser bare stadig innlegg her inne der det virker som at det ikke blir jul uten å samle hele storfamilien og kjenner jeg er så glad for ordningen vår og tørker nesten svette på dere andres vegne 🙈🎄 Anonymkode: 477f5...04c
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvordan mange finner så stor glede inå være så forbaska mange samlet på julaften jeg. For et styr! Vi er fire søsken og i barndommen var vi alltid alene på julaften. Da vi ble vokse og fikk oss partner og barn prøvde vi å feire annenhver jul hos foreldrene våre. Men i takt med at alle vi fire fikk flere barn hver så droppet vi ut og feiret heller hjemme hos oss selv. For det første ble det jo trangt og for det andre så ble det for mange hensyn å ta, og det var så mye støy og mye megling på barna som røk i tottene på hverandre osv 🙉 Det er såå mye bedre å feire bare oss og barna. Vet at foreldrene våre er glade de også for å slipper å varte opp på selve julaften. Nå tar vi heller og drar på kaffenbesøk til hverandre litt ommenan, så alle treffer alle, bare ikke samtidig. Vi er glade i hverandre, men å fylle liten stue med hele gjengen betyr bare kaos. Dette innleget har ikke noe med corona å gjøre da. Har praktisert dette i rundt 10 år allerede. Ser bare stadig innlegg her inne der det virker som at det ikke blir jul uten å samle hele storfamilien og kjenner jeg er så glad for ordningen vår og tørker nesten svette på dere andres vegne 🙈🎄 Anonymkode: 477f5...04c Det er vel en vanesak. Vi er som regel 10 + og trives best med det. I år blir vi 16. Anonymkode: ed6fc...88a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Vi har litt ekstra nær familie, da min eneste søster falt for min manns eneste bror. Så her har vi alltid samlet våre «lille gjeng» på tolv. Aldri noe spørsmål om vi skal feire med egne foreldre eller svigers 😅 Her er både svigers, foreldre, søsken, fetter/kusine og nieser/nevøer med hver eneste jul ❤️ Anonymkode: e9c0f...bfb
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #4 Skrevet 6. desember 2020 Det hadde vært veldig stusselig om det bare hadde vært lov å være maks 5. Da hadde det bare blitt meg,sønnen min og foreldrene mine. Håper virkelig ikke det skjer! Anonymkode: 8f4b4...3fc
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #5 Skrevet 6. desember 2020 Synes ikke det er trist med bare kjernefamilien, men det er definitivt bedre å være flere. Det blir ikke samme steminingen med bare to voksne. Anonymkode: cc099...60b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 Vi storkoser oss kun kjernefamilien på julaften, innimellom kommer mine foreldre eller svigers. De har alltid invitasjon og kan komme de årene de ønsker! vi har flere juleselskap med god mat og mye moro i løpet av julen. Da møter vi mine 2 søsken med familie og mannens 2 søsken med familie! Vi prøvde å feire sammen men ble bare et lass med gaver. Vi prøver å ha fokus på andre ting. Tror våre unger får Max 10 gaver hver totalt. orker ikke gavestyr og mye unger på julaften. Nå blir kvelden brukt til å gi full oppmerksomhet til våre egne unger på julaften. Alle gaver kan åpnes og brukes med en gang. Minste sovner som regel på sofaen i løpet av kvelden! Anonymkode: b72b7...7b9
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #7 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Det er vel en vanesak. Vi er som regel 10 + og trives best med det. I år blir vi 16. Anonymkode: ed6fc...88a Nei, i år blir dere 10. Anonymkode: b569c...bfa
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #8 Skrevet 6. desember 2020 Jeg trives med mange på juleaften, men ser jo det ikke er for alle. Her er vi fire søsken, og alles barn går heldigvis så godt sammen så det blir ingen megling. Alle vi fire bor så langt borte fra at vi overnatter når vi først er hjemme. To av oss bor i en annen kant av landet, og da er det jo ikke bare å stikke innom på kaffebesøk. Foreldre mine driver gård så de kan ikke reise fra dyra i jula. Det er selvsagt trangt når vi treffes, men foreldrene mine har heldigvis veldig stort hus og vi trives alle sammen. Må innrømme at jeg syns det er stusselig å ikke få treffe søsknene mine eller foreldrene mine i jula. Anonymkode: 32cc3...622
Lagertha Skrevet 6. desember 2020 #9 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Det hadde vært veldig stusselig om det bare hadde vært lov å være maks 5. Da hadde det bare blitt meg,sønnen min og foreldrene mine. Håper virkelig ikke det skjer! Anonymkode: 8f4b4...3fc Man kan være 10 stk, to ganger i jula.
Love my kidz Skrevet 6. desember 2020 #10 Skrevet 6. desember 2020 Jeg og sønnen min feirer alltid julaften alene vi. Han er autist og takler ikke kaos så lett, og vi har også da valgt det selv å feire alene. Vi prøvde å være hos foreldrene mine for et par år siden og det gikk egentlig bra det, men i år skal vi være hjemme alene vi to og gleder oss til det 🎅🎄
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #11 Skrevet 6. desember 2020 Jeg er vokst opp med at vi er hele storfamilien sammen på julaften. Mine besteforeldre åpnet opp storstua , og vi kom inn til en magisk jul. Da mine besteforeldre døde, begynte vi å dele oss opp på julaften. Det var altså så trist og leit. I flere å feiret vi jul litt histen og pisten, med forskjellige familiemedlemmer. Så etter noen år tok heldigvis min onkel initiativ til å samles igjen. Så de siste årene har vi vært 23 stk på julaften, og jeg elsker det. Det er så koselig å være en del av en stor flokk. I år blir det jo dessverre anderledes, men til neste år er vi alle igjen. Anonymkode: bb5d8...2a8
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #12 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, i år blir dere 10. Anonymkode: b569c...bfa Nei, de kan være 16. Man kan invitere 10 stk i tillegg til familien 2 ganger i løpet av jula. Anonymkode: 98547...ebe
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #13 Skrevet 6. desember 2020 Lagertha skrev (3 minutter siden): Man kan være 10 stk, to ganger i jula. Man kan invitere 10 stk i tillegg til familien 2 ganger i løpet av jula. Anonymkode: 98547...ebe
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #14 Skrevet 6. desember 2020 Lagertha skrev (57 minutter siden): Man kan være 10 stk, to ganger i jula. Men akkurat nå er det maks 5 her jeg bor. Om smittetallene forsetter å øke så kraftig så blir det nok ikke lov med 10 samlet. Vi pleier å være 15 på juaften så blir ikke koselig om det bare er lov å være 5. Anonymkode: 8f4b4...3fc
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #15 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, i år blir dere 10. Anonymkode: b569c...bfa Nei, vi bli 16. Det er lov med 10 gjester to dager i julen. Anonymkode: ed6fc...88a
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #16 Skrevet 6. desember 2020 Jeg er helt enig med deg, HI. Elsker rolige julaftener. 🙂 Blir helt svett når jeg leser om de som er over 20 stk, for et HAV av gaver det må bli, og for et kaos når disse skal deles ut og åpnes. Man har da ikke sjans til å følge med på hvem som får hva. Og jeg er veldig glad jeg ikke må lage mat til SÅ mange!! Anonymkode: cf415...71d
Lagertha Skrevet 6. desember 2020 #17 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, de kan være 16. Man kan invitere 10 stk i tillegg til familien 2 ganger i løpet av jula. Anonymkode: 98547...ebe Det er sant. Beklager.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #18 Skrevet 6. desember 2020 "ommenan"? Anonymkode: fc30b...f3b
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #19 Skrevet 6. desember 2020 Vi er bare oss 4 og et sett besteforeldre på julaften, men vi er mange, fra 12 til 35 på andre dager i jula. Jeg tror grunnen til at det er hyggelig og ikke bare mas og stress er at vi alle sammen har enkle barn som trives sammen og ikke krangler. I tillegg hjelper vi hverandre slik at det ikke er så mye styr å være vertskap. Selv om vi treffes hos foreldrene våre betyr ikke det at de trenger å varte opp alle oss andre. God plass er også viktig. Det hjelper når bestefar kan trekke seg tilbake og ta seg en lur hvis det blir slitsomt mens de yngste leker gjemsel på loftet, tenåringene spiller et spill og de voksne skravler. Vi trenger ikke være i samme rom hele tiden. På et tidspunkt hadde vo et par individer som ikke ville tilpasse seg og som var helt uvant med at de trengte å hjelpe til noe og bidra tol at selskapet ble hyggelig for alle. Vi måtte være ganske direkte med dem og fortelle at om de ikke oppførte seg skikkelig og gjorde en innsats så kunne de ikke få komme lenger. Det var litt ubehagelig, men det gikk fint. De hadde bare aldri lært at det var deres ansvar at alle hadde en fin dag. Anonymkode: a33f2...03c
TinaK 1990 Skrevet 6. desember 2020 #20 Skrevet 6. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner ikke hvordan mange finner så stor glede inå være så forbaska mange samlet på julaften jeg. For et styr! Vi er fire søsken og i barndommen var vi alltid alene på julaften. Da vi ble vokse og fikk oss partner og barn prøvde vi å feire annenhver jul hos foreldrene våre. Men i takt med at alle vi fire fikk flere barn hver så droppet vi ut og feiret heller hjemme hos oss selv. For det første ble det jo trangt og for det andre så ble det for mange hensyn å ta, og det var så mye støy og mye megling på barna som røk i tottene på hverandre osv 🙉 Det er såå mye bedre å feire bare oss og barna. Vet at foreldrene våre er glade de også for å slipper å varte opp på selve julaften. Nå tar vi heller og drar på kaffenbesøk til hverandre litt ommenan, så alle treffer alle, bare ikke samtidig. Vi er glade i hverandre, men å fylle liten stue med hele gjengen betyr bare kaos. Dette innleget har ikke noe med corona å gjøre da. Har praktisert dette i rundt 10 år allerede. Ser bare stadig innlegg her inne der det virker som at det ikke blir jul uten å samle hele storfamilien og kjenner jeg er så glad for ordningen vår og tørker nesten svette på dere andres vegne 🙈🎄 Anonymkode: 477f5...04c Jeg forundrer meg mer over sånne som deg, som ikke skjønner at folk er ulike, har ulike tradisjoner og trives annerledes enn slik du feirer
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2020 #21 Skrevet 6. desember 2020 Vi varierer litt. Noen år feirer vi uten gjester, noen år feirer vi med mange gjester. Kommer litt an på hva alle andre skal og hvordan de løser sin julaften. De årene barna er hos far frister det mest å drite langt i hele feiringen og ha på pysj og se tv og drikke vin hele dagen, men av hensyn til familien blir jeg med på feiring Anonymkode: eca16...09e
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #22 Skrevet 7. desember 2020 Jeg savner det å feire med familien min. De 5 siste årene har jeg feiret alene. Men i år, har sønnen min valgt å feire med meg. Så det blir veldig koselig. Men jeg trives best med å feire med familien. Nå er vi bare 9 totalt. Ser vel for meg at hadde vi vært dobbelt så mange, hadde det vært mer slitsomt. Anonymkode: 5a7f6...8f2
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #23 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Det er vel en vanesak. Vi er som regel 10 + og trives best med det. I år blir vi 16. Anonymkode: ed6fc...88a Beklager altså, men jeg forstår bare ikke? Hvorfor kan dere ikke være med og opprettholde reglene? Vi andre synes ikke det er noe mer festlig å være få, gå med maske eller smøre seg med antibac hundre ganger om dagen vi heller. Men vi gjør det for fellesskapet. Blir ekstra lei når jeg hører om slike tilfeller- øke fra 10 til 16 i en tid som dette? Det henger ikke på greip.. Anonymkode: e49c6...695
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2020 #24 Skrevet 7. desember 2020 Min 6-åring begynte å gråte for første gang ila hele korona-perioden da jeg sa at det ikke ble fler enn oss på julaften. Her er vi vant med besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Jeg elsker lyd og leven og har verdens beste familie som jeg gjerne har rundt meg på julaften. Jeg synes det er rarere at andre ikke forstår at det er forskjellig fra familie til familie hva man liker. Anonymkode: 81f2c...1aa
Listedamen Skrevet 7. desember 2020 #25 Skrevet 7. desember 2020 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Beklager altså, men jeg forstår bare ikke? Hvorfor kan dere ikke være med og opprettholde reglene? Vi andre synes ikke det er noe mer festlig å være få, gå med maske eller smøre seg med antibac hundre ganger om dagen vi heller. Men vi gjør det for fellesskapet. Blir ekstra lei når jeg hører om slike tilfeller- øke fra 10 til 16 i en tid som dette? Det henger ikke på greip.. Anonymkode: e49c6...695 Hvorfor går du automatisk ut i fra at de ikke opprettholder reglene? Det er lov å ha 10 gjester to ganger i julen. Er de en familie på 6, altså to voksne med fire barn, så er de helt greit innafor regelverket. Vi blir 12 i år. De to som bor i huset vi skal være i, og 10 av oss som gjester. Det er lov, ingen som har brutt noen regler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå