Gå til innhold

Husk julekortene, spesielt i år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De små ting betyr så mye ekstra i år. Så gled deg over julekortene du skriver og får! Å tenke på noen andre trenger ikke være mer enn et hjemmelaget julekort med en hilsen og klem.

Anonymkode: 088ed...6ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sender vanligvis rundt 40 julekort. Får mellom 5 og 10 tilbake.

I år sender jeg likevel nærmere 50 stykker, alle håndskrevet, nettopp av den grunn du nevner. Må likevel si at det er med en bittersøt ettersmak, da jeg har sendt julekort i 17 år og enkelte som har fått i alle de årene fortsatt ikke sender tilbake.

Ikke misforstå for jeg sender for å glede. Det er også grunnen til at det blir håndskrevet i år. Men jeg setter jo også enormt stor pris på å få disse koselige kortene i posten, og ikke bare tilbud på forbrukslån og adressert reklame. Derfor hadde jeg jo håpet at med så mange år med sendte julekort bak meg, ville jeg få litt mer enn cirka 20 prosent i retur.

Skrevet
Listedamen skrev (9 minutter siden):

Jeg sender vanligvis rundt 40 julekort. Får mellom 5 og 10 tilbake.

I år sender jeg likevel nærmere 50 stykker, alle håndskrevet, nettopp av den grunn du nevner. Må likevel si at det er med en bittersøt ettersmak, da jeg har sendt julekort i 17 år og enkelte som har fått i alle de årene fortsatt ikke sender tilbake.

Ikke misforstå for jeg sender for å glede. Det er også grunnen til at det blir håndskrevet i år. Men jeg setter jo også enormt stor pris på å få disse koselige kortene i posten, og ikke bare tilbud på forbrukslån og adressert reklame. Derfor hadde jeg jo håpet at med så mange år med sendte julekort bak meg, ville jeg få litt mer enn cirka 20 prosent i retur.

Du kan ikke forvente at andre skal dele den gleden. Jeg mottar julekort, men det gir meg virkelig ingen glede. Kunne aldri falt meg inn å sende julekort selv. 

Anonymkode: 66958...960

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du kan ikke forvente at andre skal dele den gleden. Jeg mottar julekort, men det gir meg virkelig ingen glede. Kunne aldri falt meg inn å sende julekort selv. 

Jeg forventer ikke, bare håper. Når folk år etter år uttrykker det som virker som genuin glede, så må jeg jo gå ut i fra at de mener det og ikke lyver. Da tenker jeg at det må være lov å håpe på å få noen kort i retur.

Når det gjelder deg så syns jeg jo at du bør gi beskjed at folk ikke trenger å gi deg julekort slik at de slipper å bruke både tid, energi og penger på noe du ikke engang verdsetter, til tross for at noen har spesifikt tenkt på deg og ønsket å glede deg.

Skrevet
Listedamen skrev (1 minutt siden):

Jeg forventer ikke, bare håper. Når folk år etter år uttrykker det som virker som genuin glede, så må jeg jo gå ut i fra at de mener det og ikke lyver. Da tenker jeg at det må være lov å håpe på å få noen kort i retur.

Når det gjelder deg så syns jeg jo at du bør gi beskjed at folk ikke trenger å gi deg julekort slik at de slipper å bruke både tid, energi og penger på noe du ikke engang verdsetter, til tross for at noen har spesifikt tenkt på deg og ønsket å glede deg.

Nei, hvorfor skal jeg det? Det er bare å være ufin. Tror de færreste kjenner genuin glede av å få et kort i posten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, hvorfor skal jeg det? Det er bare å være ufin. Tror de færreste kjenner genuin glede av å få et kort i posten. 

Er det mer ufint enn å la folk bokstavelig talt kaste pengene sine bort på deg når du ikke ønsker det?

Denne tråden skulle sannsynligvis være en koselig oppfordring fra hi, så jeg legger denne ballen død nå. Ønsker deg en flott jul, med eller uten julekort.

Skrevet
Listedamen skrev (1 minutt siden):

Er det mer ufint enn å la folk bokstavelig talt kaste pengene sine bort på deg når du ikke ønsker det?

Denne tråden skulle sannsynligvis være en koselig oppfordring fra hi, så jeg legger denne ballen død nå. Ønsker deg en flott jul, med eller uten julekort.

Det plager meg ikke. De velger selv å bruke penger på å sende kort. 

God jul til deg òg. 

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig med 960. Vi får ett og annet julekort med ujevne mellomrom, men jeg tror nok (og håper) at de som sender julekort gjør det mest for å tilfredsstille egne behov. Jeg har ingen glede av å hverken skrive eller motta julekort, men de gangene vi får julekort ringer jeg ikke avsender og forteller at de kan la være altså. Julekortet plager meg ikke. Derimot er det mange som setter pris på å få julekort, så skriv i vei dere som ønsker det, men gjør det for å glede noen, ikke for å få flest mulig kort tilbake. 

Anonymkode: 57dda...c73

Skrevet

Jeg tror det må være 20 år siden jeg fikk julekort i posten, og like lenge siden jeg sendte selv. 

Ikke noe jeg har savnet egentlig, men blir kanskje å sende i år, mest fordi jeg jobber mange lange nattevakter og trenger noe å gjøre. 

Anonymkode: 5b829...9ab

Skrevet

I år har jeg for første gang på mange år sendt julekort, nettopp fordi det er et spesielt år for alle. Og vi nyter adventstiden i enda større drag. I det siste har det vært så mye tendenser til koronapoliti i befolkningen, men det er mye viktigere å oppmuntre hverandre, slik at vi kan holde ut til vaksinen kommer.

Skrevet

Her var det selvsagt mørkemennene som kom fram. De som klager uansett. Men de teller ikke, de teller aldri. Nå går 30 julekort i posten herfra og jeg vet at det gleder - og skulle det være 2 av 30 som er som dere over her så blåser jeg faktisk i det. Og  så gleder jeg meg til å få kort tilbake, selv om jeg også ender på færre inn enn ut. God 2. søndag i advent, og så håper jeg dere har tenkt på noe annet dere vil gjøre for en 30-40 stykker dere kjenner i stedet for julekortene. For det er vel ikke slik at du ikke gjør NOE? Du har vel en annen plan - du ringer kanskje dine 30 venner og familie og bekjente og gamle studievenner og tar en god lang prat med gløgg og kos? Det må man jo håpe. Du gjør vel ditt? Besøker en ekstra gang selv om det betyr å stå utenfor vinduet på aldershjemmet? Arrangerer å møte de fire du studerte med for tjue år siden og ikke ser resten av året ute rundt et bål? Gir alle de fjerne slektningeneen liten hjemmebakt oppmerksomhet?  Jeg skriver kort OG jeg gjør dette. Men dere gjør sikkert dette pluss noe annet? For det er vel helt sikkert ikke slik at dere som innbitt hater julekort og MÅ utbasunere det bare generelt driter i folk rundt dere og klager på et kaldt samfunn likevel...? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Her var det selvsagt mørkemennene som kom fram. De som klager uansett. Men de teller ikke, de teller aldri. Nå går 30 julekort i posten herfra og jeg vet at det gleder - og skulle det være 2 av 30 som er som dere over her så blåser jeg faktisk i det. Og  så gleder jeg meg til å få kort tilbake, selv om jeg også ender på færre inn enn ut. God 2. søndag i advent, og så håper jeg dere har tenkt på noe annet dere vil gjøre for en 30-40 stykker dere kjenner i stedet for julekortene. For det er vel ikke slik at du ikke gjør NOE? Du har vel en annen plan - du ringer kanskje dine 30 venner og familie og bekjente og gamle studievenner og tar en god lang prat med gløgg og kos? Det må man jo håpe. Du gjør vel ditt? Besøker en ekstra gang selv om det betyr å stå utenfor vinduet på aldershjemmet? Arrangerer å møte de fire du studerte med for tjue år siden og ikke ser resten av året ute rundt et bål? Gir alle de fjerne slektningeneen liten hjemmebakt oppmerksomhet?  Jeg skriver kort OG jeg gjør dette. Men dere gjør sikkert dette pluss noe annet? For det er vel helt sikkert ikke slik at dere som innbitt hater julekort og MÅ utbasunere det bare generelt driter i folk rundt dere og klager på et kaldt samfunn likevel...? 

Neimenn i jøssenavn da😂😂 Kjære vene som du overdriver, det får da være måte på å male fanden på veggen selv om man ikke er fan av julekort, hehe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Neimenn i jøssenavn da😂😂 Kjære vene som du overdriver, det får da være måte på å male fanden på veggen selv om man ikke er fan av julekort, hehe. 

Du kan godt la være å like julekort. Jeg antar da at du gjør noe annet som fyller samme funksjon. At du ikke bare lar være og deretter klager på det kalde samfunnet vårt. For det er ikke kaldt, men det kan fort bli det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette var et underlig svar. Jeg gir en liten gave til de nærmeste kolleger/venner på jobben,  og til andre nære venner. Så gir vi gave til og tilbringer minst en dag i julen sammen med nærmeste familie. Tanter og onkler m/familie rundt om i landet ellers pleier jeg ikke å ha noen videre kontakt med i julen, kanskje en sms noen år, men vi sees ellers i året vanligvis. Da barna var små sendte vi julekort, men ikke nå. Jeg er også en av dem som ikke er sånn voldsomt glad for å motta julekort, jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre med dem, men jeg ville jo aldri såret mottakeren med å si noe. F.eks. får jeg alltid et hjemmelaget og håndskrevet kort fra en tante, og jeg vet at hun koser seg med å lage til dette, så derfor takker jeg bare varmt.

Anonymkode: 8c8ca...673

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg kjenner genuin glede av å få julekort i posten. Det er faktisk topp 3 favoritting i jul/advent. 

Anonymkode: 44490...aec

Skrevet

Elsker julekort! Måtte det være en tradisjon som aldri slutter! 

Vi sender ut va 50, og får mellom 20-30 tilbake. De henger på kjøkkenet og er en del av julepynten🤩

Anonymkode: 8e796...fbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan godt la være å like julekort. Jeg antar da at du gjør noe annet som fyller samme funksjon. At du ikke bare lar være og deretter klager på det kalde samfunnet vårt. For det er ikke kaldt, men det kan fort bli det.

Javisst gjør jeg det 😊jeg gjør mye for andre i førjulstida, ikke har jeg klaget heller 😊

Skrevet

Siden jeg lager kort, så sender jeg alltid julekort til venner og familie. Får ingen tilbake, forventer det heller ikke. Men veldig koselig med de som sender en melding med takk for det fine kortet. 

Anonymkode: f101b...98a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Første gang på lenge nå at jeg faktisk har ledd høyt av noe på DIB, men denne var morsom da 😂

Anonymkode: e1294...f3f

Skrevet

Jeg blir genuint glad for å finne julekort i postkassa. Jeg sender selvfølgelig en bråte og får ca. en tredjedel så mange tilbake, men jeg har begynt å slette noen av lista mi. De jeg ikke har fått kort av på flere år stryker jeg, men akkurat i år så har de fått midlertidig innpass igjen. Jeg henger alle kortene jeg får opp, leser dem gjerne om igjen i romjula, og så pakker jeg dem vekk med julepynten og tar dem fram igjen når årets kort skal skrives. Gleder meg over bilder av barn og hyggelige hilsner eller koselige hjemmelagde kort og pene ferdigkjøpte. Hos meg er ikke terskelen høy for å bli glad av noe. Nå kjenner jeg at jeg er takknemlig for at jeg kan kjenne glede over noe så enkelt som et kort i posten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg tror derimot de fleste kjenner en genuin glede av å få et kort i posten. Uavhengig av om det er julekort, bursdagskort eller kort fra en som er på ferie. Å få et håndskrevet kort i posten betyr for meg at noen tenker på meg. Det er omsorg i det å få et kort av noen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg gjør og jeg håper jeg får et kort eller to i posten i år. (Ja, jeg skriver ort selv.)

Anonymkode: 9d1be...318

Skrevet

Sender 30-40 hvert år. Mottar dessverre færre og færre. Synd om tradisjonen dør ut. Jeg blir skikkelig glad for ordentlig post i postkassen 😊

Anonymkode: 86101...3f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Sender 30-40 hvert år. Mottar dessverre færre og færre. Synd om tradisjonen dør ut. Jeg blir skikkelig glad for ordentlig post i postkassen 😊

Anonymkode: 86101...3f4

Ikke sant. Alt som ikke er regninger. Kort fra ferie, kort til jul, kort bare fordi noen tenkte på meg - det er kjempekoselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...