Gå til innhold

Utgiftsfordeling ved 50/50 ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nyttårs barn skrev (6 minutter siden):

Jeg støtter deg HI, men husk at det og kan handle om hvor mye man ønsker å bruke på barna sine.

Må de være med på masse aktiviteter, får de gå på dyre aktiviteter som alpint eller Tennis?

Hva slags klær skal barna ha, Nøstebarn eller ull fra Sparkjøp?

Skal bursdagen være full rulle på bowling eller lekeland eller er dette noe dere ikke ønsker å bruke penger på.

Skal barna ha Iphone? Skal russetid sponses?

Det er ikke noe problem å bruke tusenvis av kroner på barna sine, samtidig så ønsker nok mange et mer nøkternt regime. Hos oss er det jeg som kjøper klær til barna, og om mannen sto for innkjøpene så hadde det nok vært helt andre (billigere) ting som ble innkjøpt.

Jeg vet fra venner som er skilt at mange foreldre er ganske uenige i hvor mye som et barn må ha av ting og tang.

Jeg ser poenget og  og vi ser nok ulikt på hvor mye vi vil bruke. men det er slik at jeg handler nøkternt (type H&M) og de får ikke så mye mer enn de trenger 

Jeg kjøper brukte telefoner og de arver av hverandre når det er mulig 

Kun hver sin aktivitet og det er rimelige idretter som innebandy og badminton. 

Og det er på dette nivået jeg vil ha ham til å bidra. 

skulle jeg ønsket å feks sponse russetiden eller andre kostbare aktiviteter ville jeg ansett det som en gave fra meg og ikke forventet at han skulle spytte inn noe med mindre han selv ville 

Anonymkode: 8bc0a...8c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Du er alt for ettergivende. Han sniker seg unna og du lar han gjøre det. Du sender informasjon om kostnader og kvittering osv. "Men han orker ikke se på det"??? Hadde satt opp budsjett. Bedt han overføre for desember asap og om det ble NOE vanskelig så hadde jeg bedt om mekling på familievernkontoret. Han får halve barnetrygden som han velger å sette på sparekonto mens du skal stå for ALLE utgifter for tre store barn. Jeg skjønner ikke at du må spørre her inne en gang. Er dette en manipulernde type? Han har jo fått deg til å godta en sjukt dårlig avtale....ikke vanlig i det hele tatt så begynner å lure på om det er noe som skurrer med han /relasjonen deres?

Anonymkode: d0772...d21

... om noe skurrer? Det er gode grunner til at han er en eks og han er ikke enkel å forholde seg til for å si det sånn. Etter mange år med manipulering og til dels psykisk vold krever det en del å stå opp for meg selv overfor han. Derfor er det først nå såpass lang tid etter bruddet at jeg makter ta tak i dette og vil ha en avtale på plass. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det hjelper godt å se at det ikke er jeg som er en vill sløser her 😊.

Felles regneark kan være en ide. 

Han trenger en realitetsorientering på hva ting faktisk koster og det frister litt å vise ham svarene her...  
Jeg har gitt ham en oversikt over nødvendigheter = klær og sko, som jeg har kjøpt det siste året og han holdt på å gå av skaftet da han så at jeg hadde kjøpt vintersko til 800,- og han ga klar beskjed om sånn ekstravaganse kunne han i alle fall ikke akseptere om han skulle være med å betale noe 🙈 (og jeg som var fornøyd med at jeg fant noen gode sko på salg...)

Jeg aner ikke om du er vill sløser (det virker ikke sånn), men 800,- på sko er helt normalt. For 20 år siden var 800,- for sko dyre sko, men det virker som om eksen din lider av «alt var billigere da jeg var ung»-syndromet, og ikke har fått med seg at priser justeres opp hvert eneste år (ref. konsumprisindeksen). Bortsett fra barnetrygden. Den har ikke vært oppjustert mye i samme tidsperiode. 

Et tips, når mannen min ikke forstår at han har urealistiske forventninger, så ber jeg han ta oppgaven selv. I situasjonen med sko kunne jeg f.eks. sagt: «det går helt fint å kjøpe sko til under 800,-, men jeg rekker det ikke. Fikser du det? Det er forresten viktig at skoene er vanntette, at de holder til -20 grader, at de er i en farge og utseende 12-åringen vil gå med, og så må det være klart til i overimorgen, for da er det turdag og da trenger han det. Ordner du det i dag eller senest i morgen? Sikkert forresten lurt å ta med poden på handlinga, så du rekker å få det riktig og ikke må tilbake å bytte, men ikke glem at han er på fotball mellom 6 og 8 i kveld og er på filmkveld hos NN i morgen...» 

Da får pipa plutselig en helt annen lyd, og så gjør det ingenting å bruke 200,- mer på de skoene likevel. 

Når det gjelder regneark så har det funket som en kule her i huset. Jeg har ikke skrevet opp økonomisk regneark, men jeg har skrevet liste over husarbeid. Det var en periode han mente han gjorde alt (jepp, alt!). Da begynte jeg å skrive ned hver. Eneste. Ting. Jeg gjør i huset. Absolutt alt (og en liste blir ofte lang når man først begynner å tenke etter). Og så sa jeg at «men siden du allerede gjør alt, så er vel ikke denne listen noe problem for deg å ta?» Det var visst det 😏 Enden på visa ble at han etter hvert skjønte tegninga. Men det tok lang tid. 

Anonymkode: efcf1...1ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

... om noe skurrer? Det er gode grunner til at han er en eks og han er ikke enkel å forholde seg til for å si det sånn. Etter mange år med manipulering og til dels psykisk vold krever det en del å stå opp for meg selv overfor han. Derfor er det først nå såpass lang tid etter bruddet at jeg makter ta tak i dette og vil ha en avtale på plass. 

Jeg spør fordi jeg kjenner det igjen fra egen eks. Med psykisk vold, manipulering osv. Bra du har kommet deg ut og at du nå har mer overskudd. Anbefaler deg og få andre instanser involvert. Du trenger hjelp til å stå opp mot noen som er vant til å overkjøre. Du sliter deg bare ut ved å forsøke "dialog" over tid med noen som ikke deltar eller ønsker noe dialog. Foreslår at du ringer fvk og forklarer hva dere trenger og be dem invitere til mekling. Da kommer det fra noen andre, ikke deg og noen som er nøytrale i saken. Det er vanskeligere for han å manipulere seg ut av. Om det ikke løser saken vil kunne få gode råd av fvk om veien videre.  Bare ikke tro at du kan fikse dette alene. Det er andre regler når man dealer med denne type folk og du må passe på at du får hjelp og støtte til å stå i prosessen videre. Lykke til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg spør fordi jeg kjenner det igjen fra egen eks. Med psykisk vold, manipulering osv. Bra du har kommet deg ut og at du nå har mer overskudd. Anbefaler deg og få andre instanser involvert. Du trenger hjelp til å stå opp mot noen som er vant til å overkjøre. Du sliter deg bare ut ved å forsøke "dialog" over tid med noen som ikke deltar eller ønsker noe dialog. Foreslår at du ringer fvk og forklarer hva dere trenger og be dem invitere til mekling. Da kommer det fra noen andre, ikke deg og noen som er nøytrale i saken. Det er vanskeligere for han å manipulere seg ut av. Om det ikke løser saken vil kunne få gode råd av fvk om veien videre.  Bare ikke tro at du kan fikse dette alene. Det er andre regler når man dealer med denne type folk og du må passe på at du får hjelp og støtte til å stå i prosessen videre. Lykke til.

Takk ❤️

Skrevet
On 12/3/2020 at 1:36 PM, Anonym bruker said:

Jeg trenger litt innspill fra dere kloke folk.
Min eksmann kjøper fond for halvparten av barnetrygden og mener bestemt at den andre halvparten er nok til å dekke alt av klær, utstyr, forsikringer, treningsavgiften, mobilabonnement etc til barna på 10, 12 og 14 år og dermed skal ikke han bidra med noe av egen lomme. 

Han kjøper aldri noe som helst så jeg står for innkjøp av alt til barna, ned til detaljer som sokker de trenger påfyll av hos ham. Samværsavtale har han heller aldri signert så det er ikke noen ekstra barnetrygd inn. (Har vært skilt i tre år)

Er det noen som klarer å holde barna med alt de trenger utenom mat for 500kr/mnd? 

Mitt forslag for å rette opp i skjev økonomisk belastning er å sette barnetrygden inn på konto begge har tilgang til og vi i tillegg setter inn 1000 hver (333,- pr barn) Så kan han ta av kontoen  til sparingen og jeg kjøper inn det barna trenger og skriver i kommentarfeltet hva jeg har kjøpt.
Og skulle det bli et stort overskudd på kontoen kan vi vente litt med å sette inn noe annet enn barnetrygden, evt justere innskuddet litt ned. 
Virker dette som et rimelig forslag? 

Ideer/innspill  til måter å håndtere det på når vi har så ulik forståelse av hva det koster å ha omsorg for barn/unge mottas med takk.

her betaler han barnebidrag som jeg bruker til barna hvis de trenger noe , bare hvis barna trenger briller eller konfirmsjon vi deler 50 prosent

Anonymkode: 70d40...5c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...